![KPMG: Πώς βλέπουν την «επόμενη μέρα» οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/Photo1_Κατερίνα-Πολυζώη.png)
Η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης στον μετασχηματισμό διαδικασιών και επιχειρηματικών μοντέλων, σε πληθώρα οργανισμών ανά τον κόσμο. Στις οικογενειακές επιχειρήσεις, η πανδημία αποτέλεσε έναυσμα για την επιτάχυνση διαδικασιών διαδοχής και επανακατεύθυνσης του επιχειρηματικού μοντέλου την ίδια στιγμή, ανέδειξε τους δεσμούς των οικογενειακών επιχειρήσεων με τις τοπικές κοινότητες και κοινωνίες, αλλά και την μακροπρόθεσμη (και απαλλαγμένη από το άγχος των αποτελεσμάτων τριμήνου) θεώρησή τους για θέματα στρατηγικής ως πολύτιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Αυτό ήταν ένα σημαντικό στοιχείο της έρευνας που διεξήγαγε η KPMG σε συνεργασία με το STEP Project Global Consortium, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσίασε ο Βαγγέλης Αποστολάκης, Αντιπρόεδρος της KPMG στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του 6ου Family Business Forum, το οποίο φέτος πραγματοποιήθηκε ψηφιακά στις 22 Απριλίου.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/Photo1_Κατερίνα-Πολυζώη-600x338.png)
Η Κατερίνα Πολυζώη, Διευθύντρια Συμβουλευτικών Υπηρεσιών προς Οικογενειακές Επιχειρήσεις, KPMG στην Ελλάδα.
Η τέχνη του οικογενειακού επιχειρείν
Εναρμονισμένες με τη διεθνή τάση είναι και οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες εμφανίζονται να ενσωματώνουν στο DNA τους τις «πατροπαράδοτες» αξίες του οικογενειακού επιχειρείν, κάνοντας ταυτόχρονα σταθερά βήματα προς τον εκσυγχρονισμό των επιχειρηματικών μοντέλων και την εδραίωση καλών πρακτικών διακυβέρνησης. Αυτό διαπιστώθηκε από τη συζήτηση που έλαβε χώρα στο 6ο Family Business Forum ανάμεσα στους (σε αλφαβητική σειρά) Χρυσούλα Αναστασοπούλου, Υπεύθυνη Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της ΚΡΙΝΟΣ, Ευθύμη Ευθυμιάδη, Αντιπρόεδρο της REDESTOS – Efthymiadis Agrotechnology Group, Άννα Καμαρίδη, Αντιπρόεδρο της Καμαρίδης GlobalWire, Δημήτρη Σαράντη, Πρόεδρο Δ.Σ. της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ» και Παναγιώτη Τσινάβο, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας ΚΡΙ-ΚΡΙ με τον Βαγγέλη Αποστολάκη.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/Photo2_Astrachan-600x338.png)
Από αριστερά Ιρίνα Γκίνη, Παραγωγός Συνεδρίων, KPMG στην Ελλάδα και από δεξιά Dr. Claudia Binz Astrachan, Επικεφαλής του προγράμματος Family & Business στο Lucernce University of Applied Sciences and Arts.
Οι εκπρόσωποι των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων ανέδειξαν τις έννοιες της υψηλής ποιότητας για τα προϊόντα τους, της συνέπειας απέναντι σε εργαζόμενους, προμηθευτές και την τοπική κοινότητα, της διάθεσης για ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου αλλά και του πνεύματος δέσμευσης (ακόμα και αυτοθυσίας) για την επιχείρηση, από μέρους της οικογένειας ως εγγενή ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα. Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις εμφανίζονται διατεθειμένες να απομακρυνθούν από τις συνήθεις «εθιμικές» πρακτικές λήψης αποφάσεων, προκρίνοντας τα ξεκάθαρα πλαίσια διακυβέρνησης (όπως είναι το οικογενειακό καταστατικό), τη σύσταση ανεξάρτητων επιτροπών στα διοικητικά συμβούλια, αλλά και τη βούληση να μάθουν από τα λάθη των παλαιότερων γενεών.
Το σαφές πλαίσιο διακυβέρνησης ανέδειξε η Κατερίνα Πολυζώη, Διευθύντρια Family Business στην KPMG στην Ελλάδα, ως μέσο και για την ελαχιστοποίηση των συγκρούσεων εντός των οικογενειών που επιχειρούν. Στην παρουσίασή της ανέλυσε τα αίτια και τις αφορμές για τις οικογενειακές συγκρούσεις και επεσήμανε πώς η υιοθέτηση δομών διακυβέρνησης ενισχύει την ανοιχτή επικοινωνία, ενδυναμώνει τους οικογενειακούς δεσμούς και συμβάλλει στην εποικοδομητική διαχείριση των συγκρούσεων.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/Photo3_Συζήτηση-FBF-600x338.png)
Ο Βαγγέλης Αποστολάκης, Αντιπρόεδρος της KPMG στην Ελλάδα συζητάει για την τέχνη του οικογενειακού επιχειρείν μαζί με τους (σε αλφαβητική σειρά): Χρυσούλα Αναστασοπούλου, Υπεύθυνη Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας – ΚΡΙΝΟΣ, Ευθύμη Ευθυμιάδη, Αντιπρόεδρο – REDESTOS – Efthymiadis Agrotechnology Group, Άννα Καμαρίδη, Αντιπρόεδρο – Καμαρίδης GlobalWire, Δημήτρη Σαράντη, Πρόεδρο Δ.Σ. – «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ» και Παναγιώτη Τσινάβο, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο – ΚΡΙ-ΚΡΙ.
Στον συνδυασμό του οράματος και των αξιών των αρχικών ιδρυτών της οικογενειακής επιχείρησης με το τεχνοκρατικό πνεύμα των σύγχρονων αγορών έδωσε έμφαση και ο Δρ. Βασίλης Αποστολόπουλος, CEO Ομίλου Ιατρικού Αθηνών, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (Ε.ΕΝ.Ε) και Πρόεδρος Ελληνικού Συλλόγου Αποφοίτων του London School of Economics (HAALSE) στον εναρκτήριο χαιρετισμό του.
Ο μακροπρόθεσμος ορίζοντας των οικογενειακών επιχειρήσεων συνάδει απόλυτα με την ανάπτυξη εξαγωγικής δραστηριότητας -αυτός είναι και ένας από τους λόγους που βλέπουμε πληθώρα οικογενειακών επιχειρήσεων να αποκτούν διεθνή χαρακτήρα. Στην παρουσίαση του, ο Μάρκος Τσόγκας, Αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνούς Marketing στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς επεσήμανε ότι οι εξαγωγές απαιτούν πνεύμα καινοτομίας, διάθεση για επένδυση (και όχι ευκαιριακή προσέγγιση) και έμφαση στα ήθη των επιμέρους τοπικών αγορών, και οι οικογενειακές επιχειρήσεις διαθέτουν τα στοιχεία αυτά.
Για την ανάγκη θέσπισης διαδικασιών mentoring και onboarding των μελών της οικογένειας στην οικογενειακή επιχείρηση μίλησε η ερευνήτρια και ακαδημαϊκός Claudia Binz Astrachan. Σύμφωνα με την ίδια, πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα μέλη της οικογένειας που εισέρχονται στην επιχείρηση διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις οικονομικών και διοίκησης επιχειρήσεων, καθώς, «δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να συμμετέχουν στις αποφάσεις άτομα που δεν μπορούν να διαβάσουν έναν ισολογισμό». Αναφορικά δε με τις «ήπιες δεξιότητες» (soft skills) διακυβέρνησης οικογενειακών επιχειρήσεων, τόνισε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι οικογενειακές επιχειρήσεις να μην «δαιμονοποιούν» την αποτυχία.
Και ενώ οι περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις διαμορφώνουν μια πιο συγκροτημένη θεώρηση για θέματα διαδοχής, είναι γεγονός ότι, το ελληνικό φορολογικό πλαίσιο δεν βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με την Άριελ Μανίκα, Δικηγόρος και Senior Manager στην KPMG στην Ελλάδα, η δυσχέρεια στον εκ των προτέρων υπολογισμό του φόρου στη μεταβίβαση της οικογενειακής επιχείρησης καθιστά δύσκολη την επιλογή του χρόνου μεταβίβασης.
Τα βίντεο των παρουσιάσεων είναι διαθέσιμα δωρεάν στην ψηφιακή πλατφόρμα διεξαγωγής του συνεδρίου και στο KPMG youtube channel.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΕΤΕπ: Ολική επαναφορά για επενδύσεις και αισιοδοξία στην Ελλάδα – Η σύγκριση με την Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/epixeiriseis-600x375.jpg)
ΕΤΕπ: Ολική επαναφορά για επενδύσεις και αισιοδοξία στην Ελλάδα – Η σύγκριση με την Ευρώπη
Τι αποκαλύπτει έκθεση της ΕΤΕπ που βασίζεται σε δημοσκοπήσεις περίπου 13.000 επιχειρήσεων σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ
![Eurolife FFH:Απόδοση 3,70% στα ατομικά προγράμματα διαχείρισης κεφαλαίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/10/Eurolife-FFH-600x250.jpg)
Eurolife FFH:Απόδοση 3,70% στα ατομικά προγράμματα διαχείρισης κεφαλαίου
Η Eurolife FFH προσφέρει ουσιαστικό όφελος στους ασφαλισμένους της
![Ελληνικές τράπεζες: η Mediobanca ανεβάζει τις τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες – Προτιμά Πειραιώς, Alpha Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_trapezes_flags_NEA_2025-600x352.png)
«Ψήφος» στις ελληνικές τράπεζες από τη Mediobanka – Οι νέες τιμές στόχοι
Η τάση αύξησης των ελληνικών δανείων παραμένει ισχυρή και πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, επισημαίνει μεταξύ άλλων η Mediobanca για τις ελληνικές τράπεζες
![Avax: Έναρξη κάλυψης από Euroxx – Στα 3,40 ευρώ/μετοχή η τιμή στόχος [πίνακας]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/05/avax-600x401.jpg)
Avax: Έναρξη κάλυψης από Euroxx – Στα 3,40 ευρώ/μετοχή η τιμή στόχος [πίνακας]
Οι εκτιμήσεις των αναλυτών της Euroxx για το διάστημα 2024-2028 - Η avax εκτιμάται ότι θα παράγει σημαντικές ελεύθερες ταμειακές ροές τα επόμενα έτ
![Τράπεζες: Γιατί φορτώνουν με επιπλέον έξοδα το τελευταίο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_banking24a-600x352.png)
Γιατί «φορτώνουν» με επιπλέον έξοδα τους ισολογισμούς οι τράπεζες - Ο πήχης για τα μερίσματα
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η δημοσιοποίηση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων από τις τράπεζες
![Miele Hellas: «Bonus» από τους Γερμανούς στην ελληνική εταιρεία – Το στοίχημα των 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/miele-1-600x400.jpg)
Το «bonus» των Γερμανών στη Miele Hellas, το στοίχημα των 100 εκατ. και ο Κωτσόβολος
Τι ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Miele Hellas για την πορεία ανάπτυξης – Το μήνυμα των ιδιοκτητών για την ανάθεση του cluster – Πώς θα αναπτυχθεί
![Βιομηχανικές περιοχές: Σύσκεψη βουλευτών της ΝΔ και εκπροσώπων του ΠΑΣΕΒΙΠΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/1213-600x450.jpg)
Διορθωτικές παρεμβάσεις στο νόμο 4982/22 για τις βιομηχανικές περιοχές ζητούν οι επιχειρήσεις των ΒΙΠΕ
Οι βουλευτές της ΝΔ μαζί με εκπροσώπους του ΠΑΣΕΒΙΠΕ, θα επιδιώξουν συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης «ώστε να διαμορφωθεί ενα βιώσιμο μέλλον» για τις βιομηχανικές περιοχές
![Miele Hellas: Επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Miele-600x400.jpg)
Η Miele Hellas επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία
Η επιτυχημένη πορεία της Miele Hellas οδηγεί σε ανάληψη της νέας αρμοδιότητας του νέου Miele Cluster Adria Aegean
![Jumbo: Αυξήθηκαν κατά 11% οι πωλήσεις τον Ιανουάριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/jumbo55.png)
Jumbo: Αύξηση 11% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο
Αυξημένες 15% οι πωλήσεις στην Ελλάδα τον Ιανουάριο - Τι αναφέρει η διοίκηση της Jumbo
![Κλωστοϋφαντουργία: Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί -Υπόμνημα σε Σκυλακάκη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/klostoyfantoyrgia-768x430-1-600x336.jpg)
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