![Ο Nord Stream 2 «πατάει γκάζι» – Σε λειτουργία ίσως και πριν τις εκλογές στη Γερμανία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/nord-stream-intro.jpg)
Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίζουν να διαφωνούν με τη Γερμανία όσον αφορά στον Nord Stream 2 – του αγωγού που σχεδιάστηκε για να μεταφέρει 55 δισ. κυβικά ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, όσα δηλαδή και ο Nord Stream που βρίσκεται ήδη σε λειτουργία. Παρ’ όλα αυτά, η Ουάσιγκτον δεν προτίθεται να χαλάσει τις σχέσεις της με το Βερολίνο εξαιτίας του, καθώς τις θεωρεί πολύτιμες.
Αυτό είναι το μήνυμα που φαίνεται να στέλνουν πλέον οι Αμερικανοί, ρίχνοντας τους τόνους στο συγκεκριμένο μέτωπο. Απόδειξη είναι τα όσα είπε υψηλόβαθμος αξιωματούχος του Λευκού Οίκου την Τρίτη, σε ενημέρωση που έκανε προς τους δημοσιογράφους για τη ζητήματα εξωτερικής πολιτικής και ασφαλείας, ενόψει της συμπλήρωσης 100 ημερών προεδρίας του Τζο Μπάιντεν.
«Έχουμε υπάρξει καθαροί απέναντι στην γερμανική κυβέρνηση για το γεγονός ότι θεωρούμε τον Nord Stream 2 μια κακή συμφωνία. Εκείνοι έχουν διαφορετική άποψη πάνω σε αυτό και εμείς έχουμε κάνει βήματα, μαζί και κάποια πολύ συγκεκριμένα, προκειμένου να ξεκαθαρίσουμε μέχρι ποιο βαθμό είμαστε αποφασισμένοι να προσπαθήσουμε να τους κάνουμε να αλλάξουν τη γνώμη τους για τον συγκεκριμένο αγωγό. Ουσιαστικά, όμως, η σχέση μας με τη Γερμανία, η σχέση μας με όλους τους βασικούς συμμάχους μας στην Ευρώπη και πέρα από τον Ατλαντικό, αποτελούν ένα ακρογωνιαίο λίθο της προσέγγισής μας απέναντι στον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας», είπε χαρακτηριστικά – τονίζοντας, παράλληλα, ότι μια στενή συμμαχία με κάποια χώρα δεν σημαίνει πλήρη ταύτιση σε όλα τα ζητήματα.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/work-600x397.jpg)
Απομένει μόλις το 5%
Οι παραπάνω δηλώσεις φαίνεται πως σηματοδοτούν μια σημαντική αλλαγή στην προσέγγιση των ΗΠΑ στο συγκεκριμένο θέμα. Μια αλλαγή που λαμβάνει υπόψη της την ευρεία στήριξη που υπάρχει για την κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού στη Γερμανία – τόσο σε πολιτικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο – και, με τη σειρά της, ανοίγει τον δρόμο προς την ολοκλήρωσή του.
Είναι γεγονός, άλλωστε, πως η κατασκευαστική διαδικασία έχει επιταχυνθεί το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα να απομένει μόλις το 5% του έργου – που μεταφράζεται σε περίπου 121 χιλιόμετρα σωληνώσεων – μέχρι να φτάσει ο αγωγός στη γερμανική πόλη Λούμπμιν, κοντά στο Γκράιφσβαλντ.
Όπως είναι γνωστό, οι εργασίες ξεκίνησαν πάλι τον Δεκέμβριο του 2020, μετά από την αναγκαστική διακοπή περίπου ενός έτους που προκάλεσε η αποχώρηση της ελβετικής εταιρείας Allseas από την κοινοπραξία (της οποίας ηγείται η Gazprom), εξαιτίας της απειλής των αμερικανικών κυρώσεων. Το κενό έσπευσε να καλύψει η Ρωσία, διαθέτοντας δικό της εξειδικευμένο σκάφος για την τοποθέτηση σωληνώσεων στον πυθμένα της Βαλτικής.
Αυτή την εβδομάδα, μάλιστα, στις εργασίες προστέθηκε και ένα δεύτερο σκάφος, επίσης ρωσικό. Έτσι, αναλόγως και των καιρικών συνθηκών, εκτιμάται ότι απαιτείται διάστημα μικρότερο των δύο μηνών μέχρι η κατασκευή του αγωγού να ολοκληρωθεί. Όσο για το αέριο, θα μπορεί να ρέει διαμέσου του πριν το τέλος του έτους, ενδεχομένως και εντός του καλοκαιριού – πριν, δηλαδή, από τις βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου στη Γερμανία.
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/04/merkel-1-600x400.jpg)
Τι αλλάζει με τον Nord Stream 2
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο από τα κράτη-μέλη της ΕΕ έφτασε στα 390 δισ. κυβικά μέτρα το 2019, πριν υποχωρήσει πέρυσι λόγω της οικονομικής ύφεσης. Από αυτή την ποσότητα, το 43% (ήτοι 168 δισ. κυβικά) καλύφθηκε μέσω εισαγωγών από τη Ρωσία.
Οι προβλέψεις αναφέρουν πως, καθώς η Ευρώπη αυξάνει το μερίδιο της «πράσινης ενέργειας» στο χαρτοφυλάκιό της, η κατανάλωση φυσικού αερίου (όπως και πετρελαίου) θα συνεχίσει να μειώνεται. Το ίδιο και οι ρωσικές εξαγωγές προς τους «27», που το 2021 αναμένεται να διαμορφωθούν στα 135 δισ. κυβικά μέτρα, για να υποχωρήσουν σταδιακά στα 120 δισ. ως το 2030.
Η σημασία των αγωγών της Βαλτικής είναι, λοιπόν, προφανής. Από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί και ο Nord Stream 2, θα μπορούν μαζί με τον Nord Stream να φέρνουν στην Ευρώπη 110 δισ. κυβικά ετησίως, καλύπτοντας το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης με σταθερό τρόπο και χωρίς «ενδιάμεσους», όπως η Ουκρανία και η Πολωνία.
Τι φοβούνται και τι θέλουν οι ΗΠΑ
Αυτό ακριβώς είναι που δεν επιθυμούν οι ΗΠΑ – φοβούμενες τόσο για την ενεργειακή εξάρτηση της ΕΕ από τη Ρωσία όσο και για το γεγονός ότι θα απομείνει πολύ λίγος «χώρος» για να εξάγουν το δικό τους LNG, που πλέον παράγεται σε μεγάλες ποσότητες λόγω της εκμετάλλευσης των σχιστολιθικών κοιτασμάτων.
Τι θα ζητήσει, άραγε, σε αντάλλαγμα ο Μπάιντεν για να «κλείσει τα μάτια» στην ολοκλήρωση και τη λειτουργία του Nord Stream 2, που μοιάζει να είναι επί θύραις; Ενδεχομένως, μια πιο σκληρή στάση από την ΕΕ απέναντι στη Μόσχα σε όλα τα υπόλοιπα θέματα (σιωπηρά εξαιρουμένης της ενέργειας). Ίσως μια δέσμευση στενότερης συνεργασίας σε άλλα μέτωπα, γεωπολιτικά και οικονομικά.
Κοντός ψαλμός…
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου