
Πληθαίνουν τα ερευνητικά προγράμματα που στοχεύουν στο να βοηθήσουν στη μετάβαση της ναυτιλίας σε νέα καύσιμα «μηδενικού άνθρακα». Ένα από αυτά που ανακοινώθηκαν πρόσφατα είναι μια συνεργασία του Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub και του MærskMc-KinneyMøllerCenter For Zero Carbon Shipping με τις εταιρείες A.P. Moller-Maersk, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line και Total για την ανάπτυξη ενός οδηγού ασφαλούς χρήσης της αμμωνίας ως ναυτιλιακού καυσίμου.
Η αμμωνία ως καύσιμο είναι μια ιδέα που κερδίζει έδαφος μεταξύ των ειδικών ως κατάλληλη λύση μακροπρόθεσμα στην κατεύθυνση απαλλαγής της ναυτιλίας από το άνθρακα καθώς αποτελεί ένα καύσιμο μηδενικών ρύπων όταν προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (green ammonia). Ωστόσο, λόγω της ακραίας τοξικότητας του καυσίμου, είναι κρίσιμο να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα ασφάλειας προκειμένου να μετριαστούν οι κίνδυνοι για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Ο πρωταρχικός σκοπός του έργου είναι η κατανόηση και ο καθορισμός οδηγιών για την ασφαλή χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου στα πλοία. Μέρος αυτού του προγράμματος θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας λεπτομερούς καταγραφής των ζητημάτων κινδύνου και ασφάλειας, οι οποίες θα αξιολογηθούν μέσω μιας μεθοδολογίας Quantitative Risk Assessment, η οποία θα οδηγήσει στην ανάπτυξη βέλτιστων πρακτικών στο σχεδιασμό και τις ρυθμίσεις κατά τη χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου.
Το έργο θα προσδιορίσει επίσης τον κίνδυνο θανάτου από ακούσιες απελευθερώσεις της Αμμωνίας, καθώς και να καθορίσει τους κινδύνους που απειλούν τον εξοπλισμό και τις δεξαμενές του καυσίμου στα πλοία.
Επισημαίνεται ότι η «πράσινη» αμμωνία είναι ένα από τα πολλά υποσχόμενα καύσιμα χαμηλών εκπομπών, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να προβλέπει ότι η χρήση του για ναυτιλία θα φτάσει τους 130 εκατομμύρια τόνους έως το 2070, διπλάσιο από αυτό που χρησιμοποιήθηκε παγκοσμίως για την παραγωγή λιπασμάτων το 2019, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο.
Ωστόσο, το γεγονός ότι η πυκνότητά της είναι χαμηλότερη του πετρελαίου σημαίνει ότι τα πλοία θα καταναλώνουν έως και πέντε φορές περισσότερο καύσιμο κατ’ όγκο. Η παραγωγή αμμωνίας θα πρέπει να αυξηθεί κατά 440 εκατομμύρια τόνους -ήτοι τρεις φορές περισσότερο από την τρέχουσα παραγωγή- απαιτώντας 750 gigawatts ανανεώσιμης ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι μόνο η ναυτιλία θα καταναλώνει το 60% της παγκόσμιας παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή περί τα 2.537 gigawatts.
Να σημειωθεί τέλος ότι μεταξύ των προγραμμάτων για την χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου, που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι και το Ερευνητικό Έργο «Scaling up and demonstration of a multi-MW Fuel Cell system for shipping (ShipFC)».
Ξεκίνησε το Ιανουάριο του 2020 και θα διαρκέσει 6 χρόνια. Η χρηματοδότηση της ΕΕ ανέρχεται σε 10Μ ευρώ αλλά το συνολικό κόστος του προγράμματος θα φτάσει τα 21,5 εκατ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα χρήματα θα καλυφθούν από την Νορβηγική κυβέρνηση και τους βιομηχανικούς εταίρους.
Η κοινοπραξία (consortium) που τρέχει το έργο περιλαμβάνει την Maritime Cleantech (συντονιστής), τη Wartsila Norway AS, τη Fraunhofer, τη Prototech, το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», την Persee, την North Sea Shipping AS, την Capital-Executive Ship Management Corp, την Starbulk Shipmanagement Co., τη Yara International ASA, την Sustainable Energy AS, την Equinor Energy AS και βεβαίως το Ερευνητικό Κέντρο Ασφάλειας της Ναυτιλίας (MSRC) του Πανεπιστημίου του Strathclyde στη Γλασκώβη.


Latest News

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)