Μεγάλες αμερικανικές εταιρείες, όπως η Morgan Stanley, η Yum Brands και η PepsiCo, επέκτειναν τα προνόμια χρήσης ιδιωτικών τζετ για τα ανώτερα στελέχη τους πέρυσι, λόγω της πανδημίας Covid-19.

Η Yum Brands έδωσε στον διευθύνοντα σύμβουλό της, Ντέιβιντ Γκιμπς την εξουσία να εγκρίνει και για άλλα στελέχη ταξίδια με τα τζετ της εταιρείας και η Morgan Stanley εξουσιοδότησε ορισμένα στελέχη να χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη της εταιρείας για προσωπικούς σκοπούς.

Η εταιρεία παράδοσης δεμάτων UPS επέτρεψε στον οικονομικό διευθυντή της, Μπράιαν Νιούμαν, να χρησιμοποιήσει το ιδιωτικό τζετ για προσωπικούς λόγους λόγω της πανδημίας, αλλά είπε ότι το προνόμιο αυτό «δεν αναμένεται να αποτελέσει τακτική πρακτική».

Εξαιτίας της πανδημίας, το κόστος των προσωπικών ταξιδιών του διευθύνοντος συμβούλου της PepsiCo, Ραμόν Λαγκουάρτα διπλασιάστηκε το 2020 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η εταιρεία που παράγει ρολά φυσαλίδων (Bubble wrap) Sealed Air επέτρεψε στα στελέχη να χρησιμοποιούν ιδιωτικά τζετ, συμπεριλαμβανομένων και ταξιδιών μεταξύ των κεντρικών γραφείων της Βόρειας Καρολίνας και περιοχών «όπου βρισκόταν η οικογένεια του στελέχους». Η πολιτική αυτή σταμάτησε στο τέλος του 2020.

Αν και τα ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια των στελεχών έχουν προκαλέσει δημόσια αγανάκτηση στο παρελθόν, η πανδημία «είναι η μόνη περίπτωση κατά την οποία έχει νόημα να το κάνει κανείς αυτό», δεδομένης της περιορισμένης διαθεσιμότητας εμπορικών πτήσεων το 2020, δήλωσε ο Ντέιβιντ Γιέρμακ, καθηγητής στο Stern School of Business του New York University,  ο οποίος έχει μελετήσει τα ταξίδια των στελεχών μέσω ιδιωτικών τζετ.

Ωστόσο, τα αυξημένα έξοδα εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το βαθμό στον οποίο τα αεροσκάφη χρησιμοποιούνται για διακοπές, είπε. «Βρίσκω ενδιαφέρον, όχι το αεροπλάνο, αλλά το ίδιο το ταξίδι για διακοπές», είπε. «Γιατί πηγαίνουν διακοπές;»

Ο Ντίτερ Γουάιζενέγκερ, εκτελεστικός διευθυντής της CtW Investment Group, συμφώνησε ότι τα διευρυμένα δικαιώματα χρήσης των τζετ κατά τη διάρκεια της πανδημίας φαίνονταν «λογικά», αλλά είπε ότι ήταν απογοητευτικό το γεγονός ότι οι ανησυχίες της εταιρείας για την υγεία των στελεχών δεν επεκτείνονταν πάντα στους εργαζομένους που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Αναφέρθηκε στην Yum Brands, η οποία φέτος αμφισβήτησε μια πρόταση μετόχων της CtW προς την εταιρεία, με την οποία ζητήθηκε η εκπόνηση μελέτης για επέκταση της αμειβόμενης αναρρωτικής άδειας σε όλους τους εργαζομένους της.

Οι Yum Brands και Morgan Stanley αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Η UPS δεν έχει αλλάξει την πολιτική της που σχετίζεται με την προσωπική χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών και η μια και μοναδική εξαίρεση για τον Νιούμαν εγκρίθηκε «στην αρχή της πανδημίας λόγω της σημαντικής αβεβαιότητας που περιέβαλλε τα εμπορικά αεροπορικά ταξίδια εκείνη την εποχή», δήλωσε η εταιρεία παράδοσης δεμάτων.

Οι εταιρικές δαπάνες για ιδιωτικά αεροσκάφη αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους. Σύμφωνα με την Equilar, η μέση δαπάνη των εταιρειών που περιλαμβάνονται στο Fortune 100 σε ιδιωτικά αεροπλάνα αυξήθηκε σε 125.796 δολάρια για τις επιχειρήσεις των οποίων το φορολογικό έτος έληξε στις 31 Αυγούστου 2020. Ο αριθμός αυξήθηκε κατά 9% από το 2019 και σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τα 128.075 δολάρια που δαπανήθηκαν το 2018, ανακοίνωσε η Equilar, προσθέτοντας ότι το σύνολο των δαπανών ποικίλλει λόγω αλλαγών στο κόστος των καυσίμων jet.

Οι κανόνες στις ΗΠΑ απαιτούν από τις εταιρείες να δημοσιοποιούν διάφορα προνόμια που δίνουν στα στελέχη τους, και ανέρχονταν σε 10.000 δολάρια ή περισσότερο. Εκτός από τα ιδιωτικά ταξίδια με τζετ, οι εταιρείες δημοσιοποιούν επίσης στοιχεία για την πληρωμή των συνδρομών των στελεχών τους ή τον οικονομικό σχεδιασμό.

Συνολικά, οι πτήσεις με ιδιωτικά τζετ μειώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σύμφωνα με την Argus International, μια εταιρεία αξιολόγησης των αερομεταφορών, το αεροδρόμιο Teterboro, το οποίο βρίσκεται κοντά στο Μανχάταν και είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα σημεία προσγείωσης ιδιωτικών αεροσκαφών στις ΗΠΑ, είδε τις αναχωρήσεις του να μειώνονται κατά 50% το 2020 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.