
Σε κόμβο πράσινου υδρογόνου θα μπορούσαν να εξελιχθούν τα Βαλκάνια, με επίκεντρο την Ελλάδα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε μιλώντας το μεσημέρι στο 6ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Φρανς Τίμερμανς.
Όπως τόνισε, οι αγωγοί φυσικού αερίου που προωθούνται στην περιοχή μας, μπορούν στο μέλλον να υποδεχθούν υδρογόνο, τα οποίο θα παράγεται από τον ήλιο και τον άνεμο της Ελλάδας, αλλά και των γειτονικών χωρών, με δεδομένο ότι το αέριο αποτελεί μεταβατικό καύσιμο προς μια μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη έως το 2050. Γι΄ αυτό, όπως επεσήμανε ο αξιωματούχος της ΕΕ, δεν θα πρέπει τα κράτη μέλη να «παγιδευτούν» σε επενδύσεις φυσικού αερίου με μακροχρόνιο ορίζοντα. Άλλωστε, σύμφωνα με τον κ. Τίμερμανς, το υδρογόνο αποτελεί σήμερα τον «rock star» του ενεργειακού τομέα.
Διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας
Από την πλευρά του, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας, με επίκεντρο το μεγάλο εγχείρημα της απολιγνιτοποίησης του ενεργειακού μείγματος, εστίασε στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας με την επέκταση των αγωγών φυσικού αερίου. Ο υπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην υπογραφή της συμφωνίας για την έναρξη της κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας (Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή). Σύμφωνα με τον ίδιο, έχει ολοκληρωθεί το 99% των διαπραγματεύσεων, ενώ έχει ήδη υποβληθεί το σχέδιο συμφωνίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έλεγχο, προκειμένου να διασφαλιστεί η συμβατότητα με το δίκαιο της ΕΕ και αναμένονται τα σχόλια της Κομισιόν. Να σημειωθεί ότι ο διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου, ΔΕΣΦΑ, προετοιμάζει το market test, το οποίο εκτιμάται ότι θα διεξαχθεί έως τον Σεπτέμβριο.

Ο κ. Σκρέκας επεσήμανε επίσης ότι ο συγκεκριμένος αγωγός αποτελεί μέρος της στρατηγικής για τις διαδρομές αερίου και θα μπορούσε να φέρει εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού με φυσικό αέριο στους βόρειους γείτονες, μέσω εναλλακτικών διαδρομών, πέραν της Ρωσίας, βοηθώντας και στα σχέδια απολιγνιτοποίησης της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία όπως τόνισε και ο ομόλογός του κ. Νασέρ Νουρεντίνι, σήμερα εξαρτάται από τον λιγνίτη σε ποσοστό 60% με 70%.
Δεν είναι τυχαίο και το ενδιαφέρον αρκετών ενεργειακών εταιρειών από τη Βόρεια Μακεδονία να συμμετάσχουν στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, καθώς και στο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής με αέριο Αλεξανδρούπολη.
Οι αποφάσεις για τον EastMed
Σχετικά με τον EastMed, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Νοτιοανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός, η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης αναμένεται το επόμενο έτος. Είναι αξιοσημείωτο ότι και αυτός ο αγωγός σχεδιάζεται με την προοπτική να μεταφέρει στο μέλλον και υδρογόνο. Επί του παρόντος, διεξάγονται μελέτες με προϋπολογισμό 70 εκατομμυρίων ευρώ, με το ήμισυ των κονδυλίων να προέρχονται από την Κομισιόν, γεγονός που, σύμφωνα με τον υπουργό, καταδεικνύει και τη στήριξή της σε ένα έργο PCI που ενισχύει τον ανταγωνισμό και την ολοκλήρωση της αγοράς, μειώνοντας την εξάρτηση της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε μία μόνο ενεργειακή πηγή. Άλλωστε, όπως υποστήριξε ο ίδιος, η ΕΕ και η περιοχή μας θα συνεχίσουν να χρειάζονται αέριο ως καύσιμο «μετάβασης».
Σχετικά με τις έρευνες υδρογονανθράκων, ο κ. Σκρέκας επεσήμανε ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να εκπληρώσει τα σχέδιά της και να υποστηρίξει τις διεθνείς εταιρείες στις οποίες έχουν παραχωρηθεί τα θαλάσσια οικόπεδα.


Latest News

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων