Στριμωγμένες στη γωνία λόγω της κλιματικής αλλαγής, οι απειλούμενες πλέον πολικές αρκούδες διασταυρώνονται με τις βορειοαμερικανικές καφέ αρκούδες και δίνουν υβρίδια που εμφανίζονται όλο και συχνότερα.
Καθώς οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν στην Αρκτική λόγω της κλιματικής αλλαγής, ο επιπλέον πάγος μειώνεται και εμποδίζει τις πολικές αρκούδες από το να κυνηγούν φώκιες, το σχεδόν αποκλειστικό θήραμά τους. Ως αποτέλεσμα, τα κάτασπρα αρπακτικά μετακινούνται όλο και συχνότερα προς το νότο αναζητώντας τροφή. Την ίδια ώρα, η βορειοαμερικανική καφέ αρκούδα, η οποία βασίζεται σε ένα πολύ ευρύτερο διαιτολόγιο που περιλαμβάνει και φυτικές τροφές, επεκτείνεται προς τον όλο και θερμότερο βορρά.
Τα υβρίδια που προκύπτουν ίσως τελικά κατακτήσουν την Αρκτική χάρη στην ικανότητά τους να αξιοποιούν περισσότερες πηγές τροφής σε σχέση με τις αποκλειστικά σαρκοφάγες πολικές αρκούδες, εκτιμά μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Global Change Biology.
«Συνήθως τα υβρίδια δεν είναι καλύτερα προσαρμοσμένα στο περιβάλλον τους σε σχέση με τους γονείς τους. Υπάρχει όμως περίπτωση ότι τα συγκεκριμένα υβρίδια μπορούν να αξιοποιούν ένα μεγαλύτερο εύρος πηγών τροφής» σχολίασε στο LiveScience η Λαρίσα ΝτεΣάντις, παλαιοντολόγος του Πανεπιστημίου «Βάντερμπιλτ» στο Τενεσίο και μέλος της ερευνητικής ομάδας.
«Πολκαφέ» αρκούδες
Το πρώτο υβρίδιο καφέ και πολικής αρκούδας εντοπίστηκε το 2006 όταν ένας κυνηγός στην καναδική Αρκτική σκότωσε ένα ζώο πιστεύοντας πως ήταν πολική αρκούδα. Το παράξενο ζώο το λευκό τρίχωμα της πολικής αρκούδας αλλά με καφέ μπαλώματα που παραπέμπουν στο γκρίζλι. Είχαν επίσης τα μακριά νύχια, την καμπουριασμένη ράχη και το κοντύτερο ρύγχος της βορειοαμερικανικής καφέ αρκούδας. Γενετικές αναλύσεις επιβεβαίωσαν τελικά τις υποψίες ότι επρόκειτο για υβρίδιο.
Έκτοτε έχουν θεαθεί αρκετά ακόμα τέτοια ζώα. Σύμφωνα με μελέτη του 2017 στην επιθεώρηση Arctic, οκτώ υβρίδια γεννήθηκαν από μια θηλυκή πολική αρκούδα που διασταυρώθηκε με δύο αρσενικές καφέ αρκούδες.
Ανάλογα με το εάν η πολική αρκούδα είναι μητέρα ή πατέρας, τα υβρίδια είναι γνωστά και ως pizzly» ή «grolar», λογοπαίγνια ανάμεσα στις ονομασίες «πολική αρκούδα» και «γκρίζλι» στα αγγλικά. Στα ελληνικά, οι αντίστοιχοι όροι θα ήταν κάτι σαν «πολκαφέ» ή «καφολικές» αρκούδες».
Σύμφωνα με την ΝτεΣάντις, τα υβρίδια εμφανίζουν ενδιάμεσα ανατομικά χαρακτηριστικά. Οι πολικές αρκούδες έχουν μακρύτερο ρύγχος για να αναζητούν φώκιες κάτω από τον πάγο, φέρουν όμως μικρούς κυνόδοντες δεδομένου ότι τρέφονται με μαλακές τροφές σαν το κρέας και το λίπος.
«Δεν το γνωρίζουμε ακόμα με βεβαιότητα, ίσως όμως το ενδιάμεσο κρανίο της αρκούδας pizzly να προσφέρει κάποιο εμβιομηχανικό πλεονέκτημα» λέει η ερευνήτρια.
Η πολική αρκούδα (Ursus maritimus) και η βορειοαμερικανική καφέ αρκούδα (Ursus arctos horribilis) διαχωρίστηκαν από τον κοινό τους πρόγονο σχετικά πρόσφατα, πριν από περίπου μισό εκατομμύριο χρόνια. Παρόλο που σήμερα θεωρούνται διαφορετικά είδη, οι δύο αρκούδες μπορούν να διασταυρώνονται και να δίνουν γόνιμους απογόνους.
Οι απόγονοι αυτοί δεν αποκλείεται μια μέρα να κατακτήσουν την Αρκτική καθώς οι πάγοι λιώνουν, λένε οι ερευνητές. Οι πολικές αρκούδες εξαρτώνται απόλυτα από το επιπλέον στρώμα πάγου, του οποίου η μέγιστη έκταση μειώθηκε φέτος κατά 870.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα (έξι φορές η Ελλάδα) σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 1981-2010.
«Η πολική αρκούδα είναι το καναρίνι στο ορυχείο που μας δείχνει πόσο άσχημη είναι η κατάσταση» σχολίασε η ΝτεΣάντις.
«Θα μπορούσαν άραγε τα υβρίδια να επιτρέψουν στις αρκούδες να συνεχίσουν να υπάρχουν στις ενδιάμεσες περιοχές της Αρκτικής; Πιθανώς ναι. Γι’ αυτό και πρέπει να συνεχίσουμε να τα μελετάμε» είπε.
Latest News
Καμπανάκι κινδύνου - Πώς η κλιματική κρίση μεγαλώνει τη μέρα
Τι λέει νέα μελέτη για την κλιματική κρίση – Το λιώσιμο των πάγων επιβραδύνει την περιστροφή του πλανήτη και «μεγαλώνει» τη μέρα
Ολοένα και πιο επισφαλής η θέση των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα
Η Κίνα έχει πάρει το παγκόσμιο προβάδισμα στην ανάπτυξη νέων ενεργειακών οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών