Το επόμενο χρονικό διάστημα με αφορμή τη συζήτηση υποθέσεων ευρύτερου δημόσιου ενδιαφέροντος και συμφέροντος στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) θα αναρωτηθούμε και μια, και δύο και τρεις φορές αν «ζούμε» στην Ελλάδα των πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών με το συγκεντρωτικό κράτος κυρίαρχο ή στην Ελλάδα του 2021 με την πληθώρα Ανεξάρτητων Αρχών και φορέων όπως το Υπερταμείο και το ΤΑΙΠΕΔ.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Το τι σημαίνει στην πράξη δημόσιο αγαθό και το ποια είναι η διαφορά του ιδιοκτήτη από τον διαχειριστή ή της «πρώτης ύλης», π.χ ακατέργαστο νερό από το δίκτυο μέσω του οποίου η «πρώτη ύλη» γίνεται εμπορικό προϊόν δεν μπορεί να ορίζεται με προσφυγή σε… παρελθούσες χρήσεις.

——————————————-

Στην Ελλάδα ο χρόνος θεωρείται ότι δεν έχει αξία. Επιπλέον, δε τις περισσότερες φορές ο χρόνος καταστρέφει αξίες… Υπάρχουν, όμως, και περιπτώσεις όπου ο χρόνος λειτουργεί ευεργετικά. Όπως στη περίπτωση του Campas Park.

Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90 όταν τα αδέλφια Γιάννης και Κωνσταντίνος Μπουτάρης μέσω της παραδοσιακής οικογενειακής εταιρείας αγόρασαν από την Εθνική Τράπεζα το ιστορικό Κτήμα Καμπά στη Κάντζα των  Μεσογείων μέχρι τις μέρες πέρασαν κιόλας 30 χρόνια.

Πρόσωπα και εταιρείες ήρθαν και απήλθαν, σχέδια επί σχεδίων κρατήθηκαν στα συρτάρια, ευφάνταστες ιδέες έκαναν τον κύκλο τους, προτεραιότητες άλλαξαν ή διαφοροποιήθηκαν αλλά ο στόχος της αξιοποίησης δεν έπαψε να υπάρχει.

Τον περασμένο μήνα ένα κρίσιμο λιθαράκι μπήκε στη θέση του. Με Προεδρικό Διάταγμα εγκρίθηκε η Πολεοδομική Μελέτη της  Περιοχής Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων (Π.Ο.Α.Π.Δ) στη θέση Κάντζα του Δήμου Παλλήνης που αφορά την τύχη της επένδυσης της REDS, θυγατρικής της ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Η ανάπτυξη του Cambas Park στην Κάντζα,  μια επένδυση που εκτιμάται σε 200 εκατομμύρια ευρώ, δείχνει και την επιλογή ομίλων που ενισχύσουν την διαφοροποίηση τους, αφήνοντας στην άκρη τις εργολαβίες των κατασκευών.

Η σημερινή πρόταση της REDS «συνδυάζει την ανάδειξη της πλούσιας ιστορικής ταυτότητας του οινοποιείου Καμπά, με σύγχρονους και υψηλής ποιότητας χώρους γραφείων, εμπορικά καταστήματα και σημεία εστίασης, εγκαταστάσεις φιλοξενίας, αθλητισμού και ευεξίας, καθώς και πλήθος δραστηριοτήτων ψυχαγωγίας και πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα, το 18% της συνολικής έκτασης αντιπροσωπεύει δομήσιμη επιφάνεια, το 60% αφορά σε χώρους πρασίνου, ενώ το 22% σε χώρους στάθμευσης. Αναφορικά με το μείγμα των χρήσεων, υπολογίζεται πως από τα 138.815 τ.μ. της  επιφάνειας του Cambas Park, τα 79.700 τ.μ αντιστοιχούν σε νέες κτηριακές αναπτύξεις, ενώ 53.115 τ.μ. σε υπαίθριους χώρους και πλατείες».

—————————————————

Ομολογώ ότι ουδέποτε είχα στασίδι στη Σοφοκλέους, πολύ περισσότερο στην εξ αποστάσεως αγορά της Λεωφόρου Αθηνών. Έτσι, όταν διαβάζω ή μαθαίνω κάτι που ξεφεύγει από το κοινό μέτρο δεν κρύβω την έκπληξη ή και τον εντυπωσιασμό μου. Όπως συνέβη και στην περίπτωση της εκ Νέας Περάμου Καβάλας εισηγμένη εταιρεία ΕΛΒΕ, η οποία καταφέρνει να συνδυάζει τις πωλήσεις στο τομέα της εργατικής ή και εταιρικής ένδυσης με την ανάπτυξη ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά πάρκα).

Το διάβασα στα αποτελέσματα της για το 2020 και δεν πίστευα στα μάτια μου. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΛΒΕ όπου κυριαρχεί μετοχικά η οικογένεια Κατσικόπουλου, κατάφερε να εξασφαλίσει για την τρέχουσα χρήση συμβόλαια από τη γερμανική αστυνομία, το γερμανικό στρατό και τους γερμανικούς σιδηρόδρομους, ενώ στον τομέα των φωτοβολταϊκών, η εταιρία έχοντας εξασφαλίσει τη γη, έχει ήδη υποβάλει αιτήσεις έκδοσης όρων σύνδεσης και αδειών παραγωγής για κατασκευή φωτοβολταϊκών σταθμών ισχύος της τάξεως των 20 MW.

Μάλιστα, η εταιρεία πέραν της εταιρικής ένδυσης έχει αναπτύξει και τις δικές της «συλλογές» για την ένδυση ανδρών και γυναικών των σωμάτων ασφαλείας.


Σιγά – σιγά οι βασικές εκκρεμότητες σε σχέση με τις παλαιότερες, ανοικτές «πληγές» του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας «κλείνουν». Μια από αυτές έχει τη δική της ξεχωριστή ιστορία.

Ας πάμε για λίγο πίσω στον χρόνο. Πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου 2021.

Διαβάζω σε μια ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ: «Πυρκαγιά εκδηλώθηκε απόψε, στις 11.05 μ.μ. στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου του ΑΔΜΗΕ που βρίσκεται στην περιοχή του Ασπροπύργου.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, η φωτιά προκλήθηκε από βραχυκύκλωμα σε έναν από τους τέσσερις αυτομετασχηματιστές, με αποτέλεσμα το ΚΥΤ να τεθεί εκτός λειτουργίας.

Από τη βλάβη επηρεάστηκε το κέντρο της Αθήνας, ο Πειραιάς, περιοχές της Δυτικής Αττικής καθώς και της Πελοποννήσου. Αυτή τη στιγμή καταβάλλονται υπεράνθρωπες προσπάθειες από τα συνεργεία του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ με την ηλεκτροδότηση να έχει ήδη αποκατασταθεί στις περισσότερες περιοχές της Αττικής και στο σύνολο του δικτύου υψηλής τάσης στην Πελοπόννησο».

Την ίδια ή και τις επόμενες μέρες στα media – παραδοσιακά και νέα, έντυπα και ηλεκτρονικά- οι τίτλοι «πήγαν και ήρθαν», αν και οι περισσότεροι εξ αυτών απέδιδαν πλήρως την πραγματικότητα. Θυμάμαι ένα εξ αυτών: «Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης με τεχνολογία του ’70».

Λίγους μήνες μετά, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και η εταιρεία MYTILINEOS προχώρησαν σε συμβασιοποίηση του έργου ανακατασκευής του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου, συνολικού τιμήματος 46 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει διάρκεια εκτέλεσης 30 μήνες και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο 2023.

Η πλευρά του ΑΔΜΗΕ εξήγησε ότι πρόκειται για ένα έργο «με το κλειδί στο χέρι» το οποίο περιλαμβάνει την αντικατάσταση όλου του διακοπτικού εξοπλισμού 150kV και 400kV με σύγχρονο εξοπλισμό τύπου GIS, την προσθήκη δύο αυτομετασχηματιστών και πέντε αυτεπαγωγών αντιστάθμισης, την εγκατάσταση σύγχρονου ψηφιακού συστήματος προστασίας και ελέγχου, καθώς και την αντικατάσταση των βοηθητικών παροχών του ΚΥΤ.

Το νέο state-of-the-art Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης:

  • Θα αναλάβει σημαντικό μέρος του ηλεκτρικού φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών, θωρακίζοντας την τροφοδοσία της ευρύτερης περιοχής
  • Θα αποτελέσει τον κόμβο σύνδεσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023
  • Θα αποτελέσει τον τερματικό κόμβο του Ανατολικού Διαδρόμου (400 kV) της Πελοποννήσου με το ηπειρωτικό σύστημα με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024.

Ας μην μας διαφύγει μια σημαντική παράμετρος: Το έργο έχει προταθεί για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, από κοινού με τη νέα Γραμμή Μεταφοράς Κόρινθος-Κουμουνδούρος, για το ποσό των 30 εκατομμυρίων ευρώ.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories