
Η Ιρλανδία μπορεί τελικά να επωφεληθεί από την αναθεώρηση των παγκόσμιων κανόνων φορολογίας εταιρειών, που το Δουβλίνο εκτιμά ότι θα κοστίσoυν στα ταμεία του δισεκατομμύρια ευρώ. Όσο πιθανότερη είναι μια τέτοια αναμόρφωση, τόσο μεγαλύτερο είναι το κίνητρο για το “Σμαραγδένιο Νησί” να αναζωογονήσει την καταρρέουσα υποδομή του για να παραμείνει ανταγωνιστικό. Αυτό θα βοηθούσε στην επίλυση οικονομικών προβλημάτων που έχουν καλυφθεί μέχρι στιγμής από μια υγιή φορολογική ανάκαμψη.
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen πρότεινε έναν ελάχιστο φόρο εταιρειών 21% και έλαβε υποστήριξη από τη Γερμανία και τη Γαλλία για την ιδέα. Το Δουβλίνο πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να μειώσει τα φορολογικά του έσοδα κατά 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Παρόλο που οι άκοντες δεν μπορούν να υποχρεωθούν να υιοθετήσουν αυτό το ελάχιστο, οι εταιρείες που πληρώνουν χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές σε μια συγκεκριμένη χώρα θα δουν την κυβέρνηση τους να απαιτεί τη διαφορά. Αυτό θα αφαιρούσε το κίνητρο για εταιρείες όπως η Apple και η Google που ανήκει στο Alphabet να ψωνίζουν για το χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
Το Δουβλίνο είχε καλή πορεία. Τα ετήσια έσοδα από φόρους εταιρειών ήταν λιγότερο από 2 δισεκατομμύρια ευρώ πριν από το 1996, όταν η Ιραλανδία μείωσε το ποσοστό φορολόγησης σε 12,5% από 40%. Το 2020, τα έσοδα ήταν σχεδόν 12 δισεκατομμύρια ευρώ. Και οι πολυεθνικές απασχολούν περίπου ένα στα οκτώ άτομα σε θέσεις εργασίας στην Ιρλανδία. Η ανθεκτικότητα αυτών των εταιρειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας σήμαινε ότι το Ιρλανδικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 3,4% το 2020.
Τώρα που η Ιρλανδία κινδυνεύει να μην είναι σε θέση να ανταγωνιστεί στο φορολογικό πεδίο, εξετάζει άλλους τρόπους για να διατηρήσει το πλεονέκτημά της και να προσελκύει ξένες εταιρείες. Ο πρωθυπουργός Michael Martin σχεδιάζει να δαπανήσει το 4% του ΑΕΠ της χώρας σε υποδομές, μεταφέροντας 11,6 δισεκατομμύρια ευρώ στη στέγαση. Θέλει επίσης να αγοράσει 600 ηλεκτρικά βαγόνια για το αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό του δίκτυο. Το σχέδιο, το οποίο θα ολοκληρωθεί το 2027, θα επέτρεπε στην Ιρλανδία να ξεπεράσει τους ευρωπαίους εταίρους της, οι οποίοι ιστορικά ξοδεύουν περίπου το 3% του ΑΕΠ για υποδομές.
Τέτοιες επενδύσεις έχουν καθυστερήσει πολύ. Το δίκτυο των δημόσιων μεταφορών τσακίζεται και η χρόνια έλλειψη στέγασης σήμαινε ότι εταιρείες όπως το PayPal έπρεπε να ζητήσουν από τους υπαλλήλους να προσφέρουν ξενώνες σε νεοπροσληφθέντες. Ακόμα κι αν οι επιπλέον δαπάνες δεν καταλήξουν να δελεάσουν νέες εταιρείες, θα θέσουν πιο υγιή θεμέλια για την οικονομία.
REUTERS BREAKINGVIEWS


Latest News

Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος της παγκόσμιας οικονομίας - Τι δείχνει η αναταραχή στις αγορές
Η ξαφνική αλλαγή στις προσδοκίες των επενδυτών για την ανάπτυξη των τριών μεγαλύτερων οικονομικών ανατρέπει τις συναλλαγές

Ο Τραμπ κάνει την Ευρώπη ξανά μεγάλη
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ έχει προσφέρει το μεγαλύτερο ερέθισμα προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου

Womenomics: Οι γυναίκες είναι το μυστικό για μια ισχυρή οικονομία
Έχω δει από πρώτο χέρι ότι όταν αξιοποιείς τα ταλέντα ολόκληρου του πληθυσμού αντλείς τα καλύτερα

Το οικονομικό κόστος της επίθεσης Τραμπ στην παγκόσμια τάξη πραγμάτων
Η Αμερική προσπαθεί να αναιρέσει το ίδιο το σύστημα ανοιχτού εμπορίου που δημιούργησε

Πώς να σκοτώσετε την ανεξαρτησία της Fed
Αν ο Τραμπ ήθελε να πάρει τον έλεγχο, η συνταγματική προστασία της Ομοσπονδιακής Τράπεζας δεν είναι καθόλου ασφαλής

Η «ενέδρα» του Τραμπ στον Ζελένσκι κάνει τον Πούτιν να τρίβει τα χέρια του από χαρά
Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι ο αμερικανός πρόεδρος και ο αναπληρωτής θα προκαλούσαν έναν καυγά με τον Ουκρανό ηγέτη

Η νίκη του Μερτς ανοίγει μια νέα εποχή γερμανικής αβεβαιότητας
Οι συνομιλίες για τον συνασπισμό που θα ηγηθεί τώρα ο Μερτς μπορεί σύντομα να μοιάζουν με το redux της προεκλογικής εκστρατείας

«Όταν δεν είσαι στο τραπέζι, είσαι στο... μενού» - Ο Τραμπ μόλις ξεκίνησε
Η εγκατάλειψη των συμμάχων από τον Ντόναλντ Τραμπ είναι πραγματική και θα διαρκέσει