Ο κύβος έχει ριφθεί για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή ιδιώτη. Η Αττικό Μετρό έχει βάλει μπρος τις μηχανές για τον μεγάλο διαγωνισμό των 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο φορέας λειτουργίας να είναι ετοιμοπόλεμος το 2023, οπότε και σχεδιάζεται η παράδοση του έργου. Η προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού για τη σύμβαση ΣΔΙΤ της λειτουργίας και συντήρησης της γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης ανεβάζει ρυθμούς.
Η Αττικό Μετρό δημοσίευσε εχθές πρόσκληση για την επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου με την οποία μπαίνει το νερό στο αυλάκι της προετοιμασίας. Η τριπλέτα των συμβούλων, χρηματοοικονομικός, νομικός και τεχνικός, θα αναλάβει την υποβοήθηση της Αττικό Μετρό στις προκαταρτικές ενέργειες για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού, καθώς και την υποστήριξή της κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η πρόσκληση για τον νομικό σύμβουλο είχε βγει στον αέρα στις 15 Απριλίου. Η εκτιμώμενη αξία εκάστης εκ των δύο συμβάσεων ανέρχεται σε 139.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Από τα σημαντικότερα στοιχεία που μένει να ξεκαθαρίσουν με τη συμβολή του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι ο τρόπος και ο μηχανισμός πληρωμής του ιδιώτη, η διάρκεια της σύμβασης, ο επιμερισμός των κινδύνων, αλλά και το πλαίσιο λειτουργίας και η μορφή της υπό σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού.
Το πρότζεκτ της εισόδους ιδιώτη παρόχου στη λειτουργία και συντήρηση ενός δημόσιου project είναι μέχρι στιγμής μοναδικό στα ελληνικά δεδομένα, όμως διεθνώς αποτελεί μια δοκιμασμένη πρακτική. Τα παραδείγματα του μετρό της Κοπεγχάγης και της Σιγκαπούρης είναι χαρακτηριστικά.
Όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην ημερίδα ProdexpoNorth, οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, την ευελιξία στη διαχείριση προσωπικού.
Σε πλήρη ανάπτυξη, ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας θα απασχολεί 300 άτομα προσωπικό. Σημειώνεται ότι για να μπορεί το μέσο να μπει σε εμπορική λειτουργία και με το δεδομένο ότι το μετρό Θεσσαλονίκης ενσωματώνει μια ακόμα καινοτομία, τους συρμούς χωρίς οδηγό, το προσωπικό θα χρειαστεί και ειδική εκπαίδευση, την οποία θα κάνουν οι σημερινοί ανάδοχοι της κατασκευής. Άρα τα περιθώρια στενεύουν.
Το χρονοδιάγραμμα και το κόστος των έργων
Το μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση της Καλαμαριάς θα μετρά 14,4 χλμ. δικτύου και 18 σταθμούς. Όσον αφορά, στα δύο κύρια εν εξελίξει έργα κατασκευής, βασική εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή αποτελεί η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό Βενιζέλου, η οποία και θα καθορίσει βεβαίως από εκεί και πέρα το χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης του σταθμού. Το υπόλοιπο έργο προχωρά χωρίς ιδιαίτερες διολισθήσεις στο χρονοδιάγραμμα, παρά την πανδημία.
Ως προς τον προϋπολογισμό του έργου κατασκευής, όπως αναφέρεται στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο, για το έργο της βασικής γραμμής, το οποίο υλοποιεί η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-SaliniImpregilo-HitachiRailSTS/HitachiRailSpa, το συνολικό τίμημα συμπεριλαμβανομένων των απροβλέπτων, της αναθεώρησης και των απολογιστικών εργασιών (χωρίς ΦΠΑ) ανέρχεται στο ποσό των 945,7 εκατ. ευρώ, όταν το κατ’ αποκοπήν τίμημα της σύμβασης ανέρχεται σε 798 εκατ. ευρώ χωρίς απρόβλεπτα και αναθεώρηση. Επιπλέον, ο προϋπολογισμός για την επέκταση προς Καλαμαριά, που υλοποιεί η ΑΚΤΩΡ, με τα απρόβλεπτα, την αναθεώρηση και τις απολογιστικές εργασίες έχει φτάσει στα 399,8 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικού τιμήματος 311,95 εκατ. ευρώ.
Latest News
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030