Οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών μπορεί να αλλάξουν για διάφορους λόγους. Ο πληθωρισμός είναι ένα μέγεθος το οποίο δείχνει το ρυθμό με τον οποίο αυξάνονται οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών σε μια οικονομία.

Όταν παρατηρείται γενική αύξηση τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών (και όχι μόνο ορισμένων προϊόντων), τότε μπορούμε να μιλάμε για τον πληθωρισμό. Όταν παρατηρείται μείωση των τιμών, μιλάμε για τον αποπληθωρισμό.

Αποτέλεσμα του πληθωρισμού είναι ότι με την ίδια αξία χρημάτων μπορούμε να αγοράσουμε λιγότερα πράγματα, αφού οι τιμές στην οικονομία έχουν αυξηθεί. Το αντίθετο συμβαίνει με τον αποπληθωρισμό.

Για τη μέτρηση του πληθωρισμού υπολογίζεται η αξία βασικών αγαθών καθημερινής χρήσης (τρόφιμα, βενζίνη, εφημερίδες, κ.λπ.), διαρκή αγαθά (ρούχα, ηλεκτρικές συσκευές, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κ.λπ.) και υπηρεσίες (ασφάλειες, ενοίκια κατοικιών, κομμωτήρια, κ.λπ.), τα οποία συνήθως ονομάζονται «καλάθι της νοικοκυράς».

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θέτει ως στόχο ρυθμό πληθωρισμού ένα ποσοστό κάτω από το 2% και κοντά σε αυτό.

Δηλαδή οι τιμές της οικονομίας να αυξάνονται κατά περίπου 2% κάθε έτος. Για το Μάρτιο του 2021 ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία ήταν της τάξης του -1,6%, που σημαίνει ότι οι τιμές στην οικονομία μειώθηκαν κατά το ποσοστό αυτό σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 (πρόκειται δηλαδή για αποπληθωρισμό).


Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής), Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
Grant Thornton: Μαζι με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο στηρίζουν τους μαθητές της ακριτικής Ελλάδας
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών |

Grant Thornton και Οικονομικό Πανεπιστήμιο στηρίζουν τους μαθητές της ακριτικής Ελλάδας

Ο.Π.Α. και Grant Thornton υποδέχθηκαν τους μαθητές οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης