Ο κύβος έχει ριφθεί για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή ιδιώτη. Η Αττικό Μετρό έχει βάλει μπρος τις μηχανές για τον μεγάλο διαγωνισμό των 400 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο φορέας λειτουργίας να είναι ετοιμοπόλεμος το 2023, οπότε και σχεδιάζεται η παράδοση του έργου. Η προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού για τη σύμβαση ΣΔΙΤ της λειτουργίας και συντήρησης της γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης ανεβάζει ρυθμούς.
Η Αττικό Μετρό δημοσίευσε εχθές πρόσκληση για την επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου με την οποία μπαίνει το νερό στο αυλάκι της προετοιμασίας. Η τριπλέτα των συμβούλων, χρηματοοικονομικός, νομικός και τεχνικός, θα αναλάβει την υποβοήθηση της Αττικό Μετρό στις προκαταρτικές ενέργειες για την προετοιμασία του διεθνούς διαγωνισμού, καθώς και την υποστήριξή της κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η πρόσκληση για τον νομικό σύμβουλο είχε βγει στον αέρα στις 15 Απριλίου. Η εκτιμώμενη αξία εκάστης εκ των δύο συμβάσεων ανέρχεται σε 139.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Από τα σημαντικότερα στοιχεία που μένει να ξεκαθαρίσουν με τη συμβολή του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι ο τρόπος και ο μηχανισμός πληρωμής του ιδιώτη, η διάρκεια της σύμβασης, ο επιμερισμός των κινδύνων, αλλά και το πλαίσιο λειτουργίας και η μορφή της υπό σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού.
Το πρότζεκτ της εισόδους ιδιώτη παρόχου στη λειτουργία και συντήρηση ενός δημόσιου project είναι μέχρι στιγμής μοναδικό στα ελληνικά δεδομένα, όμως διεθνώς αποτελεί μια δοκιμασμένη πρακτική. Τα παραδείγματα του μετρό της Κοπεγχάγης και της Σιγκαπούρης είναι χαρακτηριστικά.
Όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην ημερίδα ProdexpoNorth, οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, την ευελιξία στη διαχείριση προσωπικού.
Σε πλήρη ανάπτυξη, ο ιδιωτικός φορέας λειτουργίας θα απασχολεί 300 άτομα προσωπικό. Σημειώνεται ότι για να μπορεί το μέσο να μπει σε εμπορική λειτουργία και με το δεδομένο ότι το μετρό Θεσσαλονίκης ενσωματώνει μια ακόμα καινοτομία, τους συρμούς χωρίς οδηγό, το προσωπικό θα χρειαστεί και ειδική εκπαίδευση, την οποία θα κάνουν οι σημερινοί ανάδοχοι της κατασκευής. Άρα τα περιθώρια στενεύουν.
Το χρονοδιάγραμμα και το κόστος των έργων
Το μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση της Καλαμαριάς θα μετρά 14,4 χλμ. δικτύου και 18 σταθμούς. Όσον αφορά, στα δύο κύρια εν εξελίξει έργα κατασκευής, βασική εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή αποτελεί η απόφαση του ΣτΕ για τον σταθμό Βενιζέλου, η οποία και θα καθορίσει βεβαίως από εκεί και πέρα το χρονοδιάγραμμα της ολοκλήρωσης του σταθμού. Το υπόλοιπο έργο προχωρά χωρίς ιδιαίτερες διολισθήσεις στο χρονοδιάγραμμα, παρά την πανδημία.
Ως προς τον προϋπολογισμό του έργου κατασκευής, όπως αναφέρεται στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο, για το έργο της βασικής γραμμής, το οποίο υλοποιεί η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-SaliniImpregilo-HitachiRailSTS/HitachiRailSpa, το συνολικό τίμημα συμπεριλαμβανομένων των απροβλέπτων, της αναθεώρησης και των απολογιστικών εργασιών (χωρίς ΦΠΑ) ανέρχεται στο ποσό των 945,7 εκατ. ευρώ, όταν το κατ’ αποκοπήν τίμημα της σύμβασης ανέρχεται σε 798 εκατ. ευρώ χωρίς απρόβλεπτα και αναθεώρηση. Επιπλέον, ο προϋπολογισμός για την επέκταση προς Καλαμαριά, που υλοποιεί η ΑΚΤΩΡ, με τα απρόβλεπτα, την αναθεώρηση και τις απολογιστικές εργασίες έχει φτάσει στα 399,8 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικού τιμήματος 311,95 εκατ. ευρώ.
Latest News
Ακόμη πιο ακριβή η οικοδομή - Διψήφια άνοδος σε 3 κατηγορίες υλικών [πίνακας]
Χωρίς τέλος είναι η άνοδος του κόστους στα οικοδομικά υλικά - Και οι 18 κατηγορίες υλικών κατέγραψαν άνοδο από 4% έως και 12,9%
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024