Η δριμύτητα της παγκόσμιας έλλειψης επεξεργαστών ανέβηκε κλίμακα τις τελευταίες εβδομάδες και όπως φαίνεται εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων θα επηρεαστούν από αυτό.
Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, οι επεξεργαστές ημιαγωγών εξαπλώθηκαν από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα αυτοκίνητα, στις οδοντόβουρτσες και τα στεγνωτήρια, ουσιαστικά βρίσκονται πλέον κάτω από την κουκούλα ενός απρόσμενα μεγάλου αριθμού προϊόντων. Όμως, η ζήτηση για επεξεργαστές εξακολουθεί να ξεπερνά την προσφορά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι πλέον οι μόνες εταιρείες που νιώθουν το τσίμπημα.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNBC,η Samsung ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι η έλλειψη επεξεργαστών πλήττει την παραγωγή τηλεοράσεων και συσκευών, ενώ η LG παραδέχθηκε ότι η έλλειψη συνιστά κίνδυνο. «Λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών, νιώθουμε κάποιες επιπτώσεις ειδικά σε ορισμένα προϊόντα και στην παραγωγή οθονών,» δήλωσε ο Μπεν Σού, επικεφαλής του τμήματος σχέσεων με τους επενδυτές της Samsung. «Ηδη, συζητάμε με τις εταιρείες λιανικής και τα μεγάλα κανάλια διανομής σχετικά με τα σχέδια προσφοράς ώστε να μπορέσουμε να κατανείμουμε τα συστατικά στα προϊόντα που έχουν περισσότερο επείγοντα χαρακτήρα ή υψηλότερη προτεραιότητα σε όρους προσφοράς.»
Η Samsung ανακοίνωσε τον Μάρτιο ότι υπήρχε σοβαρή ανισορροπία ανάμεσα στην προσφορά και τη ζήτηση επεξεργαστών για τον τομέα ΙΤ και είχε πει ότι εξέταζε την αναβολή της προώθησης του νέου smartphone Galaxy Note.
Η LG είχε πει ότι «παρακολουθεί στενά την κατάσταση καθώς κανένας κατασκευαστής δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος εάν το πρόβλημα παραταθεί,» σύμφωνα με τους FT.
Σε κίνδυνο οι καθημερινές συσκευές
Η παραγωγή επεξεργαστών χαμηλού περιθωρίου, όπως αυτών που χρησιμοποιούνται για το ζύγισμα ρούχων σε πλυντήρια, ή έξυπνες τοστιέρες, έχει επίσης πληγεί. Ενώ, οι περισσότερες εταιρείες λιανικής εξακολουθούν να βρίσκουν αυτά τα προϊόντα προς το παρόν, ίσως έχουν θέματα στους επόμενους μήνες. Ηδη, κάποιες εταιρείες, όπως η CCSI, κατασκευάστρια θαλάμων πλυσίματος σκύλων στο Ιλινόις, αναγκάστηκε να αλλάξει τύπο επεξεργαστών για τα προϊόντα της ανεβάζοντας το κόστος παραγωγής.
Πολλές εταιρείες –ειδικά αυτές στην Κίνα που έχουν πληγεί από τις κυρώσεις- ενισχύουν τα αποθέματά τους στην προσπάθεια να ξεπεράσουν τις δυσκολίες, όμως αυτό καθιστά ακόμη πιο δύσκολη την κατασκευή επεξεργαστών για άλλες εταιρείες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι το μεγαλύτερο θύμα
Ο κλάδος αυτοκινητοβιομηχανίας, που βασίζεται στους επεξεργαστές για τα πάντα στην παραγωγή του, παραμένει το μεγαλύτερο θύμα αυτής της έλλειψης. Εταιρείες όπως οι Ford, Volkswagen, Jaguar Land Rover έκλεισαν εργοστάσια, απέλυσαν εργαζόμενους και μείωσαν την παραγωγή οχημάτων. Η Stellantis, ο τέταρτος μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η έλλειψη chip επιδεινώθηκε το τελευταίο τρίμηνο και προειδοποίησε ότι η κατάσταση αυτή μπορεί να συνεχιστεί και το 2022.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αποφάσισαν να σταματήσουν τον εμπλουτισμό των οχημάτων τους με high-end χαρακτηριστικά εξαιτίας της έλλειψης. Η Nissan φέρεται να σταμάτησε τον standard εξοπλισμό πλοήγησης, ενώ η Ram Trucks σταμάτησε τον εξοπλισμό των 1.500 pickups με τον standard έξυπνο πίσω καθρέφτη που παρακολουθεί τα τυφλά σημεία. Η Renault σταμάτησε την εγκατάσταση μεγάλων ψηφιακών οθονών πίσω από το τιμόνι σε ορισμένα μοντέλα.
Οι εταιρείες ενοικίασης επίσης νιώθουν τον αντίκτυπο καθώς δεν μπορούν να αγοράσουν τα νέα αυτοκίνητα που επιθυμούν, όπως μετέδωσε το Bloomberg. Οι Hertz και Εnterprise, που παραδοσιακά κέρδιζαν από τις μαζικές αγορές νέων αυτοκινήτων και την ενοικίασής τους, φέρονται να προτιμούν τις αγορές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε πλειστηριασμούς. «Η παγκόσμια έλλειψη chip έχει επηρεάσει την ικανότητα ολόκληρης της βιομηχανίας ενοικίασης αυτοκινήτων να λάβουν νέες παραγγελίες όσο γρήγορα θα ήθελαν,» όπως δήλωσε εκπρόσωπος της Hertz στο CNBC. Εκπρόσωπος της Enterprise ανέφερε ότι το πρόβλημα αυτό «έχει επηρεάσει τη διαθεσιμότητα και τις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων σ΄ ολόκληρη την βιομηχανία σε μια στιγμή που η ζήτηση είναι ήδη υψηλή.»
Περίπλοκο ζήτημα
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής επεξεργαστών στον κόσμο, η TSMC με έδρα την Ταϊβάν, ανακοίνωσε προ ημερών ότι πιστεύει πως θα μπορέσει να καλύψει τη ζήτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας μέχρι τον Ιούνιο.
Όμως, ο Πάτρικ Αρμστρονγκ, της Plurimi Investment Managers, δήλωσε στο CNBC ότι το χρονοδιάγραμμα αυτό είναι υπερβολικά φιλόδοξο και ότι πιστεύει ότι αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί για τους επόμενους 18 μήνες. Ο CEO της γερμανικής κατασκευάστριας επεξεργαστών Infineon δήλωσε ότι η βιομηχανία ημιαγωγών βρίσκεται σε αχαρτογράφητα νερά. «Την τρέχουσα κατάσταση, όπου όλες οι κατακόρυφες μεγαλώνουν, δεν έχω ξαναδεί ποτέ πριν,» είπε ο Ράϊνχαρντ Πλος στο CNBC, για να προσθέσει ότι «είναι ξεκάθαρο ότι θα χρειαστεί χρόνος για να ξαναβρεί ισορροπία η αγορά. Πιστεύω ότι δύο χρόνια είναι πάρα πολύ, όμως σίγουρα θα φτάσουμε μέχρι το 2022,» επισήμανε.
Τεχνολογική κυριαρχία
Τα έθνη αναγκάζονται να σκεφτούν πως θα μπορέσουν να αυξήσουν την παραγωγή τους. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην παραγωγή έχει η Κίνα, ενώ ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θέλει να ενισχύσει το παραγωγικό δυναμικό επεξεργαστών στην Ευρώπη στο πλαίσιο μιας προσπάθειας για να καταστεί αυτόνομη σε μια κρίσιμη τεχνολογία. Η Ευρώπη έχει μερίδιο λιγότερο του 10% στην παγκόσμια παραγωγή chip, αν και ανεβασμένο σε σχέση με το 6% πριν από πέντε χρόνια. Η Κομισιόν θέλει να ανεβάσει το ποσοστό αυτό στο 20% και εξετάζει σχέδια για επενδύσεις της τάξης 20-30 δις ευρώ για την υποστήριξη αυτού του σχεδίου.
Ο αμερικανικός γίγας τεχνολογίας Intel προσφέρθηκε να βοηθήσει όμως φέρεται να ζήτησε 8 δις ευρώ σε επιδοτήσεις για να κατασκευάσει εργοστάσιο ημιαγωγών στην Ευρώπη. Ο Πατ Γκέλσιγκερ, CEO της Intel, συναντήθηκε με δύο κομισάριους της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες την προηγούμενη Παρασκευή έχοντας ήδη συναντηθεί με γερμανούς υπουργούς την προηγούμενη ημέρα. «Αυτό που ζητάμε από τις ΗΠΑ και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις είναι να το κάνουν ανταγωνιστικό εδώ για μας σε σύγκριση με την Ασία,» είπε ο Γκέλσιγκερ στο Politico Europe.
Latest News
Η καυτή πατάτα στα χέρια του Λομπάρ - Ποιος είναι ο νέος υπ. Οικονομικών της Γαλλίας
Η Λομπάρ έχει επιφορτιστεί με την κατάρτιση ενός σχεδίου φορολογίας και δαπανών για το 2025 που θα μπορεί να εγκριθεί από το μοιρασμένο κοινοβούλιο της Γαλλίας
Ρεκόρ κερδών για τις τράπεζες - Στις Big 4 η μερίδα του λέοντος στην αγορά
Η JPMorgan Chase, η Bank of America, η Citigroup και η Wells Fargo αντιπροσωπεύουν το 44% των κερδών
Οι στόχοι της L'Oréal για τη νέα χρονιά - Η περίπτωση της K-Beauty
Είναι η δεύτερη φορά που η L'Oréal αγοράζει μια κορεατική μάρκα ομορφιάς - Το 2018 είχε αποκτήσει τη Stylenanda
Honda και Nissan πατάνε βαθιά το γκάζι για την τρίτη θέση των πωλήσεων στον κόσμο
Αντεπίθεση στις κινεζικές εταιρείες –ειδικά την BYD- και την αμερικανική Tesla
Ράλι στη μετοχή της Honda φέρνει η συγχώνευση με τη Nissan
Τη Δευτέρα, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Nissan και Honda ανακοίνωσαν ότι έχουν ξεκινήσει επίσημες διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση
Economist: Θα καταφέρει η Lego να παραμείνει η πιο «κουλ» εταιρεία παιχνιδιών;
Δύο είναι οι μεγάλες προκλήσεις της Lego, σύμφωνα με τον Economist: να συνεχίσει με τον ίδιο επιτυχημένο ρυθμό και να γίνει πιο πράσινη
Η οικονομία πολέμου επιβραδύνει το εμπόριο με την Κίνα
Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον σιδηρόδρομο είναι ενδεικτική των πιέσεων που υφίσταται η Ρωσία
Η Διώρυγα του Παναμά νέο γεωπολιτικό, οικονομικό κι εμπορικό μέτωπο
Ο Τραμπ προειδοποίησε ότι δεν θα αφήσει να πέσει η Διώρυγα του Παναμά σε «λάθος χέρια», αναφερόμενος στη συνεχώς αυξανόμενη επιρροή της Κίνας
Εκτός ελέγχου το δημόσιο χρέος της Γαλλίας
Τριπλασιάστηκε την τελευταία 20ετία, αυξήθηκε κατά 1 τρισ. ευρώ την τελευταία 10ετία και έφθασε το 113,7% του ΑΕΠ
Κοντά στα 4 τρισ. δολάρια η χρηματιστηριακή αξία της Apple
Οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι η δυναμική της τεχνητής νοημοσύνης θα φέρει στην Apple νέο κύκλο αύξησης των πωλήσεων για συσκευές iPhone