Μετά από 105 ημέρες με clicks, ή με κατεβασμένα ρολά, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις απελευθερώνονται και από σήμερα λειτουργούν υπό «κανονικές» συνθήκες.
Συγκεκριμένα, από σήμερα δεν θα χρειάζεται οι καταναλωτές να στέλνουν SMS στους αριθμούς 13033 και 13032 για να βγουν για ψώνια, άρα καταργούνται επί του πρακτέου τα υβριδικά μοντέλα click away και click in shop, δεν θα υπάρχει ο τρίωρος περιορισμός ούτε και φυσικά ο περιορισμός του ενός μηνύματος την ημέρα.
Ο μόνος περιορισμός που παραμένει σε ισχύ είναι η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων (αντισηπτικά, υποχρεωτική χρήση μάσκας για πελάτες και προσωπικό και η αναλογία στον αριθμό των ατόμων που επιτρέπεται να βρίσκονται ταυτόχρονα σε ένα κατάστημα με βάση τον κανόνα 1 ανά 25 τ.μ.).
Μέχρι τώρα, δηλαδή καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021, το μόνο διάστημα που τα καταστήματα λειτούργησαν χωρίς περιορισμούς ήταν από τις 18 Ιανουαρίου μέχρι και τις 30 Ιανουαρίου, ενώ κατώτερες των προσδοκιών ήταν οι εισπράξεις του Απριλίου διάστημα κατά το οποίο τα μαγαζιά άνοιξαν με ραντεβού.
Έτσι, αυτό που εύχονται πλέον οι έμποροι είναι αφενός να σώσουν ότι σώζονται και αφετέρου να μην χρειαστεί να ξανακλείσουν.
Οι προσφορές σε πρώτο πλάνο
Παρότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις τελειώνουν τυπικά το Σάββατο 15/5, οι περισσότεροι έμποροι ξαναρίχνονται στη μάχη της «κανονικότητας» με αιχμή τις προσφορές. Η προσδοκία τους είναι ότι με την κατάργηση των περιορισμών των ραντεβού σε συνδυασμό με την επανεκκίνηση της εστίασης και το άνοιγμα του τουρισμού η ζήτηση θα επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι και ο πασχαλιάτικος τζίρος, ο οποίος την προ πανδημίας εποχή κυμαινόταν στο 1,5 δισ. ευρώ, φέτος ήταν μειωμένος κατά 30% σύμφωνα και με τα πρώτα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ).
Δύσκολο εγχείρημα
Σε κάθε περίπτωση όμως, η επαναφορά στην όποια κανονικότητα δεν είναι ένα εύκολο εγχείρημα.
Οι συνολικές απώλειες του εμπορίου έφθασαν το 2020 τα 10,1 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 4,5 δισ. είναι η χασούρα του λιανεμπορίου. Σε αυτά τα ποσά θα πρέπει να προστεθούν και τα χαμένα έσοδα του πρώτου τριμήνου του 2021, δεδομένου ότι τα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά στην ουσία μόνο για 11 ημέρες, χάνοντας σχεδόν όλο τον τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων.
Παρά ταύτα, όπως λένε οι λιανέμποροι, ο κλάδος τους δεν έχει μέχρι στιγμής ενισχυθεί με κάποιο ειδικό πρόγραμμα επανεκκίνησης, όπως συμβαίνει με την εστίαση, τον τουρισμό, τα γυμναστήρια και τους παιδότοπους.
Την ίδια ώρα, οι καταναλωτές, εκτός από τα οικονομικά προβλήματα που έχουν λόγω των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης, εξακολουθούν να φοβούνται. Ενδεικτικά είναι τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που πραγματοποίησε η μηχανή αναζήτησης καταστημάτων μόδας GLAMI. Οι μισοί Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό 51%) αναμένουν αισθητή υποχώρηση των κρουσμάτων κορωνοϊού για να επιστρέψουν στα φυσικά καταστήματα. Το 13% των ερωτηθέντων φαίνεται ότι μόνο μετά τον εμβολιασμό τους θα επιστρέψουν, ενώ ένα 8% δεν θεωρεί ότι θα νιώσει ξανά ασφάλεια να ψωνίσει σε φυσικό κατάστημα.
«Ο εμπορικός κόσμος καλωσορίζει το «unclick» στην αγορά, υποσχόμενος ότι θα συνεχίσει να τηρεί με μεγάλη προσοχή, όπως άλλωστε έχει ήδη αποδείξει, τα μέτρα υγειονομικής προστασίας στους επαγγελματικούς χώρους» τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά κ. Βασίλης Κορκίδης.
«Το εμπόριο, όπως και το σύνολο της κοινωνίας, πλήρωσε ακριβά τους συνεχόμενους περιορισμούς και τις απαγορεύσεις. Είμαι βέβαιος ότι πλέον αφήσαμε τα δύσκολα πίσω, οφείλουμε όμως για το διάστημα που απομένει μέχρι την οριστική αποδρομή της πανδημίας να συνεχίσουμε την στοχευμένη στήριξη σε όσους έχουν ανάγκη. Επιβάλλεται όμως όλοι μαζί, επαγγελματίες, καταναλωτές και επισκέπτες, να συνεχίσουμε να συνεισφέρουμε με το ίδιο αίσθημα ευθύνης που επιδείξαμε έως σήμερα, ώστε η πορεία προς την οριστική λύση να επιταχυνθεί», δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης.
Latest News
Τρέχουν τα ενοίκια γραφείων και καταστημάτων - Πόσο αυξήθηκαν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τις τιμές πώλησης και ενοικίασης γραφείων και καταστημάτων το α' εξάμηνο 2024
Αύξηση στο ενεργητικό στα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης - Τα στοιχεία για το γ΄ τρίμηνο
Η αξία διαμορφώθηκε στα 2.428 εκατ. ευρώ στο τέλος του γ΄ τριμήνου του 2024, έναντι 2.348 εκατ. ευρώ το προηγούμενο τρίμηνο
ΔΕΠΑ Εμπορίας: Κλείνει η μεταβίβαση του 35% της Helleniq Energy στο ΤΑΙΠΕΔ – Το τίμημα
Εντός 48 ωρών η απόφαση για την απόκτηση του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας από το Δημόσιο – Στα 200 εκατ. ευρώ το τίμημα
Η Ελλάδα παλεύει με την «υπαρξιακή» πληθυσμιακή κατάρρευση - Το CNBC για το δημογραφικό
Οι οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι το δημογραφικό θα μπορούσε τελικά να υπονομεύσει την ανάπτυξη της Ελλάδας
Τι μπορεί να τινάξει στον «αέρα» τον προϋπολογισμό
Οι νομικές υποθέσεις που μπορεί να ταράξουν τα νερά του προϋπολογισμού
«Πράσινο φως» σε 4 στρατηγικές επενδύσεις 253 εκατ - Metlen, BGS alcohols, Olympic και INTERTRADE
Με προϋπολογισμό 253 εκατ. ευρώ οι τέσσερις εμβληματικές επενδύσεις που εγκρίθηκαν - Οι στόχοι και το αποτύπωμά τους στην ελληνική οικονομία
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Ημέρα Ελλάδος - Αμερικής στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης - «Ελληνική» η λήξη των συναλλαγών
Η «ΗΜΕΡΑ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΑΜΕΡΙΚΗΣ: GREEK AMERICAN ISSUER DAY» πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιο του 26th Annual Capital Link Invest in Greece Forum Series titled "Greece - Speeding Ahead Post Investment Upgrade"
Ξεκινάει η συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή - Την Κυριακή η ψηφοφορία
Την Κυριακή οι τοποθετήσεις επί του προϋπολογισμού από τον πρωθυπουργό, τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τους προέδρους των κοινοβουλευτικών ομάδων των άλλων κομμάτων
Πρεμιέρα για το Καλάθι Χριστουγέννων - Τα νέα προϊόντα - Τι ακολουθεί
Το Καλάθι Χριστουγέννων θα περιλαμβάνει τρόφιμα για το γιορτινό τραπέζι