Η επιστροφή στην κανονικότητα αυξάνει κατά πολύ την πιθανότητα οι μεγάλοι κερδισμένοι της πανδημίας, που δεν είναι άλλοι από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, να χάσουν τα μισά «κέρδη» του 2020, υποστηρίζουν οι αναλυτές της αγοράς.
Η σταδιακή κατάργηση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις των πολιτών, η επανεκκίνηση του υπόλοιπου λιανεμπορίου, αλλά και το άνοιγμα της εστίασης από τις 3/5, θα ψαλιδίσει κατά το ήμισυ τον «ευκαιριακό» τζίρο των 900 εκατ. ευρώ που αποκόμισε το οργανωμένο λιανεμπόριο πέρσι.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Κωνσταντίνο Μαχαίρα, στην Ελλάδα η αγορά λιανικής τροφίμων είναι 23 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το οργανωμένο λιανεμπόριο αποτιμάται σε περίπου 11 δισ. ευρώ, ήτοι το 45% του συνόλου. Όπως επεσήμανε ο ίδιος στο πλαίσιο του 11ου συνεδρίου σελφ σερβις – Food Retail Forum, είναι πολύ δύσκολο να κρατηθεί ο ευκαιριακός τζίρος της πανδημίας από τα σούπερ μάρκετ. «Αν συμβεί θα είναι άθλος» επεσήμανε, εκτιμώντας ότι περί τα 450 εκατ. ευρώ θα «επιστρέψουν» στην πηγή τους, δηλαδή στις περιφερειακές αγορές και την εστίαση.
Μείωση στις πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, σε ποσοστό από 2,3% έως 5,4%, προβλέπουν για εφέτος και οι αναλυτές της IRI Hellas.
Η IRI για προϊόντα σταθερού barcode, επεξεργάστηκε τρία διαφορετικά σενάρια, τα οποία, ωστόσο, «συμφωνούν» ότι τα έσοδα θα κινηθούν αρνητικά.
Το πρώτο σενάριο παίρνει ως παράμετρο την διατήρηση του συνολικού lockdown μέχρι το κλείσιμο του έτους, γεγονός που μεταφράζεται σε μετατόπιση της αγοράς από το κομμάτι του HoReca στο λιανεμπόριο. Εδώ η πρόβλεψη θέλει το σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων να υποχωρεί με ρυθμό 2,3%.
Στο δεύτερο σενάριο που εξετάζει την παράμετρο της «ανοιχτής» αγοράς μόνο κατά τη τουριστική περίοδο, ήτοι από Μάιο έως Σεπτέμβριο, το ποσοστό της υποχώρησης των εσόδων των ταχυκίνητων διευρύνεται στο 3,7%.
Στο τρίτο σενάριο, που βασίζεται στη παράμετρο της επιστροφής σε κανονικότητα, δηλαδή με την αγορά να λειτουργεί κανονικά από Μάιο και έπειτα, η πτώση για τις πωλήσεις στα ταχυκίνητα προϊόντα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 5,4%.
Πού θα κάνουν κράτει οι καταναλωτές
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IRI, κατά το τρίτο σενάριο, ήτοι την επιστροφή στην κανονικότητα, τα προϊόντα που θα δεχθούν τη μεγαλύτερη πίεση θα είναι τα είδη σπιτιού, οι πωλήσεις των οποίων θα υποχωρήσουν κατά 8,2%. Ακολουθούν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς, με πτώση στο 6,9% και τελευταία έρχονται τα είδη τροφίμων και ποτών με εκτιμώμενη μείωση πωλήσεων στο 5,6%.
Διφορούμενες προβλέψεις
Να σημειωθεί πάντως ότι η εταιρεία ερευνών NielsenQ αναμένει να είναι θετικό και φέτος το πρόσημο των πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα δυο σενάρια που «έτρεξε». Βέβαια οι αναλυτές έσπευσαν να τονίσουν πως οι προβλέψεις είναι αρκετά δύσκολες καθώς η κατάσταση παραμένει ρευστή και τα δεδομένα σχετικά με την επανεκκίνηση της αγοράς μεταβάλλονται διαρκώς.
Mε βάση τα δύο σενάρια που παρουσίασε η εταιρεία τέλη Μαρτίου, προβλέπει ανάπτυξη 2,1% έως 6% με απόκλιση +/-1. Ήδη το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου κινήθηκαν θετικά σε αξία, στο +1,9% με τα FMCGs στο σύνολό τους να παρουσιάζουν σχετικά πιο μετριοπαθή τάση, στο +1,2% ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα σημείωσαν αύξηση +1,5%.
Latest News
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς
Τζαννετάκης (Motor Oil): Μηνύματα για μέρισμα αλλά και για το πλαφόν στα καύσιμα
Τι είπε ο Πέτρος Τζαννετάκης αναπληρωτής CEO της Motor Oil στους αναλυτές για τις επιπτώσεις από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο