Οι τιμές για μεταφορά προϊόντων με εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) διαμορφώνονται ήδη κοντά σε ιστορικά υψηλά εδώ και αρκετούς μήνες, παρά το γεγονός ότι υπό διαφορετικές συνθήκες την περίοδο αυτή καταγραφόταν υποχώρηση τιμών.
Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών κοντέινερ της εταιρείας ερευνών και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη ναυτιλία Drewry, που παρουσιάζει σήμερα ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος», οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας έχουν φτάσει τα 7.850 δολάρια καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 400% σε ετήσια βάση.
Οι τιμές από τη Σαγκάη στη Γένοβα έχουν διαμορφωθεί στα 7.540 δολάρια με αύξηση άνω του 300% σε ετήσια βάση. Από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες οι τιμές διαμορφώνονται στα 4.200 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών, ποσό αυξημένο κατά 150% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι. Για να μεταφερθεί ένα τέτοιο κοντέινερ από τη Σαγκάη στη Νέα Υόρκη οι τιμές έχουν διαμορφωθεί πλέον στα 6.700 δολάρια καταγράφοντας αύξηση άνω του 130%.
Κατά μέσο όρο οι τιμές μεταφοράς κοντέινερ από την Ασία προς όλο τον κόσμο έχουν παρουσιάσει το τελευταίο διάστημα αύξηση της τάξης του 25% με 50% σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Platts που επικαλείται το Bloomberg.
Οι αιτίες για την κατάσταση αυτή είναι πολλές. Η βασικότερη είναι η έκρηξη της ζήτησης για προϊόντα σε όλο τον κόσμο, κυρίως από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Επίσης στρέβλωση της αγοράς δημιουργεί ο συνωστισμός σε πολλά λιμάνια λόγω της κατάστασης αυτής αλλά και η έλλειψη πλέον ικανού αριθμού πλοίων για να μεταφέρουν τα κοντέινερ, καθώς και εργατών για να τα ξεφορτώσουν και φορτηγών για να τα μεταφέρουν.
Πρόβλημα αποτελεί εξάλλου και η ίδια η έλλειψη κοντέινερ καθώς πολλά έχουν ξεμείνει σε λιμάνια ή απλά δεν φτάνει πια ο αριθμός τους. Τα προβλήματα αυτά δεν αναμένεται να επιλυθούν σύντομα, λένε παράγοντες της αγοράς.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας (World Shipping Council) που εκπροσωπεί τις ναυτιλιακές εταιρείες αναφέρει ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα παρουσιάζονται στην ξηρά και πως η αγορά εξακολουθεί να οδηγείται από το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης. Όταν η ζήτηση ξεπερνά τη μεταφορική ικανότητα στο μέγεθος που βλέπουμε σήμερα, οι τιμές θα αυξηθούν, επισημαίνει στο Bloomberg ο Τζον Μπάτλερ που είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του WSC.
Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν δύο σαιζόν με μεγάλη αιχμή κάθε χρόνο. Η μία είναι πριν την κινεζική πρωτοχρονιά όταν οι εταιρείες σπεύδουν να αγοράσουν προϊόντα πριν να κλείσουν τα κινεζικά εργοστάσια για τις γιορτές. Η δεύτερη είναι μετά τα τέλη του καλοκαιριού όταν οι εταιρείες αρχίζουν να στοκάρουν ενόψει της περιόδου των Χριστουγέννων. Υπήρχε αισιοδοξία ότι φέτος η ενδιάμεση περίοδος μεταξύ των δύο αυτών περιόδων αιχμής θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξάλειψη καθυστερήσεων στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ, αλλά το ολιγοήμερο μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ αύξηση περισσότερο τα προβλήματα.
Ενδεικτική είναι η ανάλυση του οίκου αξιολόγησης Fitch για τα αυξημένα κόστη θαλάσσιων μεταφορών και τις ανοδικές πιέσεις που έχουν προκαλέσει στον πληθωρισμό. Τα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας στις παγκόσμιες αγορές θαλάσσιων μεταφορών και ημιαγωγών αυξάνουν τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις στον πληθωρισμό, λέει ο Fitch Ratings σε πρόσφατη ανάλυσή της.
Η παγκόσμια ζήτηση κατασκευής ανακάμπτει έντονα, αντικατοπτρίζοντας την έντονη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη και άλλα διαρκή αγαθά από τους καταναλωτές. Σημαντικό ρόλο για αυτό έχουν διαδραματίσει οι συνεχιζόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ και η ανάκαμψη στην Κίνα, αναφέρεται ακόμη.
Το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανακάμψει πιο γρήγορα από όσο αναμενόταν, εκτιμά η Fitch.
«Σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξήθηκε από τον Νοέμβριο. Τα ποσοστά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί έως και τέσσερις φορές σε ορισμένες διαδρομές. Το πρόσφατο προσωρινό κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ έχει εντείνει τα σημεία συμφόρησης», αναφέρει ακόμη ο οίκος αξιολογήσεων.
Η Fitch αναφέρει ότι τα προβλήματα που οδηγούν σε στρεβλώσεις θα μειωθούν από το δεύτερο φετινό εξάμηνο Σημειώνει επίσης ότι τα ποσοστά πληθωρισμού στους τομείς των υπηρεσιών και η αύξηση των μισθών παραμένουν χαμηλά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, αλλά κι ότι οι βραχυπρόθεσμες ανοδικές πιέσεις στις τιμές είναι σημαντικές και αυξάνονται. Τα δεδομένα ισοζυγίου πληρωμών δείχνουν ότι το κόστος των υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματικών μεταφορών ήταν 32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020 (το 0,2% του ΑΕΠ της χώρας) και 51 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ των 27 για το 2019 (το 0,4% του ΑΕΠ).
Αγορές θαλάσσιων μεταφορών και ημιαγωγών αυξάνουν τις βραχυπρόθεσμες πιέσεις στον πληθωρισμό
Η παγκόσμια ζήτηση κατασκευής ανακάμπτει έντονα, αντικατοπτρίζοντας την έντονη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη και άλλα διαρκή αγαθά από τους καταναλωτές. Σημαντικό ρόλο για αυτό έχουν διαδραματίσει οι συνεχιζόμενες επενδύσεις στις ΗΠΑ και η ανάκαμψη στην Κίνα, αναφέρεται ακόμη.
Το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανακάμψει πιο γρήγορα από όσο αναμενόταν, εκτιμά η Fitch. «Σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ως αποτέλεσμα της πανδημίας, το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυξήθηκε από τον Νοέμβριο. Τα ποσοστά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί έως και τέσσερις φορές σε ορισμένες διαδρομές. Το πρόσφατο προσωρινό κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ έχει εντείνει τα σημεία συμφόρησης», αναφέρει ακόμη ο οίκος αξιολογήσεων.
Η Fitch αναφέρει ότι τα προβλήματα που οδηγούν σε στρεβλώσεις θα μειωθούν από το δεύτερο φετινό εξάμηνο
Σημειώνει επίσης ότι τα ποσοστά πληθωρισμού στους τομείς των υπηρεσιών και η αύξηση των μισθών παραμένουν χαμηλά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, αλλά κι ότι οι βραχυπρόθεσμες ανοδικές πιέσεις στις τιμές είναι σημαντικές και αυξάνονται. Τα δεδομένα ισοζυγίου πληρωμών δείχνουν ότι το κόστος των υπηρεσιών μεταφοράς εμπορευματικών μεταφορών ήταν 32 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2020 (το 0,2% του ΑΕΠ της χώρας) και 51 δισεκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ των 27 για το 2019 (το 0,4% του ΑΕΠ).
Latest News
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα