Η επιστροφή στην κανονικότητα αυξάνει κατά πολύ την πιθανότητα οι μεγάλοι κερδισμένοι της πανδημίας, που δεν είναι άλλοι από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, να χάσουν τα μισά «κέρδη» του 2020, υποστηρίζουν οι αναλυτές της αγοράς.
Η σταδιακή κατάργηση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις των πολιτών, η επανεκκίνηση του υπόλοιπου λιανεμπορίου, αλλά και το άνοιγμα της εστίασης από τις 3/5, θα ψαλιδίσει κατά το ήμισυ τον «ευκαιριακό» τζίρο των 900 εκατ. ευρώ που αποκόμισε το οργανωμένο λιανεμπόριο πέρσι.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Κωνσταντίνο Μαχαίρα, στην Ελλάδα η αγορά λιανικής τροφίμων είναι 23 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το οργανωμένο λιανεμπόριο αποτιμάται σε περίπου 11 δισ. ευρώ, ήτοι το 45% του συνόλου. Όπως επεσήμανε ο ίδιος στο πλαίσιο του 11ου συνεδρίου σελφ σερβις – Food Retail Forum, είναι πολύ δύσκολο να κρατηθεί ο ευκαιριακός τζίρος της πανδημίας από τα σούπερ μάρκετ. «Αν συμβεί θα είναι άθλος» επεσήμανε, εκτιμώντας ότι περί τα 450 εκατ. ευρώ θα «επιστρέψουν» στην πηγή τους, δηλαδή στις περιφερειακές αγορές και την εστίαση.
Μείωση στις πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, σε ποσοστό από 2,3% έως 5,4%, προβλέπουν για εφέτος και οι αναλυτές της IRI Hellas.
Η IRI για προϊόντα σταθερού barcode, επεξεργάστηκε τρία διαφορετικά σενάρια, τα οποία, ωστόσο, «συμφωνούν» ότι τα έσοδα θα κινηθούν αρνητικά.
Το πρώτο σενάριο παίρνει ως παράμετρο την διατήρηση του συνολικού lockdown μέχρι το κλείσιμο του έτους, γεγονός που μεταφράζεται σε μετατόπιση της αγοράς από το κομμάτι του HoReca στο λιανεμπόριο. Εδώ η πρόβλεψη θέλει το σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων να υποχωρεί με ρυθμό 2,3%.
Στο δεύτερο σενάριο που εξετάζει την παράμετρο της «ανοιχτής» αγοράς μόνο κατά τη τουριστική περίοδο, ήτοι από Μάιο έως Σεπτέμβριο, το ποσοστό της υποχώρησης των εσόδων των ταχυκίνητων διευρύνεται στο 3,7%.
Στο τρίτο σενάριο, που βασίζεται στη παράμετρο της επιστροφής σε κανονικότητα, δηλαδή με την αγορά να λειτουργεί κανονικά από Μάιο και έπειτα, η πτώση για τις πωλήσεις στα ταχυκίνητα προϊόντα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 5,4%.
Πού θα κάνουν κράτει οι καταναλωτές
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IRI, κατά το τρίτο σενάριο, ήτοι την επιστροφή στην κανονικότητα, τα προϊόντα που θα δεχθούν τη μεγαλύτερη πίεση θα είναι τα είδη σπιτιού, οι πωλήσεις των οποίων θα υποχωρήσουν κατά 8,2%. Ακολουθούν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς, με πτώση στο 6,9% και τελευταία έρχονται τα είδη τροφίμων και ποτών με εκτιμώμενη μείωση πωλήσεων στο 5,6%.
Διφορούμενες προβλέψεις
Να σημειωθεί πάντως ότι η εταιρεία ερευνών NielsenQ αναμένει να είναι θετικό και φέτος το πρόσημο των πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα δυο σενάρια που «έτρεξε». Βέβαια οι αναλυτές έσπευσαν να τονίσουν πως οι προβλέψεις είναι αρκετά δύσκολες καθώς η κατάσταση παραμένει ρευστή και τα δεδομένα σχετικά με την επανεκκίνηση της αγοράς μεταβάλλονται διαρκώς.
Mε βάση τα δύο σενάρια που παρουσίασε η εταιρεία τέλη Μαρτίου, προβλέπει ανάπτυξη 2,1% έως 6% με απόκλιση +/-1. Ήδη το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου κινήθηκαν θετικά σε αξία, στο +1,9% με τα FMCGs στο σύνολό τους να παρουσιάζουν σχετικά πιο μετριοπαθή τάση, στο +1,2% ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα σημείωσαν αύξηση +1,5%.
Latest News
«Κόκκινη κάρτα» από τις ευρωπαϊκές ενώσεις καταναλωτών κατά της Μeta για το μοντέλο «συγκατάθεση ή πληρωμή»
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών θεωρεί ότι το πρόσφατο μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση» της Meta παραβιάζει το ενωσιακό δίκαιο
Σε λειτουργία το νέο PwC x Microsoft Excellence Center στη Θεσσαλία
Το Excellence Center της PwC ξεκινά τη λειτουργία του με 40 εργαζομένους - Θα εστιάσει σε εφαρμογές Data Analytics & AI, Security & Cloud Engineering
Σημαντικά προνόμια από την Πειραιώς στο «Σπίτι μου ΙΙ» – Δωρεάν ο νομικός και τεχνικός έλεγχος
Οι πελάτες της Τράπεζας μπορούν να υποβάλλουν την αίτησή τους online μέσω του Piraeus e-banking
Ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τις ελληνικές επιχειρήσεις - Η έρευνα της Allianz
Η διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας παραμένει επίσης κύρια ανησυχία για επιχειρήσεις όλων των μεγεθών σύμφωνα με το Αllianz Risk Barometer 2025
Ο Όμιλος AKTOR ανακαίνισε τον χώρο ακτινοθεραπείας στο «Άγιος Σάββας»
Τη δημόσια υγεία και τη μάχη κατά του καρκίνου στηρίζει ο Όμιλος AKTOR
Συνεχίζει τις αγορές μετοχών ο Σαββίδης στον ΟΛΘ σε τιμές άνω του 28 ευρώ
Ελέγχει πλέον το 72,69% του λιμένα Θεσσαλονίκης
Η EY Ελλάδος χρηματοοικονομικός σύμβουλος της Κάμπος Χίου για την πώληση στην Ελληνικά Γαλακτοκομεία
Τι λέει η ΕΥ Ελλάδος για τη συμφωνία
NBG Sec: «Φθηνές» οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών - Τι βλέπει για τα κέρδη
Η NBG Securities προσαρμόζει την εκτίμηση για τα μετά φόρων κέρδη στα 3,16 δισ. ευρώ (-5,8% ετησίως) το 2025
Χρονιά ρεκόρ με έσοδα 1,7 δισ. το 2024 για την Energean - Τι λέει για γεωτρήσεις
Στους μετόχους της Energean διανεμήθηκαν μερίσματα ύψους 220 εκατ. δολαρίων - Στα 1,166 δισ. δολάρια τα EBITDAX
Νέο deal της Lavipharm - Διαβατήριο για εξαγωγές σε 60 χώρες
Οι πωλήσεις του νέου αντισηπτικού από τη Lavipharm εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν στο τελευταίο τρίμηνο του έτους