
Η Ιρλανδία μπορεί τελικά να επωφεληθεί από την αναθεώρηση των παγκόσμιων κανόνων φορολογίας εταιρειών, που το Δουβλίνο εκτιμά ότι θα κοστίσoυν στα ταμεία του δισεκατομμύρια ευρώ. Όσο πιθανότερη είναι μια τέτοια αναμόρφωση, τόσο μεγαλύτερο είναι το κίνητρο για το “Σμαραγδένιο Νησί” να αναζωογονήσει την καταρρέουσα υποδομή του για να παραμείνει ανταγωνιστικό. Αυτό θα βοηθούσε στην επίλυση οικονομικών προβλημάτων που έχουν καλυφθεί μέχρι στιγμής από μια υγιή φορολογική ανάκαμψη.
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen πρότεινε έναν ελάχιστο φόρο εταιρειών 21% και έλαβε υποστήριξη από τη Γερμανία και τη Γαλλία για την ιδέα. Το Δουβλίνο πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να μειώσει τα φορολογικά του έσοδα κατά 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Παρόλο που οι άκοντες δεν μπορούν να υποχρεωθούν να υιοθετήσουν αυτό το ελάχιστο, οι εταιρείες που πληρώνουν χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές σε μια συγκεκριμένη χώρα θα δουν την κυβέρνηση τους να απαιτεί τη διαφορά. Αυτό θα αφαιρούσε το κίνητρο για εταιρείες όπως η Apple και η Google που ανήκει στο Alphabet να ψωνίζουν για το χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
Το Δουβλίνο είχε καλή πορεία. Τα ετήσια έσοδα από φόρους εταιρειών ήταν λιγότερο από 2 δισεκατομμύρια ευρώ πριν από το 1996, όταν η Ιραλανδία μείωσε το ποσοστό φορολόγησης σε 12,5% από 40%. Το 2020, τα έσοδα ήταν σχεδόν 12 δισεκατομμύρια ευρώ. Και οι πολυεθνικές απασχολούν περίπου ένα στα οκτώ άτομα σε θέσεις εργασίας στην Ιρλανδία. Η ανθεκτικότητα αυτών των εταιρειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας σήμαινε ότι το Ιρλανδικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 3,4% το 2020.
Τώρα που η Ιρλανδία κινδυνεύει να μην είναι σε θέση να ανταγωνιστεί στο φορολογικό πεδίο, εξετάζει άλλους τρόπους για να διατηρήσει το πλεονέκτημά της και να προσελκύει ξένες εταιρείες. Ο πρωθυπουργός Michael Martin σχεδιάζει να δαπανήσει το 4% του ΑΕΠ της χώρας σε υποδομές, μεταφέροντας 11,6 δισεκατομμύρια ευρώ στη στέγαση. Θέλει επίσης να αγοράσει 600 ηλεκτρικά βαγόνια για το αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό του δίκτυο. Το σχέδιο, το οποίο θα ολοκληρωθεί το 2027, θα επέτρεπε στην Ιρλανδία να ξεπεράσει τους ευρωπαίους εταίρους της, οι οποίοι ιστορικά ξοδεύουν περίπου το 3% του ΑΕΠ για υποδομές.
Τέτοιες επενδύσεις έχουν καθυστερήσει πολύ. Το δίκτυο των δημόσιων μεταφορών τσακίζεται και η χρόνια έλλειψη στέγασης σήμαινε ότι εταιρείες όπως το PayPal έπρεπε να ζητήσουν από τους υπαλλήλους να προσφέρουν ξενώνες σε νεοπροσληφθέντες. Ακόμα κι αν οι επιπλέον δαπάνες δεν καταλήξουν να δελεάσουν νέες εταιρείες, θα θέσουν πιο υγιή θεμέλια για την οικονομία.
REUTERS BREAKINGVIEWS


Latest News

Όταν τηλεφωνούν οι εξωγήινοι επενδύστε στον «μικρό πράσινο κύκνο»
Θα μπορούσαν να ανοίξουν νέες αγορές - ακόμα κι αν απέχουν 124 έτη φωτός

Γιατί ο Σι έχει πιο δυνατό χαρτί στο πόκερ με τον Τραμπ
Ο Λευκός Οίκος έχει υπολογίσει λάθος την ισορροπία δυνάμεων στον δασμολογικό του πόλεμο με την Κίνα

Το χάος των δασμών αφήνει το σημάδι του στο κόστος του αμερικανικού χρέους
Το σενάριο που πρέπει να εξετάσουν οι επενδυτές και ο θείος Σαμ

Γιατί η ΕΚΤ πρέπει να μειώσει επιθετικά τα επιτόκια στις 17 Απριλίου
Πριν από τους δασμούς, η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ είχε αποφύγει τη δέσμευση για μείωση του βασικού επιτοκίου

Η βεβαιότητα της... αβεβαιότητας - Τι συμβαίνει με αγορές και δασμούς
Οι συνέπειες μιας κίνησης όπως αυτή του Τραμπ είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλεφθούν

Τώρα είναι η ώρα για μια τολμηρή νέα σχέση Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ
Η Βρετανία και η ΕΕ, φυσικά, έχουν μια οδυνηρή πρόσφατη ιστορία, που άφησε τραύματα

Ένας «Κορλεόνε» στον Λευκό Οίκο - Οι μαφιόζικες τακτικές του Τραμπ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ ανακαλύπτει ότι είναι πιο εύκολο να κλονίσει μια δικηγορική εταιρεία παρά να αναδιαμορφώσει το διεθνές εμπορικό σύστημα

Γιατί θέλω οι μετοχές να χορέψουν ξανά σαν τον Νουρέγιεφ
Άλλα χρηματιστήρια έχουν καλύτερη απόδοση, αλλά κοιτάζω μια ευκαιρία να πουλήσω