Με 52 αεροπορικές εταιρείες και 40 κρουαζιερόπλοια έτοιμα για να εξυπηρετήσουν την ελληνική αγορά ξεκίνησε η θερινή τουριστική περίοδος της Ελλάδας, όπως σημειώνει σε μήνυμά του για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης.
Αναλυτικά αναφέρει ο πρόεδρος:
Επισκέπτες από την ΕΕ και 21 επιπλέον χώρες με απόδειξη εμβολιασμού, αρνητική ή ανακτημένη κατάσταση COVID-19 μπορούν πλέον να επισκεφθούν τη χώρα χωρίς καραντίνα, ενώ τα εσωτερικά ταξίδια έχουν επίσης ανοίξει.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους κορυφαίους 10 ταχύτερα αναπτυσσόμενους προορισμούς για αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol. Φέτος, το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών θα εξυπηρετείται από 52 αεροπορικές εταιρείες, που συνδέονται με 130 προορισμούς παγκοσμίως.
Επιπλέον, πάνω από 40 κρουαζιερόπλοια προγραμματίζονται να επισκεφθούν 45 ελληνικά λιμάνια μεταξύ Μαΐου και Νοεμβρίου φέτος, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τον εθνικό οργανισμό κρουαζιερόπλοιων ESEK.
Δυναμική επανεκκίνηση κρουαζιέρας
Δυναμικά επανεκκινεί λοιπόν η κρουαζιέρα από την Ελλάδα και το λιμάνι του Πειραιά. Οι Aida, Celebrity, Costa, Hapag Lloyd, MSC, Norwegian, Royal Caribbean, Seabourn, Silversea και TUI, μαζί με την Celestyal Cruises, έχουν σχεδιάσει σημαντικά προγράμματα κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο για αυτήν την καλοκαιρινή σεζόν.
Ο Πειραιάς θα είναι το homeport για κρουαζιερόπλοια της Azamara Cruises, Celebrity Cruises, της Celestyal Cruises, της Holland America Cruise Line, της Norwegian Cruise Line, της Seabourn Cruises και της Silversea Cruises. Μάλιστα η Celebrity επέλεξε το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας για το παγκόσμιο ντεμπούτο του νεότερου σκάφους της, του «Celebrity Apex». Ακόμα, η Κέρκυρα και το Ηράκλειο στην Ελλάδα είναι λιμάνια που ξεχωρίζουν στο σχεδιασμό των εταιρειών για homeporting.
Η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία αγγίζει το 1 δις ευρώ σε ετήσια έσοδα και προσφέρει σχεδόν 12.000 θέσεις εργασίας.
Στις συζητήσεις με την Ελληνική Κυβέρνηση, η CLIA είχε επισημάνει ότι πέρα από τις εταιρείες κρουαζιέρας, η ζημιά από τη διακοπή της δραστηριότητας του κλάδου είναι μεγάλη και για τις οικονομίες των χωρών, που αποτελούν προορισμούς κρουαζιέρας, όπως η Ελλάδα, οι οποίες επίσης προσβλέπουν στην επανέναρξη των δραστηριοτήτων.
Απώλεια 200 εκατ. ευρώ
Η υποχρεωτική αναστολή λειτουργίας, υπολογίζεται ότι έχει προκαλέσει απώλειες τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία και έθεσε σε κίνδυνο περισσότερες από 1.700 θέσεις εργασίας.
Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας ότι η κρουαζιέρα αποτελεί σημαντικό κομμάτι των εσόδων από τον τουρισμό, καθώς εκπροσωπεί πάνω από το 15% των συνολικά 33 εκατ. επισκεπτών στη χώρα κάθε χρόνο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η νησιωτική οικονομία της χώρας από την κρουαζιέρα, αλλά και από το yachting είναι «διπλά ωφελημένη» δεδομένου ότι οι επιβάτες που επισκέπτονται νησιωτικούς προορισμούς επιστρέφοντας λειτουργούν διαφημιστικά για τους προορισμούς αυτούς στο στενό και όχι μόνο περιβάλλον τους, γεγονός που λειτουργεί επιβοηθητικά στην αύξηση του ενδιαφέροντος για τον θαλάσσιο τουρισμό στην χώρα μας. Πρέπει να αποδώσουμε εύσημα στους υπουργούς Γιάννη Πλακιωτάκη και Χάρη Θεοχάρη, καθώς όλο αυτό το διάστημα της «αναγκαστικής απραξίας» για την κρουαζιέρα τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και Τουρισμού διατήρησαν ανοικτά τα κανάλια επικοινωνίας με υψηλόβαθμα στελέχη του τομέα της παγκόσμιας κρουαζιέρας γεγονός που είχε σαν αποτέλεσμα να εμπεδωθεί το «αίσθημα ασφαλείας», καθώς και τα δύο υπουργεία διατήρησαν καθαρό τον ορίζοντα ως προς τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Το γεγονός ότι τόσες εταιρίες έχουν επιλέξει ελληνικά λιμάνια για homeporting αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης.
Πρέπει βεβαίως να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι, ότι φέτος θα ξεκινήσει η ανάκαμψη και διπλά προσεκτικοί στους νησιωτικούς προορισμούς μας ώστε να μην δημιουργηθούν θέματα με την πανδημία. ‘Αλλωστε «σοφά πράττουσα» η κυβέρνηση έδωσε προτεραιότητα στους ολικούς εμβολιασμούς σε 36 νησιά τον Μαίου και σύμφωνα με την επιχείρηση «Γαλάζια Ελευθερία» μέχρι τέλος Ιουνίου προχωρά σε 19 νησιωτικούς προορισμούς με συνολικό πληθυσμό 700.000 κατοίκων.
Θετικές οι εκτιμήσεις
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις η τρέχουσα περίοδος για την κρουαζιέρα θα είναι η αρχή της μείωσης των απωλειών που κατέγραψε ο συγκεκριμένος τομέα του θαλάσσιου τουρισμού με το προσεχές έτος να είναι πολλά υποσχόμενο καθώς οι προορισμοί της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας με επίκεντρο την Μεσόγειο ήδη παρουσιάζουν αυξημένη δημοφιλία στο διεθνές κοινό της κρουαζιέρας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών οι κρουαζιέρες θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν 31,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2022 και να αυξηθούν σε 38,7 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2027 υπό την βασική προϋπόθεση ότι η πανδημία θα έχει τιθασευτεί μέσα στο 2021 και στις αρχές του 2022 όταν ο παγκόσμιος στόλος θα αποτελείται από σχεδόν 450 πλοία.
Να σημειωθεί ότι το «καταστροφικό» 2020, τόσο για τις εταιρίες κρουαζιερόπλοιων όσο και για τα λιμάνια υποδοχής τους «έκλεισε» με μόλις 5,7 εκατ. επιβάτες, δηλαδή κατά 22,1 εκατ. λιγότερους επιβάτες έναντι του 2019.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι το προηγούμενο έτος αλλά και σχεδόν το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους οι μεγάλες εταιρίες κρουαζιερόπλοιων κατέγραψαν σημαντικές οικονομικές απώλειες καθώς αναγκάστηκαν να διατηρήσουν «επ’ αγκύρα» τους στόλους τους και με τις ελάχιστες οργανικές συνθέσεις που προβλέπει ο ΙΜΟ.
Με βάση στοιχεία που είδαν το φώς της δημοσιότητας μόνο οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο «έκαψαν» από τα ταμειακά διαθέσιμα λίγο περισσότερο από 1 δις δολάρια το μήνα.
Η Carnival «έκλεισε» το τέταρτο τρίμηνο του 2020 με 500 εκατ. δολάρια το μήνα, ενώ οι υπολογισμοί με βάση τα νεότερα δεδομένα για το πρώτο τρίμηνο του 2021 ανέβασαν το ποσό ανά μήνα στα 600 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα η Royal Caribbean βρέθηκε στα 290 εκατ. δολάρια ενώ η Norwegian Cruise στα 190 εκατ. δολάρια με πρόσθετη απώλεια της τάξης των 15 εκατ. δολαρίων για τα πλοία που βρίσκονται σε φάση προετοιμασίας στο ενδεχόμενο «ανοίγματος» των πλόων.
Στο μεταξύ, συνολικά 30 νεότευκτα κρουαζιερόπλοια αναμένεται να «πέσουν στη θάλασσα» το τρέχον έτος με βάση τα στοιχεία των χρόνων παράδοσης από τα βιβλία παραγγελιών των ναυπηγείων. Σε αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν και τα 16 που παραδόθηκαν μέσα στο 2020 που χαρακτηρίστηκε έτος της πανδημίας και τα οποία ουσιαστικά περιμένουν να κάνουν το «ντεμπούτο» τους κατά το τρέχον έτος.
Σύμφωνα με τα σενάρια, πριν την πανδημία, για τον τομέα των κρουαζιερόπλοιων το 2021 αποτελούσε την χρονιά του «διπλασιασμού» της ζήτησης γεγονός που είχε ωθήσει τις εταιρίες να σπεύσουν για να τα παραγγείλουν. Ωστόσο το 2020 επεφύλαξε εκπλήξεις για τον τομέα, που «πάγωσε» από τα lockdown, καθώς «άνοιξε» και μάλιστα σε ιστορικά δεδομένα η αγορά «second hand», αλλά και το «scraping», ενώ η παγκόσμια αξία του στόλου σύμφωνα με αποτιμήσεις ειδικών αναλυτών μειώθηκε κατά σχεδόν 40 δις δολάρια.
Όπως τόνισε και ο Πρωθυπουργός η πανδημία τελειώνει και η Ελλάδα «ανοίγει πανιά» στον τουρισμό με ασφάλεια, ενώ πάντα στο προσκήνιο του μεγάλου λιμανιού θα είναι η κρουαζιέρα.
Latest News
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό