Η επιστροφή στην κανονικότητα αυξάνει κατά πολύ την πιθανότητα οι μεγάλοι κερδισμένοι της πανδημίας, που δεν είναι άλλοι από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, να χάσουν τα μισά «κέρδη» του 2020, υποστηρίζουν οι αναλυτές της αγοράς.
Η σταδιακή κατάργηση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις των πολιτών, η επανεκκίνηση του υπόλοιπου λιανεμπορίου, αλλά και το άνοιγμα της εστίασης από τις 3/5, θα ψαλιδίσει κατά το ήμισυ τον «ευκαιριακό» τζίρο των 900 εκατ. ευρώ που αποκόμισε το οργανωμένο λιανεμπόριο πέρσι.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Κωνσταντίνο Μαχαίρα, στην Ελλάδα η αγορά λιανικής τροφίμων είναι 23 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το οργανωμένο λιανεμπόριο αποτιμάται σε περίπου 11 δισ. ευρώ, ήτοι το 45% του συνόλου. Όπως επεσήμανε ο ίδιος στο πλαίσιο του 11ου συνεδρίου σελφ σερβις – Food Retail Forum, είναι πολύ δύσκολο να κρατηθεί ο ευκαιριακός τζίρος της πανδημίας από τα σούπερ μάρκετ. «Αν συμβεί θα είναι άθλος» επεσήμανε, εκτιμώντας ότι περί τα 450 εκατ. ευρώ θα «επιστρέψουν» στην πηγή τους, δηλαδή στις περιφερειακές αγορές και την εστίαση.
Μείωση στις πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, σε ποσοστό από 2,3% έως 5,4%, προβλέπουν για εφέτος και οι αναλυτές της IRI Hellas.
Η IRI για προϊόντα σταθερού barcode, επεξεργάστηκε τρία διαφορετικά σενάρια, τα οποία, ωστόσο, «συμφωνούν» ότι τα έσοδα θα κινηθούν αρνητικά.
Το πρώτο σενάριο παίρνει ως παράμετρο την διατήρηση του συνολικού lockdown μέχρι το κλείσιμο του έτους, γεγονός που μεταφράζεται σε μετατόπιση της αγοράς από το κομμάτι του HoReca στο λιανεμπόριο. Εδώ η πρόβλεψη θέλει το σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων να υποχωρεί με ρυθμό 2,3%.
Στο δεύτερο σενάριο που εξετάζει την παράμετρο της «ανοιχτής» αγοράς μόνο κατά τη τουριστική περίοδο, ήτοι από Μάιο έως Σεπτέμβριο, το ποσοστό της υποχώρησης των εσόδων των ταχυκίνητων διευρύνεται στο 3,7%.
Στο τρίτο σενάριο, που βασίζεται στη παράμετρο της επιστροφής σε κανονικότητα, δηλαδή με την αγορά να λειτουργεί κανονικά από Μάιο και έπειτα, η πτώση για τις πωλήσεις στα ταχυκίνητα προϊόντα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 5,4%.
Πού θα κάνουν κράτει οι καταναλωτές
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IRI, κατά το τρίτο σενάριο, ήτοι την επιστροφή στην κανονικότητα, τα προϊόντα που θα δεχθούν τη μεγαλύτερη πίεση θα είναι τα είδη σπιτιού, οι πωλήσεις των οποίων θα υποχωρήσουν κατά 8,2%. Ακολουθούν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς, με πτώση στο 6,9% και τελευταία έρχονται τα είδη τροφίμων και ποτών με εκτιμώμενη μείωση πωλήσεων στο 5,6%.
Διφορούμενες προβλέψεις
Να σημειωθεί πάντως ότι η εταιρεία ερευνών NielsenQ αναμένει να είναι θετικό και φέτος το πρόσημο των πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα δυο σενάρια που «έτρεξε». Βέβαια οι αναλυτές έσπευσαν να τονίσουν πως οι προβλέψεις είναι αρκετά δύσκολες καθώς η κατάσταση παραμένει ρευστή και τα δεδομένα σχετικά με την επανεκκίνηση της αγοράς μεταβάλλονται διαρκώς.
Mε βάση τα δύο σενάρια που παρουσίασε η εταιρεία τέλη Μαρτίου, προβλέπει ανάπτυξη 2,1% έως 6% με απόκλιση +/-1. Ήδη το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου κινήθηκαν θετικά σε αξία, στο +1,9% με τα FMCGs στο σύνολό τους να παρουσιάζουν σχετικά πιο μετριοπαθή τάση, στο +1,2% ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα σημείωσαν αύξηση +1,5%.
Latest News
Αποστολή και λήψη SMS μέσω δορυφόρου, απευθείας από smartphone
Οι πρώτες επιτυχημένες δοκιμές της τεχνολογίας Direct to Handset (D2H) στην Ευρώπη για την αποστολή SMS μέσω δορυφόρου (NB-NTN Direct-to-Handset messaging)
Πώς το athleisure φέρνει τα πάνω κάτω στην αγορά των καταστημάτων
Η υψηλή ζήτηση για athleisure look ανατρέπει τα δεδομένα στην αγορά των καταστημάτων – Ποιες περιοχές μπαίνουν στο top5
Από τον χαλκό στην οπτική ίνα - Η νέα εποχή στο διαδίκτυο
Αν τα δεδομένα είναι η ζωογόνος δύναμη της AI απαιτείται και ένα «καρδιαγγειακό σύστημα» που θα τα μεταφέρει. Δηλαδή οι οπτικές ίνες
Στα ρεβεγιόν των Χριστουγέννων «παίζουν τα ρέστα τους» Zara, Pink Woman και BSB
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι καθιερωμένες αγορές ενδυμάτων από το δυναμικό γυναικείο κοινό - Τι περιμένουν οι αλυσίδες
Γιατί «πίκρισε» το Μέλι Αττική – Η αναδιάρθρωση των δανείων
Οι προκλήσεις και οι νέοι στόχοι για το Μέλι Αττική λίγο πριν κλείσει τα 100 – Στα 13,74 εκατ. ο τζίρος του 2023
Cenergy Holdings: Νέα σύμβαση της Hellenic Cables με την RTE για το έργο Bretagne Sud
Η Hellenic Cables, θυγατρική της Cenergy Holdings, θα προμηθεύσει 390 χλμ. export καλωδίων τάσης 225kV, εκ των οποίων 150 χλμ. θα είναι υποβρύχια
Πόσο πωλούνται τα εργοστάσια της ΙΟΝ και της Νίκας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
Μέσω της νεοσύστατης Bespoke Real Estate ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αγοράζει πέντε βιομηχανικά ακίνητα της ΙΟΝ και της Νίκας - Ποιοι είναι οι 18 συνιδρυτές της εταιρείας
Οι αλλαγές στη διοικητική ομάδα του ΟΤΕ από 1η Ιανουαρίου 2025
Οι ανακατατάξεις που ανακοίνωσε ο Όμιλος ΟΤΕ έρχονται σε συνέχεια των αρχικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούλιο και την ανάληψη των καθηκόντων του διευθύνοντος συμβούλου από τον κ. Κώστα Νεμπή
Ο Μιχάλης Τσαμάζ στον όμιλο Quest - Τι αναλαμβάνει στην Uni Systems
Η Uni Systems, που ιδρύθηκε το 1964 από τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη, αποκτήθηκε από τον Όμιλο Quest το 2007
Αύξηση 7,9% στον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τον Οκτώβριο [πίνακες]
Τον Οκτώβριο φέτος ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 3,92 δισ. ευρώ, έναντι 3,63 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2023