Η πανδημία έχει ανατρέψει το modus vivendi των ανθρώπων και το modus operandi των επιχειρήσεων, θέτοντας τις αντοχές όλων σε δοκιμασία. Οι ευέλικτοι και προσαρμοστικοί στις αλλαγές είναι εκείνοι που θα επιβιώσουν – αυτός είναι ένας φυσικός κανόνας που ισχύει από την εποχή των δεινοσαύρων.
Ομως η «νέα κανονικότητα» που διαμορφώνει η κρίση παρέχει αφ’ εαυτής σε κάποιους ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους. Οι ευνοημένοι από τη θεά Τύχη ή τις περιβόητες «συγκυρίες» εκμεταλλεύονται την ευκαιρία για να «σβήσουν από τον χάρτη» τους αντιπάλους τους.
Είναι η περίπτωση της μάχης μέχρις εσχάτων που φαίνεται ότι ξέσπασε στον παγκόσμιο κλάδο της αεροδιαστημικής, στον οποίο, ως γνωστόν, κυριαρχεί το δίπολο Boeing – Airbus. Εν προκειμένω, καθώς η πανδημία άλλαξε εκ βάθρων τα δεδομένα του αεροπορικού ταξιδιού και συνακόλουθα τις απαιτούμενες από τα αεροσκάφη νόρμες και προϋποθέσεις, η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική κοινοπραξία μοιάζει να έχει βρεθεί σε πλεονεκτικότερη θέση από την αμερικανική ανταγωνίστριά της.
Η Boeing εξάλλου χτυπήθηκε από την πανδημική κρίση σε μια δύσκολη γι’ αυτήν συγκυρία αμφισβήτησης της ασφάλειας των προϊόντων της, με την επί διετία σχεδόν απόσυρση από την κυκλοφορία του Β 737 ΜΑΧ εξαιτίας δύο πολύνεκρων δυστυχημάτων που οφείλονταν σε κατασκευαστική αστοχία, αλλά και των τεχνικών προβλημάτων που ανέκυψαν πρόσφατα με το B 777.
Ζήτηση για μικρά
Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στις αερομεταφορές συνοψίζονται στην ανάγκη για την εξυπηρέτηση προορισμών μικρών αποστάσεων με αεροσκάφη μικρής χωρητικότητας επιβατών και χαμηλής κατανάλωσης καυσίμων. «Τα μεγαλύτερα αεροπλάνα που χρησιμοποιούνται σε υπερατλαντικές πτήσεις θα είναι τα τελευταία που θα επιστρέψουν στους αιθέρες» σημειώνει στο Bloomberg ο Γκιγιόμ Φορί, διευθύνων σύμβουλος της Airbus.
Ο γάλλος μάνατζερ παραδέχεται ότι το θηριώδες Α 380, η ιπτάμενη αυτή «πολιτεία» που έχει μήκος 73 μέτρα και μεταφέρει πάνω από 2.000 επιβάτες, δεν θα είναι από τα πρώτα που θα επαναδρομολογηθούν μόλις ομαλοποιηθεί κάπως από υγειονομικής απόψεως ο κόσμος.
Αιχμή του δόρατος
Αλλα μοντέλα, μικρότερα και οικονομικότερα, τροχοδρομούν και ελπίζουν να πάρουν εντολή απογείωσης εν όψει έναρξης της θερινής περιόδου διακοπών στο σαφώς πολυπληθέστερο από το νότιο, βόρειο ημισφαίριο. Τα μοντέλα της οικογενείας Α 320 εν προκειμένω αποτελούν την αιχμή του δόρατος της Airbus στην προσπάθειά της να κερδίσει ύψος έναντι της Boeing.
Η αμερικανική εταιρεία πασχίζει να ανεβάσει και πάλι στους αιθέρες τα κάποτε ευπώλητα 737 Max και να τονώσει την παραγωγή και τις παραγγελίες του μικρομεσαίου 787 Dreamliner. Το μοναδικό καινούργιο μικρό μοντέλο που ετοιμάζεται πάντως είναι το Α321XLR, το οποίο πρόκειται να λανσάρει η Airbus το 2023 και ήδη κλέβει μερίδιο στις παραγγελίες από μεγαλύτερα μοντέλα.
Αλλαγή σκηνικού
Η Boeing προγραμμάτιζε να λανσάρει το νέο μοντέλο ευρείας ατράκτου 777Χ για να ανταγωνιστεί το Α 380. Μετρά ήδη καθυστερήσεις τριών ετών και πιθανότατα αυτές θα παραταθούν καθώς η πελατεία των αεροσκαφών αυτών αποτελείται ως επί το πλείστον από μάνατζερ επιχειρήσεων, από γιατρούς και άλλους επαγγελματίες που μετακινούνται (αναλώμασι μετόχων κατά κανόνα) για να συμμετάσχουν σε διεθνή συνέδρια. Απαξάπαντες οι αναλυτές προβλέπουν για τα επόμενα (ουκ ολίγα) έτη καθίζηση των επαγγελματικών ταξιδιών.
Πλεονεκτική θέση
Η Airbus, τέλος, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση και για οικονομικούς/ταμειακούς λόγους. Στις αρχές του 2020 που ξέσπασε η υγειονομική κρίση είχε ρευστότητα 16 δισ. δολαρίων έναντι ρευστότητας 10 δισ. δολ. της Boeing, κυρίως επειδή η αμερικανική εταιρεία είχε εφαρμόσει ένα πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών πληρώνοντας στους μετόχους της περί τα 40 δισ. δολάρια τα τελευταία χρόνια.
Ως εκ τούτου, «η Airbus έχει μεγαλύτερα περιθώρια για επενδύσεις προσαρμοσμένες στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον που έχει διαμορφώσει η πανδημία» όπως παρατηρεί ο Ρόμπερτ Στάλαρντ της Vertical Research Partners.
Latest News
Οι νεαροί Γάλλοι, ειδικά η γενιά Z, δεν πίνει κρασί - επιλέγει τη μπύρα
Η κατανάλωση κόκκινου κρασιού στη Γαλλία έχει μειωθεί περίπου 90 % από τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με το CIVB, μια διεπαγγελματική βιομηχανική ένωση
Αντίστροφη μέτρηση στην ΕΕ και φόβοι για βαρύ πλήγμα από τον Τραμπ
Η ΕΕ αισθάνεται την πίεση της κόντρας μεταξύ Τραμπ και Τζινπίνγκ, που θα μπορούσε να βλάψει το εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
Ο μεγάλος χαμένος του Dow Jones ήταν η Boeing για το 2024
Η τιμή της μετοχής της Boeing μειώθηκε κατά 31% πέρυσι - καταγράφοντας τη χειρότερη πορεία από τις 30 βιομηχανίες του δείκτη
Η Nvidia επένδυσε 1 δισ. δολάρια σε συμφωνίες AI το 2024
Η Nvidia αναδεικνύεται σε κρίσιμο υποστηρικτή νεοφυών επιχειρήσεων που επιδιώκουν να επωφεληθούν από την τεχνολογική επανάσταση την οποία τροφοδοτούν τα τσιπ της
Ρεκόρ επισκεπτών στην Κίνα για τον κινεζικό νέο έτος - 18.500 πτήσεις ημερησίως
Ο αριθμός των επισκεπτών στην Κίνα για τον εορτασμό της Πρωτοχρονιάς θα είναι αυξημένος κατά 8,4% σε σύγκριση με το 2024
Commerzbank: Οι 4 κίνδυνοι που μπορεί να εμφανιστούν αναπάντεχα το 2025
H Commerzbank επανέρχεται για να εξετάσει το κατά πόσο μπορεί να εμφανιστούν και άλλοι γεωπολιτικοί και οικονομικοί κίνδυνοι εντός του 2025
Ρεκόρ εσόδων τετάρτου τριμήνου για τη Foxconn - Εφτασαν τα 64 δισ. δολ.
Τα έσοδα της Foxconn έφτασαν τα 64,7 δισ. δολ. και η εταιρεια αναμένει ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους θα παρουσιάσει ισχυρή αύξηση (σε ετήσια βάση)
United Airlines: Φέρνει το Starlink του Μασκ στις πτήσεις της μέχρι την άνοιξη
Το Wi Fi της Starlink θα είναι τελικά διαθέσιμο σε κάθε πτήση της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας United Airlines
Οι νέοι Αμερικανοί επιλέγουν moktails (χωρίς αλκοόλ) πριν την προειδοποίηση του γενικού αρχιάτρου
Το 2023, το 49,6% των Αμερικανών ηλικίας 18 έως 25 ετών είχε κάνει χρήση αλκοόλ τον τελευταίο μήνα, έναντι 59,6% το 2013, σύμφωνα με στοιχεία εθνικής έρευνας στις ΗΠΑ
Fed: Βουτιά στα αποθεματικά των αμερικανικών τραπεζών – Ο ρόλος του QT
Με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στις ΗΠΑ να συνεχίζουν το QT οι στρατηγικοί αναλυτές της Wall Street δίνουν μεγάλη προσοχή στο χαμηλότερο επίπεδο αποθεματικών