Κατ’ αρχάς θετική χαρακτηρίζει η συντονιστική επιτροπή της Ολομέλειας των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων την πρόθεση της κυβέρνησης να αναθέσει μέρος της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων σε δικηγόρους.
Ωστόσο, δηλώνει αντίθετη στην αιφνίδια προώθηση σχετικής τροπολογίας, χωρίς να υιοθετήσει ουσιώδεις θέσεις των δικηγόρων και των οικονομολόγων, ενώ παράλληλα καταγράφει τις τέσσερεις προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα μπορούν να συμμετάσχουν οι δικηγόροι στην όλη διαδικασία.
Πιο αναλυτικά, σε σχετική ανακοίνωσή της, αναφέρει:
«Η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, αφού έλαβε υπόψη της το περιεχόμενο της τροπολογίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης «Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων», που αφορά στη συμμετοχή δικηγόρων στη διαδικασία έκδοσης συντάξεων, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εντελώς αιφνίδια προώθησε τη σχετική τροπολογία, χωρίς να υιοθετήσει ουσιώδεις θέσεις των δικηγόρων και των οικονομολόγων, που παρουσιάστηκαν στη μοναδική συνάντηση που έγινε και κατά παράβαση της κοινοβουλευτικής τάξης, με την εισαγωγή της την τελευταία στιγμή σε άσχετο νομοσχέδιο.
Το δικηγορικό Σώμα, σύμφωνα και με την από 4.4.2021 απόφαση της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, θεωρεί, κατ’ αρχάς, θετική την πρόθεση της κυβέρνησης να αναθέσει μέρος της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων σε δικηγόρους.
Ο δικηγόρος, ως δημόσιος λειτουργός, δύναται και πρέπει να συμβάλλει στην επίλυση ενός τεράστιου κοινωνικού προβλήματος, που ταλαιπωρεί δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχους, οι οποίοι αναμένουν για ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα τη λήψη της σύνταξής τους.
Οι προϋποθέσεις που θέτει
Η συμμετοχή όμως των δικηγόρων στη διαδικασία αυτή θα πρέπει να γίνει με την τήρηση των ακόλουθων προϋποθέσεων:
1. Διαφάνεια, αξιοκρατία και αντικειμενικότητα στην ανάθεση των υποθέσεων.
Η επιλογή των δικηγόρων, στους οποίους θα ανατίθεται μία υπόθεση, θα πρέπει να γίνεται από τον ΕΦΚΑ, ανά υποκατάστημα, από τον κατάλογο του οικείου Δικηγορικού Συλλόγου, στον οποίο θα συμπεριλαμβάνονται όσοι έχουν υποστεί τη σχετική ειδική επιμόρφωση – ενημέρωση στα συστήματα του ΕΦΚΑ, και όχι απευθείας από τους ασφαλισμένους.
Νέα υπόθεση θα ανατίθεται στον ίδιο δικηγόρο, μόνο μετά την εξάντληση των δικηγόρων του καταλόγου.
Κατά την ανάθεση των υποθέσεων πρέπει να τηρείται η αρχή της χρονικής προτεραιότητας, δηλ. η ανάθεση να γίνεται κατά σειρά αρχαιότητας αιτήματος του ασφαλισμένου.
Έτσι, εξασφαλίζεται η αντικειμενική, αδιάβλητη επιλογή και να αποφεύγονται συχνά παρατηρούμενες παθογένειες του συστήματος.
Οι δικηγόροι δεν συνδέονται με ουδεμία έννομη σχέση με τους ασφαλισμένους και η μόνη επικοινωνία μαζί τους πρέπει να περιορίζεται σε τυχόν συμπληρωματικές διευκρινήσεις επί της υπόθεσής τους.
2. Η ευθύνη του δικηγόρου, σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων
Η ευθύνη του δικηγόρου ρυθμίζεται από τις ειδικές διατάξεις του Κώδικα Δικηγόρων και δεν δικαιολογείται καμία παρέκκλιση από αυτές.
Σε κάθε περίπτωση, η ευθύνη των δικηγόρων δεν μπορεί να εξομοιώνεται με αυτή των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, αφού ο συμπράττων δικηγόρος συντάσσει μόνον εισήγηση – σχέδιο απόφασης, ενώ την τελική ευθύνη φέρει ο αρμόδιος υπάλληλος του ΕΦΚΑ.
Περαιτέρω, σε περίπτωση σφαλμάτων, η αναζήτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών σύνταξης πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από τον ασφαλισμένο, που καρπώθηκε την ωφέλεια, και όχι από τον δικηγόρο.
Η ισχύς των συντασσόμενων σχεδίων ως Διοικητικών Πράξεων χωρίς έλεγχο και υπογραφή από το αρμόδιο προς τούτο Όργανο του e-ΕΦΚΑ, μετά την πάροδο άπρακτης προθεσμίας 30 ημερών, εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας της ρύθμισης.
3. Επιμόρφωση δικηγόρων από το υπουργείο ή τον e-ΕΦΚΑ
Η επιμόρφωση και κατάρτιση των δικηγόρων θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ή/και τον e-ΕΦΚΑ.
Η Ολομέλεια των Προέδρων Δικηγορικών Συλλόγων θα παρέχει μόνο υποστηρικτική συνδρομή, μέσω των πληροφοριακών της συστημάτων.
4. Η αποζημίωση των δικηγόρων για το έργο που θα επιτελούν θα βαρύνει αποκλειστικά και μόνο τον προϋπολογισμό του e-ΕΦΚΑ.
Οι ασφαλισμένοι δεν πρέπει να έχουν την παραμικρή συμμετοχή στην αποζημίωση αυτή.
Η προωθούμενη τροπολογία, ως έχει σήμερα, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην υλοποίηση της πρόθεσης της κυβέρνησης για την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, φαλκιδεύει, επί της ουσίας, τον σκοπό που επιδιώκει, δημιουργεί δυσανάλογες ευθύνες στους εμπλεκόμενους δικηγόρους και κίνδυνο ανάπτυξης ολιγοπωλιακών καταστάσεων και ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από το δικηγορικό Σώμα.
Η Συντονιστική Επιτροπή καλεί τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, έστω την ύστατη στιγμή, να εισακούσει τις προτάσεις του δικηγορικού Σώματος και των οικονομολόγων και να προβεί στις αναγκαίες τροποποιήσεις».
Πηγή: ΑΜΠΕ
Latest News
Μέχρι 21 Ιανουαρίου οι αιτήσεις για το πρόγραμμα επιχειρηματικότητας με έμφαση στις γυναίκες
To πρόγραμμα της ΔΥΠΑ εξασφαλίζει πρόσβαση σε χρηματοδότηση για ανέργους 30-59 ετών, δίνοντας έμφαση στις γυναίκες
Κρατικά φέσια 3,3 δισ. πνίγουν την αγορά - Σε ποιους χρωστάει το Δημόσιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για τις οφειλές του δημοσίου
Πόσο απέχει ο μέσος μισθός σήμερα από τα 1.500 ευρώ [γραφήματα]
Ποια είναι τα επόμενα βήματα για να αυξηθεί ο μέσος μισθός – Η σύγκριση με την Ευρώπη
ΓΣΕΕ: Άνιση η ευημερία στην Ελλάδα - Ο ρόλος πληθωρισμού, μισθών και στεγαστικής κρίσης
Η έκθεση του ΙΝΕ ΓΣΕΕ αναφέρει πως και το κόστος στέγασης στην Ελλάδα έχει δυσανάλογη επίδραση στην ευημερία των πολιτών διαφορετικής εισοδηματικής κατάστασης
Τι αλλάζει στις συντάξεις χηρείας: Τα τρία σενάρια στο τραπέζι
Αγωνία δικαιούχους του ιδιωτικού τομέα που είτε θα πρέπει να επιστρέψουν ποσά είτε να τους κοπεί μέρος του εισοδήματος. Τα θα γίνει με τις συντάξεις χηρείας
Τεκμαρτό εισόδημα: Τι αλλάζει φέτος για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Η αύξηση του κατώτατου μισθού ανέβασε στα 11.620 ευρώ το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα - Πώς θα σβήσουν οι επιβαρύνσεις
Κατώτατος μισθός: Στα 40 ή 50 ευρώ η αύξηση το 2025 - Την 1η Απριλίου οι νέες αμοιβές
Εκκινεί εντός Ιανουαρίου η διαδικασία προσδιορισμού των αυξήσεων – Ο «οδικός χάρτης» της αναπροσαρμογής των μισθών αυξήσεων μέχρι το 2027
Μέσω IRIS οι πληρωμές των εισφορών για μη μισθωτούς
Η υπηρεσία παρέχει στους ασφαλισμένους τη δυνατότητα πληρωμής των εισφορών μέσω IRIS με e-banking ή mobile banking
Πρόσκληση για τη συγκρότηση των Επιτροπών γνωμοδότησης για τον κατώτατο μισθό
Οι δύο Επιτροπές θα υποβάλουν τα υπομνήματά τους προκειμένου αυτά να ληφθούν υπόψη για το ύψος της αύξησης που θα πάρει ο κατώτατος μισθός για το έτος 2025
Η Ελλάδα χάνει έως 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο από τις κενές θέσεις εργασίας
Τα μεγαλύτερα κενά εντοπίζονται στην εκπαίδευση (11.642 θέσεις εργασίας), το εμπόριο (8.447), τη δημόσια διοίκηση και την άμυνα (6.903) και στην εστίαση και τα καταλύματα (6.345)