
«Ο ρυθμός ανάπτυξης της βιομηχανίας είναι απολύτως τρομακτικός», δήλωσε ο Πολ Άντερσον του Πανεπιστημίου του Μπέρμινγκχαμ, αναφερόμενος στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ευρώπης.
Μέχρι το 2030, η ΕΕ ελπίζει ότι στους ευρωπαϊκούς δρόμους θα κυκλοφορούν 30 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στο παρελθόν, αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης ενός εντελώς καινούργιου προϊόντος», σημείωσε ο Δρ. Άντερσον στο BBC. Εκτός των άλλων είναι και ένας εκ των διευθυντών του Κέντρου Στρατηγικών Στοιχείων και Κρίσιμων Υλικών του Μπέρμινγκχαμ.
Παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα ενδέχεται να έχουν ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα για τη διάρκεια της λειτουργίας τους, ανησυχεί για το τι θα συμβεί όταν πλέον παροπλιστούν – και κυρίως για το τι θα συμβεί με τις μπαταρίες τους.
«Σε 10 έως 15 χρόνια, όταν μεγάλοι αριθμοί οχημάτων ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής τους, είναι απαραίτητο να διαθέτουμε και μια βιομηχανία ανακύκλωσης», τονίζει.
Αν και τα περισσότερα τμήματα των ηλεκτρικών οχημάτων δεν διαφέρουν από εκείνα των συμβατικών, η μεγάλη διαφορά τους είναι η μπαταρία. Οι παραδοσιακές μπαταρίες μολύβδου-οξέως ανακυκλώνονται σε μεγάλο βαθμό, όμως δεν ισχύει το ίδιο και για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι μπαταρίες αυτές είναι μεγαλύτερες και βαρύτερες από εκείνες των συμβατικών οχημάτων και αποτελούνται από αρκετές εκατοντάδες μοναδικά κελιά ιόντων λιθίου, το καθένα εκ των οποίων θα πρέπει να αποσυναρμολογηθεί. Περιέχουν επικίνδυνα υλικά και έχουν την (καθόλου ευχάριστη) τάση να εκρήγνυνται αν η αποσυναρμολόγησή τους δεν γίνει σωστά.
«Αυτή τη στιγμή, σε όλο τον κόσμο, είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς λεπτομερή στοιχεία για το ποσοστό των μπαταριών ιόντων λιθίου που ανακυκλώνονται, όμως οι περισσότερες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για το 5%», εξηγεί ο Άντερσον στο BBC. «Σε μερικά μέρη του κόσμου, το ποσοστό είναι αξιοσημείωτα χαμηλότερο».
Πρόσφατες συστάσεις της ΕΕ καλούν τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων να εξασφαλίσουν ότι τα προϊόντα τους δεν θα εγκαταλειφθούν απλώς μετά το τέλος της χρήσης τους, και εκείνοι ήδη κάνουν βήματα προς την κατεύθυνση αυτού του σκοπού.
Για παράδειγμα, η Nissan πλέον επαναχρησιμοποιεί τις παλιές μπαταρίες του μοντέλου Leaf για τα αυτοκινούμενα οχήματα που μεταφέρουν τα μέρη των οχημάτων στους εργάτες των εργοστασίων της.
Κάτι αντίστοιχο κάνει και η Volkswagen, η οποία εσχάτως εγκαινίασε και το πρώτο εργοστάσιο ανακύκλωσης στο Σάλτσγκιτερ της Γερμανίας και έχει στόχο να ανακυκλώνει έως και 3.600 συστήματα μπαταριών κάθε χρόνο, για όσο καιρό διαρκέσει η φάση της πιλοτικής λειτουργίας του.
Παράλληλα, η Renault πλέον ανακυκλώνει το σύνολο των μπαταριών για τα ηλεκτρικά της οχήματα – αν και μέχρι στιγμής αυτό μεταφράζεται μόλις σε μερικές εκατοντάδες το χρόνο. Τον στόχο αυτό επιτυγχάνει μέσα από μια συνεργασία με τη γαλλική εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων, Veolia και τη βελγική εταιρεία παραγωγής χημικών, Solvay.
Το ζήτημα της ανακύκλωσης των μπαταριών αυτής της κατηγορίας έχει τραβήξει και την προσοχή επιστημονικών σωμάτων, όπως το Ίδρυμα Faraday, που μέσω του προγράμματος ReLiB έχει στόχο να βελτιώσει τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται και να εξομαλύνει τη διαδικασία όσο το δυνατόν περισσότερο.
«Φανταζόμαστε ότι στο μέλλον θα έχουμε μια πιο αποτελεσματική, πιο οικονομικά αποδοτική βιομηχανία, αντί να αξιοποιούμε ακόμη ορισμένες από τις ήδη υπάρχουσες διαδικασίες – οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν σε μεγαλύτερη κλίμακα, όμως δεν είναι ιδιαιτέρως αποδοτικές», τονίζει στο BBC ο Άντερσον, που είναι ο κύριος ερευνητής του πρότζεκτ.
Αυτή τη στιγμή, για παράδειγμα, μεγάλο μέρος των ουσιών που περιέχονται σε μια μπαταρία, μετατρέπονται στην αποκαλούμενη «μαύρη μάζα»: Ένα μείγμα λιθίου, μαγγανίου, κοβαλτίου και νικελίου, που χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία προκειμένου οι επιμέρους πρώτες ύλες να ανακτηθούν σε αξιοποιήσιμη μορφή.
Η χειροκίνητη αποσυναρμολόγηση των κελιών καυσίμου επιτρέπει την ανάκτηση μεγαλύτερου μέρους αυτών των υλών, όμως ενέχει δικά της προβλήματα.
«Σε ορισμένες αγορές, όπως η Κίνα, το ρυθμιστικό πλαίσιο για την υγεία και την ασφάλεια, αλλά και για την προστασία του περιβάλλοντος είναι πιο χαλαρό, και οι εργασιακές συνθήκες που επικρατούν εκεί δεν θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από τις κοινωνίες της Δύσης», τονίζει στο BBC ο Γκάβιν Χάρπερ, ερευνητής στο Ίδρυμα Faraday.
«Επίσης, επειδή η εργασία είναι πιο ακριβή, το κόστος της διαδικασίας δεν θα επέτρεπε τη δημιουργία μιας ελκυστικής προσφοράς για τη Βρετανία».
Όπως εξηγεί στο BBC, η λύση βρίσκεται στην αυτοματοποίηση και τη ρομποτική: «Αν μπορούσαμε να αυτοματοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία, τότε θα αφαιρούσαμε μέρος του κινδύνου και θα επιτυγχάναμε μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση».
Και πράγματι υπάρχουν ισχυρά οικονομικά επιχειρήματα για τη βελτίωση της ανακυκλωσιμότητας των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μία εξ αυτών, με τεράστια σημασία, είναι και το γεγονός ότι πολλές από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τους είναι δυσεύρετες στην Ευρώπη και τη Βρετανία.
«Από τη μία πλευρά, υπάρχει το πρόβλημα της διαχείρισης αποβλήτων, όμως ταυτόχρονα η πρόκληση είναι και τεράστια ευκαιρία, καθώς όπως είναι προφανές η Βρετανία δεν διαθέτει δικούς της πόρους για πολλά από τα υλικά που χρησιμοποιούνται», εξηγεί ο Χάρπερ.
«Υπάρχει λίγο λίθιο στην Κορνουάλη, όμως αντιμετωπίζουμε μεγάλα προβλήματα στην εύρεση των αναγκαίων υλικών».
Επομένως, από τη σκοπιά των κατασκευαστών, η ανακύκλωση των παλιών μπαταριών είναι και ο καλύτερος τρόπος να εξασφαλιστεί σταθερός εφοδιασμός με πρώτες ύλες.
Όπως δήλωσε στο BBC ο Ζαν-Φιλίπ Ερμίν, αντιπρόεδρος στρατηγικού περιβαλλοντικού σχεδιασμού της Renault, «δεν έχουμε πρόσβαση σε αυτά τα υλικά, αν δεν τα αποκτήσουμε μέσω της ανακύκλωσης».
«Οι μπαταρίες που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο της ζωής τους μπορούν να γίνουν το πεδίο των αστικών εξορύξεων της Ευρώπης»/


Latest News

Χαλαρώνει τους κανόνες αειφορίας η Κομισιόν - Οι 8 προτάσεις για ESG και due dilligence
Οι εταιρείες στην ΕΕ έχουν προειδοποιήσει ότι η συμμόρφωση με το CSDDD θα καταστήσει δυσκολότερο τον ανταγωνισμό με τις ΗΠΑ και την Ασία

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα