Οποιος θυμάται την εποχή πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, σίγουρα μία από τις πρώτες εικόνες που φέρνει στο μυαλό του είναι τα εργοτάξια του μετροπόντικα στο κέντρο της πόλης. Μέσα στη δεκαετή κρίση τα μεγάλα έργα υποδομών έγιναν μακρινή ανάμνηση μιας ζωντανής πόλης που αναπτυσσόταν. Κι έμελλε η νέα Γραμμή 4 του μετρό να είναι το έργο που θα βάλει και πάλι μπρος τις μηχανές για τη νέα γενιά έργων υποδομών, που θα αλλάξουν τη «μεγάλη εικόνα» της οικονομίας και τη ζωή των πολιτών.
Με αφετηρία τις αρχές του καλοκαιριού και μέσα στην επόμενη διετία μπαίνουν στις ράγες έργα αξίας άνω των 8,5 δισ. ευρώ. Μέρος του μεγαλύτερου πακέτου έργων από την περίοδο του 2004, ύψους 13 δισ. ευρώ, με τη σφραγίδα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. Ενεση ζωής σε έναν κλάδο που μέσα στην οικονομική κρίση απώλεσε 39.000 επιχειρήσεις και 187.000 θέσεις εργασίας και η προστιθέμενη αξία του μειώθηκε κατά 60,7%, που αντιστοιχεί σε 8,1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
Εργοτάξια σε Γουδί, Κολωνάκι, Εξάρχεια
Η είδηση της χρονιάς είναι η έναρξη του μεγαλύτερου έργου υποδομής που έχει δρομολογηθεί σήμερα στην Ευρώπη εντός αστικού ιστού, αξίας 1,8 δισ. ευρώ. Η πρώτη φάση της Γραμμής 4, μήκους 12,8 χλμ. με 15 σταθμούς, που θα εξυπηρετεί καθημερινά τουλάχιστον 341.000 επιβάτες, μπαίνει τον επόμενο μήνα στη γραμμή της εκκίνησης.
Τα πρώτα εργοτάξια θα στηθούν για την εκτέλεση πρόδρομων εργασιών στα άκρα της γραμμής, δηλαδή στο Αλσος Βεΐκου και στο Γουδί, πίσω από τον σταθμό Κατεχάκη (χώρος ΓΝΑ), καθώς και στις πλατείες Κολωνακίου και Εξαρχείων. Η σύμβαση του πολύπαθου βασικού έργου αναμένεται να υπογραφεί τον Ιούνιο, ενώ οι μετροπόντικες θα λάβουν θέση στο υπέδαφος τους πρώτους μήνες του 2022.
Μετρό, προαστιακός και Αττική Οδός
Οι επεκτάσεις των μέσων σταθερής τροχιάς στην Αττική έχουν την τιμητική τους. Στα τέλη του 2021 αναμένεται να προκηρυχθεί η δυτική επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ιλιον, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, που θα εξυπηρετεί 50.000 επιβάτες. Ενώ το καλοκαίρι του 2022 σχεδιάζεται από την Αττικό Μετρό να παραδοθούν και οι τρεις σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 από τη Νίκαια ως το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά.
Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να βγει στον αέρα και ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αφορά την κατασκευή ενός νέου κλάδου από τα Ανω Λιόσια ως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο, συνολικού μήκους 36 χλμ. Το έργο θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα κατοίκων και εργαζομένων σε Ασπρόπυργο, Ελευσίνα, Λουτρόπυργο, Νεράκι, Νέα Πέραμο, Μέγαρα, ενώ θα εξυπηρετεί και φορτηγά τρένα για τα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας.
Αυτή την περίοδο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ωριμάζει τις μελέτες των τριών επεκτάσεων της Αττικής Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, όπως έχει ανακοινώσει ο κ. Καραμανλής, απεμπλέκεται από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης, που είναι στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ, και θα δημοπρατηθεί με τη χρονιά ως δημόσιο έργο, άρα χωρίς διόδια.
Κατασκευές εθνικής εμβέλειας
Στη νέα γενιά έργων περιλαμβάνονται και μεγάλα έργα εθνικής εμβέλειας με… προϊστορία λόγω ανωριμότητας, δικαστικών εμπλοκών και πολιτικών μεθοδεύσεων. Το μεγαλύτερο οδικό έργο των επόμενων ετών στην Ευρώπη, μήκους 163 χλμ. και εκτιμώμενου κόστους 1,75 δισ. ευρώ, ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης ξεκολλάει από χρόνια απραξίας με ορίζοντα το 2023. Αφού χρειάστηκε να ανατεθούν 16 μελέτες, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο κατατέθηκε προς έγκριση, ενώ έχει μπει στη β’ φάση ο διαγωνισμός για το ΣΔΙΤ του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη. Ο ανάδοχος του τμήματος αναμένεται ως το τέλος του 2021 με αρχές 2022.
Σε τροχιά ολοκλήρωσης μπήκε μετά από 10 χρόνια αβεβαιότητας και το βόρειο τμήμα του Ε65, μήκους 70,5 χλμ. και προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, ενώ για την Πατρών – Πύργου εκκρεμεί η οριστική έγκριση της Κομισιόν, ώστε το έργο να επανενταχθεί στην Ολυμπία Οδό. Εντός του καλοκαιριού θα υπογραφεί η σύμβαση έργων 30 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στο υφιστάμενο δίκτυο.
Latest News
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
AVAX: Έπεσαν οι υπογραφές για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά – Το μήνυμα Μιτζάλη
Ο CEO της AVAX Κ. Μιτζάλης, παρουσία Μητσοτάκη, υπέγραψε με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη σύμβαση για την εκτέλεση του έργου 310 εκατ. ευρώ
Νέα «κίτρινη κάρτα» από την Κομισιόν για τους σιδηρόδρομους - Δίμηνη προθεσμία στην Αθήνα
Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»