Ορισμένες θετικές ενδείξεις των πρώτων μηνών του 2021 στην αγορά των δεξαμενοπλοίων αυξάνουν την αισιοδοξία για ανάκαμψη της αγοράς μεσοπρόθεσμα. Η ζήτηση για προϊόντα αργού στις ΗΠΑ αυξάνεται όσο η χώρα αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της πανδημίας μέσα από ένα αποτελεσματικό εμβολιαστικό πρόγραμμα, ενώ την ζήτηση αργού διεθνώς διατηρούν ζωντανή οι Κίνα, Ινδία και Ιαπωνία.
Η σχετικά βελτιωμένη προοπτική καταγράφεται και από μεγάλες εταιρείες διαχείρισης δεξαμενοπλοίων όπως η Euronav, που βλέπει ότι προς το τέλος του έτους θα χρειασθούν επιπλέον 80 VLCC μόνο στη διαδρομή MEG-China.
Ειδικότερα όπως αναφέρει σχετική μελέτη της Bimco μπορεί η ζήτηση τόνου μιλίων που δημιουργήθηκε από τις εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ να μειώθηκε κατά 9,7% τους δύο πρώτους μήνες του 2021 σε σύγκριση με τις αρχές του 2020, όμως η πτώση θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερη. Όσον αφορά τον όγκο, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου θαλάσσης μειώθηκαν κατά 18,8%, σε 20,9 εκατομμύρια τόνους, μείωση 4,8 εκατομμυρίων τόνων σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Απογραφής των ΗΠΑ.
Όμως ενώ οι εξαγωγές δια θαλάσσης αργού πετρελαίου σε όλες τις περιοχές έχουν μειωθεί, οι εξαγωγές προς την Ασία είναι μεταξύ των λιγότερο επηρεασμένων, μόλις 1,0%, ή ισοδυναμούν με ένα φορτίο Aframax (101.088 τόνοι). Δεδομένου ότι η απόσταση από τις ΗΠΑ προς την Ασία είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτές με τον υπόλοιπο κόσμο, η μικρότερη πτώση των εξαγωγών σε αυτές τις χώρες εξηγεί γιατί οι εξαγωγές εμφανίζοντας να είναι λιγότερο μειωμένες σε τονομίλια φορτίου σε σύγκριση με τον όγκο των φορτίων που υπολογίζεται σε τόνους.
Η μέση απόσταση που καλύπτεται από έναν τόνο αργού πετρελαίου των ΗΠΑ που εξήχθη στην Ασία ήταν μέχρι στιγμής φέτος 12.531 ναυτικά μίλια. Αυτό είναι σχεδόν τριπλάσιο από τη μέση απόσταση των εξαγωγών προς τον υπόλοιπο κόσμο που ανέρχεται σε 4.490 ναυτικά μίλια.
Τους πρώτους δύο μήνες του 2020, οι ΗΠΑ δεν εξήγαγαν αργό πετρέλαιο στην Κίνα, όμως το υπόλοιπο του έτους αυξήθηκαν και έφτασαν σε ποσοστό το 22,1% σε σύγκριση με το 2019. Η ανάπτυξη συνεχίστηκε φέτος με τις εξαγωγές του αμερικανικού αργού πετρελαίου να φτάνουν το πρώτο δίμηνο τους 2,5 εκατ. τόνων ή 13 φορτία VLCC 200.000 τόνων.
Γεωπολιτική και αύξηση εξαγωγών προς Κίνα και Ινδία
Σύμφωνα με τον Peter Sand αναλυτή της Bimco η γεωπολιτική είναι πίσω από την ισχυρή αύξηση των εξαγωγών προς την Κίνα και την Ινδία, ενώ οι εξαγωγές προς τον υπόλοιπο κόσμο πέφτουν. Από το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η Κίνα αγοράζει αργό πετρέλαιο των ΗΠΑ ως μέρος της συμφωνίας φάσης 1 μεταξύ των δύο χωρών, αλλά παραμένει πολύ πίσω από τους στόχους που είχαν τεθεί .
Η Ινδία από την άλλη πλευρά προσπαθεί να διαφοροποιήσει τις εισαγωγές αργού πετρελαίου για να εξαρτάται λιγότερο από τη συμμαχία του ΟΠΕΚ + σε μια κίνηση που αντικατοπτρίζει τη δυσαρέσκεια της Ινδίας για την απόφαση της Σαουδικής Αραβάις να περικόψει τον εφοδιασμό προς την χώρα αυτή, προσθέτει ο κ. Sand.
Ανεξάρτητα από τους λόγους, οι υψηλότερες εισαγωγές από τις ΗΠΑ στην Κίνα και την Ινδία, ειδικά εάν αντικαθιστούν το αργό πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, είναι εξαιρετικές για τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων , προσθέτει ο Sand.
Η άλλη ασιατική χώρα που αυξάνει τις εισαγωγές αργού από τις ΗΠΑ είναι η Ιαπωνία. Παρά τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξης του 25,3%, οι εξαγωγές αυξήθηκαν από μόνο 71.811 τόνους σε 89.987 τόνους, πράγμα που σημαίνει ότι για τη ναυτιλία, η μόνη αλλαγή είναι ένα ελαφρώς μεγαλύτερο πλοίο που απαιτείται. Στο σύνολο του περασμένου έτους, έξι πλοία έπλεαν από τις ΗΠΑ με αργό πετρέλαιο στην Ιαπωνία, με μέσο φορτίο 126.758 τόνους.
Οι τρεις χώρες κράτησαν ζωντανή της αγορά των δεξαμενοπλοίων η οποία βλέπει μια ακόμη θετική εξέλιξη από τις ΗΠΑ όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Ενέργειας δείχνουν ότι η ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες φτάνουν στο μέσο όρο του 2015-2019, καθώς περισσότερα άτομα ταξιδεύουν, στην ξηρά και αεροπορικώς, και καθώς ανοίγουν ξανά σχολεία, υπηρεσίες και χώροι εργασίας.
Η ανάκαμψη των τιμών του πετρελαίου και η σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σημαίνει ότι η παραγωγή αργού των ΗΠΑ θα αυξηθεί από το τρέχον επίπεδο, αν και η επιστροφή στα επίπεδα προ πανδημίας είναι απίθανο να συμβεί έως το 2022. Για τα δεξαμενόπλοια, όσο υψηλότερο είναι το μερίδιο των παγκόσμιων εξαγωγών που προέρχονται από τις ΗΠΑ, τόσο καλύτερα, δεδομένης της μεγαλύτερης απόστασης πλεύσης, λέει ο Sand.
Θα χρειασθούν 80 VLCC
Επίσης η Euronav εκτιμά ότι παρά τις περικοπές παραγωγής του ΟΠΕΚ+, η προσφορά πετρελαίου θα αυξηθεί προκειμένου να ανταποκριθεί στην αναμενόμενη ανάκαμψη και ζήτηση από το 2022. H οικονομική ανάκαμψη μετά την πανδημία COVID-19 και τους εμβολιασμούς μπορεί να οδηγήσει σύμφωνα με την US Energy Information Administration (EIA) σε μια αύξηση της ζήτησης κατά 5,6 εκατ βαρέλια την ημέρα το 2021 και άλλα 3,3 εκατ. βαρέλια τη ημέρα το 2022. Η πρόβλεψη υπονοεί ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα επιστρέψει πάνω από 100 εκατ βαρέλια της ημέρα το 2022.
Επίσης η παραγωγή του ΟΠΕΚ αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει την προσθήκη επιπλέον 80 VLCCs μόνο στη διαδρομή MEG-China. Τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου των δεξαμενοπλοίων παραμένουν θετικά σύμφωνα με την Euronav καθώς οι παραγγελίες σε σύγκριση με το υφιστάμενο στόλο βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων είκοσι ετών, ενώ οι προβληματισμοί των πλοιοκτητών για τα μελλοντικά καύσιμα των πλοίων περιορίζουν τις αποφάσεις για νέες παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενοπλοίων
Latest News
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου