Είναι από τους πιο αγαπημένους έλληνες ζωγράφους στη χώρα του, όμως στο εξωτερικό το έργο του δεν είναι και τόσο γνωστό. Ποτέ δεν είναι αργά βέβαια, καθώς η δουλειά του Γιάννη Τσαρούχη παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αμερική και συγκεκριμένα στο Σικάγο, στο ιδιαίτερα κομψό μουσείο «Wrightwood 659», το οποίο έχει προσαρμόσει αρχιτεκτονικά στα δεδομένα της εποχής μας ο βραβευμένος με Πρίτσκερ Ταντάο Αντο.
Περισσότερα από διακόσια έργα του Τσαρούχη απαρτίζουν την έκθεση «Dancing in real life» (ως τις 31/7/21), η οποία γίνεται πραγματικότητα χάρη στη συνδιοργάνωση ανάμεσα στο Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη και το Alphawood Foundation στο Σικάγο (στο οποίο ανήκει το μουσείο Wrightwood 659).
Ολα ξεκίνησαν πριν από τρία χρόνια περίπου, όταν στη διάρκεια της documenta 14 επισκέφθηκαν την έδρα του Ιδρύματος Τσαρούχη και πρώην κατοικία του ζωγράφου στο Μαρούσι οι συνιδρυτές του μουσείου στο Σικάγο, Φρεντ Αϊκενερ και Νταν Γουιτάκερ. «Είδαν την έκθεση που παρουσιαζόταν στο πλαίσιο της documenta, είδαν τα βιβλία του Τσαρούχη και τον κόσμο του και μας είπαν ότι τους άρεσαν πολύ και ότι ενδιαφέρονταν να δείξουν τη δουλειά του.
Την επόμενη χρονιά με κάλεσαν στο Σικάγο να μου δείξουν τον χώρο, διατηρήσαμε επαφή και τελικά αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με την έκθεση» θα εξηγήσει στο «Βήμα» η Νίκη Γρυπάρη, πρόεδρος του Ιδρύματος Τσαρούχη και ανιψιά του ζωγράφου η οποία συνεπιμελείται την έκθεση στο Σικάγο μαζί με τον Ανταμ Σίμτσικ, τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 σε Αθήνα και Κάσελ.
«Νομίζω ότι η παρουσία έργων του στο εξωτερικό είναι κάτι που θα ενδιέφερε πολύ τον Τσαρούχη. Οταν επέστρεφαν στην Ελλάδα έργα που είχαν πωληθεί εκτός της χώρας και όλοι του έλεγαν: “τι ωραία που γυρίζουν πίσω τα έργα!” εκείνος στενοχωριόταν. Οσον αφορά την Αμερική εκείνος είχε πάει δύο φορές στη χώρα, το 1958. Τη μία για να συναντήσει τη Μαρία Κάλλας για την οποία θα ετοίμαζε τα κοστούμια μαζί με τα σκηνικά για την παράσταση “Μήδεια” του Λουίτζι Κερουμπίνι, σκηνοθετημένη από τον Αλέξη Μινωτή, και την άλλη για την πρεμιέρα της στην Dallas Civic Opera στο Τέξας.
Την ίδια εποχή ανέβαζε στο ίδιο θέατρο δύο όπερες και ο Τζεφιρέλι με τον οποίο ο Τσαρούχης συναντήθηκε – και όπως θα τα έφερνε η ζωή θα συνεργάζονταν αργότερα. Πάντως, δεν πήγε άλλη φορά στην Αμερική μετά από αυτή την παράσταση. Ετσι κι αλλιώς ήταν εναντίον των αεροπλάνων. Πρώτη φορά απ’ ό,τι θυμάμαι τον έβαλε σε ένα η Κατίνα Παξινού και ήταν για αυτό το ταξίδι. Τον φέρνω στο μυαλό μου να λέει την ιστορία ότι ήταν στην Ολυμπία και ήρθε ένας χωροφύλακας και του είπε: “Σας ψάχνουν” και ήταν εκείνη που τον είχε στείλει για να καταφέρει να τον βάλει στο αεροπλάνο. Πάντως τη δεύτερη φορά πήγε και ήρθε με το πλοίο».
«Η αρχή ενός ταξιδιού»
Από την πλευρά του ο Ανταμ Σίμτσικ θα πει: «Ο Τσαρούχης δεν ήταν απλώς ένας έλληνας ζωγράφος: ήταν ένας σημαντικός καλλιτέχνης του 20ού αιώνα και του αξίζει να είναι πιο γνωστός. Και σχεδόν τίποτα δεν είναι γνωστό για αυτόν στις ΗΠΑ. Το έργο του Τσαρούχη, ασυμβίβαστο, προκλητικό και ατελείωτα περίπλοκο, πρέπει να προβληθεί έξω από την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ, σήμερα περισσότερο από ποτέ. Ελπίζω ότι η έκθεση στο Wrightwood 659 θα είναι η αρχή ενός ταξιδιού, και όχι το τελικό σημείο άφιξης.
Ο στόχος αυτής της έκθεσης είναι να καταστήσει την ύπαρξη του μουσείου Τσαρούχη γνωστή σε ένα διεθνές κοινό και να διευκολύνει την περαιτέρω έρευνα και διεύρυνση των αρχείων και της συλλογής του Ιδρύματος. Είναι ένα τεράστιο και συναρπαστικό έργο για γενιές μελετητών και επαγγελματιών της τέχνης, αλλά και μια μεγάλη ευκαιρία για το κοινό, στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, να εισέλθει ξανά στον μυστηριώδη και πλούσιο κόσμο του Γιάννη Τσαρούχη, πέρα από την ταμπέλα του “σπουδαίου έλληνα καλλιτέχνη” που τον χαρακτηρίζει στη χώρα του».
Ολο το φάσμα του έργου του
Τι θα δει λοιπόν ο επισκέπτης σε αυτή την έκθεση η οποία αποπειράται να παρουσιάσει όλο το φάσμα του έργου του; «Από τα πρώτα του σκηνικά, τις μελέτες για τον λαϊκό ελληνικό πολιτισμό, έργα εμπνευσμένα από τη βυζαντινή ζωγραφική και επηρεασμένα από την τέχνη της αβανγκάρντ που γνώρισε από πρώτο χέρι στη διάρκεια της πρώτης του παραμονής στο Παρίσι το 1935, τα πρωτοποριακά ανδρικά γυμνά και πορτρέτα από τα τέλη της δεκαετίας του ‘30, τα έργα στη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου, αλλά και τη μεταπολεμική δουλειά του σε όλο της το εύρος: πορτρέτα ανώνυμων ναυτικών, τους εσατζήδες, τους άνδρες που χορεύουν ζεϊμπέκικο, κωδικοποιημένους αλληγορικούς πίνακες όπως την “Ξεχασμένη Φρουρά”, την “Αναχώρηση”, φτάνοντας μέχρι την παραμονή του στην Αθήνα ως το 1967, στο Παρίσι στη διάρκεια της δικτατορίας και ως την ώριμη περίοδο όταν μοίραζε τον χρόνο του ανάμεσα στη γαλλική πρωτεύουσα και την Αθήνα. Σε αυτά τα ύστερα χρόνια δημιούργησε το Ιδρυμα Γιάννης Τσαρούχης και δώρισε σε αυτό το σπίτι του στο Μαρούσι το 1981» θα πει ο κ. Σίμτσικ.
Latest News
Το πρώτο Pop – Up American Space σε γήπεδο είναι στο Γ. Καραϊσκάκης: Χώρος εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης
Το νέο «Pop-Up American Space» εγκαινίασαν στο γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης» ο πρέσβης των ΗΠΑ, Γιώργος Τσούνης, ο Πρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης
Ιταλία: Πιλοτική εφαρμογή της τετραήμερης εργασίας
Ξεκινά σε υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς στην Ιταλία
Πόσο ταιριάζουν οι δεξιοτήτες με την εργασία και την αγορά - Τι ζητούν οι εργοδότες
Αποκαλυπτική για την εργασία η έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου που αφορούσε και τις ανάγκες των εργοδοτών
Απατεώνες «μάδησαν» εκατοντάδες θαυμαστές των Oasis
Οι θαυμαστές των Oasis κατεβάλαν εκατοντάδες λίρες έκαστος για ανύπαρκτα εισιτήρια
Έρευνα της γαλλικής αστυνομίας στα γραφεία της LFP και του CVC Capital Partners
Οι αρχές στη Γαλλία ερευνούν καταγγελίες για υπεξαίρεση δημόσιου χρήματος, δωροδοκία δημόσιου λειτουργού και σύγκρουση συμφερόντων
O Όμιλος AKTOR επεκτείνει την συνεργασία του με την ΚΑΕ Παναθηναϊκός
O Όμιλος AKTOR συντόνισε τις μελέτες και την ανακατασκευή του γηπέδου
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Joris (Frigoglass) στον ΟΤ: «Ο κύκλος των περικοπών έκλεισε, η σκυτάλη στην ανάπτυξη»
Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης αναλύει στον ΟΤ ο νέος CEO του ομίλου Frigoglass, Serge Joris – Πού μπαίνει ο πήχης των πωλήσεων – Με ποιες κατηγορίες «φλερτάρει»
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.