![Η επιστροφή στην κανονικότητα και οι νέες ισορροπίες στο επιχειρείν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/3537753311702109_delivery_253556-1-768x432-1.jpg)
Ο 28χρονος Γιώργος Κ. κλήθηκε πριν από λίγες ημέρες από το τμήμα προσωπικού της επιχείρησης στην οποία εργάζεται ως μεταφορέας με μηχανάκι σχεδόν ένα χρόνο. Η μία και μόνη ερώτηση στην οποία κλήθηκε να απαντήσει ήταν η εξής: «Θα παραμείνεις κοντά μας;». Η απάντηση του ήταν: «Δεν έχω αποφασίσει ακόμη».
Σύμφωνα με τον διοικητικό υπεύθυνο της επιχείρησης ο Γιώργος Κ. κάθε άλλο παρά η εξαίρεση στο κανόνα ήταν καθώς η πλειοψηφία σχεδόν των ερωτηθέντων φλερτάρει σήμερα με την επιστροφή της στα … «εποχικά επαγγέλματα» του ελληνικού καλοκαιριού – λίγο εστίαση, λίγο ψυχαγωγία και αν προκύψει και λίγος τουρισμός στα νησιά των Κυκλάδων.
Με άλλα λόγια, επιστροφή στην κανονικότητα… Είναι, όμως, έτσι τα πράγματα; Το πρώτο που χρειάζεται να ξεκαθαρισθεί όπως υποστηρίζουν γνώστες της αγοράς και των δεδομένων της είναι ότι δεν έχουν μια άνευ όρων επιστροφή στην κανονικότητα αλλά υποδοχή μιας νέας, εμβριδικού τύπου, κανονικότητας τα όρια της οποίας καθορίζονται, σε κάθε περίπτωση, από την εξέλιξη της πανδημίας.
Τι σημαίνει κάτι τέτοιο στην πράξη; Πως επηρεάζει επιχειρήσεις και εργαζόμενους;
Η απάντηση δεν είναι καθόλου εύκολη και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι τελεσίδικη. Υπάρχουν αρκετοί άγνωστοι παράγοντες που τους προσεχείς μήνες – με δεδομένο ότι προχωρούν απρόσκοπτα οι εμβολιασμοί- θα καθορίσουν τον βηματισμό μιας ολόκληρης κοινωνίας.
Πάντως, μια πρώτη, γρήγορη εκτίμηση είναι ότι οι τάσεις και οι συμπεριφορές που αναπτύχθηκαν και εκδηλώθηκαν κατά την διάρκεια της πανδημίας φαίνεται πως έχουν σε ένα μεγάλο βαθμό παγιωθεί και δεν πρόκειται να μας εγκαταλείψουν. Σε αυτό το πλαίσιο αν ψάχνετε να «φωτογραφίσετε» κερδισμένους και χαμένους κλάδους και τομείς της οικονομικής δραστηριότητας μάλλον δεν θα βρείτε. Και αυτό γιατί ο τζίρος με το e-shop μιας επιχείρησης μπορεί να εκτοξεύθηκε στα ύψη αλλά σε καμία περίπτωση μετά το «άνοιγμα» της αγοράς δεν πρόκειται να επιστρέψει στις αναιμικές του επιδόσεις. Μπορεί – και μάλλον αυτό θα συμβεί- να «χαμηλώσει» επίπεδο ως προς τις επιδόσεις και τις προσδοκίες αλλά και πάλι κερδισμένος θα είναι συγκριτικά με το διάστημα πριν την εκδήλωση της πανδημίας.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο και εν γένει, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήρθαν για να μείνουν αποκτώντας ολοένα και περισσότερο μια διευρυμένη θέση στην αγορά. Όλοι όσοι γνωρίζουν τα πράγματα εκ των έσω πιστεύουν ότι η νέα υβριδικού τύπου κανονικότητα θα επιτρέπει ευκολότερα τη συνύπαρξη διαφορετικών μορφών εμπορικής δραστηριότητας δηλαδή το e-shop θα είναι απαραίτητο συμπλήρωμα του φυσικού καταστήματος – αρκεί το e-shop να είναι επαγγελματικών προδιαγραφών, να υποστηρίζει ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών και να διαθέτει ελκυστικό περιεχόμενο για τον καταναλωτή.
Ένα δεύτερο παράδειγμα έχει να κάνει με τις επιχειρήσεις εστίασης που επένδυσαν – έστω και ως αναγκαστική επιλογή- στο take away και στο delivery. Με το άνοιγμα της αγοράς οι επιχειρήσεις που έπεισαν για την ποιότητα, την τιμή και το σέρβις τους θα μπορούν να συνεχίσουν στο ίδιο δρόμο, γεγονός που θα τους επιτρέψει να διαφοροποιήσουν τις υπηρεσίες τους στοχεύοντας σε συγκεκριμένα κοινά. Πιο συγκεκριμένα, το delivery θα μπορεί να δουλεύει το μεσημέρι με φαγητό στο πακέτο, ενώ το φυσικό κατάστημα θα βρίσκεται εκεί για ένα δείπνο ξεχωριστής εμπειρίας.
Μια ξεχωριστή περίπτωση αρμονικής συνύπαρξης και συνεργασίας φυσικού καταστήματος και online αγοράς έχει επιτευχθεί στα οργανωμένα δίκτυα του λιανεμπορίου ειδικά όσον αφορά τα είδη παντοπωλείου (φρέσκα προϊόντα, συσκευασμένα τρόφιμα, εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά και ποτά, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής φροντίδας και υγιεινής κλπ). Σύμφωνα με έρευνες εξειδικευμένων εταιρειών στην αγορά ο τζίρος έχει τριπλασιαστεί το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020. Τα νούμερα αυτά μπορεί να αλλάξουν, να «χαμηλώσουν» ενδεχομένως αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα …εξαφανιστούν. Το ηλεκτρονικό εμπόριο μαζί με τα συνοδευτικά του ήρθε για να μείνει και να διεκδικεί ολοένα και περισσότερο μεγαλύτερο μερίδιο στην πίττα.
Κανείς δεν ξέρει το τι θα αποφασίσει να πράξει ο Γιώργο Κ. Να αφήσει την ασφάλεια που παρέχει ως την εργασία και τις αμοιβές του μια μεγάλη και οργανωμένη επιχείρηση διανομών και ταχυμεταφορών για ένα ταξίδι στις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού καλοκαιριού με τις δραστηριότητες του να κινούνται σε συντριπτικό βαθμό στο όριο της νομιμότητας και της νομιμοφάνειας. Προφανώς εδώ δεν μιλάμε για τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα και τις οργανωμένες τουριστικές επιχειρήσεις αλλά για τις εποχικές δραστηριότητες της «άμμου»…
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Adidas: Αναβαθμίζει το guidance για το 2024 μετά τις πωλήσεις του β’ τριμήνου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/2021-05-07T074502Z_2108321790_RC2VAN9Y7486_RTRMADP_5_ADIDAS-RESULTS_med-600x359.jpg)
H Adidas ξεπέρασε τις προσδοκίες στις πωλήσεις και αναβαθμίζει το guidance για το 2024
Οι πωλήσεις της Adidas για το δεύτερο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, στα 5,82 δισ. ευρώ
![Μουζάκης: Έλαβε διαταγή πληρωμής για οφειλή 4,93 εκατ. ευρώ από την Εθνική Τράπεζα – Τι απαντά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/klostoi-768x512-1-600x400.jpg)
Μουζάκης: Έλαβε διαταγή πληρωμής για οφειλή 4,93 εκατ. ευρώ από την Εθνική Τράπεζα – Τι απαντά
Αφορά σε εγγυητική ευθύνη υπέρ της πρωτοφειλέτριας εταιρείας Ήλιος Βιομηχανία Πλεκτικής ΑΒΕΕ
![DBRS για Attica Bank: Στα 2,3 δισ. τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Attica-1-600x400.jpg)
DBRS για Attica Bank: Στα 2,3 δισ. τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα
Η Attica Bank εκτιμά πώς η επιπλέον ζημιά που θα προκύψει από ενδεχόμενη πώληση του εν λόγω χαρτοφυλακίου μέσω τιτλοποίησης υπό το πρόγραμμα κρατικών εγγυήσεων Ηρακλής ΙΙΙ, δεν θα ξεπεράσει το ποσό των 400 εκατ. ευρώ.
![ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 1,5% στον τζίρο των επιχειρήσεων τον Μάιο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/epixeiriseis_2-600x414.jpg)
Άνοδος 1,5% στον τζίρο των επιχειρήσεων τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής
![Νέα Οδός – Κεντρική Οδός: Διπλή διάκριση στα Hellenic Responsible Awards 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Σιμόπουλος-Αντωνακόπουλος-Λαμπρόπουλος-600x450.jpeg)
Νέα Οδός – Κεντρική Οδός: Διπλή διάκριση στα Hellenic Responsible Awards 2024
Η Νέα Οδός - Κεντρική Οδός απέσπασε 2 βραβεία στο πεδίο της Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας
![Βρεττού – Attica Bank: Το roadmap για τον 5ο τραπεζικό πόλο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Photo_Eleni-Vrettou-768x546-1-1-600x427.jpg)
Το roadmap της Attica Bank για τον πέμπτο τραπεζικό πόλο - Τι δήλωσε η Βρεττού
Η CEO της Attica Bank μίλησε για το deal και τη συμφωνία με τους μετόχους στη γενική συνέλευση της τράπεζας
![Space Hellas: Ανέλαβε την τεχνολογική αναβάθμιση του Ιονίου Πανεπιστημίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Space-Hellas-600x375.jpg)
Ανέλαβε την τεχνολογική αναβάθμιση του Ιονίου Πανεπιστημίου η Space Hellas
Το έργο περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του Ιονίου Πανεπιστημίου και τη λήψη των κατάλληλων τεχνικών μέτρων για τον περιορισμό του κινδύνου παραβίασης ή καταστροφής των πληροφοριακών του συστημάτων
![Attica Bank: Κλειδώνει το deal – Τα βλέμματα στη γενική συνέλευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/attica_bank_774064730-600x375.jpg)
Κλειδώνει το deal για την Attica Bank - Τα βλέμματα στη γενική συνέλευση
Oλοκληρώνονται οι διαδικασίες της Attica Bank για τη δημιουργία του πέμπτου ισχυρότερου πόλου στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα
![Linea Piu: Τριπλάσια κέρδη για τον αποκλειστικό αντιπρόσωπο της Chanel στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/chanel-flap-bag-600x420.jpg)
«Τα σπάει» η Chanel στην Ελλάδα
Ώθηση από τις νέες μπουτίκ Chanel σε Βουκουρεστίου και Nammos Vilage στη Μύκονο
![Flora: Λίγο πιο «θαμπά» το 2023 τα χρυσά κέρδη της μυκονιάτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/flora1-600x398.png)
Γιατί «θάμπωσαν» τα χρυσά κέρδη της μυκονιάτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ Flora
Πόσο επηρέασε η πτώση του τουρισμού στη Μύκονο την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Flora