Λέγοντας ελληνικά προϊόντα εννοούμε προϊόντα που παράγονται και κατασκευάζονται στην Ελλάδα (Made in Greece) και φέρουν είτε ελληνικά ή διεθνή εμπορικά ονόματα (μάρκες).
Το μεγάλο ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για το Made in Greece εκδηλώθηκε πολύ πρόσφατα με την πάνδημη ανησυχία για την τύχη του εργοστασίου της ιστορικής μάρκας Πίτσος.
Πώς φτάσαμε όμως ως εδώ;
Η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής άρχισε να διαφαίνεται στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας στις ετήσιες έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς που διεξάγουμε στο Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και συνεχίστηκε διαχρονικά έκτοτε.
Ειδικότερα, όταν ξέσπασε η μεγάλη κρίση χρέους στην Ελλάδα, οι καταναλωτές άρχισαν να καταλαβαίνουν την κρισιμότητα της αγροτικής και βιομηχανικής παραγωγής. Σταδιακά, μέσα από την αδιάκοπη ενημέρωση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, έγινε κατανοητός ο ρόλος της εγχώριας παραγωγής και η ανάγκη για ένα υγιές εξωτερικό ισοζύγιο. Η πολυετής κρίση κατέδειξε ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα και το παράγωγό του, το δημόσιο χρέος, έχουν ρίζα στο παραγωγικό έλλειμμα της οικονομίας. Συγκεκριμένα, η κρίση εμφανίστηκε μετά από μία μακρά χρονική περίοδο που η συμμετοχή της παραγωγής στο ΑΕΠ και στην απασχόληση μειωνόταν σταθερά. Η κατανάλωση αυξανόταν δυσανάλογα προς τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας, χρηματοδοτούμενη από εξωτερικό δανεισμό και καλυπτόμενη με εισαγωγές, οι οποίες επεκτάθηκαν ακόμα και σε κλάδους που υπήρχε αξιόλογη εγχώρια παραγωγή και την υποκατέστησαν σε μεγάλη έκταση ή πλήρως. Το εξωτερικό ισοζύγιο ήταν μόνιμα ελλειμματικό, ενώ το κράτος δημιουργούσε μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα που συσσώρευαν συνεχώς περισσότερο χρέος.
Σήμερα, στο 2021, η στροφή στα προϊόντα ελληνικής κατασκευής εμφανίζεται ως ένα παγιωμένο και μαζικό καταναλωτικό κίνημα που εκφράζει τη συνειδητή προσπάθεια των καταναλωτών για διατήρηση των θέσεων εργασίας, τον περιορισμό του εμπορικού ελλείμματος και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Δεν θα αρκούσε βέβαια η επιθυμία των πολιτών για στήριξη της παραγωγικής βάσης, αν τα ελληνικά προϊόντα δεν ήταν ελκυστικά και ανταγωνιστικά. Ένας επιπλέον λόγος που οι καταναλωτές προτιμούν τα προϊόντα ελληνικής παραγωγής είναι η υψηλή ποιότητα, η ασφάλεια και ο ανταγωνιστικός λόγος τιμής/αξίας. Τα ελληνικά προϊόντα παράγονται με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας, προσφέρουν πολύ καλή αξία στον αγοραστή τους και αυτό αναγνωρίζεται από τους καταναλωτές που τα εμπιστεύονται όχι μόνο στο εσωτερικό αλλά και στις διεθνείς αγορές.
Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι το καταναλωτικό κίνημα στήριξης των προϊόντων ελληνικής παραγωγής είναι τα τελευταία χρόνια απόλυτα πλειοψηφικό. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει αναγκαστικά κυριαρχία της ελληνικής παραγωγής στα μερίδια αγοράς καθώς αυτά καθορίζονται από πρόσθετους παράγοντες, όπως η ανταγωνιστική δομή σε επιμέρους κατηγορίες προϊόντων και η διαθεσιμότητα σε δίκτυα διανομής.
Σημειώνεται τέλος ότι οι επιχειρήσεις δίνουν σήμερα έμφαση στον παράγοντα “Made in Greece” και προβάλουν το γεγονός ότι τα προϊόντα τους είναι ελληνικής παραγωγής και κατασκευής στην εγχώρια και τη διεθνή αγορά.
* Ο Γεώργιος Μπάλτας είναι Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Latest News
Ημέρα Εθελοντισμού στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το ΟΠΑ επιβραβεύει 115 φοιτήτριες και φοιτητές για την προσφορά τους
Grant Thornton και Οικονομικό Πανεπιστήμιο στηρίζουν τους μαθητές της ακριτικής Ελλάδας
Ο.Π.Α. και Grant Thornton υποδέχθηκαν τους μαθητές οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης
Ανθεκτική η ελληνική οικονομία, αγκάθι η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Είναι κρίσιμη η ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη ζήτηση, θα σταθεροποιήσουν την αγορά εργασίας και θα στηρίξουν τη βιομηχανική παραγωγή
Το ΕΚΠΑ συζητά για το Στρατηγικό Σχέδιό του – Ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα της Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΕΚΠΑ για το Στρατηγικό Σχέδιο του ΕΚΠΑ
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics