![eFuels: «Τέρμα το γκάζι» για την παραγωγή νέας γενιάς καυσίμων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/kaysima1.jpg)
Κούρσα για την ανάπτυξη και παραγωγή ακόμη πιο εξελιγμένων συνθετικών καυσίμων (eFuels) για κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν ξεκινήσει μεγάλες εταιρείες με τη στήριξη κρατών όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Σουηδία και η Τσεχία, καθώς έχει ανοίξει ο δρόμος για την πώληση τέτοιων οχημάτων για αρκετά ακόμη χρόνια.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προκάλεσε έκπληξη στον κόσμο της αυτοκίνησης πριν από ελάχιστες μόνο ημέρες, όταν ανακοίνωσε ότι συμφώνησε με τη Γερμανία κυρίως και άλλες χώρες για να μπορούν να πωλούνται τέτοια οχήματα και μετά το 2035. Για να κινούνται όμως αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά τη χρονιά-ορόσημο αυτή, θα πρέπει να καύσιμά τους να είναι συνθετικά και μόνο. Εάν τροφοδοτηθούν με ορυκτά καύσιμα σαν αυτά που κυκλοφορούν ευρέως σήμερα, οι κανονισμοί λένε ότι οι κινητήρες αυτοί θα πρέπει να το αναγνωρίζουν και να σβήνουν..
ΕΕ: Καύσιμα που θα παράγονται από… νερό και διοξείδιο του άνθρακα έως το 2035
Τι είναι τα συνθετικά καύσιμα
Τα συνθετικά είναι υγρά καύσιμα που έχουν τις ίδιες ιδιότητες με τα ορυκτά καύσιμα αλλά παράγονται με τεχνητό τρόπο. Τα συνθετικά καύσιμα παράγονται εξ ολοκλήρου σε περιβάλλον εργοστασίων ή άλλων ειδικών χημικών εγκαταστάσεων, αντί να εξορύσσεται αργό πετρέλαιο από τη γη και να διυλίζεται μετά σε βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης , κηροζίνες κλπ. Ιδανικά τα συνθετικά καύσιμα δεν περιλαμβάνουν εξόρυξη πετρελαίου, άνθρακα ή φυσικού αερίου.
Επίσης υπάρχει τρόπος να παραχθεί και «πράσινο» υδρογόνο. Ενώ το υδρογόνο μπορεί να παραχθεί από φυσικό αέριο, μπορεί επίσης να παραχθεί με διάσπαση του νερού από ηλεκτρικό ρεύμα στα πλαίσια χημικής διαδικασίας που ονομάζεται ηλεκτρόλυση. Και οι δύο τύποι υδρογόνου μοιράζονται τα ίδια χαρακτηριστικά και εφαρμογές, αλλά αυτός που διασπά το νερό σε υδρογόνο και οξυγόνο είναι εντελώς απαλλαγμένος από ορυκτά καύσιμα -εάν παράγεται με πλήρως ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τα συνθετικά καύσιμα μπορούν επίσης να παραχθούν από το λεγόμενο syngas, το οποίο είναι συνδυασμός οξειδίου του άνθρακα (CO) και υδρογόνου (H2). Η αντίδραση αυτών των δύο στοιχείων υπό συγκεκριμένες συνθήκες (θερμοκρασία, πίεση και καταλύτης) έχει ως αποτέλεσμα να παράγονται συνθετικά καύσιμα όπως βενζίνη, ντίζελ, αέριο ή ακόμα και κηροζίνη, σύμφωνα με μελέτη της ING.
Πριν λίγες ημέρες ο Διεθνής Οργανισμός Κατασκευαστών Μηχανοκίνητων Οχημάτων (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA) προχώρησε σε παγκόσμια έκκληση ώστε «οχήματα εξοπλισμένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που τροφοδοτούνται από ενέργεια αντιστάθμισης CO2, όπως καύσιμα ουδέτερου άνθρακα» να αποτελέσουν μέρος «μιας βιώσιμης πορείας προς την ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2050 για όλα τα έθνη». Ουσιαστικά αυτό που ζητούν οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να προστεθούν τα συνθετικά καύσιμα στον κατάλογο των επιλέξιμων τεχνολογιών που πληρούν τις προϋποθέσεις για χρήση και στο μέλλον.
