Σε κόμβο πράσινου υδρογόνου θα μπορούσαν να εξελιχθούν τα Βαλκάνια, με επίκεντρο την Ελλάδα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε μιλώντας το μεσημέρι στο 6ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Φρανς Τίμερμανς.
Όπως τόνισε, οι αγωγοί φυσικού αερίου που προωθούνται στην περιοχή μας, μπορούν στο μέλλον να υποδεχθούν υδρογόνο, τα οποίο θα παράγεται από τον ήλιο και τον άνεμο της Ελλάδας, αλλά και των γειτονικών χωρών, με δεδομένο ότι το αέριο αποτελεί μεταβατικό καύσιμο προς μια μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη έως το 2050. Γι΄ αυτό, όπως επεσήμανε ο αξιωματούχος της ΕΕ, δεν θα πρέπει τα κράτη μέλη να «παγιδευτούν» σε επενδύσεις φυσικού αερίου με μακροχρόνιο ορίζοντα. Άλλωστε, σύμφωνα με τον κ. Τίμερμανς, το υδρογόνο αποτελεί σήμερα τον «rock star» του ενεργειακού τομέα.
Διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας
Από την πλευρά του, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας, με επίκεντρο το μεγάλο εγχείρημα της απολιγνιτοποίησης του ενεργειακού μείγματος, εστίασε στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας με την επέκταση των αγωγών φυσικού αερίου. Ο υπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην υπογραφή της συμφωνίας για την έναρξη της κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας (Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή). Σύμφωνα με τον ίδιο, έχει ολοκληρωθεί το 99% των διαπραγματεύσεων, ενώ έχει ήδη υποβληθεί το σχέδιο συμφωνίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έλεγχο, προκειμένου να διασφαλιστεί η συμβατότητα με το δίκαιο της ΕΕ και αναμένονται τα σχόλια της Κομισιόν. Να σημειωθεί ότι ο διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου, ΔΕΣΦΑ, προετοιμάζει το market test, το οποίο εκτιμάται ότι θα διεξαχθεί έως τον Σεπτέμβριο.
Ο κ. Σκρέκας επεσήμανε επίσης ότι ο συγκεκριμένος αγωγός αποτελεί μέρος της στρατηγικής για τις διαδρομές αερίου και θα μπορούσε να φέρει εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού με φυσικό αέριο στους βόρειους γείτονες, μέσω εναλλακτικών διαδρομών, πέραν της Ρωσίας, βοηθώντας και στα σχέδια απολιγνιτοποίησης της Βόρειας Μακεδονίας, η οποία όπως τόνισε και ο ομόλογός του κ. Νασέρ Νουρεντίνι, σήμερα εξαρτάται από τον λιγνίτη σε ποσοστό 60% με 70%.
Δεν είναι τυχαίο και το ενδιαφέρον αρκετών ενεργειακών εταιρειών από τη Βόρεια Μακεδονία να συμμετάσχουν στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, καθώς και στο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής με αέριο Αλεξανδρούπολη.
Οι αποφάσεις για τον EastMed
Σχετικά με τον EastMed, ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Νοτιοανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός, η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης αναμένεται το επόμενο έτος. Είναι αξιοσημείωτο ότι και αυτός ο αγωγός σχεδιάζεται με την προοπτική να μεταφέρει στο μέλλον και υδρογόνο. Επί του παρόντος, διεξάγονται μελέτες με προϋπολογισμό 70 εκατομμυρίων ευρώ, με το ήμισυ των κονδυλίων να προέρχονται από την Κομισιόν, γεγονός που, σύμφωνα με τον υπουργό, καταδεικνύει και τη στήριξή της σε ένα έργο PCI που ενισχύει τον ανταγωνισμό και την ολοκλήρωση της αγοράς, μειώνοντας την εξάρτηση της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε μία μόνο ενεργειακή πηγή. Άλλωστε, όπως υποστήριξε ο ίδιος, η ΕΕ και η περιοχή μας θα συνεχίσουν να χρειάζονται αέριο ως καύσιμο «μετάβασης».
Σχετικά με τις έρευνες υδρογονανθράκων, ο κ. Σκρέκας επεσήμανε ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να εκπληρώσει τα σχέδιά της και να υποστηρίξει τις διεθνείς εταιρείες στις οποίες έχουν παραχωρηθεί τα θαλάσσια οικόπεδα.
Latest News
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού