Με τον τουρισμό να κινεί περισότερο από το 20% της ελληνικής οικονομίας, η ανάκαμψη που αναμένεται φέτος να δώσει σημαντική ώθηση στο ΑΕΠ. Αυτό προκύπτει από την έκθεση της βρετανικής τράπεζας HSBC σε σχέση με τις προοπτικές για τον τουρισμό φέτος.
Οι παραλίες άνοιξαν και όλα δείχνουν ότι οι Ευρωπαίοι θα απολαύσουν φέτος μία πολύ καλύτερη τουριστική σεζόν σε σχέση με το 2020, τονίζει η HSBC σύμφωνα με την οποία από τον Ιούνιο προβλέπεται σταδιακή ανάκαμψη του τουρισμού.
Οι αφίξεις ξένων τουριστών θα φτάσουν κατά το τρίτο τρίμηνο περίπου στο 50% των επιπέδων πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Μετά από αυτό, η ανάκαμψη θα είναι σταθερή, με αποτέλεσμα η τουριστική βιομηχανία να έχει επιστρέψει στα προγούμενα επίπεδα μέχρι το τέλος του 2022. Η ανάκαμψη θα είναι κάπως γρηγορότερη για την Ιταλία και την Πορτογαλία από ό,τι για την Ελλάδα ή την Ισπανία, επισημαίνεται.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι από τη στιγμή που ο τουρισμός αφαίρεσε πέρυσι 6 ποσοστιαίες μονάδες από τους ρυθμούς ανάπτυξης της Ελλάδας, φέτος θα προσθέσει 2 ποσοστιαίες μονάδες. Η θετική επίδραση από τον τουρισμό στην ελληνική ανάπτυξη το 2022 εκτιμάται στις 4 ποσοστιαίες μονάδες.
Καθοριστική η εξέλιξη των εμβολιασμών
Οι αφίξεις τουριστών από χώρες της Βόρειας Ευρώπης προς νότια θα εξαρτηθούν φέτος σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη των εμβολιαστικών προγραμμάτων. Όπως σημειώνεται στην έκθεση της τράπεζας, δεδομένου ότι οι εμβολιασμένοι τουρίστες θα έχουν μεγάλη ταξιδιωτική ελευθερία, είναι κρίσιμο να κοιτάξει κανείς πώς πηγαίνουν οι εμβολιασμοί στη Βρετανία και τη Γερμανία. Προβλέπει ότι έως τα μέσα Ιουλίου, θα έχουν εμβολιαστεί οι μισοί ενήλικες στη Γερμανία και τα 2/3 στη Βρετανία. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα μπορέσουν να ταξιδέψουν ελεύθερα πρώτοι, καθώς στη Βρετανία, για παράδειγμα, μόνο ένα μικρό μερίδιο των κάτω των 40 έχει κάνει την πρώτη δόση. Μάλιστα, η Βρετανία χορηγεί τη δεύτερη δόση μετά από τρεις μήνες. Έτσι, όσοι Βρετανοί κάνουν την πρώτη δόση σήμερα, θα χρειάζεται να κάνουν τεστ κορωνοϊού πριν φύγουν για διακοπές, εάν σκοπεύουν να ταξιδέψουν πριν από τα τέλη του Αυγούστου.
Σε όλες τις οικονομίες που εξαρτώνται από τον τουρισμό, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η Μ. Βρετανία και η Γερμανία αποτελούν δύο από τις τρεις πρώτες πηγές τουριστικών αφίξεων. Για τις περισσότερες χώρες, η τουριστική περίοδος ξεκινά το Πάσχα, ωστόσο οι μεγαλύτερες τουριστικές ροές παρατηρούνται Ιούλιο και Αύγουστο, με την Ελλάδα να έχει τη μεγαλύτερη εποχικότητα.
Το υψηλό κόστος για τη διενέργεια τεστ, ενδεχομένως να αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για την ανάκαμψη του τουρισμού, όπως προκύπτει από την έκθεση. Ενδεικτικά, μία μη εμβολιασμένη τετραμελής οικογένεια Βρετανών που θέλει να ταξιδέψει στην Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι (ακόμα και εάν η Ελλάδα μπει τελικά στην «πράσινη λίστα» της Βρετανίας), θα πρέπει να πληρώσει 1.024 λίρες μόνο για τα τεστ. Και αυτό καθώς από την Ελλάδα προβλέπεται ότι οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα θα πρέπει να προσκομίζουν για κάθε μέλος της οικογένειας άνω των 5 ετών αρνητικό τεστ που έγινε 72 ώρες πριν την αναχώρηση. Σύμφωνα με τους κανόνες της Βρετανίας, όλα τα μέλη πρέπει να κάνουν rapid test πριν την επιστροφή τους, καθώς και ένα μοριακό τεστ στις δύο πρώτες ημέρες μετά την επιστροφή. Η μέση τιμή του μοριακού τεστ στη Βρετανία είναι 128 λίρες. Έτσι, ακόμα και χωρίς να συνυπολογίζει το rapid test προ της επιστροφής, η HSBC εκτιμά ότι τα δύο τεστ για κάθε ένα μέλος της οικογένειας θα κοστίσουν πάνω από 1.000 λίρες.
Από την άλλη, υπάρχουν θετικές προσδοκίες, καθώς η TUI προσφέρει στους πελάτες της ένα πακέτο 60 λιρών με όλα τα απαιτούμενα τεστ. Αυτό μειώνει το κόστος στις 240 λίρες για μία 4μελή οικογένεια.
Latest News
Ισχυρή ζήτηση για Ελλάδα δείχνει η τουριστική έκθεση WTM από το Λονδίνο
Ο τουρισμός κερδίζει το στοίχημα στην Ελλάδα, τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ σχολιάζοντας τα μηνύματα από την έκθεση World Travel Market
Για πρώτη φορά χειμερινές κρουαζιέρες από τον Πειραιά φέρνει η MSC Cruises
Η κίνηση για τη χειμερινή κρουαζιέρα εντάσσεται και στην στρατηγική της εταιρείας για επιμήκυνση της παραδοσιακής περιόδου
Ολικό rebranding, δύο νέα ξενοδοχεία και στο βάθος Marriott για την Atlantica Hotels & Resorts
Ο όμιλος Atlantica Hotels & Resorts έχει 50 ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Κύπρο - Συνεργάζεται με τον μεγαλύτερο tour operator την Tui
Διακανονισμός χρεών και επενδυτικό ενδιαφέρον για το Hydra Beach
Οι μέτοχοι του Hydra Beach διαβεβαιώνουν ότι μέχρι το τέλος του 2024 θα διακανονιστούν τα χρέη προς τον πιστωτή
Συνάντηση Όλ. Κεφαλογιάννη με τον Βρετανό ομόλογό της Sir Chris Bryant στο Λονδίνο
Η Κεφαλογιάννη έθεσε και το θέμα επιστροφής και επανένωσης των γλυπτών του Παρθενώνα, που περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του ομολόγου της
Αυξημένη κατά 10% η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» τον Οκτώβριο
Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν κατά 7,4% και 11,1% τα αντίστοιχα περυσινά μεγέθη, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΔΑΑ
Ξενοδοχεία δύο ταχυτήτων δείχνουν έσοδα και πληρότητες
Έρευνα της GBR Consulting φανερώνει την ψαλίδα εσόδων και πληρότητας ανάμεσα στα ξενοδοχεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας
Σε πτωτική πορεία για 5ο μήνα η πληρότητα στα ξενοδοχεία - Σημαντική αύξηση τιμών [γραφήματα]
Η πορεία στα ξενοδοχεία στην Αθήνα αναδεικνύει σημαντικές τάσεις και προκλήσεις - Πώς διαμορφώνεται η μέση τιμή δωματίου
Έσπασε τα κοντέρ το λιμάνι του Ηρακλείου: Πάνω από μισό εκατ. οι επιβάτες κρουαζιέρας
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου καταγράφει νέο ιστορικό ρεκόρ επισκεψιμότητας από την κρουαζιέρα για το 2024
Το ελληνικό νησί ανάμεσα στα 100 πιο όμορφα
Τι αποκαλύπτει ο ετήσιος κατάλογος που δημοσίευσε το Business Insider