Το άτυπο μποϊκοτάζ προϊόντων της Τουρκίας από τη Σαουδική Αραβία έχει δημιουργήσει τόσο μεγάλα προβλήματα στους τούρκους παραγωγούς και εμπόρους, που αναζητούν τώρα τρόπους να το παρακάμψουν αφαιρώντας με κάθε τρόπο από τα προϊόντα τους την ετικέτα «Made in Turkey».
Τούρκοι επιχειρηματίες μεταφέρουν ή δείχνουν ότι μεταφέρουν σε κοντινές χώρες την παραγωγή σε τρόφιμα, ρούχα και άλλα προϊόντα ώστε να αποκτήσουν τελωνειακά έγγραφα και να μη φαίνεται ότι τα προϊόντα αυτά είναι κατασκευασμένα στην Τουρκία, όπως αποκάλυψαν στο Reuters εξαγωγείς, έμποροι και ένας διπλωμάτης.
Η Σαουδική Αραβία δεν έχει ανακοινώσει – τουλάχιστον επίσημα – μποϊκοτάζ των τουρκικών προϊόντων, αλλά από πέρυσι επιφανείς σαουδάραβες επιχειρηματίες αποφάσισαν να το υιοθετήσουν απαντώντας στην επιθετικότητα της Αγκυρας, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα.
Το αποτέλεσμα είναι ότι, όπως τουλάχιστον δείχνουν τα επίσημα στοιχεία που αφορούν τις εξαγωγές της Τουρκίας προς τη Σαουδική Αραβία, τους δύο πρώτους μήνες του 2021 οι εξαγωγές αυτές βούλιαξαν σε ετήσια βάση κατά 93% φτάνοντας σε μόλις 38 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων της Τουρκίας, οι εξαγωγές σε ηλεκτρονικά, ρούχα, κοσμήματα και είδη αυτοκινήτων ήταν κατά 90% χαμηλότερες από πέρυσι.
Σύμφωνα με την τουρκική «Daily Sabah», το πρόβλημα είναι για τους Τούρκους τόσο μεγάλο που η Αγκυρα ετοιμάζεται να φέρει αυτή την εβδομάδα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το θέμα του ημιεπίσημου, όπως χαρακτηρίζεται, μποϊκοτάζ από τη Σαουδική Αραβία για προϊόντα που κατασκευάζονται στην Τουρκία.
Η Αγκυρα θέλει να υποβάλει επίσημη διαμαρτυρία για τη στάση του Ριάντ προς τους τοπικούς εμπόρους, αλυσίδες σουπερμάρκετ και άλλες εταιρείες ώστε όλοι αυτοί να μην έχουν εμπορικές σχέσεις με την Τουρκία, σύμφωνα με δύο τούρκους αξιωματούχους που μίλησαν υπό το καθεστώς ανωνυμίας.
Θεωρητικά εάν η Τουρκία μπορέσει να αποδείξει αδικαιολόγητη πίεση της Σαουδικής Αραβίας εναντίον των επιχειρήσεών της, μπορεί να υποβάλει αίτημα για να ζητήσει αποζημίωση για καταγεγραμμένες απώλειες, σύμφωνα με τους κανόνες του ΠΟΕ. Το Ριάντ πάντως δεν αναμένεται να πιεστεί ώστε να πληρώσει αποζημίωση. Το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών έχει σχεδόν καταρρεύσει από πέρυσι λόγω των πολιτικών εντάσεων μεταξύ των δύο πλευρών, παραδέχεται και η «Daily Sabah». Επισήμως οι δύο χώρες δήλωσαν ότι θα εργαστούν για τη βελτίωση των σχέσεων.
Οι σχέσεις των δύο πλευρών έχουν επιδεινωθεί λόγω της προσέγγισης της Σαουδικής Αραβίας με το Ισραήλ, την υποστήριξη της κυβέρνησης στην Αίγυπτο, και τις διαφωνίες για τη στάση των δύο χωρών στη Λιβύη και τη Συρία. Επίσης η Σαουδική Αραβία έχει πλέον πιο στενές σχέσεις και με την Ελλάδα.
Οπως αναφέρει το Reuters και αναδημοσίευσαν το Philenews και άλλοι ιστότοποι, έχει δημιουργηθεί πλέον μια μαύρη αγορά όπου μεσάζοντες μεταφέρουν έναντι αμοιβής τα τουρκικά προϊόντα σε άλλα λιμάνια και παραποιούν τα επίσημα συνοδευτικά έγγραφα ώστε να φαίνεται πως τα προϊόντα αυτά προέρχονται από την Κίνα ή ακόμη και από την Ευρώπη. Την ίδια στιγμή τα επίσημα στοιχεία για τις εξαγωγές δείχνουν ασυνήθιστη, όπως χαρακτηρίζεται, αύξηση της τάξεως από 200% έως 400% σε τουρκικά ενδύματα, υφάσματα, χημικά και κοσμήματα που φτάνουν στο Ομάν και τον Λίβανο.
Επίσης στελέχη του κλάδου της παραγωγής ένδυσης και υφασμάτων της Τουρκίας παραδέχονται ανοικτά ότι οι κατασκευαστές εξετάζουν να στείλουν υφάσματα που προορίζονται για τη Σαουδική Αραβία σε χώρες όπως η Βουλγαρία και η Σερβία για κάποια μικρή επεξεργασία. Με αυτόν τον τρόπο θα άνοιγε έπειτα ο δρόμος για να εξαχθούν από εκεί τα προϊόντα αυτά σε άλλες χώρες. Ουσιαστικά οι τούρκοι επιχειρηματίες και κατασκευαστές προσπαθούν να ξεπεράσουν το άτυπο αλλά ουσιαστικό μποϊκοτάζ με επιπλέον κόστος για τους ίδιους.
Latest News
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Πώς επηρεάζεται η ευρωπαϊκή οικονομία από το δημογραφικό - Οι αναγκαίες προσαρμογές
Η Alpha Bank εξετάζει το δημογραφικό πρόβλημα και τις επιπτώσεις του στην ευρωπαϊκή οικονομία
«Πόλεμο» κατά της… πολυνομίας αρχίζει ο Ντίμον της JP Morgan
Ο Ντίμον επέκρινε αυτό που αποκάλεσε αλληλεπικαλυπτόμενους ή κακοσχεδιασμένους κανόνες σχετικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις
Πώς το ψηφιακό ευρώ πυροδότησε μια υπόγεια διαμαχή κυριαρχίας μεταξύ ΕΚΤ και ευρωπαϊκών κρατών
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Politico πολιτικοί και ΕΚΤ προσπαθούν να καθορίσουν τα όρια στο επερχόμενο ψηφιακό ευρώ
Ο περίεργος λόγος που η ΕΥ απολύει δεκάδες υπαλλήλους
Τα μέλη του προσωπικού κατηγορήθηκαν ότι είχαν ανοιχτές πολλαπλές συνεδρίες Zoom σε διαφορετικές οθόνες, κάτι που η Ernst & Young έκρινε ηθική «παραβίαση»
Τα τέσσερα σενάρια της S&P για την παγκόσμια οικονομία
Ακόμη και στα δύο χειρότερα σενάρια ο οίκος S&P εκτιμά πως οι τράπεζες φαίνονται ικανές να χειριστούν πιθανές εκροές κεφαλαίων
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
Χαμηλό 5ετίας στις τιμές των εμπορευμάτων προβλέπει η Παγκόσμια Τράπεζα - Ο ρόλος του πετρελαίου
Από το 2024 έως το 2026, οι παγκόσμιες τιμές των βασικών εμπορευμάτων προβλέπεται να υποχωρήσουν σχεδόν κατά 10%, επισημαίνει σε έκθεσή της η Παγκόσμια Τράπεζα
H Ιταλία θα διαθέσει 8,2 δισ. δολ. για αγορά αρμάτων μάχης
Η κοινοπραξία των Leonardo (ιταλική) και Rheinmetall (γερμανική) αναμένεται να είναι ο βασικός βιομηχανικός εταίρος του έργου
Morgan Stanley: Οι μέρες του εύκολου χρήματος και των μηδενικών επιτοκίων ανήκουν στο παρελθόν
Το τέλος της οικονομικής καταστολής, των μηδενικών επιτοκίων και του μηδενικού πληθωρισμού, είναι μια εποχή που έχει τελειώσει, δήλωσε ο CEO της Morgan Stanley