Η Γερμανία θα γίνει η πρώτη χώρα της Ευρώπης που θα βάλει επιβατικά τρένα υδρογόνου σε εμπορική λειτουργία τον Μάρτιο του 2022. Ο ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος βάζει τις μετακινήσεις στις ράγες του μέλλοντος, καθώς ήδη 23 τρένα υδρογόνου, που έχουν αναπτυχθεί από τη γαλλική Alstomσε εργοστάσιό της στη Γερμανία, έχουν λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Στα ίδια βήματα, ακολουθούν Ιταλία και Γαλλία, ενώ ενδιαφέρον ήδη έχουν δείξει η Βρετανία και η Ισπανία. Θα βγάλουν όμως εισιτήριο και για την Ελλάδα τα τρένα υδρογόνου;
Η σχετική συζήτηση έχει ανοίξει μεταξύ της Alstom, της Trenitaliaτου ιταλικού ομίλου FSI-στον οποίο ανήκει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ- και της SNAM, με την οποία υπάρχει στρατηγική συνεργασία, καθώς και με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως ανέφερεoSVPτηςAlstom, κ. Τζαν Λούκα Ερμπάτσι, κατά τη διάρκεια webinarγια τους 18 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας του πρώτου τρένου υδρογόνου, του CoradiaiLint, που θα «τρέξει» εμπορικά στην Κάτω Σαξονία από τον Μάρτιο του 2022.
«Στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γραμμών δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες και είναι ιδανικές για την εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας. Θα είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για τη χώρα» είπε χαρακτηριστικά.
Όπως έχει αναφέρει σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Φίλιππος Τσαλίδης, εξετάζεται από τη μητρική εταιρεία εάν θα έρθουν στην Ελλάδα υβριδικά τρένα, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, ή αν θα προκριθούν τα τρένα υδρογόνου, στο πλαίσιο των μεγάλων συμφωνιών πλαίσιο που συνάπτει η FSI. Αν και η απόφαση δεν έχει ως φαίνεται ληφθεί, τα νέας τεχνολογίας τρένα αναμένονται το 2024.
Μια από τις γραμμές για τις οποίες τα τρένα υδρογόνου θεωρούνται ιδανικά είναι από τη Θεσσαλονίκη ως την Αλεξανδρούπολη, στην οποία σήμερα το ταξίδι με το τρένο παραμένει μια πολύωρη περιπέτεια.
Κλειδί πάντως για την όποια απόφαση αποτελεί η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο σήμερα χαρακτηρίζεται από βραδυπορίες και ελλιπή συντήρηση, ενώ αγκάθι παραμένουν οι ισόπεδες διαβάσεις.
Η λύση θα έρθει μέσω του τεράστιου πρότζεκτ της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου με ΣΔΙΤ, που μέσω μεγάλων εργολαβιών θα καλύψει τη συντήρηση και αναβάθμιση του δικτύου όλης της χώρας.
Η συμβασιοποίηση του έργου αναμένεται στις αρχές του 2023. Μέρος της χρηματοδότησής του έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» για την άντληση πόρων ύψους 130 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το τρένο του μέλλοντος ραχοκοκαλιά των ευρωπαϊκών μετακινήσεων
«Ο σιδηρόδρομος θα γίνει τα επόμενα χρόνια η ραχοκοκαλιά των μετακινήσεων στην Ευρώπη», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Alstom, κ. Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, κατά τη διάρκεια του πρόσφατου webinar, αποδίδοντας μάλιστα στο υδρογόνο ρόλο-κλειδί στη πορεία προς την απανθρακοποίηση των μετακινήσεων.
Περίπου οι μισές σιδηροδρομικές γραμμές στην Ευρώπη δεν είναι ηλεκτροδοτούμενες. Ως αποτέλεσμα, στις υπόλοιπες η κίνηση των τρένων γίνεται με diesel. Το κόστος της μετατροπής μιας γραμμής σε ηλεκτροκίνητη είναι αρκετά υψηλό, φτάνοντας το 1-3 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, γεγονός που κάνει την ηλεκτροκίνηση ασύμφορη όταν μια γραμμή δεν έχει υψηλή επιβατική κίνηση. Για τον λόγο αυτό, τα τρένα υδρογόνου θεωρούνται ιδανικά σε τοπικές γραμμές.
Χαρακτηριστικό της στροφής προς τα εναλλακτικά καύσιμα είναι το γεγονός ότι η Γερμανία, που έχει πάνω από 38.300 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου -το μεγαλύτερο στην Ευρώπη-, εκ των οποίων το 40% περίπου δεν έχει ηλεκτροκίνηση, χρηματοδότησε με 8 εκατ. ευρώ την ανάπτυξη του CoradiaiLint. Πρόκειται για ένα υδρογονοκίνητο τρένο μηδενικών εκπομπών, με αυτονομία 1.000 χλμ. και ανώτατη ταχύτητα τα 140 χλμ./ώρα.
Η πρεμιέρα για το νέο CoradiaiLintθα γίνει σε τοπικά δρομολόγια έξω από το Αμβούργο, ξεκινώντας τον Μάρτιο του 2022 και ως τον Ιούνιου του ίδιου έτους, εκτιμάται ότι και τα 14 τρένα, που έχουν παραχθεί στο εργοστάσιο του Σαλτσγκίτερ, εντός δηλαδή του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, θα είναι επισήμως στη διάθεση του επιβατικού κοινού.
Ακόμη, 27 τρένα υδρογόνου θα μπουν σε εμπορική λειτουργία στην περιοχή της Φρανκφούρτης ως το 2023, στη Γαλλία 12 dual-modeτρένα, με ηλεκτροκίνηση και υδρογόνο, έχουν βγάλει εισιτήριο για το 2025, ενώ και η Ιταλία προχώρησε πρόσφατα σε παραγγελία 6 τρένων με κυψέλες υδρογόνου με optionγια ακόμη 8.
Επίσης, από την 1ηΜαΐου το CoradiaiLint ήδη δοκιμάζεται και σε διαφορετικές καιρικές και γεωμορφολογικές συνθήκες στην περιοχή της Βάδης-Βυρτεμβέργης.
Συγχρόνως, το αντίπαλον δέος της Alstom, η Siemens, σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, αναπτύσσει επίσης αμαξοστοιχίες που κινούνται με κυψέλες υδρογόνου. Το πρωτότυπο θα βασιστεί στο μοντέλο Mireo Plus της Siemens, το οποίο θα εξοπλιστεί με κυψέλες καυσίμου που θα τροφοδοτούν με ηλεκτρική ενέργεια μια μεγάλη μπαταρία. Οι δοκιμές εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν από το 2024.
Latest News
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας
ΔΕΗ blue: Τοποθέτηση 90 φορτιστών στις εγκαταστάσεις της L’Oréal σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Οι υπάλληλοι και οι επισκέπτες της L’Οreal που κατέχουν ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να τα φορτίσουν με φορτιστές τελευταίας γενιάς
«Χρέος έναντι φύσης» – Λύση ή αλχημεία για την προστασία του απειλούμενου περιβάλλοντος του πλανήτη;
Πώς το χρέος των φτωχότερων και πιο ευάλωτων στην κλιματική κρίση χωρών μπαίνει στην «εξίσωση» για το κλίμα
Νέα «όπλα» της ΔΕΗ για την πράσινη μετάβαση – Οι μονάδες «Peakers» και τα «Pumped Hydro»
Η ΔΕΗ, όπως ανακοίνωσε ο CEO Γ. Στάσσης, στην τριετία 2025 -2027 θα εκτελέσει έργα ευέλικτης ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 1,8 GW
Η Fed αρνείται να στηρίξει το σχέδιο της Βασιλείας για το κλίμα - Σε αδιέξοδο οι συνομιλίες
Ο πρόεδρος της Fed χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» να περιμένουμε από τις ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών «να ηγηθούν του αγώνα για την κλιματική αλλαγή»
Σκυλακάκης στην COP29: Ξένοι παίκτες εκφράζουν ενδιαφέρον για την ενέργεια στην Ελλάδα
Ο κ. Σκυλακάκης, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό, συμμετείχε σε μία σειρά εκδηλώσεων και διμερών συναντήσεων στο Μπακού
«Δασμοί» στα crypto υπέρ του κλίματος; - Η ανατρεπτική πρόταση στην COP29
Τα κρυπτονομίσματα απαιτούν τη χρήση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας και αυτό έχει μπει στο μικροσκόπιο της COP29
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Ξεκινούν οι εργασίες για τον σταθμό ανεφοδιασμού πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η εγκατάσταση αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Κοζάνη έως το 2028 - ΔΕΠΑ Εμπορίας και B&T Composites αναπτύσσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα tube-trailer
Η Αργεντινή απέσυρε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Μίλεϊ όπως... Τραμπ
Η Αργεντινή φέρεται να ανακάλεσε την αντιπροσωπεία της από την COP29 – Ο ακροδεξιός Μίλεϊ, αρνητής της κλιματικής αλλαγής, αναμένεται να ταξιδέψει στις ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα
Ετος μειωμένων πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το 2025
Τα αποτελέσματα έρευνας της S&P Global προβλέπουν υποχώρηση στις πωλήσεις όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα