
Προ δωδεκαμήνου, όταν η διάδοση του κορωνοϊού έπαιρνε πανδημικές διαστάσεις, οι ανθρώπινες κοινότητες έμπαιναν σε καραντίνα και οι οικονομίες η μία μετά την άλλη «έκλειναν», ο κόσμος των θαλάσσιων μεταφορών – όπως άλλωστε και των αερομεταφορών και του διεθνούς εμπορίου γενικότερα – εισερχόταν σε βαθιά κρίση.
Για την ακρίβεια, βυθιζόταν βαθύτερα στην κρίση, διότι ο σινοαμερικανικός εμπορικός πόλεμος είχε ήδη ορθώσει προσκόμματα και είχε ήδη πλήξει το ελεύθερο εμπόριο. Η καταναλωτική ζήτηση είχε υποστεί καθίζηση, οι ναύλοι είχαν πέσει, οι ακυρώσεις δρομολογίων σε ό,τι αφορά τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είχε φτάσει στο 35%, σύμφωνα με τον διεθνή οίκο αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας DBRS Morningstar.
Πώς το e-εμπόριο άλλαξε η εικόνα
Η εκτίναξη των νέων τεχνολογιών που προκάλεσε η πανδημία, με την πρωτοφανή επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου, σε συνδυασμό με τις αναπάντεχες παρενέργειες και στρεβλώσεις στην αγορά που δημιούργησε το τεράστιο εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας, άλλαξε τόσο την εικόνα που ούτε οι πλέον εξειδικευμένοι αναλυτές δεν μπορούσαν ποτέ να φανταστούν.
Το αποτέλεσμα είναι, μεσούντος του τρίτου κύματος της πανδημίας και εν καιρώ νέων εγκλεισμών και απαγορευτικών μέτρων, οι ναύλοι να έχουν εκτιναχθεί στα ύψη και τα εμπορευματοκιβώτια να έχουν εξελιχθεί σε είδος εν ανεπαρκεία. Για τα οποία οι ενδιαφερόμενοι πληρώνουν προμήθειες και «καπέλα» για να εξασφαλίσουν.
Εξυπακούεται ότι η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων και τα «καπέλα» που εκτινάσσουν τα κόστη των αγαθών στα ύψη και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αγαθών που κατασκευάζονται κυρίως στην Κίνα δημιουργούν βάρη που μετακυλιόμενα καταλήγουν στις πλάτες των των καταναλωτών.
Τετραπλασιάστηκαν οι ναύλοι
Τον Δεκέμβριο του 2020 οι ναύλοι από την Ασία για τη Βόρεια Ευρώπη είχαν εκτιναχθεί κατά 264% υψηλότερα συγκριτικά με το επίπεδο που βρίσκονταν ένα 12μηνο νωρίτερα, σύμφωνα με τον Μίρκο Βόιτσικ, μάνατζερ στην εταιρεία διαχείρισης ρίσκου εφοδιαστικής αλυσίδας Resillience360. Για τις γραμμές από την Ασία στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ η ετήσια αύξηση των ναύλων ήταν 145%.
Συγκρινόμενοι με τα χαμηλότερα επίπεδα που είχαν υποχωρήσει τον περασμένο Μάρτιο, οι ναύλοι από την Κίνα προς τις ΗΠΑ είχαν ήδη εκτιναχθεί κατά 300% υψηλότερα, σύμφωνα με υπολογισμούς του διευθύνοντος συμβούλου της Redwood Logistics Μαρκ Γίγκερ. Μιλώντας στο αμερικανικό δίκτυο CNBC ο Γέγκερ είπε ότι το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου εκτινάχθηκε στα 6.000 δολάρια από τα 1.200 δολάρια, που είναι η συνήθης τιμή.
«Οι κινέζοι εξαγωγείς έχουν γίνει τόσο επιθετικοί που πασχίζουν να φέρουν τα φορτηγά πλοία άδεια πίσω στην πατρίδα τους. Τα 3 από τα 4 κοντέινερ που σαλπάρουν από τις ΗΠΑ για την Ασία ταξιδεύουν δίχως φορτίο» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Μαρκ Γίγκερ.
Οι εμπορικές ανισορροπίες
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες ανακατευθύνουν τα πλοία τους στην Ανατολή το ταχύτερο δυνατό, καθώς οι κινέζοι εξαγωγείς πληρώνουν όσο-όσο για να εξασφαλίσουν εμπορευματοκιβώτια. Η πλειοδοσία είναι πολύ οδυνηρότερη για τους βυθισμένους στην κρίση Αμερικανούς και κυρίως για τους Ευρωπαίους» συμπλήρωσε ο Βόιτσικ της Resilience360.
Η δημιουργία τεράστιου εμπορικού πλεονάσματος από την Κίνα είναι αποτέλεσμα αλλά και αιτία αυτού του φαύλου κύκλου. Διότι η Κίνα, που έχει ήδη ανακάμψει από την κρίση, εξάγει πολύ περισσότερα προϊόντα στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη από όσα εισάγει. Ετσι, όπως εξηγεί ο Γίγκερ της Redwood Logistics, «υπάρχουν περί τα 180 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια στον κόσμο, αλλά βρίσκονται σε λάθος τόπο».
«Παγκόσμια κρίση των μεταφορών»
Εν τω μεταξύ, η εναλλακτική των αερομεταφορών δεν υφίσταται. Η κάθετη πτώση των αεροπορικών πτήσεων εξαιτίας των ταξιδιωτικών απαγορεύσεων ανάγκασε τους εξαγωγείς ακόμα και υψηλής αξίας προϊόντων, όπως είναι τα iPhones, που συνήθως μεταφέρονταν αεροπορικώς, να μεταφέρονται τώρα διά θαλάσσης. Για «παγκόσμια κρίση των εμπορικών μεταφορών» κάνει λόγο η θυγατρική της Ikea στη Σιγκαπούρη.
Ασφαλώς οι παραγγελίες για την κατασκευή νέων κοντέινερ έχουν εκτιναχθεί. Αλλά και οι παραδόσεις των νέων κοντέινερ θα γίνουν με καθυστέρηση τουλάχιστον τριών μηνών, σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο Ναυτιλιακών Ερευνών της Σανγκάης. Διότι η κρίση των μεταφορών έχει πλήξει και τις προμήθειες χάλυβα και ξυλείας, των πρώτων υλών για την κατασκευή τους δηλαδή.


Latest News

Εκτός του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου οι λομπίστες της Huawei
Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ακολουθεί ένα κύμα αναζητήσεων και συλλήψεων στο πλαίσιο έρευνας για διαφθορά, απο τις βελγικές δικαστικές αρχές

Deutsche Bank: Πρώην κορυφαίο στέλεχος ζητά αποζημίωση 152 εκατ. ευρώ για την υπόθεση της Monte Paschi
Η υπόθεση αφορά την Banca Monte dei Paschi di Siena, μια από τις παλιότερες τράπεζες του κόσμου

Με νέες κυρώσεις απειλεί τη Μόσχα η G7 αν δεν συμφωνήσει στην κατάπαυση του πυρός
Ο Ρούμπιο ενώνει τη φωνή του με άλλους υπουργούς Εξωτερικών στην προσπάθειά τους να αυξήσουν την πίεση στον Πούτιν

Η ιταλική Terna θα επενδύσει 23 δισ. ευρώ για τη αναβάθμιση δικτύων
Η Terna ανέφερε ότι η δυναμικότητα ανταλλαγής ενέργειας μεταξύ των αγορών θα φτάσει τα 39 GW από τα σημερινά 16 GW

Εξαίρεση του καφέ απο τους δασμούς ζητά η βιομηχανία απο τον Τραμπ
Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας και καταναλωτής καφέ στον κόσμο

Χάνουν την πρόσβαση στην κινεζική αγορά εκατοντάδες εργοστάσια κρέατος των ΗΠΑ
Η απώλεια της πρόσβασης στην κινεζική αγορά θα προκαλούσε νέο πλήγμα 5 δισ. δολ. στους αγρότες των ΗΠΑ

«Η Γερμανία επέστρεψε»: O Μερτς εξασφαλίζει υποστήριξη για χρέος και δαπάνες
Η είδηση της συμφωνίας αύξησε τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης, τις μετοχές και το ευρώ

Foxconn: Μείωση κερδών για το δ’ τρίμηνο 2024 αλλά πρόβλεψη για αύξηση εσόδων το 2025
Η Foxconn υποστηρίζει ότι πλέον διαθέτει πιο ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού για να αντιμετωπίσει τον εμπορικό πόλεμο

Οι δασμοί Τραμπ απειλούν και τις εξαγωγές γαλλικών τυριών
Το 2024, η Γαλλία εξήγαγε γαλακτοκομικά προϊόντα αξίας 342 εκατ. ευρώ στις ΗΠΑ - Ο κλάδος φοβάται ότι θα μπορούσε να είναι ο επόμενος στόχος

Επιδείνωση των προβλέψεων για το ρυθμό ανάπτυξης της γαλλικής οικονομίας
Η Τράπεζα της Γαλλίας αναμένει αύξηση του ΑΕΠ 0,7% εφέτος