Δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης 1.243 MW (1,2 GW) για παραγωγή 205.000 τόνων «πράσινου» υδρογόνου προβλέπει το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το 2030. Ειδικότερα, ο στόχος είναι να χρησιμοποιείται ενέργεια από ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) για τη διάσπαση του νερού σε οξυγόνο και υδρογόνο, το οποίο θα προωθείται ως ενεργειακό καύσιμο για διάφορες χρήσεις.
Γενικότερα, στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ το οποίο παρουσιάστηκε χθες από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) σχεδιάζεται για πρώτη φορά η δημιουργία μιας οικονομίας πράσινου υδρογόνου, με χρήση στη βιομηχανία και στα διυλιστήρια, υπό συνθήκες στην ηλεκτροπαραγωγή, στους αγωγούς μεταφοράς αερίου και στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία).
Υδρογόνο: 40 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
Ηλεκτρόλυση
Μάλιστα, στον νέο ενεργειακό οδικό χάρτη η δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης από 1,2 GW το 2030, αυξάνεται σε 2,4 GW το 2035 διπλασιάζοντας και την παραγωγή υδρογόνου στους 0,4 Mt. Για τα επόμενα χρόνια η δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης έχει ανοδική φορά με 6 GW το 2040 για παραγωγή 1 Mt υδρογόνου, 11,7 GW το 2045 για παραγωγή 1,9 Mt υδρογόνου και 14,7 GW το 2050 για παραγωγή 2,3 Mt υδρογόνου. Ειδικά για τον στόλο των ιδιωτικών αυτοκινήτων, τίθεται ως στόχος το 2035 το 1% των οχημάτων να είναι υδρογόνου, το 2040 να αυξηθούν στο 9%, το 2045 στο 12% και το 2050 το 13% των ΙΧ να καίνε υδρογόνο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ (του 2019) ο στόχος για την ηλεκτρόλυση είναι μηδενικός, όπως και η παραγωγή άλλων εναλλακτικών καυσίμων, περιλαμβάνονται όμως στο αναθεωρημένο σχέδιο, το οποίο όπως υποστήριξε ο υπουργός κ. Κώστας Σκρέκας θα αποσταλεί στην Κομισιόν τον Μάρτιο, αφού προηγηθεί μια σύντομη περίοδος διαβούλευσης.
Τα εναλλακτικά καύσιμα
Ειδικότερα, όσον αφορά στα εναλλακτικά καύσιμα μια νέα βιομηχανία θα αρχίσει να διαμορφώνεται καθώς για το 2030 τίθεται ως στόχος η παραγωγή 185.000 τόνων ισοδύναμου πετρελαίου (τ.ι.π.) συνθετικών καυσίμων και 129.000 τ.ι.π. βιομεθανίου. Ανάμεσα στους στόχους που έχουν τεθεί είναι 3% ανάμειξη υδρογόνου και 12% βιομεθανίου στο διανεμόμενο αέριο μέσω των αγωγών.
Επιπλέον, η ανάπτυξη συνθετικών, πράσινων καυσίμων (RFNBO) για χρήση τους στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία) έχει τεθεί ως στόχος να καλύπτουν το 3,4% το 2030 (ο στόχος είναι μηδενικός στο υφιστάμενο ΕΣΕΚ), ενώ αντίστοιχα τα προηγμένα βιοκαύσιμα προτείνεται να καλύπτουν το 2,18% (από 1,5% στο ΕΣΕΚ του 2019) και τα συμβατικά βιοκαύσιμα το 1,7%.
Διείσδυση και στον τομέα της ψύξης – θέρμανσης σχεδιάζεται να έχουν τα RFNBO με 25.000 τόνους ισοδύναμου πετρελαίου καθώς και η βιομάζα με 549.000 τ.ι.π. το 2025 και 584.000 τ.ι.π. το 2030.
Δέσμευση άνθρακα
Τέλος, προωθείται η καινοτομία στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCUS) για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας (κυρίως τσιμέντο, διύλιση, λιπάσματα). Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από το ΥΠΕΝ, θα απαιτηθεί εθνικό πλάνο και συντονισμός δεδομένου της έλλειψης κλίμακας των τοπικών εταιρειών. Αντίστοιχα έργα συντονίζονται από άλλα κράτη στην Ευρώπη και την Αμερική. Να σημειωθεί ότι στην αποθήκη που σχεδιάζεται στον Πρίνο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης) θα μπορούν να αποθηκευτούν 150 εκατομμύρια τόνοι CO2 συνολικά, ήτοι όσο εκπέμπει η Ελλάδα σε δύο χρόνια.
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες