![Κλιματική αλλαγή και Οικονομία: Στενότερη η αλληλεπίδραση εν μέσω πανδημίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/05/Καταγραφή-123-1024x780-1.jpg)
Από ό,τι έχει διαφανεί μέχρι στον έναν και πλέον χρόνο της πανδημίας, η επιδημιολογική αυτή κρίση, εκτός από τα μείζονα άλλα θέματα που έχει προκαλέσει, μετασχηματίζει τα οικονομικά και παραγωγικά δεδομένα των χωρών .
Θα μπορούσε να πει κανείς, ότι επιταχύνει τις εξελίξεις όσον αφορά της διάδοση νέων τεχνολογιών, διευρύνει ταχύτατα τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και αγορές και την εξ’ αποστάσεως εργασία, ενώ παράλληλα ωθεί τις επενδύσεις στην πράσινη οικονομία .
Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει την πράσινη ανάπτυξη ως κορωνίδα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά έως τώρα αναφορικά με τα Σχέδια Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης που έχουν καταθέσει τα κράτη-μέλη, πολλά από αυτά περιλαμβάνουν επενδύσεις που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε ποσοστό υψηλότερο από το 37% του συνολικού ποσοστού που έχει θέσει ως κατώτατο όριο η Κομισιόν.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε κάποιες περιπτώσεις το ποσοστό ξεπερνά ακόμα το 50%.
Με τους εμβολιασμούς να επιταχύνονται , την οικονομία σταδιακά να ανοίγει και την ανάπτυξη να βρίσκεται σε τροχιά, το θέμα της κλιματικής αλλαγής αναδεικνύεται βασικό στην ατζέντα τόσο της πολιτικής όσο και τις οικονομίας, επηρεάζοντας περισσότερους τομείς από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Κλιματική αλλαγή, τιμές και νομισματική πολιτική
Την Παρασκευή, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει ήδη τη σταθερότητα στις τιμές και θα έχει επίδραση στη νομισματική πολιτική.
«Είναι αρκετά προφανές, ότι η κλιματική αλλαγή θα έχει, έχει ήδη, αντίκτυπο στη σταθερότητα των τιμών».
Ο κ. Λαγκάρντ εκτιμά επίσης, ότι τα περιθώρια στη χάραξη της οικονομικής πολιτικής θα καθοριστούν επίσης εν μέρει, από την κλιματική αλλαγή.
«Παρόλο που οι αγορές εταιρικών περιουσιακών στοιχείων αντιπροσωπεύουν μόνο ένα πολύ μικρό μέρος του συνολικού χαρτοφυλακίου των μέσων της νομισματικής μας πολιτικής , είναι ένα μέρος σημαντικό και πρέπει να αναρωτηθούμε: τιμολογούμε σωστά τους κινδύνους, εφαρμόζουμε τις σωστές περικοπές, εξετάζουμε το τι θα ακολουθήσει, αξιολογούμε τη μεταβατική πορεία και τις χρηματοδοτικές ανάγκες που θα υπάρξουν;» διερωτήθη η Λαγκάρντ.
Περιβάλλον και τράπεζες
Ανάλογη άποψη έχει διατυπώσει προ ημερών και η επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, η οποία μιλώντας στο CNBC είχε πει ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τη γεωργία, τη βιομηχανία, ακόμη και τα ίδια τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι φυσικές καταστροφές θα μπορούσαν να φέρουν προβλήματα στους ιδιοκτήτες ενυπόθηκων δανείων και να μειώσουν το εισόδημα που λαμβάνουν οι τράπεζες σε τακτική βάση, οδηγώντας τελικά σε προβλήματα στον τραπεζικό τομέα.
Υπάρχουν ανησυχίες για το πώς μια μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μπορεί να επηρεάσει επίσης τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
«Όταν μεταβαίνουμε από υψηλή σε χαμηλή ένταση άνθρακα, οι βιομηχανίες που βρίσκονται σε αυτήν την περιοχή υψηλής έντασης γίνονται λιγότερο πολύτιμες, η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων αλλάζει και αυτή η μετατόπιση, εάν είναι απότομη, μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα», δήλωσε η Γκεοργκίεβα.
Ο Μπιλ Γκέιτς για το κλίμα
Τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες από την κλιματική κρούει και ο Μπιλ Γκέιτς, ο οποίος σε πρόσφατες δηλώσεις του τις χαρακτήρισε πιο επικίνδυνες ακόμη και από την πανδημία του κορωνοϊού.
Κατά την άποψή του, οι συνέπειες αυτές «δυστυχώς δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν τόσο εύκολα, όπως με ένα εμβόλιο». Πρέπει, πρόσθεσε, να ληφθεί εδώ υπ’όψιν όλη η οικονομία. Απαιτείται τεράστια αλλαγή, αλλά ακόμη δεν υπάρχει για αυτό σχέδιο, τόνισε.
Η ΕΚΤ και η κλιματική αλλαγή
Η αντιμετώπιση των προκλήσεων τις οποίες συνεπάγεται η κλιματική αλλαγή αποτελεί πλέον κεντρική προτεραιότητα των ανά τον κόσμο φορέων χάραξης πολιτικής – συμπεριλαμβανομένων των κεντρικών τραπεζών. Οι δυνητικές συνέπειες των φυσικών κινδύνων και των κινδύνων μετάβασης που πηγάζουν από την κλιματική αλλαγή έχουν μεγάλο εύρος και ως εκ τούτου επηρεάζουν πολλούς και ποικίλους τομείς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων και τομέων εντός της ΕΚΤ και της Τραπεζικής Εποπτείας της ΕΚΤ. Η ΕΚΤ διερευνά όλους τους πιθανούς τρόπους με τους οποίους μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής, ενεργώντας εντός των ορίων του καταστατικού της. Στο πλαίσιο αυτό, προσφάτως δημιούργησε ένα κέντρο κλιματικής αλλαγής, το οποίο θα είναι υπεύθυνο να διαμορφώνει και να συντονίζει το κλιματικό πρόγραμμα της ΕΚΤ, σε συνάρτηση με όλες τις πτυχές που θεωρούνται σημαντικές για τις κεντρικές τράπεζες.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Κομισιόν για δασμούς: Plan B για τα «made in China» Volkswagen και BMW](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/cupra-600x300.jpg)
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Σημεία φόρτισης: H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/fortistes-600x450.jpg)
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
![ΕΥΔΑΠ: Πρόσθετες επενδύσεις 500 – 750 εκατ. και αλλαγές στο καταστατικό φέρνει η λειψυδρία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/eydap-600x300.jpg)
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
![Σταϊκούρας: Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί μια νευραλγική υποδομή για τον ΟΑΣΘ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/3-600x338.jpg)
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού