
Πανελλαδική έρευνα καταναλωτών με αντικείμενο το βαθμό διείσδυσης και τις περιστάσεις χρήσης επιφυών υπηρεσιών (Over the Top Services, OTT) στην Ελλάδα, διενήργησε η EETT. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2020 – Φεβρουαρίου 2021, σε δύο φάσεις: τηλεφωνικά σε δείγμα 2.000 ατόμων και με online συνεντεύξεις σε δείγμα 994 ατόμων, με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.
Στόχος της πρώτης φάσης ήταν η διερεύνηση της διείσδυσης της χρήσης επιφυών υπηρεσιών στον γενικό πληθυσμό για παρακολούθηση τηλεοπτικού περιεχομένου, ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων μέσω internet και πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 94% όσων διαθέτουν πρόσβαση στο Internet, κάνουν χρήση κάποιας ΟΤΤ υπηρεσίας, με περίπου 6 στους 10 να χρησιμοποιούν εφαρμογές παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου (ποσσοτό 58%), 9 στους 10 εφαρμογές για ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων (89%) και (επίσης) 9 στους 10 εφαρμογές για πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων (89%). Αναφορικά με το προφίλ των χρηστών, σχεδόν καθολική είναι η διείσδυση στις νεαρότερες ηλικίες (από 16 έως 34 ετών), βαίνοντας όμως μειούμενη σε χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ υψηλότερη εμφανίζεται η διείσδυση σε νοικοκυριά ανώτερης κοινωνικο-οικονομικής τάξης. Ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί το υψηλό ποσοστό χρήσης ΟΤΤ υπηρεσιών για πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων στην ηλικιακή ομάδα πληθυσμού άνω των 65 ετών.
Η Smart TV και οι νέοι κάτω των 34 ετών
Στη δεύτερη φάση, επιχειρήθηκε ο προσδιορισμός των περιστάσεων χρήσης των ως άνω υπηρεσιών, με σκοπό την ανίχνευση προτιμήσεων και την ανάδειξη τάσεων. Αναφορικά με τις εφαρμογές τηλεοπτικού περιεχομένου, η χρήση φαίνεται πως αγγίζει τις 2,5 ώρες καθημερινά, με εντατικότερους χρήστες τους νέους 16-34 ετών και τους φοιτητές. Ως κύριοι λόγοι προτίμησης των εν λόγω εφαρμογών έναντι άλλων τρόπων παρακολούθησης τηλεοπτικού περιεχομένου, αναδεικνύονται η δυνατότητα παρακολούθησης κατ’ε πιλογήν (on demand), η ποικιλία αλλά και η πρωτοτυπία των προσφερόμενων προγραμμάτων. Οι έξυπνες τηλεοράσεις (smart TVs) και οι φορητοί υπολογιστές (laptops) αποτελούν για τους περισσότερους το κύριο μέσο για τη χρήση τέτοιων εφαρμογών, ενώ το 84% του χρόνου παρακολούθησης πραγματοποιείται με χρήση της οικιακής σύνδεσης Ιnternet, με πολύ περιορισμένη την παρακολούθηση εκτός σπιτιού με χρήση δεδομένων. Ως προς την περιοδικότητα χρήσης, οι νεότεροι φαίνεται να χρησιμοποιούν περισσότερο τις εν λόγω εφαρμογές κατά την περίοδο διακοπών, ενώ οι μεγαλύτεροι λιγότερο.
Η χρήση υπηρεσιών ΟΤΤ για ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων εμφανίζει ισχυρή ένταση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, με μέση χρήση την αποστολή 150 περίπου μηνυμάτων την εβδομάδα. Αξιοσημείωτο εύρημα είναι η σχεδόν τριπλάσια ένταση στις νεαρότερες ηλικίες και τους φοιτητές, για τους οποίους φαίνεται πως αποτελεί βασικό τρόπο επικοινωνίας. Οι λόγοι που ωθούν στη χρήση των εν λόγω εφαρμογών είναι κατά σειρά, η απουσία κόστους, η δυνατότητα αποστολής συνοδευτικού περιεχομένου/υλικού, η ευκολία και η ταχύτητα στη χρήση. Κύριο μέσο αποτελεί το κινητό τηλέφωνο για όλες τις ηλικιακές ομάδες, ενώ στο 70% των περιπτώσεων, τα μηνύματα ανταλλάσσονται με χρήση της οικιακής σύνδεσης Internet. Εντούτοις, η πλειοψηφία δηλώνει διατεθειμένη να χρησιμοποιεί τις εφαρμογές αυτές και εκτός σπιτιού, είτε με αξιοποίηση κοινόχρηστου/δημόσιου wifi (73%) είτε με χρήση δεδομένων από πρόγραμμα κινητής τηλεφωνίας (65%). Επίσης, οι ως άνω εφαρμογές φαίνεται πως προτιμούνται σε συγκεκριμένες κοινωνικές περιστάσεις, όπως η αποστολή ομαδικών ή ατομικών ευχών (π.χ. στην αλλαγή του χρόνου, σε γενέθλια φίλων κ.λπ.), αλλά και σε αποστολή μηνυμάτων σε φίλους και συγγενείς που ανήκουν κυρίως στην ίδια ηλικιακή ομάδα με τον αποστολέα.
Υπηρεσίες ΟΤΤ για βιντεοκλήσεις
Τέλος, αναφορικά με τις υπηρεσίες ΟΤΤ για πραγματοποίηση κλήσεων/βιντεοκλήσεων, η ένταση χρήσης φθάνει τις 2 με 3 τέτοιες κλήσεις την ημέρα, με οριακά υψηλότερη χρήση από άνδρες, ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και μεγαλύτερες ηλικίες. Οι λόγοι προτίμησης αυτών των εφαρμογών είναι κατά σειρά, η απουσία κόστους, η δυνατότητα μετατροπής σε βιντεοκλήση, η ευκολία και η ταχύτητα στη χρήση. Κύριο μέσο αποτελεί και εδώ, το κινητό τηλέφωνο για όλες τις ηλικιακές ομάδες, ενώ στο 78% των περιπτώσεων, γίνεται χρήση της οικιακής σύνδεσης Internet. Ως βασική περίσταση χρήσης των εν λόγω εφαρμογών αναδεικνύονται οι κλήσεις στο εξωτερικό ή σε φίλους και συγγενείς που ανήκουν στην ίδια ηλικιακή ομάδα με εκείνον που πραγματοποιεί την κλήση. Σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης (π.χ. μεταφορά στο νοσοκομείο, διακοπή ρεύματος), προτιμάται η κλήση μέσω συμβατικής τηλεφωνίας, ενώ περιορισμένη εμφανίζεται και η αξιοποίηση των εφαρμογών αυτών σε περιστάσεις καθημερινής επικοινωνίας με υπηρεσίες ή καταστήματα.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη Metron Analysis για λογαριασμό της ΕΕΤΤ, εντάσσεται στο πλαίσιο παρακολούθησης της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών από την Αρχή, ενώ η παρουσίαση των πορισμάτων αποσκοπεί στην ενημέρωση της αγοράς και των καταναλωτών αναφορικά με την εμπειρία χρήσης επιφυών υπηρεσιών, καθώς και την ανάδειξη των τάσεων για το μέλλον, με δεδομένη τη συγκυρία της πανδημίας και τις αλλαγές που αυτή επιφέρει στις καθημερινές συνήθειες χρήσης της τεχνολογίας.


Latest News

Κώστας Νεμπής (ΟΤΕ): Αυτή είναι η στρατηγική μας για το 2025
Περαιτέρω ανάπτυξη του FTTH δικτύου, αξιοποίηση του 5G δικτύου, ενίσχυση διαθεσιμότητας της υπηρεσίας COSMOTE 5G WiFi και ενίσχυση των εσόδων είναι τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής του ΟΤΕ για το 2025

Βελτιωμένες δυνατότητες της τεχνολογίας WiBAS G5 παρουσίασε η Intracom Telecom
Μεταξύ των βελτιωμένων δυνατοτήτων που παρουσίασε η Intracom Telecom είναι τα 2 Gbps Ταχύτητα Λήψης ανά Συνδρομητή

Ο CEO της DT θέλει έναν... Μασκ για την Ευρώπη - «Αυτό που χρειάζεται είναι ένα DOGE»
Ο CEO της Deutsche Telekom, Τιμ Χέτγκες, έκανε μια έντονη έκκληση για μείωση της γραφειοκρατίας στην Ευρώπη στις τηλεπικοινωνίες

Στα 127 δισ. δολάρια οι επενδύσεις στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας
Ο ρόλος «κλειδί» των παρόχων κινητής τηλεφωνίας - Προκλήσεις και ευκαιρίες

Τα σημεία κλειδιά για την ανάπτυξη του ΟΤΕ το 2025 - Ο ρόλος της τεχνολογίας FWA
Ο ΟΤΕ έκλεισε το 2024 με 1,7 εκατομμύρια εγκατεστημένες συνδέσεις FTTH και στόχο να φτάσουν τα 2,1 εκατομμύρια συνδέσεις μέχρι το τέλος του 2025 - Πώς θα αντιμετωπίσει το Starlink του Ίλον Μασκ

Γερμανός: Έμφαση το 2025 σε οπτική ίνα, τηλεόραση, ψηφιακά εργαλεία και συνέργειες
Τα αποτελέσματα της χρονιάς που πέρασε, η νέα εμπορική πολιτική και οι στόχοι για το 2025 παρουσιάστηκαν στο συνέδριο του δικτύου καταστημάτων Γερμανός

Επενδύσεις 620 εκατ. για το 2025 από τον ΟΤΕ - Πώς χτίζει υψηλότερο EBITDA
Ο Κώστα Νεμπής προανήγγειλε επενδύσεις έως και 620 εκατ. ευρώ για το 2025 - Πώς σχολίασε την επικείμενη είσοδο της ΔΕΗ στην τηλεπικοινωνιακή αγορά

«Κλείνει» εντός του 2025 η πώληση της Telekom Romania από τον ΟΤΕ
Η διοίκηση του ΟΤΕ κατά το σημερινό conference call ξεκαθάρισε ότι αναμένει ολοκλήρωση της πώλησης της θυγατρικής της στη Ρουμανία εντός του α' εξαμήνου του έτους - Στα 70 εκατ. ευρώ οι επιπτώσεις σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης

Έσοδα 3,6 δισ. ευρώ για τον ΟΤΕ το 2024 - Μέρισμα 0,7216 ευρώ
«Το 2024 πετύχαμε τους στόχους μας, καταγράφοντας ισχυρές λειτουργικές και οικονομικές επιδόσεις στην Ελλάδα» ανέφερε ο CEO του ΟΤΕ, Κώστας Νεμπής

Ο Μιλέι απειλεί να τινάξει στον αέρα deal 1,25 δισ. στις τηλεπικοινωνίες της Αργεντινής
Ο Χαβιέ Μιλέι προειδοποίησε την Telefonica ότι η κυβέρνησή του θα επανεξετάσει το deal με την Telecom Argentina