Μετά τη μετακίνηση της ημερομηνίας πλήρους απολιγνιτοποίησης του ενεργειακού μείγματος της χώρας τρία χρόνια νωρίτερα, δηλαδή το 2025 αντί για το 2028, έφτασε η ώρα της προετοιμασίας ενός κλιματικού νόμου και για την Ελλάδα. Η εναρκτήρια συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής ξεκινά σήμερα στις 11.30, σε κοινή συνεδρίαση των διαρκών επιτροπών παραγωγής και εμπορίου, οικονομικών υποθέσεων, ευρωπαϊκών υποθέσεων καθώς και της ειδικής μόνιμης επιτροπής περιβάλλοντος, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, και των υπολοίπων πολιτικών αρχηγών.
Μάλιστα, με δεδομένο ότι η αρμόδια Επιτροπή, η οποία έχει συσταθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), έχει ήδη διαμορφώσει τον βασικό ….σκελετό της πρότασης, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός δέχεται εισηγήσεις προκειμένου να ανακοινώσει σήμερα από το βήμα της βουλής, τον κεντρικό στόχο που θα θέτει ο νέος νόμος για κλιματική ουδετερότητα της Ελλάδας έως το 2050. Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης είναι να θέσει σε διαβούλευση τον κλιματικό νόμο ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος στις 5 Ιουνίου, αν και, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θέλει ακόμη δουλειά για τη διαμόρφωση του τελικού κειμένου.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ανασκόπηση του Ιδρύματος Heinrich Boell δείχνει ότι, τον Φεβρουάριο του 2020, 13 κράτη μέλη της ΕΕ-27 και πέντε ευρωπαϊκές χώρες εκτός ΕΕ είχαν ήδη κλιματικό νόμο, σε τρία κράτη μέλη της ΕΕ (Ισπανία, Πορτογαλία, Λετονία) ο κλιματικός νόμος ήταν υπό διαμόρφωση, σε δύο βρισκόταν υπό εξέταση (Ελλάδα και Βέλγιο) ενώ για άλλα 10 κράτη (9 ευρωπαϊκά και η Τουρκία) δεν υπήρχε καμία πληροφορία.
Έκτοτε ψηφίστηκε -την περασμένη εβδομάδα- ο κλιματικός νόμος της Ισπανίας, ενώ πιθανόν η Ελλάδα να γίνει το 15ο κράτος μέλος της ΕΕ-27 που θα έχει κλιματικό νόμο. Λίγες εβδομάδες πριν, και κατόπιν έντονων διαβουλεύσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο που διήρκεσαν περισσότερο από ένα χρόνο οριστικοποιήθηκε και ο Ευρωπαϊκός κλιματικός νόμος, ο οποίος καθιστά την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας το 2050 νομικά δεσμευτική για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Παράλληλα, οριστικοποιεί και τον νέο κλιματικό στόχο της ΕΕ-27 για το 2030 με τη δέσμευση για μείωση κατά τουλάχιστον 55% των καθαρών εκπομπών (εκπομπές μείον απορροφήσεις) αερίων του θερμοκηπίου το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.
Το κατά πόσο η Ελλάδα, η οποία μέχρι πριν λίγα χρόνια βρισκόταν στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης ως προς τις κλιματικές της επιδόσεις, θα ενταχθεί με αυτή της την επιλογή στην κλιματική ελίτ της Ευρώπης θα εξαρτηθεί από το περιεχόμενο του νέου νόμου. Είναι απορίας άξιον, πώς θα καταφέρει η χώρα μας, η οποία το 2018 είχε μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μόνο κατά 12% (σε σχέση με τις εκπομπές του έτους βάσης, 1990) να φτάσει το 2050 στο μείον 100%.
Όπως σχολιάζουν στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», αρμόδιες επιστημονικές πηγές, με δεδομένες τις ευρωπαϊκές τάσεις που θέλουν όλο και πιο εμπροσθοβαρείς απανθρακοποιήσεις των εθνικών οικονομιών, τον νέο ευρωπαϊκό κλιματικό στόχο του 2030 και τα σενάρια που αναλύθηκαν στη Μακροχρόνια Στρατηγική της χώρας η οποία κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2019, οτιδήποτε λιγότερο από κλιματική ουδετερότητα το 2050 για την Ελλάδα, θα πρέπει να θεωρείται συντηρητικό.
Για τον συγκεκριμένο στόχο έχουν δεσμευτεί και άλλες προοδευτικές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία, η Ιρλανδία και η Ισπανία. Πρόσφατα, μάλιστα, και μετά από την ιστορική καταδίκη της κλιματικής πολιτικής της Γερμανίας στο Ανώτατο Γερμανικό Δικαστήριο, η Γερμανική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να μετατοπίσει τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας πέντε χρόνια νωρίτερα, δηλαδή το 2045. Την ίδια χρονιά θέτει ως στόχο για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία και ο κλιματικός νόμος της Σουηδίας, η οποία ωστόσο έχει ήδη περιορίσει πάρα πολύ τις εκπομπές της σε σχέση με το 1990, που αποτελεί το έτος βάσης για τον προσδιορισμό της κλιματικής φιλοδοξίας.
Επιπλέον, κομβικής σημασίας για την επίτευξη μιας κλιματικά ουδέτερης οικονομίας το 2050 θεωρείται η θέσπιση ενδιάμεσων κλιματικών στόχων για το 2030 και το 2040 έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα σταθερό κλίμα που θα επιτρέψει πράσινες επενδύσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας σε βάθος χρόνου. Και οι εισηγήσεις της Επιτροπής που έχει συσταθεί από την κυβέρνηση έχουν προτείνει συγκεκριμένους στόχους. Αυτό άλλωστε αποτελεί συστατικό αρκετών εθνικών κλιματικών νόμων αλλά και του ευρωπαϊκού, ο οποίος ειδικότερα περιλαμβάνει τον νέο στόχο του 2030 για μείωση 55%, ενώ περιγράφει τη διαδικασία καθώς και τον χρόνο στον οποίο θα θεσπιστεί και ο στόχος του 2040.
Δεν είναι λίγοι τέλος εκείνοι που θεωρούν ότι το να συμπεριλαμβάνει ο κλιματικός νόμος μια διαδικασία προσδιορισμού μέγιστων ποσοτήτων αερίων του θερμοκηπίου που θα επιτρέπεται να εκπέμπονται μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. εντός πενταετίας), -οι λεγόμενοι τομεακοί προϋπολογισμοί άνθρακα κατά τα πρότυπα του γερμανικού κλιματικού νόμου- αποτελεί αναγκαία συνθήκη για τη συμμετοχή όλων των κλάδων της οικονομίας στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας.
Στο μεταξύ, η «συμμαχία» για έναν κλιματικό νόμο στην Ελλάδα μεγαλώνει, καθώς πλέον δώδεκα οργανώσεις, με πρωτοβουλία του WWF Ελλάς, ένωσαν τις δυνάμεις τους και συνδιαμόρφωσαν πρόταση κλιματικού νόμου για τη θωράκιση της χώρας μας από τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Μάλιστα σε περίπου έναν μήνα έχουν υποβληθεί εκατοντάδες σχόλια και τροποποιήσεις από ενεργούς πολίτες, γεγονός που καταδεικνύει το ενδιαφέρον των Ελλήνων πολιτών.
Την ίδια ώρα, σε …αναμμένα κάρβουνα βρίσκεται και η αρμόδια Επιτροπή για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το 2030, υπό τη Γενική Γραμματέα του ΥΠΕΝ κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, καθώς θα πρέπει να προσαρμοστεί στους νέους ευρωπαϊκούς κλιματικούς στόχους, αλλά και να «κουμπώνει» με τον κλιματικό νόμο. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει η σκέψη να περιληφθεί στον νόμο πρόβλεψη που θα προσδιορίζει ότι ο κλιματικός στόχος για το 2030 θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση της αναθεώρησης του ΕΣΕΚ.
Latest News
Ετος μειωμένων πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα το 2025
Τα αποτελέσματα έρευνας της S&P Global προβλέπουν υποχώρηση στις πωλήσεις όσον αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα
Πάτησε... γκάζι η μετοχή της Rivian - Επένδυση μαμούθ με τη Volkswagen
Η κατακσευάστρια EV, Rivian, ανακοίνωσε μια σημαντική επένδυση σε κοινοπραξία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen
Μαύρος (ΔΕΗ): Eνεργειακή μετάβαση και κλιματική διπλωματία εργαλεία για την ανταγωνιστικότητα
O Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Κωνσταντίνος Μαύρος, μίλησε στο Green Transition Forum, στο πλαίσιο του COP29
Οι χώρες υπόσχονται χρήματα που δεν έχουν - Τι συμβαίνει στην COP29
Στη διπλωματική ορολογία του COP29, η κύρια εστίαση της συνόδου κορυφής είναι να συμφωνηθεί ένας νέος στόχος για τη χρηματοδότηση του κλίματος
Ρυπαίνεις, πληρώνεις, αντισταθμίζεις - Η μεγάλη πρόκληση στην COP29
Οι αγορές άνθρακα είναι ένα βήμα πιο κοντά να αποτελέσουν μέρος των παγκόσμιων σχεδίων για το κλίμα μετά την COP29 αλλά οι φωνές αμφισβήτησης του μέτρου πληθαίνουν
Στο Μπακού για την COP29 ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Η COP29 πραγματοποιείται στον απόηχο της επανεκλογής Τραμπ που έχει πει ότι θα αποσύρει τις ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού
Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα σε άλλες χώρες; Τι συζητείται στην COP29
Στην COP29 κεντρικό θέμα συζήτησης είναι και η αύξηση της οικονομικής αρωγής προς τα αναπτυσσόμενα κράτη - Παράδοξα στην νέα στρατηγική για το κλίμα
Πόσο βλαπτική για το κλίμα θα είναι η νέα τετραετία Τραμπ
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μιλά για «πράσινη απάτη» και πιστεύει ότι είναι «φάρσα» η υπερθέρμανση του πλανήτη
Πράσινο φως στην COP29 για την παγκόσμια αγορά άνθρακα - Πώς θα μειωθούν οι εκπομπές
Γεγονός μια πρώιμη συμφωνία στην COP29, κατά την πρώτη ημέρα της διάσκεψης του ΟΗΕ που διεξάγεται στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν
Η σουηδική Vattenfall επενδύει 5 δισ ευρω για ΑΠΕ στη Γερμανία
Ο κύριος όγκος των επενδυσεων της σουηδικής Vattenfall στη Γερμανία κατευθύνεται στα ηλιακά πάρκα και την αποθήκευση ενέργειας