![Οι περιβαλλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας αφορούν όλη την αλυσίδα μεταφοράς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/showthumb-2.jpg)
Τα βάρη της προσαρμογής της ναυτιλίας στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις δεν μπορεί να τα «σηκώσει» μόνος του ο πλοιοκτήτης αλλά θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι όσοι εμπλέκονται στη θαλάσσια μεταφορική αλυσίδα όπως είναι οι ναυλωτές, τα λιμάνια, οι προμηθευτές καυσίμων κ.α.. Αυτό υποστήριξαν μιλώντας πρόσφατα στο Capital Link’s Decarbonization in Shipping Forum εκπρόσωποι της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας.
Ειδικότερα ο πρόεδρος της Intercargo και πρόεδρος της Fafalios Shipping κ. Δημήτρης Φαφαλιός, εστίασε στην πολυπλοκότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας και στην ανάγκη τεκμηριωμένων αποφάσεων από τις ρυθμιστικές αρχές, οι οποίες πρέπει να βοηθιούνται για να κατανοούν τη λειτουργία των επιμέρους τομέων του κλάδου.
Ο ομιλητής τόνισε ακόμη ότι οι ρυθμίσεις πρέπει να είναι αποτελεσματικές και ισορροπημένες. Το βάρος της συμμόρφωσης σε αυτές δεν θα πρέπει να πέφτει μονοσήμαντα στους εφοπλιστές, πρόσθεσε και υπογράμμισε τη ανάγκη της συμμετοχής στην προσπάθεια μείωσης των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου από όλους τους εμπλεκόμενους στη ναυτιλιακή μεταφορική αλυσίδα όπως είναι οι ναυλωτές, προμηθευτές καυσίμων, τα λιμάνια κ.α.
Ο κ. Φαφαλιός υπογράμμισε ακόμη ότι η εύκολη λύση δεν είναι πάντα η σωστή, ειδικά όταν αφορά μια βιομηχανία τόσο διαφορετική και περίπλοκη όσο η ναυτιλία. Οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να επιδιώκουν να συμφιλιώσουν τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις με τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα, ειδικά όταν τα τελευταία είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά όπως είναι το μοντέλο της tramp ναυτιλίας.
Στη συνέχεια ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιδιώκει να εντάξει τη ναυτιλία στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS). Παρά την ανάγκη διεθνών ρυθμίσεων σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η ΕΕ είπε ο κ. Φαφαλιός αποφάσισε πρόσφατα να εφαρμόσει περιφερειακά μέτρα για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία. Εάν η περιφερειακή ρύθμιση θεωρείται πράγματι πολιτική αναγκαιότητα, τότε θα πρέπει τουλάχιστον να μπορεί να είναι συμβατή με μελλοντικά μέτρα του ΙΜΟ. Είναι σημαντικό, θα πρέπει επίσης να προσαρμόζεται στα εγγενή χαρακτηριστικά της βιομηχανίας μας, πρόσθεσε.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Intercargo, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται αποφασισμένη να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο EU ETS, ένα σύστημα που είναι ανεφάρμοστο και ουσιαστικά ασυμβίβαστο με τον κλάδο μας.
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε ακόμη στην πρόσφατη κοινή πρωτοβουλία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Σουηδικής Ένωσης Εφοπλιστών και της περιβαλλοντικής ΜΚΟ Transport & Environment, πρωτοβουλία που ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσει μια φιλόδοξη αλλά προσαρμοσμένη προσέγγιση για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία στο πλαίσιο της Αναθεώρηση EU ETS. Αυτή η πρωτοβουλία είναι απόδειξη ότι είναι δυνατόν να είμαστε φιλόδοξοι χωρίς να διαταράσσουμε άσκοπα μια καλά λειτουργούσα βιομηχανία, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Intercargo.
Στο forum μίλησε και η κα Ιωάννα Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Prominence Maritime, η οποία τόνισε από την πλευρά της ότι ο τρόπος λειτουργίας των πλοίων επηρεάζει και την ποσότητα των εκπομπών αερίων ρύπων. Επομένως, δεν πρέπει να υποτιμούμε τον ρόλο του ναυλωτή στον καθορισμό του επιχειρησιακού προφίλ του σκάφους που έχει σημαντική επίδραση στην ενεργειακή απόδοση και συνεπώς στις εκπομπές, είπε η κα. Προκοπίου, η οποία εξέφρασε επίσης, ένα προβληματισμό για το πραγματικό περιβαλλοντικό όφελος πολλών από τους προτεινόμενους νέους κανονισμούς και για τα κίνητρα πίσω από αυτές τις προτάσεις.
Διατύπωσε επίσης τις ανησυχίες της σχετικά με την ανάπτυξη του δικτύου διανομής των εναλλακτικών καυσίμων τα οποία θα πρέπει να είναι ασφαλή για το πλοίο και το πλήρωμα και άμεσα διαθέσιμα σε όλο το κόσμο και οικονομικά ανταγωνιστικά ενώ εκτίμησε ότι η ανάπτυξη υποδομών ανεφοδιασμού για ένα νέο καύσιμο θα απαιτήσει τουλάχιστον μια δεκαετία. Καταλήγοντας, η κα. Προκοπίου εξήγησε ότι υπάρχουν λειτουργικά μέτρα άμεσα διαθέσιμα με μηδενικό κόστος που θα μπορούσαν ενδεχομένως να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση των πλοίων έως και 30%, επιτυγχάνοντας σήμερα τους στόχους του ΙΜΟ του 2030. Τέτοια μέτρα είναι η βελτιστοποίηση ταξιδιού με τον περιορισμό ισχύος , τον συνυπολογισμό του καιρού (weather rooting),οι just in time αφίξεις κ.λ.π.
Ο κ. Δημήτρης Βασταρούχας, DCOO & Technical Director – Danaos Shipping Co, απο την πλευρά του, αναφέρθηκε σε ορισμένα τεχνικά θέματα όπως το Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Υφιστάμενων Πλοίων (EEXI) σημειώνοντας ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα αντιμετωπίσει σύντομα νέες προκλήσεις για να επιτύχει το ενδιάμεσο επίπεδο φιλοδοξίας του ΙΜΟ για το 2030. Η συμμόρφωση με τον EEXI και μια σημαντική μείωση του δείκτη λειτουργικής έντασης άνθρακα (CII). θα είναι τα σημεία εστίασης των φορέων της βιομηχανίας. Στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, ο EEXI φαίνεται ότι μπορεί να επιτευχθεί εύκολα με τις κατάλληλες κινήσεις, με την μεγάλη πρόκληση να είναι η μείωση του CII, η οποία εκτός των άλλων, προϋποθέτει συμφωνία μεταξύ των παρόχων χωρητικότητας και των πελατών τους για προκαθορισμένες ταχύτητες.
Ο κ. Roberto Coustas, Διευθύνων Σύμβουλος & Συνιδρυτής – DeepSea Technologies, τέλος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη χρήση της τεχνολογίας για την βελτιστοποίησης του ταξιδιού σημειώνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για τη σύλληψη της πολυπλοκότητας της συμπεριφοράς των πλοίων ν υπό πολύ διαφορετικές συνθήκες. Αυτό σημαίνει ότι είναι δυνατή η πρόβλεψη της κατανάλωσης καυσίμου ενός πλοίου υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες – ακόμη και σε κακές καιρικές συνθήκες. Με αυτές τις πληροφορίες, θα γνωρίζει ο πλοιοκτήτης την ποσότητα καυσίμων που θα χρειαστεί για ένα συγκεκριμένο ταξίδι πριν ξεκινήσει και μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες για να βελτιστοποιήσει τη διαδρομή και την ταχύτητα για ένα συγκεκριμένο πλοίο.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΑΠΕ: Έρχεται το νέο αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/ot_ape33-600x474.png)
Νέος «οδικός» χάρτης για τις ΑΠΕ – Στο Μαξίμου το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο
Το αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ ξεκλειδώνει την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή