Η εντυπωσιακή έκθεση αυτοκινήτων της κινεζικής Evergrande New Energy Vehicle Group Ltd βρίσκεται στην καρδιά του εκθεσιακού κέντρου της Σανγκάης. Με εννέα μοντέλα σε παρουσίαση, δεν γίνεται να μην τη δεις. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της εταιρείας έχει ένα από τα μεγαλύτερα περίπτερα στην έκθεση αυτοκινήτου της Κίνας, απέναντι ακριβώς από τη γερμανική BMW. Κι όμως η τολμηρή παρουσία της κρύβει μια άβολη αλήθεια –η Evergrande δεν έχει πουλήσει ούτε ένα αυτοκίνητο.

Ο μεγαλύτερος όμιλος ανάπτυξης ακινήτων της Κίνας διατηρεί ένα εύρος επενδύσεων εκτός των ακινήτων, από ποδοσφαιρικές ομάδες μέχρι οικισμούς συνταξιούχων. Ηταν όμως η επένδυσή της στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που άγγιξε τη φαντασία των επενδυτών. Οι μέτοχοι ώθησαν τη μετοχή της εταιρείας στο Χονγκ Κονγκ περισσότερο από 1.000% ψηλότερα το τελευταίο 12μηνο, επιτρέποντας στην εταιρεία να αντλήσει φρέσκα κεφάλαια πολλών δις δολαρίων. Σήμερα έχει αξία 87 δις δολαρίων, μεγαλύτερη από αυτή της Ford Motor ή της General Motors.

Ενθουσιασμός και φόβοι φούσκας 

Τέτοιος ενθουσιασμός αναφορικά με μια αυτοκινητοβιομηχανία –που επανειλημμένως αναβάλει τις εκτιμήσεις για την έναρξη μαζικής παραγωγής αυτοκινήτου- είναι ενδεικτική για την υπερβολή που συγκεντρώνεται γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα τον τελευταίο χρόνο, με τους επενδυτές να ρίχνουν κεφάλαια σε ένα χρηματιστηριακό ράλι που προσωρινά κατέστησε τον Ιλον Μασκ ως τον πλουσιότερο άνθρωπο του πλανήτη, ενώ οδήγησε και σε εκτιμήσεις για φούσκα. Πουθενά δεν είναι πιο ορατή αυτή η τάση απ΄ ότι στην Κίνα, την μεγαλύτερη αγορά για αυτοκίνητα νέας ενέργειας, όπου 400 κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαγωνίζονται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Τον Μάρτιο του 2019, ο Χούι Κα Γιαν, πρόεδρος της Evergrande και από τους πλουσιότερους ανθρώπους στην Κίνα, δεσμεύθηκε να ανταγωνιστεί τον Μασκ και να γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο σε διάστημα τριών έως πέντε ετών. Το αυτοκίνητο τύπου Υ της Tesla μόλις είχε κυκλοφορήσει. Στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν, η Tesla απέκτησε ισχυρή πρόσβαση στην Κίνα, ανοίγοντας το πρώτο εργοστάσιο εκτός ΗΠΑ και παραδίδοντας 35.500 οχηματα τον Μάρτιο. Η κινεζική Nio Inc, νωρίτερα τον Απρίλιο, με την παράδοση του υπ΄αριθμόν 100.000 ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ανάγκασε τον Μάσκ και την συγχαρεί.

Παρά τις φιλοδοξίες της και την υψηλή αποτίμηση της Evergrande NEV, ο Χούι επανειλημμένα ανέβαλε τους στόχους για την παραγωγή. Μπορεί οι πλούσιοι φίλοι του μεγιστάνα να δημιουργούν πλούτο δισεκατομμυρίων, όμως η κατασκευή αυτοκινήτων –ηλεκτρικών ή άλλων- είναι δύσκολη και απαιτεί πολλά κεφάλαια έντασης. Τα μικτά περιθώρια της Nio βρέθηκαν σε θετικό έδαφος στα μέσα του 2020 έπειτα από πολλά χρόνια ζημιών και μετά τη διάσωση από περιφερειακή κυβέρνηση. Η ζημιά της Evergrande για το 2020 διευρύνθηκε κατά 67%. Ο Χούι δήλωσε ότι η εταιρεία σχεδιάζει την έναρξη δοκιμαστικής παραγωγής στο τέλος του 2021, ενώ παραδόσεις δεν αναμένονται πριν το 2022. Οι εκτιμήσεις για ετήσια παραγωγή από 500.000 έως ένα εκατομμύριο οχήματα, μέχρι τον Μάρτιο του 2022, μετατέθηκαν για το 2025. Η εταρεία πάντως δεν το βάζει κάτω: προβλέπει παραγωγή 5 εκατομμυρίων οχημάτων ετησίως μέχρι το 2035. Η VW παρέδωσε 3,85 εκατομμύρια οχήματα στην Κίνα το 2020.

“Είναι μια περίεργη εταιρεία”

«Είναι μια περίεργη εταιρεία,» δήλωσε ο Μπιλ Ρούσο, ιδρυτής και CEO της εταιρείας συμβούλων Automobility Ltd στη Σανγκάη. «Εριξαν πολλά χρήματα σ΄ αυτό και δεν έχουν πάρει τίποτα πίσω, ενώ εισέρχονται σε μια βιομηχανία για την οποία έχουν περιορισμένη γνώση. Και δεν είμαι σίγουρος αν έχουν την τεχνολογική δύναμη της Nio ή της Xpeng,» τόνισε.

Μια πιο προσεκτική ματιά στη λειτουργία της αποκαλύπτει την ανορθόδοξη προσέγγισή της. Ενώ ίδρυσε τρείς μονάδες παραγωγής σε Γκουαντζού, Τιανζίν και Σανγκάη, η εταιρεία δεν έχει  έτοιμη μια γραμμή παραγωγής. Ο εξοπλισμός και τα μηχανήματα ρυθμίζονται ακόμη, σύμφωνα με ανθρώπους που εργάζονται στα εργοστάσια αλλά ζήτησαν να παραμείνουν ανώνυμοι.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του Bloomberg, η Evergrande NEV δήλωσε ότι ετοιμάζει τα μηχανήματα για δοκιμαστική παραγωγή και ότι θα είναι έτοιμη να κατασκευάζει ένα αυτοκίνητο ανά λεπτό όταν φτάσει σε πλήρη παραγωγή. Η εταιρεία ετοιμάζει τέσσερα μοντέλα αυτοκινήτων και στοχεύει σε παραγωγή 100.000 οχημάτων το 2022.

Οι φιλόδοξοι στόχοι της εταιρείας την αναγκάζουν να στραφεί προς το outsourcing και στην υπερπήδηση διαδικασιών που θεωρούνται φυσιολογικές στη βιομηχανία αυτοκινήτου, όπως τονίζουν έγκυρες πηγές. H Evergrande NΕV προσλαμβάνει επιθετικά και πρόσφατα έφερε τον Ντάνιελ Κίρχερτ, πρώην στέλεχος της BMW, όμως έδωσε τα συμβόλαια σχεδιασμού και R&D σε ξένους προμηθευτές.

Η εξέλιξη της Evergrande NEV κέντρισε το ενδιαφέρον και του Πεκίνου. Οι μετοχές της εταιρείας υποχώρησαν τον προηγούμενο μήνα έπειτα από άρθρο του κρατικού πρακτορείου Xinhua περί ανησυχιών σχετικά με την εξέλιξη του τομέα ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, η μετοχή ανέκαμψε κατά 18% έκτοτε, ακολουθώντας την άνοδο των μετοχών εταιρειών του κλάδου. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούν στο 5% των ετήσιων πωλήσεων αυτοκινήτων στην Κίνα, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση των φετινών πωλήσεων κατά περισσότερο από 50%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Βιομηχανία
Θεοδωρικάκος από Λάρισα: Κεντρικός ο ρόλος της στον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας
Βιομηχανία |

Θεοδωρικάκος από Λάρισα: Κεντρικός ο ρόλος της στον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας

Χρειάζεται να ανασυγκροτήσουμε την οικονομία της περιοχής, ώστε τα νέα παιδιά να μείνουν εδώ, να δημιουργηθούν περισσότερες δουλειές, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος