Η πανδημία έχει ανατρέψει το modus vivendi των ανθρώπων και το modus operandi των επιχειρήσεων, θέτοντας τις αντοχές όλων σε δοκιμασία. Οι ευέλικτοι και προσαρμοστικοί στις αλλαγές είναι εκείνοι που θα επιβιώσουν – αυτός είναι ένας φυσικός κανόνας που ισχύει από την εποχή των δεινοσαύρων.
Ομως η «νέα κανονικότητα» που διαμορφώνει η κρίση παρέχει αφ’ εαυτής σε κάποιους ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους. Οι ευνοημένοι από τη θεά Τύχη ή τις περιβόητες «συγκυρίες» εκμεταλλεύονται την ευκαιρία για να «σβήσουν από τον χάρτη» τους αντιπάλους τους.
Είναι η περίπτωση της μάχης μέχρις εσχάτων που φαίνεται ότι ξέσπασε στον παγκόσμιο κλάδο της αεροδιαστημικής, στον οποίο, ως γνωστόν, κυριαρχεί το δίπολο Boeing – Airbus. Εν προκειμένω, καθώς η πανδημία άλλαξε εκ βάθρων τα δεδομένα του αεροπορικού ταξιδιού και συνακόλουθα τις απαιτούμενες από τα αεροσκάφη νόρμες και προϋποθέσεις, η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική κοινοπραξία μοιάζει να έχει βρεθεί σε πλεονεκτικότερη θέση από την αμερικανική ανταγωνίστριά της.
Η Boeing εξάλλου χτυπήθηκε από την πανδημική κρίση σε μια δύσκολη γι’ αυτήν συγκυρία αμφισβήτησης της ασφάλειας των προϊόντων της, με την επί διετία σχεδόν απόσυρση από την κυκλοφορία του Β 737 ΜΑΧ εξαιτίας δύο πολύνεκρων δυστυχημάτων που οφείλονταν σε κατασκευαστική αστοχία, αλλά και των τεχνικών προβλημάτων που ανέκυψαν πρόσφατα με το B 777.
Ζήτηση για μικρά
Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στις αερομεταφορές συνοψίζονται στην ανάγκη για την εξυπηρέτηση προορισμών μικρών αποστάσεων με αεροσκάφη μικρής χωρητικότητας επιβατών και χαμηλής κατανάλωσης καυσίμων. «Τα μεγαλύτερα αεροπλάνα που χρησιμοποιούνται σε υπερατλαντικές πτήσεις θα είναι τα τελευταία που θα επιστρέψουν στους αιθέρες» σημειώνει στο Bloomberg ο Γκιγιόμ Φορί, διευθύνων σύμβουλος της Airbus.
Ο γάλλος μάνατζερ παραδέχεται ότι το θηριώδες Α 380, η ιπτάμενη αυτή «πολιτεία» που έχει μήκος 73 μέτρα και μεταφέρει πάνω από 2.000 επιβάτες, δεν θα είναι από τα πρώτα που θα επαναδρομολογηθούν μόλις ομαλοποιηθεί κάπως από υγειονομικής απόψεως ο κόσμος.
Αιχμή του δόρατος
Αλλα μοντέλα, μικρότερα και οικονομικότερα, τροχοδρομούν και ελπίζουν να πάρουν εντολή απογείωσης εν όψει έναρξης της θερινής περιόδου διακοπών στο σαφώς πολυπληθέστερο από το νότιο, βόρειο ημισφαίριο. Τα μοντέλα της οικογενείας Α 320 εν προκειμένω αποτελούν την αιχμή του δόρατος της Airbus στην προσπάθειά της να κερδίσει ύψος έναντι της Boeing.
Η αμερικανική εταιρεία πασχίζει να ανεβάσει και πάλι στους αιθέρες τα κάποτε ευπώλητα 737 Max και να τονώσει την παραγωγή και τις παραγγελίες του μικρομεσαίου 787 Dreamliner. Το μοναδικό καινούργιο μικρό μοντέλο που ετοιμάζεται πάντως είναι το Α321XLR, το οποίο πρόκειται να λανσάρει η Airbus το 2023 και ήδη κλέβει μερίδιο στις παραγγελίες από μεγαλύτερα μοντέλα.
Αλλαγή σκηνικού
Η Boeing προγραμμάτιζε να λανσάρει το νέο μοντέλο ευρείας ατράκτου 777Χ για να ανταγωνιστεί το Α 380. Μετρά ήδη καθυστερήσεις τριών ετών και πιθανότατα αυτές θα παραταθούν καθώς η πελατεία των αεροσκαφών αυτών αποτελείται ως επί το πλείστον από μάνατζερ επιχειρήσεων, από γιατρούς και άλλους επαγγελματίες που μετακινούνται (αναλώμασι μετόχων κατά κανόνα) για να συμμετάσχουν σε διεθνή συνέδρια. Απαξάπαντες οι αναλυτές προβλέπουν για τα επόμενα (ουκ ολίγα) έτη καθίζηση των επαγγελματικών ταξιδιών.
Πλεονεκτική θέση
Η Airbus, τέλος, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση και για οικονομικούς/ταμειακούς λόγους. Στις αρχές του 2020 που ξέσπασε η υγειονομική κρίση είχε ρευστότητα 16 δισ. δολαρίων έναντι ρευστότητας 10 δισ. δολ. της Boeing, κυρίως επειδή η αμερικανική εταιρεία είχε εφαρμόσει ένα πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών πληρώνοντας στους μετόχους της περί τα 40 δισ. δολάρια τα τελευταία χρόνια.
Ως εκ τούτου, «η Airbus έχει μεγαλύτερα περιθώρια για επενδύσεις προσαρμοσμένες στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον που έχει διαμορφώσει η πανδημία» όπως παρατηρεί ο Ρόμπερτ Στάλαρντ της Vertical Research Partners.
Latest News
Καμπανάκι EBRD: Ο προστατευτισμός στη βιομηχανία επιστρέφει «εκδικητικά»
Το 90% των προηγμένων οικονομιών και περιοχών της EBRD κάνουν διακρίσεις σε βάρος των ξένων συμφερόντων υπέρ των εγχώριων
Μέρκελ καλεί Βερολίνο: Χαλαρώστε το φρένο του χρέους
Τα απομνημονεύματα της πρώην καγκελαρίου Μέρκελ υποστηρίζουν τη μεταρρύθμιση του ανώτατου ορίου δανεισμού που προβλέπεται στο σύνταγμα
«Κανείς δεν θα κερδίσει έναν εμπορικό πόλεμο», απαντά η Κίνα στην απειλή Τραμπ
Σχολιάζοντας τις προαναγγελίες Τραμπ η Κίνα αναφέρει ότι η διμερής οικονομική και εμπορική συνεργασία ΗΠΑ είναι αμοιβαία επωφελής
Πάτησε τη σκανδάλη ο Τραμπ: Οι πρώτοι δασμοί σε Κίνα, Μεξικό και Καναδά
Ο Ντόναλντ Τραμπ με ανάρτησή του αποκαλύπτει τους πρώτους δασμούς τους οποίους θα επιβάλλει από τις 20 Ιανουαρίου
Deal μαμούθ στον κλάδο των οικοδομικών υλικών
Η συμφωνία θα δημιουργήσει κολοσσό στα οικοδομικά υλικά
Μπορεί να αμυνθεί η Ευρώπη χωρίς το ΝΑΤΟ; - Τα σενάρια σε βιομηχανία και δαπάνες από την εκλογή Τραμπ [γραφήματα]
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο φέρνει σενάρια για την επόμενη μέρα του ΝΑΤΟ και το ρόλο των ΗΠΑ
Γιατί οι ιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο πρέπει να παρακολουθούν τις γεωπολιτικές απειλές
Σχεδόν κάθε εταιρεία κινδυνεύει πλέον από...γεωπολιτική ζημία και είναι επιτακτική ανάγκη να κατανοήσουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν
Ποιοι απαλλάσονται από τον φόρο κληρονομιάς - Ακόμη ένα τολμηρό βήμα για τη Βρετανία
Από την κατάθεση του προϋπολογισμού στη Βρετανία μέχρι τις μεγάλες αλλαγές που θέλουν οι Εργατικοί, η κυβέρνηση αξιολογεί τον αντίκτυπο των μέτρων
O CEO της Virgin Atlantic αποκαλεί τον προϋπολογισμό της Βρετανίας «φόρο στην ανάπτυξη»
Πυρά του Σάι Βάις της Virgin Atlantic κατά Εργατικών και Συντηρητικών ότι δεν αναγνωρίζουν ως στρατηγικό πλεονέκτημα τις αερομεταφορές
Εχθρός των «δυναστειών» πλούτου δηλώνει ο Μπάφετ - Πού δωρίζει άλλα 1,1 δισ δολάρια
Ο μεγιστάνας Γουόρεν Μπάφετ έχει συγκεντρώσει προσωπική περιουσία 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά δεν την αφήνει στα 3 παιδιά του