Η ενέργεια βρίσκεται, πλέον, στο επίκεντρο της προσοχής των καταναλωτών, καθώς επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τον τρόπο ζωής και το πορτοφόλι τους. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την έκθεση της EY Energy transition consumer insights, η οποία κατέγραψε τις απόψεις 70.000 οικιακών καταναλωτών ενέργειας, σε 18 αγορές σε διάστημα δύο ετών. Σύμφωνα με την έρευνα, το 71% των καταναλωτών ενδιαφέρονται περισσότερο να μειώσουν το κόστος και την κατανάλωση ενέργειας, σήμερα, σε σύγκριση με πέρυσι, με το 65% να δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται περισσότερο τώρα σε σχέση με έναν χρόνο πριν, για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειάς τους, για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος (61%) και για την αγορά νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών (50%).
ΕY: Υποχώρησε η παγκόσμια αγορά δημόσιων εγγραφών το 2022
Τα στοιχεία της έρευνας αποκαλύπτουν ότι μια κρίσιμη μάζα καταναλωτών έχει, πλέον, ενταχθεί στην κατηγορία των «παντοκαταναλωτών» (“omnisumer”) – άτομα ή επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε ένα δυναμικό ενεργειακό οικοσύστημα σε ένα πλήθος τόπων, λύσεων και παρόχων. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (42%) δηλώνουν ότι θα προτιμούσαν πολλαπλούς παρόχους ενεργειακών λύσεων από έναν μόνο πάροχο. Σε ό,τι αφορά σε ενεργειακές λύσεις, πάνω από το 25% θα προτιμούσαν να απευθυνθούν σε κάποιον διαδικτυακό λιανοπωλητή, πάροχο ηλιακής ενέργειας ή έμπορο λιανικής πώλησης οικιακών βελτιώσεων, έναντι του παρόχου ενέργειας με τον οποίο ήδη συνεργάζονται. Την ίδια ώρα, η πλειονότητα των καταναλωτών έχουν ήδη επενδύσει ή σκοπεύουν να επενδύσουν σε προϊόντα που αλλάζουν τον ενεργειακό τρόπο ζωής τους – 82% σε ενεργειακά αποδοτικές συσκευές, 67% σε ενεργειακά αποδοτικά κουφώματα και μόνωση, 60% σε έξυπνο θερμοστάτη, και 59% σε ηλεκτρικό όχημα.
Ενώ κλονίζεται η εμπιστοσύνη, η δέσμευση για τη βιωσιμότητα παραμένει ισχυρή
Σε όλες τις πτυχές της ενεργειακής τους εμπειρίας, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει κλονιστεί σημαντικά, δημιουργώντας πιθανά εμπόδια στην ενεργειακή μετάβαση. Μόνο το 40% είναι πεπεισμένοι ότι ο πάροχος ενέργειάς τους θα δημιουργήσει αξία για αυτούς και την κοινότητά τους στο μέλλον, ενώ ακόμη λιγότεροι (35%) εμφανίζονται βέβαιοι ότι η ενέργεια θα τους είναι οικονομικά προσιτή τα επόμενα τρία χρόνια.
Αντίθετα, η δέσμευση των καταναλωτών για τη βιωσιμότητα παραμένει ισχυρή, καθώς περισσότερο από το ένα τρίτο (39%, από 36% πέρυσι) δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο, μόνο οι μισοί καταναλωτές (51%) έχουν σαφή εικόνα ως προς τις ενέργειες και τις επενδύσεις που μπορούν να κάνουν για να λειτουργούν με πιο βιώσιμο τρόπο. Επιπλέον, λιγότερο από το ένα τρίτο έχουν καλή κατανόηση όρων όπως «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», «βιώσιμη ανάπτυξη», «ανθρακική ουδετερότητα» και «καθαρές μηδενικές εκπομπές» (‘net zero’). Το εύρημα αυτό παραμένει αμετάβλητο σε σχέση με την περσινή έρευνα, παρά την προσοχή που δίνουν τα μέσα ενημέρωσης στην ενεργειακή κρίση και την κλιματική αλλαγή.
Η ενεργειακή εμπειρία δεν παρακολουθεί τις αλλαγές στις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών
Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές προχωρούν σε αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για να μειώσουν την ενέργεια και να εξοικονομήσουν χρήματα και χρόνο και να συμβάλουν στη σωτηρία του πλανήτη. Ωστόσο, η ενεργειακή εμπειρία του σήμερα δεν ευθυγραμμίζεται με την ταχύτητα και το εύρος των αλλαγών στις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) των καταναλωτών δεν είναι ικανοποιημένοι, ή είναι μόνο μερικά ικανοποιημένοι από την απόδοση του παρόχου ενέργειας σε ό,τι αφορά τις εμπειρίες νέων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών.
Ωστόσο, για τους παρόχους ενέργειας που βρίσκουν τρόπους να συμμετάσχουν και να καθοδηγήσουν τις αλλαγές στην κατανάλωση, προκύπτουν ευκαιρίες. Το 80% των καταναλωτών δηλώνουν ότι επιθυμούν οι πάροχοι ενέργειάς τους να προσφέρουν υποστήριξη και συμβουλές σχετικά με νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες, και εξακολουθούν να απευθύνονται πρώτα στους παρόχους όταν αγοράζουν νέες ενεργειακές λύσεις. Αντίστοιχα, σχεδόν τα τρία τέταρτα (73%) ενδιαφέρονται για κάποια μορφή metaverse εμπειρίας στην ενέργεια.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο κος Τάσος Ιωσηφίδης, Εταίρος και Επικεφαλής Τομέα Ενέργειας & Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας της EY Ελλάδος, δήλωσε: «Το ζήτημα της ενέργειας βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των καταναλωτών, καθώς έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι ανησυχίες για τις τιμές, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την κλιματική αλλαγή. Την ίδια ώρα, όμως, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους παρόχους τους έχει μειωθεί, ενώ η ενεργειακή εμπειρία τους δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Καθώς οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο ενεργοί και θα καθορίσουν, σε μεγάλο βαθμό, την πορεία προς ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον, οι εταιρείες παροχής ενέργειας και στην Ελλάδα θα πρέπει να μετασχηματιστούν για να μπορέσουν να τους εμπνεύσουν και να τους καθοδηγήσουν».
Η EY πιστεύει ότι οι πάροχοι ενέργειας μπορούν να εκμεταλλευτούν τη δυναμική αλλαγής των καταναλωτών τώρα, και να οδηγήσουν τις εξελίξεις μέσα από έξι στρατηγικές επιλογές που επαναπροσδιορίζουν την ενεργειακή εμπειρία, χτίζουν τα θεμέλια για το αύριο και μπορούν να προσελκύσουν και να εμπνεύσουν τους καταναλωτές.
Latest News
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ
Πλαφόν από τα παλιά… στις τιμές ρεύματος – Το σχέδιο για το φρένο στις αυξήσεις
Την επαναφορά του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων για να φρενάρει τις αυξήσεις στο ρεύμα σχεδιάζει ο υπουργός Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης
Το «Drill, Baby, Drill» είναι πολιτικό σύνθημα, όχι ένα επιχειρηματικό σχέδιο
Εταιρείες όπως η ExxonMobil , η Chevron , η ConocoPhillips και η Diamondback Energy έχουν αναδειχθεί ως οι μεγάλοι νικητές στην αγορά