Η Ιρλανδία μπορεί τελικά να επωφεληθεί από την αναθεώρηση των παγκόσμιων κανόνων φορολογίας εταιρειών, που το Δουβλίνο εκτιμά ότι θα κοστίσoυν στα ταμεία του δισεκατομμύρια ευρώ. Όσο πιθανότερη είναι μια τέτοια αναμόρφωση, τόσο μεγαλύτερο είναι το κίνητρο για το “Σμαραγδένιο Νησί” να αναζωογονήσει την καταρρέουσα υποδομή του για να παραμείνει ανταγωνιστικό. Αυτό θα βοηθούσε στην επίλυση οικονομικών προβλημάτων που έχουν καλυφθεί μέχρι στιγμής από μια υγιή φορολογική ανάκαμψη.
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen πρότεινε έναν ελάχιστο φόρο εταιρειών 21% και έλαβε υποστήριξη από τη Γερμανία και τη Γαλλία για την ιδέα. Το Δουβλίνο πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να μειώσει τα φορολογικά του έσοδα κατά 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Παρόλο που οι άκοντες δεν μπορούν να υποχρεωθούν να υιοθετήσουν αυτό το ελάχιστο, οι εταιρείες που πληρώνουν χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές σε μια συγκεκριμένη χώρα θα δουν την κυβέρνηση τους να απαιτεί τη διαφορά. Αυτό θα αφαιρούσε το κίνητρο για εταιρείες όπως η Apple και η Google που ανήκει στο Alphabet να ψωνίζουν για το χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
Το Δουβλίνο είχε καλή πορεία. Τα ετήσια έσοδα από φόρους εταιρειών ήταν λιγότερο από 2 δισεκατομμύρια ευρώ πριν από το 1996, όταν η Ιραλανδία μείωσε το ποσοστό φορολόγησης σε 12,5% από 40%. Το 2020, τα έσοδα ήταν σχεδόν 12 δισεκατομμύρια ευρώ. Και οι πολυεθνικές απασχολούν περίπου ένα στα οκτώ άτομα σε θέσεις εργασίας στην Ιρλανδία. Η ανθεκτικότητα αυτών των εταιρειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας σήμαινε ότι το Ιρλανδικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 3,4% το 2020.
Τώρα που η Ιρλανδία κινδυνεύει να μην είναι σε θέση να ανταγωνιστεί στο φορολογικό πεδίο, εξετάζει άλλους τρόπους για να διατηρήσει το πλεονέκτημά της και να προσελκύει ξένες εταιρείες. Ο πρωθυπουργός Michael Martin σχεδιάζει να δαπανήσει το 4% του ΑΕΠ της χώρας σε υποδομές, μεταφέροντας 11,6 δισεκατομμύρια ευρώ στη στέγαση. Θέλει επίσης να αγοράσει 600 ηλεκτρικά βαγόνια για το αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό του δίκτυο. Το σχέδιο, το οποίο θα ολοκληρωθεί το 2027, θα επέτρεπε στην Ιρλανδία να ξεπεράσει τους ευρωπαίους εταίρους της, οι οποίοι ιστορικά ξοδεύουν περίπου το 3% του ΑΕΠ για υποδομές.
Τέτοιες επενδύσεις έχουν καθυστερήσει πολύ. Το δίκτυο των δημόσιων μεταφορών τσακίζεται και η χρόνια έλλειψη στέγασης σήμαινε ότι εταιρείες όπως το PayPal έπρεπε να ζητήσουν από τους υπαλλήλους να προσφέρουν ξενώνες σε νεοπροσληφθέντες. Ακόμα κι αν οι επιπλέον δαπάνες δεν καταλήξουν να δελεάσουν νέες εταιρείες, θα θέσουν πιο υγιή θεμέλια για την οικονομία.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Γιατί τελικά η μεγαλύτερη σύγκρουση του Μασκ είναι με τον Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ίλον Μασκ, είναι ήδη βαθιά συνυφασμένο με το κράτος
Η Αμερική θέλει τον Τραμπ – χωρίς αν ή αλλά…
Η πιθανή επανεκλογή του είναι μια υπαρξιακή καταστροφή για τους Δημοκρατικούς και μια ιστορική αλλαγή του παιχνιδιού για τους συμμάχους των ΗΠΑ
Πέντε «καυτές πατάτες» για τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να βρει έναν τρόπο να διατηρήσει την ανάπτυξη ενώ θα επανατοποθετήσει την οικονομία
Γιατί οι ισχυροί brokers χάνουν τον έλεγχό τους στην πολιτική των ΗΠΑ
Η αλλαγή της στάσης τους δείχνει πώς ο φόβος έχει ξεπεράσει την ελπίδα στην πολιτική των ΗΠΑ, ακόμη και στις αίθουσες συνεδριάσεων
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Η Adidas ξεπερνά τη Nike - Και η επιστροφή της έχει εμπόδια
Το ερώτημα πλέον δεν είναι πόσο γρήγορα μπορεί να ανακάμψει η Adidas, αλλά πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει τη δυναμική της