Ο κύβος έχει ριφθεί για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή ιδιώτη. Η Αττικό Μετρό έχει βάλει μπρος τις μηχανές για τον μεγάλο διαγωνισμό των 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο φορέας λειτουργίας να είναι ετοιμοπόλεμος το 2023, οπότε και σχεδιάζεται η παράδοση του έργου. Η προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού για τη σύμβαση ΣΔΙΤ της λειτουργίας και συντήρησης της γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης ανεβάζει ρυθμούς.

Η Αττικό Μετρό δημοσίευσε εχθές πρόσκληση για την επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου με την οποία μπαίνει το νερό στο αυλάκι της προετοιμασίας. Η τριπλέτα των συμβούλων, χρηματοοικονομικός, νομικός και τεχνικός, θα αναλάβει την υποβοήθηση της Αττικό Μετρό στις προκαταρτικές ενέργειες για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού, καθώς και την υποστήριξή της κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η πρόσκληση για τον νομικό σύμβουλο είχε βγει στον αέρα στις 15 Απριλίου. Η εκτιμώμενη αξία εκάστης εκ των δύο συμβάσεων ανέρχεται σε 139.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Από τα σημαντικότερα στοιχεία που μένει να ξεκαθαρίσουν με τη συμβολή του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι ο τρόπος και ο μηχανισμός πληρωμής του ιδιώτη, η διάρκεια της σύμβασης, ο επιμερισμός των κινδύνων, αλλά και το πλαίσιο λειτουργίας και η μορφή της υπό σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού.

Το πρότζεκτ της εισόδους ιδιώτη παρόχου στη λειτουργία και συντήρηση ενός δημόσιου project είναι μέχρι στιγμής μοναδικό στα ελληνικά δεδομένα, όμως διεθνώς αποτελεί μια δοκιμασμένη πρακτική. Τα παραδείγματα του μετρό της Κοπεγχάγης και της Σιγκαπούρης είναι χαρακτηριστικά.

Όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην ημερίδα ProdexpoNorth, οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, την ευελιξία στη διαχείριση προσωπικού.

Σε πλήρη ανάπτυξη, ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας θα απασχολεί 300 άτομα προσωπικό. Σημειώνεται ότι για να μπορεί το μέσο να μπει σε εμπορική λειτουργία και με το δεδομένο ότι το μετρό Θεσσαλονίκης ενσωματώνει μια ακόμα καινοτομία, τους συρμούς χωρίς οδηγό, το προσωπικό θα χρειαστεί και ειδική εκπαίδευση, την οποία θα κάνουν οι σημερινοί ανάδοχοι της κατασκευής. Άρα τα περιθώρια στενεύουν.

Το χρονοδιάγραμμα και το κόστος των έργων

Το μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση της Καλαμαριάς θα μετρά 14,4 χλμ. δικτύου και 18 σταθμούς. Όσον αφορά, στα δύο κύρια εν εξελίξει έργα κατασκευής, βασική εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή αποτελεί η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό Βενιζέλου, η οποία και θα καθορίσει βεβαίως από εκεί και πέρα το χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης του σταθμού. Το υπόλοιπο έργο προχωρά χωρίς ιδιαίτερες διολισθήσεις στο χρονοδιάγραμμα, παρά την πανδημία.

Ως προς τον προϋπολογισμό του έργου κατασκευής, όπως αναφέρεται στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο, για το έργο της βασικής γραμμής, το οποίο υλοποιεί η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-SaliniImpregilo-HitachiRailSTS/HitachiRailSpa, το συνολικό τίμημα συμπεριλαμβανομένων των απροβλέπτων, της αναθεώρησης και των απολογιστικών εργασιών (χωρίς ΦΠΑ) ανέρχεται στο ποσό των 945,7 εκατ. ευρώ, όταν το κατ’ αποκοπήν τίμημα της σύμβασης ανέρχεται σε 798 εκατ. ευρώ χωρίς απρόβλεπτα και αναθεώρηση. Επιπλέον, ο προϋπολογισμός για την επέκταση προς Καλαμαριά, που υλοποιεί η ΑΚΤΩΡ, με τα απρόβλεπτα, την αναθεώρηση και τις απολογιστικές εργασίες έχει φτάσει στα 399,8 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικού τιμήματος 311,95 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές
ΓΑΙΟΣΕ: Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Επιχειρήσεις |

Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη

Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση