
Ο κύβος έχει ριφθεί για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή ιδιώτη. Η Αττικό Μετρό έχει βάλει μπρος τις μηχανές για τον μεγάλο διαγωνισμό των 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο φορέας λειτουργίας να είναι ετοιμοπόλεμος το 2023, οπότε και σχεδιάζεται η παράδοση του έργου. Η προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού για τη σύμβαση ΣΔΙΤ της λειτουργίας και συντήρησης της γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης ανεβάζει ρυθμούς.
Η Αττικό Μετρό δημοσίευσε εχθές πρόσκληση για την επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου με την οποία μπαίνει το νερό στο αυλάκι της προετοιμασίας. Η τριπλέτα των συμβούλων, χρηματοοικονομικός, νομικός και τεχνικός, θα αναλάβει την υποβοήθηση της Αττικό Μετρό στις προκαταρτικές ενέργειες για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού, καθώς και την υποστήριξή της κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η πρόσκληση για τον νομικό σύμβουλο είχε βγει στον αέρα στις 15 Απριλίου. Η εκτιμώμενη αξία εκάστης εκ των δύο συμβάσεων ανέρχεται σε 139.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Από τα σημαντικότερα στοιχεία που μένει να ξεκαθαρίσουν με τη συμβολή του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι ο τρόπος και ο μηχανισμός πληρωμής του ιδιώτη, η διάρκεια της σύμβασης, ο επιμερισμός των κινδύνων, αλλά και το πλαίσιο λειτουργίας και η μορφή της υπό σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού.
Το πρότζεκτ της εισόδους ιδιώτη παρόχου στη λειτουργία και συντήρηση ενός δημόσιου project είναι μέχρι στιγμής μοναδικό στα ελληνικά δεδομένα, όμως διεθνώς αποτελεί μια δοκιμασμένη πρακτική. Τα παραδείγματα του μετρό της Κοπεγχάγης και της Σιγκαπούρης είναι χαρακτηριστικά.
Όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην ημερίδα ProdexpoNorth, οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, την ευελιξία στη διαχείριση προσωπικού.
Σε πλήρη ανάπτυξη, ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας θα απασχολεί 300 άτομα προσωπικό. Σημειώνεται ότι για να μπορεί το μέσο να μπει σε εμπορική λειτουργία και με το δεδομένο ότι το μετρό Θεσσαλονίκης ενσωματώνει μια ακόμα καινοτομία, τους συρμούς χωρίς οδηγό, το προσωπικό θα χρειαστεί και ειδική εκπαίδευση, την οποία θα κάνουν οι σημερινοί ανάδοχοι της κατασκευής. Άρα τα περιθώρια στενεύουν.
Το χρονοδιάγραμμα και το κόστος των έργων
Το μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση της Καλαμαριάς θα μετρά 14,4 χλμ. δικτύου και 18 σταθμούς. Όσον αφορά, στα δύο κύρια εν εξελίξει έργα κατασκευής, βασική εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή αποτελεί η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό Βενιζέλου, η οποία και θα καθορίσει βεβαίως από εκεί και πέρα το χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης του σταθμού. Το υπόλοιπο έργο προχωρά χωρίς ιδιαίτερες διολισθήσεις στο χρονοδιάγραμμα, παρά την πανδημία.
Ως προς τον προϋπολογισμό του έργου κατασκευής, όπως αναφέρεται στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο, για το έργο της βασικής γραμμής, το οποίο υλοποιεί η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-SaliniImpregilo-HitachiRailSTS/HitachiRailSpa, το συνολικό τίμημα συμπεριλαμβανομένων των απροβλέπτων, της αναθεώρησης και των απολογιστικών εργασιών (χωρίς ΦΠΑ) ανέρχεται στο ποσό των 945,7 εκατ. ευρώ, όταν το κατ’ αποκοπήν τίμημα της σύμβασης ανέρχεται σε 798 εκατ. ευρώ χωρίς απρόβλεπτα και αναθεώρηση. Επιπλέον, ο προϋπολογισμός για την επέκταση προς Καλαμαριά, που υλοποιεί η ΑΚΤΩΡ, με τα απρόβλεπτα, την αναθεώρηση και τις απολογιστικές εργασίες έχει φτάσει στα 399,8 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικού τιμήματος 311,95 εκατ. ευρώ.


Latest News

ΑΒΑΞ: Στην τελική ευθεία το α’ τμήμα της Πατρών – Πύργου
Το α’ τμήμα της Πύργου - Πατρών της Ολυμπίας Οδού υλοποιείται από τον Όμιλο ΑΒΑΞ, τηρώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας και λειτουργικότητας,

Δρομολογούνται 25 έργα κατά της λειψυδρίας - Οι 19 δήμοι που επιλέχθηκαν [λίστα]
Ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας για τη λειψυδρία αφορά σε τουλάχιστον 25 έργα που θα πραγματοποιηθούν σε 19 δήμους

Edison για AVAX: Ανεβάζει στα 4 ευρώ την τιμή στόχο με περιθώριο ανόδου 88%
Η αναβάθμιση της AVAX έρχεται σε συνέχεια αναπροσαρμογής προς τα πάνω της πρόβλεψης για επίτευξη τα επόμενα χρόνια αυξημένου περιθωρίου EBITDA από την κατασκευή που εξασφαλίζει το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της εταιρίας

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οριστικός ανάδοχος στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
Το κατασκευαστικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. υπολογίζεται σε 1,8 δισ. ευρώ

«Πράσινο» σε τρεις επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. - Πού θα πραγματοποιηθούν
Οι τρεις στρατηγικές επενδύσεις θα υλοποιηθούν με γρήγορες διαδικασίες - Αφορούν την τουριστική ανάπτυξη

Χατζηδάκης: ΟΣΕ όπως ΔΕΗ και ΕΦΚΑ - Τι αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ στον ΟΤ
Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι: «...ο κρατικός ΟΣΕ χρειάζεται να αναβαθμιστεί, να εκσυγχρονιστεί, να γίνει ένας ευρωπαϊκός οργανισμός» - Η εικόνα για το σχέδιο δράσης και την 717

Τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ – Κατακυρώνεται στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η παραχώρηση Χανιά - Ηράκλειο
Για το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα ΒΟΑΚ, «Χανιά – Ηράκλειο» αναμένεται η απόφαση οριστικού αναδόχου

Το «χάος» στον ελληνικό σιδηρόδρομο - Πού ρίχνει ευθύνες το πόρισμα για τα Τέμπη
Στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη υπογραμμίζονται οι παραλείψεις ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΣ και κυβερνήσεων - Ανεκπαίδευτο προσωπικό, απουσία τηλεδιοίκησης και ανεξέλεγκτες ταχύτητες από τα τρένα

Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων - Το πόρισμα για τα Τέμπη
«Έγιναν όλα λάθος» - Οι συστάσεις της Επιτροπής για ΟΣΕ, Hellenic Train, ΡΑΕ και ERA

Αλμα 4,4% στα οικοδομικά υλικά τον Ιανουάριο - Ποια ακρίβυναν έως και 10%
Ο μέσος δείκτης τιμών του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2024 – Ιανουαρίου 2025, στα οικοδομικά υλικά παρουσίασε αύξηση 5,5% σε ετήσια βάσηγ