Οι τιμές για μεταφορά προϊόντων με εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) διαμορφώνονται ήδη κοντά σε ιστορικά υψηλά εδώ και αρκετούς μήνες, παρά το γεγονός ότι υπό διαφορετικές συνθήκες την περίοδο αυτή καταγραφόταν υποχώρηση τιμών.
Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών κοντέινερ της εταιρείας ερευνών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη ναυτιλία Drewry, που παρουσιάζει σήμερα ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος», οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας έχουν φτάσει τα 7.850 δολάρια καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 400% σε ετήσια βάση.
Οι τιμές από τη Σαγκάη στη Γένοβα έχουν διαμορφωθεί στα 7.540 δολάρια με αύξηση άνω του 300% σε ετήσια βάση. Από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες οι τιμές διαμορφώνονται στα 4.200 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών, ποσό αυξημένο κατά 150% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι. Για να μεταφερθεί ένα τέτοιο κοντέινερ από τη Σαγκάη στη Νέα Υόρκη οι τιμές έχουν διαμορφωθεί πλέον στα 6.700 δολάρια καταγράφοντας αύξηση άνω του 130%.
Κατά μέσο όρο οι τιμές μεταφοράς κοντέινερ από την Ασία προς όλο τον κόσμο έχουν παρουσιάσει το τελευταίο διάστημα αύξηση της τάξης του 25% με 50% σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Platts που επικαλείται το Bloomberg.
Οι αιτίες για την κατάσταση αυτή είναι πολλές. Η βασικότερη είναι η έκρηξη της ζήτησης για προϊόντα σε όλο τον κόσμο, κυρίως από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Επίσης στρέβλωση της αγοράς δημιουργεί ο συνωστισμός σε πολλά λιμάνια λόγω της κατάστασης αυτής αλλά και η έλλειψη πλέον ικανού αριθμού πλοίων για να μεταφέρουν τα κοντέινερ, καθώς και εργατών για να τα ξεφορτώσουν και φορτηγών για να τα μεταφέρουν.
Πρόβλημα αποτελεί εξάλλου και η ίδια η έλλειψη κοντέινερ καθώς πολλά έχουν ξεμείνει σε λιμάνια ή απλά δεν φτάνει πια ο αριθμός τους. Τα προβλήματα αυτά δεν αναμένεται να επιλυθούν σύντομα, λένε παράγοντες της αγοράς.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας (World Shipping Council) που εκπροσωπεί τις ναυτιλιακές εταιρείες αναφέρει ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα παρουσιάζονται στην ξηρά και πως η αγορά εξακολουθεί να οδηγείται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Όταν η ζήτηση ξεπερνά τη μεταφορική ικανότητα στο μέγεθος που βλέπουμε σήμερα, οι τιμές θα αυξηθούν, επισημαίνει στο Bloomberg ο Τζον Μπάτλερ που είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του WSC.
Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν δύο σαιζόν με μεγάλη αιχμή κάθε χρόνο. Η μία είναι πριν την κινεζική πρωτοχρονιά όταν οι εταιρείες σπεύδουν να αγοράσουν προϊόντα πριν να κλείσουν τα κινεζικά εργοστάσια για τις γιορτές. Η δεύτερη είναι μετά τα τέλη του καλοκαιριού όταν οι εταιρείες αρχίζουν να στοκάρουν ενόψει της περιόδου των Χριστουγέννων. Υπήρχε αισιοδοξία ότι φέτος η ενδιάμεση περίοδος μεταξύ των δύο αυτών περιόδων αιχμής θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξάλειψη καθυστερήσεων στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ, αλλά το ολιγοήμερο μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ αύξηση περισσότερο τα προβλήματα.
Ενδεικτική είναι η ανάλυση του οίκου αξιολόγησης Fitch για τα αυξημένα κόστη θαλάσσιων μεταφορών και τις ανοδικές πιέσεις που έχουν προκαλέσει στον πληθωρισμό. Τα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας στις παγκόσμιες αγορές θαλάσσιων μεταφορών και ημιαγωγών αυξάνουν τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις στον πληθωρισμό, λέει ο Fitch Ratings σε πρόσφατη ανάλυσή της.
Η παγκόσμια ζήτηση κατασκευής ανακάμπτει έντονα, αντικατοπτρίζοντας την έντονη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη και άλλα διαρκή αγαθά από τους καταναλωτές. Σημαντικό ρόλο για αυτό έχουν διαδραματίσει οι συνεχιζόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ και η ανάκαμψη στην Κίνα, αναφέρεται ακόμη.
Το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανακάμψει πιο γρήγορα από όσο αναμενόταν, εκτιμά η Fitch.
«Σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξήθηκε από τον Νοέμβριο. Τα ποσοστά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί έως και τέσσερις φορές σε ορισμένες διαδρομές. Το πρόσφατο προσωρινό κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ έχει εντείνει τα σημεία συμφόρησης», αναφέρει ακόμη ο οίκος αξιολογήσεων.
Η Fitch αναφέρει ότι τα προβλήματα που οδηγούν σε στρεβλώσεις θα μειωθούν από το δεύτερο φετινό εξάμηνο Σημειώνει επίσης ότι τα ποσοστά πληθωρισμού στους τομείς των υπηρεσιών και η αύξηση των μισθών παραμένουν χαμηλά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, αλλά κι ότι οι βραχυπρόθεσμες ανοδικές πιέσεις στις τιμές είναι σημαντικές και αυξάνονται. Τα δεδομένα ισοζυγίου πληρωμών δείχνουν ότι το κόστος των υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματικών μεταφορών ήταν 32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020 (το 0,2% του ΑΕΠ της χώρας) και 51 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ των 27 για το 2019 (το 0,4% του ΑΕΠ).
Αγορές θαλάσσιων μεταφορών και ημιαγωγών αυξάνουν τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις στον πληθωρισμό
Η παγκόσμια ζήτηση κατασκευής ανακάμπτει έντονα, αντικατοπτρίζοντας την έντονη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη και άλλα διαρκή αγαθά από τους καταναλωτές. Σημαντικό ρόλο για αυτό έχουν διαδραματίσει οι συνεχιζόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ και η ανάκαμψη στην Κίνα, αναφέρεται ακόμη.
Το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανακάμψει πιο γρήγορα από όσο αναμενόταν, εκτιμά η Fitch. «Σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξήθηκε από τον Νοέμβριο. Τα ποσοστά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί έως και τέσσερις φορές σε ορισμένες διαδρομές. Το πρόσφατο προσωρινό κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ έχει εντείνει τα σημεία συμφόρησης», αναφέρει ακόμη ο οίκος αξιολογήσεων.
Η Fitch αναφέρει ότι τα προβλήματα που οδηγούν σε στρεβλώσεις θα μειωθούν από το δεύτερο φετινό εξάμηνο
Σημειώνει επίσης ότι τα ποσοστά πληθωρισμού στους τομείς των υπηρεσιών και η αύξηση των μισθών παραμένουν χαμηλά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, αλλά κι ότι οι βραχυπρόθεσμες ανοδικές πιέσεις στις τιμές είναι σημαντικές και αυξάνονται. Τα δεδομένα ισοζυγίου πληρωμών δείχνουν ότι το κόστος των υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματικών μεταφορών ήταν 32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020 (το 0,2% του ΑΕΠ της χώρας) και 51 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ των 27 για το 2019 (το 0,4% του ΑΕΠ).
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons