
Ένα πρωτότυπο, πανέμορφο, μεγάλο βιβλίο κατέφθασε στα χέρια μου κάποιο ανοιξιάτικο πρωινό του μήνα, προστατευμένο σε έναν χάρτινο φάκελο στο χρώμα της ώχρας.
Το γραφείο μύριζε καφέ και οι συνάδελφοι επιδίδονταν σε ψιλοκουβέντα σχετικά με την επικαιρότητα. Μόλις άνοιξα τα «προαύλια» του Σπύρου Λάμπρου, μετέβην αλλού. Δεν ξέρω ακριβώς πού-αλλά πάντως, έφυγα, ενεργειακά, από το περιβάλλον του γραφείου και της δημοσιογραφικής τύρβης.
Και να σκεφτεί κανείς ότι δεν τυγχάνω καν αφοσιωμένη λάτρης των μουσείων-ήδη αναθεωρώ την άποψη αυτή. Εξαιρετικές, ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τα προαύλια των μουσείων όλης της χώρας άρχισαν να παρελαύνουν μπροστά μου. Προσοχή: όχι από μουσεία, αλλά από τις αυλές, τις περιβόλους, τους κήπους τους. Οι επισκέπτες συνήθως σπεύδουν να μπουν στο εσωτερικό ενός αρχαιολογικού χώρου, ενώ το εξωτερικό του, συχνά, αφήνεται χωρίς να προσεχθεί ιδαίτερα, χωρίς να χαϊδευτεί από βλέμματα και θαυμασμό.

Κι όμως, αυτές οι αυλές βρίθουν από γαλήνη και ομορφιά.
Ξεφυλλίζοντας τα «προαύλια», βυθίστηκα σε μια σχεδόν μυσταγωγική περιήγηση σε τόπους ελληνικούς μέσα από την ιδιότυπη μοσχοβολιά της έκδοσης: ο ιδρώτας του τυπογραφείου, το μελάνι, στάθηκε άριστος οδηγός της αναγνωστικής αυτής περιπέτειας.
Εξαιρετικά καλαίσθητη βρήκα την εναλλαγή επιλεγμένων αποσπασμάτων από την κλασική (ελληνική και λατινική) γραμματεία με τις εικόνες του Σπύρου Λάμπρου, ο οποίος γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στην Αθήνα και εργάζεται ως γιατρός καρδιολόγος.
«Η σκοπιμότητα ή όχι της συνύπαρξης εικόνων και συνοδών κειμένων σ’ ένα φωτογραφικό λεύκωμα –ή το κατά πόσο τα δεύτερα χρησιμοποιούνται για αντιπερισπασμό των όποιων εικαστικών αδυναμιών των πρώτων– αποτελεί θέμα συζήτησης μεταξύ των θεωρητικών της καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Στην περίπτωση του παρόντος βιβλίου, θεώρησα ότι η παρουσία των κειμένων αποδίδει πληρέστερα την περιηγητική μου εμπειρία», λέει ο ίδιος ο Λάμπρου για το δίπλο κείμενο-εικόνα.
Και προσθέτει:
«Ενώ η φωτογραφική πράξη ήταν απαρέγκλιτα η κύρια δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού, εντούτοις η εμπλοκή με το αντικείμενο υπήρξε ευρύτερη και οι ψυχικές απολαβές πήγασαν, όχι μόνο από την επίτευξη του φωτογραφικού γεγονότος, αλλά κι απ’ τη γνωριμία με την ιστορικότητα των τόπων που επισκέφτηκα.»
Μια έκδοση-κομψοτέχνημα από τον Ιωλκό
Ο Σπύρος Λάμπρου ασχολήθηκε με τη φωτογραφία από νεαρή ηλικία. Δείγματα της δουλειάς του δημοσιεύονται στον ημερήσιο Τύπο και σε φωτογραφικά περιοδικά στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει λάβει μέρος και βραβευτεί σ’ εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα, την Κύπρο και τις ΗΠΑ.
Ο ίδιος γράφει στην αρχή της έκδοσης, μεταξύ άλλων:
«Τα μουσεία τα επισκεπτόμουν συστηματικά με μια φωτογραφική μηχανή στα χέρια ήδη από τα εφηβικά χρόνια. Αργότερα, όταν η ενασχόληση με τη φωτογραφία είχε γίνει συστηματικότερη και πιο συνειδητή, τα μαρμάρινα σπαράγματα εξακολουθούσαν να παρελαύνουν μπροστά στο φακό μου ως ακλόνητα αγαπημένη θεματολογία.
Όσο για την ιδέα ενός σχετικού λευκώματος, αυτή γεννήθηκε πριν από σχεδόν δεκαπέντε χρόνια και βρήκε προοδευτικά την επιμέρους στόχευσή της.
Στις επισκέψεις μου στα μουσεία δεν προσπερνούσα ποτέ βιαστικά τα προαύλια και τους κήπους τους. Απολάμβανα σ’ αυτά την ιδιαίτερη αύρα, το καλωσόρισμα και το ξεπροβόδισμα ενός χωροχρονικού «μεταξύ», σοφά τοποθετημένου ανάμεσα στο ιλιγγιώδες παρόν –τη βουερή μας επιφάνεια– και στην κλινική, ευλαβική, υποβρύχια ηρεμία των μουσειακών αιθουσών.
Aνταπέδιδα την ωραία αίσθηση με το να αφιερώνω χρόνο στα ευρήματα που ήταν τοποθετημένα εκεί, τα κάποτε χωρίς μαγνητίζουσα ομορφιά, τα διπλά εκτεθειμένα στις –μάλλον– φευγαλέες ματιές των επισκεπτών και στα πολύ πιο επίμονα στοιχεία της φύσης. Όταν σχηματοποίησα τις προαναφερόμενες επιδιώξεις για το υλικό μου, προέκυψε αβίαστα το συμπέρασμα ότι όλες τους θα μπορούσαν να εκπληρωθούν εκεί, στα προαύλια.
Σε μια πρώιμη αιθεροβάμονα φάση πίστεψα ότι θα μπορούσα να περιηγηθώ όλα τα αρχαιολογικά μουσεία της επικράτειας. Η οικονομική κρίση ψαλίδισε σ’ ένα βαθμό αυτήν τη φιλοδοξία – η επιμονή στην οποία θα κατέληγε πιθανότατα στο να μην ολοκληρωθεί ποτέ το εγχείρημα.
Σήμερα, αισθάνομαι ικανοποιημένος που οι σελίδες του λευκώματος περιέλαβαν εικόνες από τις τέσσερις γωνιές της χώρας και μεταξύ τους πολλές από «μικρά», αλλά θαυμάσια από κάθε άποψη, μουσεία της περιφέρειας.»
Δείτε μερικές φωτογραφίες από το ενδιαφέρον οδοιπορικό του Σπύρου Λάμπρου οι οποίες δεν περιελήφθησαν στο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιωλκός.
Πηγή in.gr


Latest News

Πόσα χρήματα εξασφάλισε ο Ολυμπιακός από την ευρωπαϊκή του πορεία
Ο Ολυμπιακός μπορεί να μην προκρίθηκε κόντρα στην Μπόντο Γκλιμτ, όμως πήρε μια σημαντική νίκη που τον φέρνει προ των πυλών του Champions League – Πόσα χρήματα εξασφάλισαν οι ερυθρόλευκοι από την ευρωπαϊκή τους πορεία…

«Οδύσσεια»: Και ο Ράιαν Χαρστ στο all-star cast του Κρίστοφερ Νόλαν
Η ταινία «Οδύσσεια» του Κίστοφερ Νόλαν βρίσκεται ήδη στην παραγωγή, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες το καλοκαίρι το 2026.

Οι σεναριογράφοι του «Dungeons & Dragons» παίρνουν τα ηνία της επερχόμενης ταινίας «Monopoly»
«Είναι οι τέλειοι ‘αρχιτέκτονες’ για αυτό το Monopoly», δήλωσε η Έριν Γουέστερμαν, συμπρόεδρος της Lionsgate Motion Picture Group, για τους Οι Τζον Φράνσις Ντέιλι και Τζόναθαν Γκόλντσταϊν

Στην κορυφή της Ευρώπης ο Εμμανουήλ Καραλής
Ο «Μανόλο» συνεχίζει τις υψηλές πτήσεις, κατακτώντας το χρυσό μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κλειστού στίβου στην Ολλανδία

100 χρόνια Ολυμπιακός- Ο χρυσός αιώνας του «Θρύλου»
Ο Ολυμπιακός συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής και το γιορτάζει με ένα επικό τριήμερο εκδηλώσεων

Οι 3+1 λόγοι για να αλλάξει κάποιος δουλειά
Γιατί να αφήσει κάποιος τη δουλειά του για μια άλλη - Τι ισχύει στην Ελλάδα

Τα 100 εκατομμύρια του Στίβεν Έι Σμιθ και το… πέσιμο του «μπαμπά» Λεμπρόν Τζέιμς
Ο Στίβεν Έι Σμιθ θα έχει να το λέει με την χθεσινή μέρα να του επιφυλάσσει τα πάντα αφού υπέγραψε νέο πενταετές συμβόλαιο με το ESPN αλλά είχε και επεισόδιο με τον Λεμπρόν Τζέιμς.

Μήπως οι influencers… βλάπτουν σοβαρά την υγεία μας;
Οι «ιατρικές» αναρτήσεις στα social media είναι συχνά παραπλανητικές. Πώς μπορούμε να προστατευθούμε από τους… σύγχρονους κομπογιαννίτες των social media;

Γυναίκες και καριέρα: Ο μακρύς δρόμος της επαγγελματικής ισότητας [γράφημα]
Αν και έχουν γίνει βήματα προς την κατάκτηση της ισότητας, η εξίσωση «γυναίκες και καριέρα» είναι δύσκολη - Oι τελευταίες έρευνες

Σπάνιες φανέλες των Μάικλ Τζόρνταν και Κόμπι Μπράιαντ θα πωληθούν τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ
Η αγορά συλλεκτικών αντικειμένων έχει εισέλθει σε μια νέα φάση, όπου τα εξαιρετικά σπάνια αντικείμενα -συχνά από τις πρώτες σεζόν των παικτών- έχουν ανέβει σε μια υψηλή στάθμη τιμών