Tι έμεινε στις κινεζικές εταιρείες διαδικτύου τώρα που στερήθηκαν την ικανότητα να μοχλεύουν τα δεδομένα χρηστών, να προσφέρουν επιδοτήσεις ή να κάνουν κατάχρηση της κυρίαρχης θέσης τους στην αγορά;
Μερικές ημέρες μετά το πρόστιμο-ρεκόρ των 2,8 δισ. δολαρίων στην Alibaba για αθέμιτο ανταγωνισμό, οι κινεζικές αρχές απηύθυναν τελεσίγραφο σε δεκάδες άλλες εταιρείες, δίνοντάς τους διάστημα ενός μήνα για να διορθώσουν συμπεριφορές τους και προειδοποιώντας για σοβαρές επιπτώσεις. Ορισμένες εταιρείες μπορούν εύκολα να αλλάξουν. Άλλες θα πρέπει να βρούν νέες πηγές εσόδων και γρήγορα.
Η επιχείρηση του Προέδρου Ξι Ζινπινγκ να «καθαρίσει» τις αποκαλούμενες εταιρείες πλατφόρμας, μια μεγάλη κοινότητα ενδιάμεσων διαδικτύου που διευκολύνουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, ταξιδιωτικές υπηρεσίες βίντεο, πωλήσεις ακινήτων κ.α., στοχεύει στις συνήθεις πρακτικές που χρησιμοποιούσαν για να διευρύνουν τα μερίδιά τους στην αγορά, όπως επιδότηση τιμών για να προσελκύσουν χρήστες, υπερβολική συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων και επιθετικά συμβόλαια που απαιτούν αποκλειστικότητα από εμπόρους και παρόχους περιεχομένου.
Η Alibaba μπορεί να απορροφήσει το πρόστιμο, που αντιστοιχεί μόλις στο 4% των εσόδων του 2019, ενώ η δραστηριότητα ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί να ζήσει χωρίς τα αποκλειστικά συμβόλαια. Η βασική δραστηριότητα της Tencent είναι τα βιντεοπαιχνίδια, που είναι σχετικώς απομονωμένη από την αντιμονοπωλιακή εκστρατεία. Όμως, οι νεοσύστατοι μονόκεροι, όπως η εφαρμογή MissFresh ίσως έχουν περισσότερο πρόβλημα. Ορισμένες εταιρείες κάνουν χρήση συμφωνιών για να διαφοροποιηθούν από τον κίνδυνο, ή για να καθετοποιηθούν. Ο ιδιοκτήτης της Tiktok, Bytedance, για παράδειγμα, ήταν ο πιο δραστήριος παίχτης στην Κίνα το πρώτο τρίμηνο του έτους στη σύναψη σμφωνιών. Η εταιρεία εξαγόρασε πέντε νεοφυείς για να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της, περιλαμβανομένης της δαπάνης 4 δις δολαρίων για μια εταιρεία ανάπτυξης παιχνιδιών για κινητά.
Ωστόσο, η δραστηριότητα εξαγορών και συγχωνεύσεων ενδέχεται να προκαλέσει νέα παρέμβαση των ρυθμιστικών αρχών. Ισως είναι καλύτερο να εφευρίσκει κανείς προϊόντα ή υπηρεσίες για τα οποία οι πελάτες θα πληρώσουν να αποκτήσουν, αντί να βασίζεσαι αποκλειστικά στην απόκτηση μεριδίου της αγοράς από άλλους.
Δυστυχώς, οι επενδύσεις μερικών από αυτές τις επιχειρήσεις σε έρευνα και ανάπτυξη παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Για παράδειγμα, η εταιρεία ακινήτων Ke, στόχος των ρυθμιστικών αρχών που κέρδισε το 97% του περυσινού τζίρου του από προμήθειες συναλλαγών. Η δαπάνη σε έρευνα και τεχνολογία αυξήθηκε στο 3,5% του τζίρου το 2020, από 1% το 2017, όμως παραμένει απίστευτα χαμηλή για εταιρεία τεχνολογίας. Το πρακτορείο ταξιδίων Trip.com, από την άλλη, φαίνεται ότι έλαβε το μήνυμα αφότου βρέθηκε στο στόχαστρο έρευνας για επιβολή αποκλειστικότητας σε ξενοδοχεία. Η εταιρεία δαπάνησε 1,1 δις δολάρια, ή τα δύο-τρίτα των πωλήσεων, σε ανάπτυξη το 2020. Ακριβή δαπάνη, όμως οι μέτοχοι θα εκτιμήσουν τη διορατικότητά της.
Latest News
Οι μήνες του χάους και το mission impossible του νέου πρωθυπουργού στη Γαλλία
Η πολιτική κρίση έχει ήδη ένα οικονομικό τίμημα και η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν
Τα οφέλη και τα όρια των ιδιωτικοποιήσεων
Μπορούμε να αντλήσουμε σημαντικά διδάγματα από την ποικίλη εμπειρία του Ηνωμένου Βασιλείου
Γιατί οι «εξαιρετικές οικονομίες» απαιτούν και μια... εξαιρετική ευελιξία
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προσαρμόσουν τις προσεγγίσεις τους, μεταξύ άλλων μέσω προληπτικών διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση Τραμπ
Η Γαλλία, το mode της «γκρινιάρας μαμάς» και το παράδειγμα της Ελλάδας
Η σύγκλιση των γαλλικών αποδόσεων με της Ελλάδας αποτελεί έλεγχο πραγματικότητας
Κρίση χρέους αλά ελληνικά για τη Γαλλία; Η επόμενη ημέρα και τα σενάρια
Οι επενδυτές έχουν συγκλονιστεί από την πολιτική παράλυση και τα άθλια δημόσια οικονομικά
Κοινή λογική: Γιατί το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς δεν χρειάζεται να βγάζει νόημα
Υπάρχει ένα στοιχείο υποκρισίας σε αυτή τη λογική, αλλά αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο κατά την τελευταία κυβέρνηση Τραμπ
Η «παγίδα» του μεσαίου διαδρόμου στα Lidl - Γιατί οι άνδρες είναι πιο επιρρεπείς στις περιττές αγορές
Το κυνήγι θησαυρού και οι άσκοπες αγορές έχουν εδώ και καιρό οδηγήσει στην επιτυχία του λιανικού εμπορίου