Οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών μπορεί να αλλάξουν για διάφορους λόγους. Ο πληθωρισμός είναι ένα μέγεθος το οποίο δείχνει το ρυθμό με τον οποίο αυξάνονται οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών σε μια οικονομία.
Όταν παρατηρείται γενική αύξηση τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών (και όχι μόνο ορισμένων προϊόντων), τότε μπορούμε να μιλάμε για τον πληθωρισμό. Όταν παρατηρείται μείωση των τιμών, μιλάμε για τον αποπληθωρισμό.
Αποτέλεσμα του πληθωρισμού είναι ότι με την ίδια αξία χρημάτων μπορούμε να αγοράσουμε λιγότερα πράγματα, αφού οι τιμές στην οικονομία έχουν αυξηθεί. Το αντίθετο συμβαίνει με τον αποπληθωρισμό.
Για τη μέτρηση του πληθωρισμού υπολογίζεται η αξία βασικών αγαθών καθημερινής χρήσης (τρόφιμα, βενζίνη, εφημερίδες, κ.λπ.), διαρκή αγαθά (ρούχα, ηλεκτρικές συσκευές, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κ.λπ.) και υπηρεσίες (ασφάλειες, ενοίκια κατοικιών, κομμωτήρια, κ.λπ.), τα οποία συνήθως ονομάζονται «καλάθι της νοικοκυράς».
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θέτει ως στόχο ρυθμό πληθωρισμού ένα ποσοστό κάτω από το 2% και κοντά σε αυτό.
Δηλαδή οι τιμές της οικονομίας να αυξάνονται κατά περίπου 2% κάθε έτος. Για το Μάρτιο του 2021 ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία ήταν της τάξης του -1,6%, που σημαίνει ότι οι τιμές στην οικονομία μειώθηκαν κατά το ποσοστό αυτό σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 (πρόκειται δηλαδή για αποπληθωρισμό).
Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής), Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών
Latest News
Ημέρα Εθελοντισμού στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το ΟΠΑ επιβραβεύει 115 φοιτήτριες και φοιτητές για την προσφορά τους
Grant Thornton και Οικονομικό Πανεπιστήμιο στηρίζουν τους μαθητές της ακριτικής Ελλάδας
Ο.Π.Α. και Grant Thornton υποδέχθηκαν τους μαθητές οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία, αγκάθι η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Είναι κρίσιμη η ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη ζήτηση, θα σταθεροποιήσουν την αγορά εργασίας και θα στηρίξουν τη βιομηχανική παραγωγή
Το ΕΚΠΑ συζητά για το Στρατηγικό Σχέδιό του – Ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΚΠΑ για το Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics