Οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ποντάρουν στην κατασκευή νέων μεγάλων υποδομών σε σιδηροδρόμους για να τονώσουν την οικονομία αλλά και να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές ρύπων.
Ελπίζουν ότι με τον τρόπο αυτό θα κάνουν τους πολίτες να χρησιμοποιούν περισσότερο τα τραίνα για μικρές και μεσαίες αποστάσεις και λιγότερο τα αεροπλάνα με στόχο να μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Καθώς η πανδημία έχει αρχίσει να αντιμετωπίζεται και η ζήτηση για ταξίδια αναμένεται ότι θα αρχίσει να αυξάνεται ξανά, οι ευρωπαίοι στρέφονται ξανά στα τραίνα. Χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία και η Αυστρία επενδύουν πολλά δισ. ευρώ στους σιδηροδρόμους, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις στηρίζει στην προσπάθεια αυτή.
Η ΕΕ έχει συμφέρον να υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός στα μέσα μεταφοράς καθώς αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εταιρειών μεταφορών και μάλιστα χωρίς αυτές να περάσουν το σχετικό κόστος στον τελικό καταναλωτή, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.
Πρόκειται μεταξύ άλλων για προσπάθεια να γίνουν πιο ελκυστικά τα ταξίδια με τραίνα, περιλαμβανομένων και των βραδυνών δρομολογίων για μεγαλύτερες αποστάσεις, αντί να αρχίσουν να γίνονται απαγορεύσεις για ορισμένα αεροπορικά δρομολόγια ή να προσφέρονται αντικίνητρα για τις αεροπορικές εταιρείες σύμφωνα με την Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ Αντίνα Βαλεάν.
Οι προσπάθειες
Οι προσπάθειες που γίνονται είναι ήδη πολύ μεγάλες για να επανασυνδεθούν πολλές ευρωπαϊκές πόλεις με σύγχρονα τραίνα, καθώς γίνονται προσπάθειες στην Ευρώπη για μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050. Τα παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά.
-Η Αυστρία για να χορηγήσει κρατική βοήθεια στις αεροπορικές έθεσε όρο να επιβάλλονται ελάχιστες τιμές εισιτηρίων για πτήσεις έως 350 χιλιομέτρων από τα αεροδρόμια της χώρας. Το σκεπτικό είναι ότι τα περισσότερα από τα δρομολόγια αυτά καλύπτονται από τραίνα και μάλιστα από νυχτερινά τραίνα.
-Η Deutsche Bahn της Γερμανίας έχει βάλει σαν στόχο να περικόψει εκπομπές ρύπων άνω των 10 εκατ. μετρικών τόνων με το να μεταφέρει επιβατική κίνηση σε σιδηροδρόμους, διπλασιάζοντας τον αριθμό των επιβατών που χρησιμοποιούν τραίνα για διαδρομές μεγάλων αποστάσεων.
Το 2019 ταξίδεψαν με αεροπλάνο από το Μόναχο στη Φρανκφούρτη και αντίστροφα πάνω από ένα εκατ. επιβάτες. Πρόκειται για απόσταση 300 χλμ σε ευθεία γραμμή και σχεδόν 400 χλμ οδικών. Για να γίνει με τραίνο το τα ξίδι απαιτούνται περίπου 3 ώρες και 40 λεπτά.
-Οι Αυστριακοί σιδηρόδρομοι OeBB σκοπέυουν σε συνεργασία με τους σιδηροδρόμους της Ελβετίας SBB να προσφέρουν επιπλέον συνδέσεις με τη Ζυρίχη. Η Ζυρίχη είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κόμβος στην Ευρώπη από όπου γίνονται νυχτερινά σιδηροδρομικά δρομολόγια.
-Η Γερμανία σκοπεύει να ξεκινήσει δρομολόγια με τραίνα υψηλών ταχυτήτων από το Άμστερνταμ στη Ρώμη, από το Βερολίνο στη Βαρκελώνη και από τη Στοκχόλμη στη Σουηδία.
-Σιδηροδρομικό τούνελ 44 χλμ που ια διαπερνά τις Άλπεις αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028 με κόστος 8,4 δις ευρώ. Με αυτό η χρονική διάρκεια του ταξιδιού από το Ίνσμπρουκ της Αυστρίας στο Μπολζάνο της Ιταλίας θα μειωθεί από τις δύο ώρες στα 50 λεπτά.
Μελλοντικά σχέδια προβλέπουν σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει το Βερλίνο με τη Ρώμη σε μια απόσταση 1.000 χλμ.
-Η Γαλλία εξετάζει να απαγορέψει τις εσωτερικές πτήσεις σε ορισμένες εσωτερικές διαδρομές μικρών αποστάσεων στα πλαίσια των προσπαθειών για μεγαλύτερη προστασία του κλίματος. Επίσης με τον τρόπο αυτό το Παρίσι επιδιώκει να δώσει περισσότερα κίνητρα για την ταχύτερη ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών ενέργειας για τα αεροσκάφη, όπως είναι οι μπαταρίες.
Ήδη έχει κατατεθεί στο Κοινοβούλιο της χώρας σχέδιο προς εξέταση το οποίο προβλέπει ότι δεν θα επιτρέπονται εσωτερικές πτήσεις εμπορικού χαρακτήρα όταν υπάρχει εναλλακτική μεταφοράς με τρένο και η διάρκεια του ταξιδιού με αυτό δεν ξεπερνά τις 2,5 ώρες.
Οι αεροπορικές μεταφορές αποτελούσαν μια από τις βασικότερες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τουλάχιστον την περίοδο πριν να πλήξει καίρια τον κλάδο η πανδημία. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το Bloomberg, το 2019 ο κλάδος των αερομεταφορών ήταν υπεύθυνος για το 2% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επηρεάζουν το κλίμα.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι μικρότερης διάρκειας πτήσεις είναι αυτές που μολύνουν περισσότερο το περιβάλλον. Τα ορυκτά καύσιμα εξακολουθούν να αποτελούν την πιο φθηνή πηγή για την πρόωση αεροσκαφών, παρά τις προσπάθειες που γίνονται για την εξέλιξη εναλλακτικών μορφών ενέργειας.
Latest News
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα
Νέα «όπλα» της ΔΕΗ για την πράσινη μετάβαση – Οι μονάδες «Peakers» και τα «Pumped Hydro»
Η ΔΕΗ, όπως ανακοίνωσε ο CEO Γ. Στάσσης, στην τριετία 2025 -2027 θα εκτελέσει έργα ευέλικτης ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 1,8 GW
Η Fed αρνείται να στηρίξει το σχέδιο της Βασιλείας για το κλίμα - Σε αδιέξοδο οι συνομιλίες
Ο πρόεδρος της Fed χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» να περιμένουμε από τις ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών «να ηγηθούν του αγώνα για την κλιματική αλλαγή»
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
«Δασμοί» στα crypto υπέρ του κλίματος; - Η ανατρεπτική πρόταση στην COP29
Τα κρυπτονομίσματα απαιτούν τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας και αυτό έχει μπει στο μικροσκόπιο της COP29
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα
Ετος μειωμένων πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το 2025
Τα αποτελέσματα έρευνας της S&P Global προβλέπουν υποχώρηση στις πωλήσεις όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα