![Η επιστροφή στην κανονικότητα και οι νέες ισορροπίες στο επιχειρείν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/3537753311702109_delivery_253556-1-768x432-1.jpg)
Ο 28χρονος Γιώργος Κ. κλήθηκε πριν από λίγες ημέρες από το τμήμα προσωπικού της επιχείρησης στην οποία εργάζεται ως μεταφορέας με μηχανάκι σχεδόν ένα χρόνο. Η μία και μόνη ερώτηση στην οποία κλήθηκε να απαντήσει ήταν η εξής: «Θα παραμείνεις κοντά μας;». Η απάντηση του ήταν: «Δεν έχω αποφασίσει ακόμη».
Σύμφωνα με τον διοικητικό υπεύθυνο της επιχείρησης ο Γιώργος Κ. κάθε άλλο παρά η εξαίρεση στο κανόνα ήταν καθώς η πλειοψηφία σχεδόν των ερωτηθέντων φλερτάρει σήμερα με την επιστροφή της στα … «εποχικά επαγγέλματα» του ελληνικού καλοκαιριού – λίγο εστίαση, λίγο ψυχαγωγία και αν προκύψει και λίγος τουρισμός στα νησιά των Κυκλάδων.
Με άλλα λόγια, επιστροφή στην κανονικότητα… Είναι, όμως, έτσι τα πράγματα; Το πρώτο που χρειάζεται να ξεκαθαρισθεί όπως υποστηρίζουν γνώστες της αγοράς και των δεδομένων της είναι ότι δεν έχουν μια άνευ όρων επιστροφή στην κανονικότητα αλλά υποδοχή μιας νέας, εμβριδικού τύπου, κανονικότητας τα όρια της οποίας καθορίζονται, σε κάθε περίπτωση, από την εξέλιξη της πανδημίας.
Τι σημαίνει κάτι τέτοιο στην πράξη; Πως επηρεάζει επιχειρήσεις και εργαζόμενους;
Η απάντηση δεν είναι καθόλου εύκολη και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι τελεσίδικη. Υπάρχουν αρκετοί άγνωστοι παράγοντες που τους προσεχείς μήνες – με δεδομένο ότι προχωρούν απρόσκοπτα οι εμβολιασμοί- θα καθορίσουν τον βηματισμό μιας ολόκληρης κοινωνίας.
Πάντως, μια πρώτη, γρήγορη εκτίμηση είναι ότι οι τάσεις και οι συμπεριφορές που αναπτύχθηκαν και εκδηλώθηκαν κατά την διάρκεια της πανδημίας φαίνεται πως έχουν σε ένα μεγάλο βαθμό παγιωθεί και δεν πρόκειται να μας εγκαταλείψουν. Σε αυτό το πλαίσιο αν ψάχνετε να «φωτογραφίσετε» κερδισμένους και χαμένους κλάδους και τομείς της οικονομικής δραστηριότητας μάλλον δεν θα βρείτε. Και αυτό γιατί ο τζίρος με το e-shop μιας επιχείρησης μπορεί να εκτοξεύθηκε στα ύψη αλλά σε καμία περίπτωση μετά το «άνοιγμα» της αγοράς δεν πρόκειται να επιστρέψει στις αναιμικές του επιδόσεις. Μπορεί – και μάλλον αυτό θα συμβεί- να «χαμηλώσει» επίπεδο ως προς τις επιδόσεις και τις προσδοκίες αλλά και πάλι κερδισμένος θα είναι συγκριτικά με το διάστημα πριν την εκδήλωση της πανδημίας.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο και εν γένει, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήρθαν για να μείνουν αποκτώντας ολοένα και περισσότερο μια διευρυμένη θέση στην αγορά. Όλοι όσοι γνωρίζουν τα πράγματα εκ των έσω πιστεύουν ότι η νέα υβριδικού τύπου κανονικότητα θα επιτρέπει ευκολότερα τη συνύπαρξη διαφορετικών μορφών εμπορικής δραστηριότητας δηλαδή το e-shop θα είναι απαραίτητο συμπλήρωμα του φυσικού καταστήματος – αρκεί το e-shop να είναι επαγγελματικών προδιαγραφών, να υποστηρίζει ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών και να διαθέτει ελκυστικό περιεχόμενο για τον καταναλωτή.
Ένα δεύτερο παράδειγμα έχει να κάνει με τις επιχειρήσεις εστίασης που επένδυσαν – έστω και ως αναγκαστική επιλογή- στο take away και στο delivery. Με το άνοιγμα της αγοράς οι επιχειρήσεις που έπεισαν για την ποιότητα, την τιμή και το σέρβις τους θα μπορούν να συνεχίσουν στο ίδιο δρόμο, γεγονός που θα τους επιτρέψει να διαφοροποιήσουν τις υπηρεσίες τους στοχεύοντας σε συγκεκριμένα κοινά. Πιο συγκεκριμένα, το delivery θα μπορεί να δουλεύει το μεσημέρι με φαγητό στο πακέτο, ενώ το φυσικό κατάστημα θα βρίσκεται εκεί για ένα δείπνο ξεχωριστής εμπειρίας.
Μια ξεχωριστή περίπτωση αρμονικής συνύπαρξης και συνεργασίας φυσικού καταστήματος και online αγοράς έχει επιτευχθεί στα οργανωμένα δίκτυα του λιανεμπορίου ειδικά όσον αφορά τα είδη παντοπωλείου (φρέσκα προϊόντα, συσκευασμένα τρόφιμα, εμφιαλωμένα νερά, αναψυκτικά και ποτά, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής φροντίδας και υγιεινής κλπ). Σύμφωνα με έρευνες εξειδικευμένων εταιρειών στην αγορά ο τζίρος έχει τριπλασιαστεί το πρώτο τρίμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020. Τα νούμερα αυτά μπορεί να αλλάξουν, να «χαμηλώσουν» ενδεχομένως αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα …εξαφανιστούν. Το ηλεκτρονικό εμπόριο μαζί με τα συνοδευτικά του ήρθε για να μείνει και να διεκδικεί ολοένα και περισσότερο μεγαλύτερο μερίδιο στην πίττα.
Κανείς δεν ξέρει το τι θα αποφασίσει να πράξει ο Γιώργο Κ. Να αφήσει την ασφάλεια που παρέχει ως την εργασία και τις αμοιβές του μια μεγάλη και οργανωμένη επιχείρηση διανομών και ταχυμεταφορών για ένα ταξίδι στις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού καλοκαιριού με τις δραστηριότητες του να κινούνται σε συντριπτικό βαθμό στο όριο της νομιμότητας και της νομιμοφάνειας. Προφανώς εδώ δεν μιλάμε για τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα και τις οργανωμένες τουριστικές επιχειρήσεις αλλά για τις εποχικές δραστηριότητες της «άμμου»…
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τράπεζες: Γιατί φορτώνουν με επιπλέον έξοδα το τελευταίο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_trapezes_flags_NEA_2025-600x352.png)
Γιατί «φορτώνουν» με επιπλέον έξοδα τους ισολογισμούς οι τράπεζες - Ο πήχης για τα μερίσματα
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η δημοσιοποίηση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων από τις τράπεζες - Η στρατηγική και ο στόχος για τα μερίσματα
![Miele Hellas: «Bonus» από τους Γερμανούς στην ελληνική εταιρεία – Το στοίχημα των 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/miele-1-600x400.jpg)
Το «bonus» των Γερμανών στη Miele Hellas, το στοίχημα των 100 εκατ. και ο Κωτσόβολος
Τι ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Miele Hellas για την πορεία ανάπτυξης – Το μήνυμα των ιδιοκτητών για την ανάθεση του cluster – Πώς θα αναπτυχθεί
![Βιομηχανικές περιοχές: Σύσκεψη βουλευτών της ΝΔ και εκπροσώπων του ΠΑΣΕΒΙΠΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/1213-600x450.jpg)
Διορθωτικές παρεμβάσεις στο νόμο 4982/22 για τις βιομηχανικές περιοχές ζητούν οι επιχειρήσεις των ΒΙΠΕ
Οι βουλευτές της ΝΔ μαζί με εκπροσώπους του ΠΑΣΕΒΙΠΕ, θα επιδιώξουν συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης «ώστε να διαμορφωθεί ενα βιώσιμο μέλλον» για τις βιομηχανικές περιοχές
![Miele Hellas: Επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Miele-600x400.jpg)
Η Miele Hellas επεκτείνεται σε Σλοβενία, Κροατία και Βοσνία
Η επιτυχημένη πορεία της Miele Hellas οδηγεί σε ανάληψη της νέας αρμοδιότητας του νέου Miele Cluster Adria Aegean
![Jumbo: Αυξήθηκαν κατά 11% οι πωλήσεις τον Ιανουάριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/jumbo55.png)
Jumbo: Αύξηση 11% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο
Αυξημένες 15% οι πωλήσεις στην Ελλάδα τον Ιανουάριο - Τι αναφέρει η διοίκηση της Jumbo
![Κλωστοϋφαντουργία: Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί -Υπόμνημα σε Σκυλακάκη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/klostoyfantoyrgia-768x430-1-600x336.jpg)
Υψηλό το ενεργειακό κόστος λένε οι κλωστοϋφαντουργοί - Υπόμνημα σε Σκυλακάκη
Υπεισέρχεται πλέον στο κόστος του προϊόντος περίπου κατά 50%, και είναι 40% υψηλότερο από Ισπανία και Πορτογαλία αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΒΚ
![ΑΧΙΑ για Πειραιώς: Μια εύστοχη στρατηγική κίνηση εν μέσω πιέσεων των επιτοκιακών εσόδων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_peiraios_megalou333-600x352.png)
ΑΧΙΑ για Πειραιώς: Μια εύστοχη στρατηγική κίνηση εν μέσω πιέσεων των επιτοκιακών εσόδων
Το σενάριο της απόκτησης της Εθνικής Ασφαλιστικής το 2025 - Βραχυπρόθεσμες προκλήσεις
![Public: Δύο νέα “Public + home” καταστήματα σε Ίλιον και Ηράκλειο Κρήτης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/thumbnail_Publichome_Ηράκλειο-600x400.jpg)
Δύο νέα “Public + home” καταστήματα σε Ίλιον και Ηράκλειο Κρήτης
Τα νέα μεγάλα “Public + home” αποτελούν μέρος του τριετούς επενδυτικού πλάνου των €10 εκατ. ευρώ που υλοποιεί η εταιρία
![Profile Software: Νέο κέντρο ερευνας και ανάπτυξης στην Πάτρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/profile-software-600x300.webp)
Νέο κέντρο R&D στην Πάτρα για την Profile Software
Το νέο κέντρο R&D της Profile Software θα εστιάζει στη δημιουργία Χρηματοοικονομικών και Επιχειρησιακών λύσεων με χρήση AI και LLM
![Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 9% στα online – Τι προτιμούν οι καταναλωτές [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/02/online-supermarket-768x402-1-600x314.jpg)
«Άλμα» 9% στις πωλήσεις των online σούπερ μάρκετ - Η δημοφιλής ημέρας [γραφήματα]
Ποιες κατηγορίες προϊόντων πρωταγωνιστούν στα online σούπερ μάρετ