Όρος με ευρεία χρήση
Η λέξη «συνθετικό» σημαίνει απλά ότι το κάθε τέτοιο καύσιμο δημιουργήθηκε από ανθρώπους για να μιμείται φυσικά (ορυκτά) καύσιμα όπως το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, με το «συνθετικό καύσιμο» να είναι ένας ευρύς όρος που καλύπτει μια ποικιλία τεχνητών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση και την παροχή ενέργειας .
Τα eFuels είναι τύποι συνθετικού καυσίμου με ουδέτερες συνολικά εκπομπές άνθρακα και έχουν παραχθεί με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (π.χ. άνθρακας) για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων – και πράγματι, τεράστιες ποσότητες τέτοιων συνθετικών καυσίμων αεροσκαφών παρήχθησαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με τη χρήση μη ανανεώσιμων πηγών. Όμως η δέσμευση άνθρακα και η χρήση ανανεώσιμης ενέργειας είναι απαραίτητα στοιχεία πλέον για να ταξινομηθεί ένα συνθετικό καύσιμο ως καύσιμο με ουδέτερες εκπομπές άνθρακα.
Η περίπτωση της Liquid Fuel
Η FlagshipONE, η μεγαλύτερη “πράσινη” μονάδα e-fuel στην Ευρώπη αναμένεται να εισέλθει σύντομα στην φάση κατασκευής.
Η Swedish Liquid Wind, ο αρχικός υποκινητής του έργου, ανακοίνωσε ότι η κατασκευή θα ξεκινήσει στις 24 Μαΐου 2023 στον δήμο Örnsköldsvik στη βορειοανατολική Σουηδία. Η Δανέζικη εταιρεία ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων Ørsted, η οποία ανέλαβε την πλήρη ιδιοκτησία της FlagshipONE τον Δεκέμβριο του 2022, θα προχωρήσει στην τελετή θεμελίωσης μαζί με τις Övik Energi AB και Liquid Wind.
Η εταιρεία Carbon Clean θα προμηθεύει τον εξοπλισμό δέσμευσης άνθρακα, ενώ το πακέτο τεχνολογίας για την εγκατάσταση θα προέρχεται από τη γερμανική εταιρεία Siemens Energy. Το έργο περιλαμβάνει τέσσερις ηλεκτρολύτες με μεμβράνη ανταλλαγής πρωτονίων (PEM) συνολικής ισχύος 70 μεγαβάτ (MW), καθώς και συστήματα ηλεκτροκίνησης και αυτοματισμού σε όλη την εγκατάσταση, συμπεριλαμβανομένων καινοτόμων λύσεων ψηφιοποίησης, αναφέρεται στην ανακοίνωση. Αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025 και από τότε η FlagshipONE θα παράγει περίπου 50.000 τόνους e-μεθανόλης κάθε χρόνο.


Latest News

«Κλειδώνουν» έξτρα μπόνους για τα έργα στην αποθήκευση ενέργειας
Αποφασίζονται την Πέμπτη 3 Απριλίου από την Ολομέλεια της Αρχής τα νέα κίνητρα για τα έργα στην αποθήκευση ενέργειας

Με δέλεαρ άτοκα δάνεια, η Tesla... σπρώχνει το Model Y στην Κίνα
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιλον Μασκ, Τesla, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των οχημάτων της στην Κίνα

Συναγερμός για το οικοσύστημα από τον Εμανουέλ Μακρόν
Την ώρα που το Εφετείο καταδίκαζε τη Μαρίν Λεπέν, ο γάλλος πρόεδρος δημιουργούσε Συμβούλιο Οικολογικού Σχεδιασμού

Δύο ταχυφορτιστές εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Νέα Οδό
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα