Με τον τουρισμό να κινεί περισότερο από το 20% της ελληνικής οικονομίας, η ανάκαμψη που αναμένεται φέτος να δώσει σημαντική ώθηση στο ΑΕΠ. Αυτό προκύπτει από την έκθεση της βρετανικής τράπεζας HSBC σε σχέση με τις προοπτικές για τον τουρισμό φέτος.
Οι παραλίες άνοιξαν και όλα δείχνουν ότι οι Ευρωπαίοι θα απολαύσουν φέτος μία πολύ καλύτερη τουριστική σεζόν σε σχέση με το 2020, τονίζει η HSBC σύμφωνα με την οποία από τον Ιούνιο προβλέπεται σταδιακή ανάκαμψη του τουρισμού.
Οι αφίξεις ξένων τουριστών θα φτάσουν κατά το τρίτο τρίμηνο περίπου στο 50% των επιπέδων πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Μετά από αυτό, η ανάκαμψη θα είναι σταθερή, με αποτέλεσμα η τουριστική βιομηχανία να έχει επιστρέψει στα προγούμενα επίπεδα μέχρι το τέλος του 2022. Η ανάκαμψη θα είναι κάπως γρηγορότερη για την Ιταλία και την Πορτογαλία από ό,τι για την Ελλάδα ή την Ισπανία, επισημαίνεται.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι από τη στιγμή που ο τουρισμός αφαίρεσε πέρυσι 6 ποσοστιαίες μονάδες από τους ρυθμούς ανάπτυξης της Ελλάδας, φέτος θα προσθέσει 2 ποσοστιαίες μονάδες. Η θετική επίδραση από τον τουρισμό στην ελληνική ανάπτυξη το 2022 εκτιμάται στις 4 ποσοστιαίες μονάδες.
Καθοριστική η εξέλιξη των εμβολιασμών
Οι αφίξεις τουριστών από χώρες της Βόρειας Ευρώπης προς νότια θα εξαρτηθούν φέτος σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη των εμβολιαστικών προγραμμάτων. Όπως σημειώνεται στην έκθεση της τράπεζας, δεδομένου ότι οι εμβολιασμένοι τουρίστες θα έχουν μεγάλη ταξιδιωτική ελευθερία, είναι κρίσιμο να κοιτάξει κανείς πώς πηγαίνουν οι εμβολιασμοί στη Βρετανία και τη Γερμανία. Προβλέπει ότι έως τα μέσα Ιουλίου, θα έχουν εμβολιαστεί οι μισοί ενήλικες στη Γερμανία και τα 2/3 στη Βρετανία. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα μπορέσουν να ταξιδέψουν ελεύθερα πρώτοι, καθώς στη Βρετανία, για παράδειγμα, μόνο ένα μικρό μερίδιο των κάτω των 40 έχει κάνει την πρώτη δόση. Μάλιστα, η Βρετανία χορηγεί τη δεύτερη δόση μετά από τρεις μήνες. Έτσι, όσοι Βρετανοί κάνουν την πρώτη δόση σήμερα, θα χρειάζεται να κάνουν τεστ κορωνοϊού πριν φύγουν για διακοπές, εάν σκοπεύουν να ταξιδέψουν πριν από τα τέλη του Αυγούστου.
Σε όλες τις οικονομίες που εξαρτώνται από τον τουρισμό, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η Μ. Βρετανία και η Γερμανία αποτελούν δύο από τις τρεις πρώτες πηγές τουριστικών αφίξεων. Για τις περισσότερες χώρες, η τουριστική περίοδος ξεκινά το Πάσχα, ωστόσο οι μεγαλύτερες τουριστικές ροές παρατηρούνται Ιούλιο και Αύγουστο, με την Ελλάδα να έχει τη μεγαλύτερη εποχικότητα.
Το υψηλό κόστος για τη διενέργεια τεστ, ενδεχομένως να αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για την ανάκαμψη του τουρισμού, όπως προκύπτει από την έκθεση. Ενδεικτικά, μία μη εμβολιασμένη τετραμελής οικογένεια Βρετανών που θέλει να ταξιδέψει στην Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι (ακόμα και εάν η Ελλάδα μπει τελικά στην «πράσινη λίστα» της Βρετανίας), θα πρέπει να πληρώσει 1.024 λίρες μόνο για τα τεστ. Και αυτό καθώς από την Ελλάδα προβλέπεται ότι οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα θα πρέπει να προσκομίζουν για κάθε μέλος της οικογένειας άνω των 5 ετών αρνητικό τεστ που έγινε 72 ώρες πριν την αναχώρηση. Σύμφωνα με τους κανόνες της Βρετανίας, όλα τα μέλη πρέπει να κάνουν rapid test πριν την επιστροφή τους, καθώς και ένα μοριακό τεστ στις δύο πρώτες ημέρες μετά την επιστροφή. Η μέση τιμή του μοριακού τεστ στη Βρετανία είναι 128 λίρες. Έτσι, ακόμα και χωρίς να συνυπολογίζει το rapid test προ της επιστροφής, η HSBC εκτιμά ότι τα δύο τεστ για κάθε ένα μέλος της οικογένειας θα κοστίσουν πάνω από 1.000 λίρες.
Από την άλλη, υπάρχουν θετικές προσδοκίες, καθώς η TUI προσφέρει στους πελάτες της ένα πακέτο 60 λιρών με όλα τα απαιτούμενα τεστ. Αυτό μειώνει το κόστος στις 240 λίρες για μία 4μελή οικογένεια.
Latest News
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση - Ποιο αεροδρόμιο αναδείχθηκε «πρωταθλητής» [πίνακες]
Εντυπωσιακά κινείται η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
Σε Μύκονο και Κάρπαθο οι επόμενες «στάσεις» της Hilton - Το σχέδιο επέκτασης
Οι νέες συμφωνίες franchise σε Ελλάδα, Πορτογαλία και Κροατία υπογραμμίζουν τη δέσμευση της Hilton για περαιτέρω ανάπτυξη στην Ευρωπαϊκή αγορά των resorts.
Έρχονται αυστηρές προδιαγραφές για τα Airbnb - Η ρύθμιση «κλειδί» και η ανατροπή στις μισθώσεις
Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου αφορούν στα καταλύματα τύπου Airbnb και όχι τους κοινόχρηστους χώρους
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης