Αν και η ΝΔ είχε αναγάγει από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησης τις αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών στις πλέον εμβληματικές του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, εντούτοις ενάμιση χρόνο μετά την εκκίνηση των διαγωνισμών οι διαδικασίες για την τελική φάση της πώλησης μοιάζουν κολλημένες.

Πέρα από τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία, σειρά διοικητικών εμποδίων και παθογενειών που κουβαλούσε η ΔΕΠΑ ως ενιαίος όμιλος έσκαγαν όλο αυτό το διάστημα στην πορεία της ιδιωτικοποίησης.

Τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες του Ο.Τ., σαν να φαίνεται ένα αχνό φως στο τούνελ της άρσης των αδιεξόδων, τουλάχιστον για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι στη συγκεκριμένη εταιρία έχουν υπαχθεί οι Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ) και τα δικαιώματα επί των δικτύων διανομής. Σημειώνεται επίσης ότι μέτοχοι της μητρικής είναι το ελληνικό δημόσιο με 65% και τα ΕΛ.ΠΕ με 35%. Πωλείται και το 100% της επιχείρησης.

Οι λύσεις για τη ΔΕΠΑ Υποδομών

Πηγές αναφέρουν ότι ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φιλοδοξούν να πάρουν δεσμευτικές προσφορές γύρω στον Ιούλιο. Στην τελική φάση του διαγωνισμού έχουν προκριθεί τα ακόλουθα επενδυτικά σχήματα:

  1. EP INVESTMENT ADVISORS
  2. FIRST STATE INVESTMENTS (European Diversified Infrastructure Fund II)
  3. ITALGAS SpA
  4. KKR (KKR Global Infrastructure Investors III L.P.)
  5. MACQUARIE (MEIF 6 DI HOLDINGS)
  6. ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ SINO-CEE FUND & SHANGHAI DAZHONG PUBLIC UTILITIES (GROUP) Co., Ltd

Ανάμεσα στις εκκρεμότητες που υπάρχουν και το υπουργείο ΠΕΝ σκοπεύει, κατά τις πληροφορίες του Ο.Τ., να επιλύσει με νομοθετικές ρυθμίσεις (σ.σ. πιθανότατα με τροπολογίες) είναι:

  • Η ενοποίηση της περιουσιακής βάσης των θυγατρικών της Εταιριών Διανομής Αερίου.

Πηγές αναφέρουν ότι το θέμα άνοιξαν οι υποψήφιοι επενδυτές κατά τη διάρκεια του due diligence προκειμένου να μπορέσουν να προχωρήσουν στις αποτιμήσεις τους και να καταθέσουν οικονομική προσφορά.

Επιπλέον, και σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, με δεδομένο το ό,τι η ΔΕΔΑ (εταιρία διανομής αερίου για την υπόλοιπη Ελλάδα) τρέχει επενδυτικό πρόγραμμα 300 εκ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου και θα αργήσει να αποσβεστεί, επιλέχθηκε η λύση με την ενοποίηση της περιουσιακής βάσης η κάλυψη του κόστους με γρηγορότερους ρυθμούς με οριακές αυξήσεις των τελών διανομής στις άλλες δύο ΕΔΑ.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται, λένε οι ίδιες πηγές, μεγαλύτερη αξία στη ΔΕΠΑ Υποδομών και άρα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για υψηλότερες προσφορές.

  • Η πώληση του μεριδίου της ιταλικής Eni Gas e Luce στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ.

Η εταιρία μέλος της Eni κατέχει το 49% και το management  της θυγατρικής της ΔΕΠΑ Υποδομών. Έχει γνωστοποιήσει την απόφαση της να αποεπενδύσει από τα δίκτυα διανομής αερίου.

Ωστόσο, η εκκρεμότητα αυτή δεν είχε επιλυθεί με τη διάσπαση της ενιαίας ΔΕΠΑ με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας να προκύψει ζήτημα σχετικά με το τί θα γίνει με αυτό το ποσοστό και ιδίως όταν η ΔΕΠΑ Υποδομών πωλείται εξολοκλήρου.

Το ζήτημα, κατά τις πληροφορίες του Ο.Τ., πρόκειται να αντιμετωπιστεί με νομοθετική ρύθμιση και θα προβλέπεται ότι στις προσφορές που θα υποβάλλουν οι υποψήφιοι επενδυτές θα περιλαμβάνεται και διακριτό τίμημα για την απόκτηση του μεριδίου της Eni Gas e Luce, το οποίο, φυσικά, θα πάει στα δικά της ταμεία.

Η νάρκη… στη ΔΕΠΑ Εμπορίας

Σε αντίθεση με τη ΔΕΠΑ Υποδομών, το μεγάλο πρόβλημα για την εξέλιξη των ιδιωτικοποιήσεων των δύο ΔΕΠΑ, εντοπίζεται στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Κάποιοι είχαν χαρακτηρίσει την πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας και ως τη «μητέρα των μαχών» αφού στα επτά υποψήφια επενδυτικά σχήματα συμπεριλαμβάνονται οι μεγάλοι ενεργειακοί παίκτες της εγχώριας αγοράς.

Πρόκειται για:

  1. C.G. GAS LIMITED (όμιλος Κοπελούζου)
  2. MET HOLDING AG
  3. SHELL GAS B.V.
  4. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ A.E.
  5. Κοινοπραξία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΑΕ & EDISON INTERNATIONAL HOLDING N.V.
  6. Κοινοπραξία ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ ΕΛΛΑΣ & ΔΕΗ Α.Ε.
  7. ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ A.E

Το μεγάλο αγκάθι…

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ο χαρακτηρισμός θεωρείται ήπιος και η ορθότερη απόδοση του προβλήματος δίνεται με τον όρο «νάρκη», είναι η δικαστική διαμάχη με την ELFE. Πρόκειται για την πρώην Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων της Καβάλας (συμφερόντων Λαυρεντιάδη).

ΔΕΠΑ και ELFE βρίσκονται σε δικαστική διένεξη με τη δεύτερη να διεκδικεί αποζημίωση 302 εκ. ευρώ υποστηρίζοντας ότι την περίοδο 2010-2015 αγόραζε φυσικό αέριο τιμολογούμενο με βάση τη ρήτρα πετρελαίου και όχι όπως συνέβαινε σε άλλα ευρωπαϊκά hubs.

Πρωτόδικα το δικαστήριο (Οκτώβριος 2019) δικαίωσε την ELFE αλλά επιδικάζοντας μικρότερο ποσό της τάξης των 61 εκ. ευρώ. Και οι δύο εταιρίες προσέφυγαν κατά της απόφασης αυτής, με την ELFE πρώτη να πετυχαίνει εκδίκαση της έφεσης της για τον Σεπτέμβριο του 2021.

Τον περασμένο Ιανουάριο κατά την εκδίκαση της έφεσης της ΔΕΠΑ, το δικαστήριο αποφάσισε τη συνεκδίκαση της υπόθεσης με εκείνη της ELFE, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2021. Σημειωτέον ότι τον Οκτώβριο του 2019 το Πρωτοδικείο ε συνεκδίκασε και αγωγή της ΔΕΠΑ κατά της ELFE για ανεξόφλητες οφειλές ύψους 86,7 εκ. ευρώ επιδικάζοντας τότε υπέρ της δημόσιας επιχείρησης αερίου την καταβολή ποσού της τάξης των 59,5 με 60 εκ. ευρώ (μαζί με τους αναλογούντες τόκους).

Αυτές οι δύο υποθέσεις, λοιπόν, θα συνεκδικαστούν τον Σεπτέμβριο.

Στις ελληνικές καλένδες…  

Τον Σεπτέμβριο λοιπόν, ανοίγει, σύμφωνα με τα σενάρια, ένα απίστευτο γαϊτανάκι δικαστικού ντόμινο το οποίο απειλεί να τρενάρει κι άλλο την πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Το πρώτο σενάριο θέλει το ενδεχόμενο αναβολής της εκδίκασης της υπόθεσης.

Το δεύτερο δείχνει πως όποια εταιρία κι αν δικαιωθεί τότε η χαμένη θα καταφύγει στον Άρειο Πάγο… Άρα υπάρχει πολύς δικαστικός δρόμος μπροστά…

Το τρίτο σενάριο θέλει πως στο ενδεχόμενο που δικαιωθεί εν τέλει η ELFE, να ανοίγει η οδός για κατάθεση αγωγών και από άλλους πελάτες της ΔΕΠΑ προκειμένου να διεκδικήσουν αποζημιώσεις αντίστοιχες με εκείνες της πρώην ΒΦΛ.

Κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν το ποσό αυτό να ανέρχεται στο 1 δις. ευρώ.

Το ελληνικό δημόσιο στην τελική φάση του διαγωνισμού δεν ήταν σε θέση να παράσχει εγγυήσεις στους υποψήφιους επενδυτές για την κάλυψη οποιουδήποτε τέτοιου ποσού κατά την επόμενη μέρα της πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Συνεπώς, και σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, όλα δείχνουν αφενός το «χειρόφρενο» στην πώληση της εταιρίας και αφετέρου δεν αποκλείεται η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση να παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες…

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία