Στο ταξίδι Παρίσι – Μόντρεαλ έγινε η πρώτη πτήση μεγάλων αποστάσεων με βιοκαύσιμο που παράγεται στη Γαλλία από απόβλητα και κατάλοιπα που προέρχονται από την κυκλική οικονομία.
Για να γίνει πραγματικότητα, η AirFrance-KLM συνεργάστηκε με τις Total, Groupe ADP και Airbus. Οι τέσσερις διεθνείς εταιρείες ένωσαν τις δυνάμεις τους με σκοπό την απελευθέρωση των αεροπορικών μετακινήσεις από τον άνθρακα και πραγματοποίησαν την πρώτη πτήση μεγάλων αποστάσεων με βιοκαύσιμο (Sustainable Aviation Fuel – SAF).
H πτήση της AirFrance AF342 αναχώρησε από το Παρίσι-Charles de Gaulle για το Μόντρεαλ πριν από λίγες ημέρες με τις δεξαμενές καυσίμων του αεροσκάφους εφοδιασμένες για πρώτη φορά με βιοκαύσιμο που παράγεται στις εγκαταστάσεις της Total στη Γαλλία.
Η πτήση αυτή αποτελεί χειροπιαστή απόδειξη του κοινού στόχου που έχουν θέσει οι τέσσερις οργανισμοί, να απελευθερώσουν τις αεροπορικές μετακινήσεις από τους ρύπους άνθρακα και να αναπτύξουν μια αλυσίδα εφοδιασμού SAF στη Γαλλία, θεσπίζοντας την γενικότερη χρήση των καυσίμων αυτών στα γαλλικά αεροδρόμια.
Για τη χρήση βιοκαυσίμου δεν απαιτούνται τροποποιήσεις στις υποδομές αποθήκευσης και διανομής του, στα αεροσκάφη και τους κινητήρες τους. Η σταδιακή εισαγωγή τους παγκοσμίως θα μειώσει σημαντικά τις εκπομπές CO2 από τις αεροπορικές μεταφορές, σύμφωνα με τους Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.
Καθόλου παρθένο φυτικό έλαιο
Το βιοκαύσιμο που χρησιμοποιήθηκε για αυτή την πτήση δημιουργήθηκε από απόβλητα και κατάλοιπα που προέρχονται από την κυκλική οικονομία. Η Total παρήγαγε το SAF από χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια στο La Mède, στο βιοδιυλιστήριο στη Νότια Γαλλία και στο εργοστάσιό της Oudalle κοντά στο LeHavre, χωρίς να χρησιμοποιηθεί καθόλου παρθένο φυτικό έλαιο.
Αυτό το πρώτο 100% γαλλικό βιοκαύσιμο έλαβε πιστοποίηση ISCC-ΕU από το Διεθνές Σύστημα Πιστοποίησης Αειφορίας και Άνθρακα, έναν ανεξάρτητο οργανισμό που εγγυάται την βιωσιμότητα. Το κατά 16% μείγμα σε αυτή την πτήση εξασφάλισε την αποφυγή εκπομπής 20 τόνων CO2.
Αναπτύσσοντας και υποστηρίζοντας την πρώτη βιομηχανική παραγωγή SAF, οι AirFrance-KLM, Total, Groupe ADP και Airbus ανοίγουν τον δρόμο για την Γαλλία να οδηγήσει την καινοτομία στη μετάβαση στους τομείς της ενέργειας και του περιβάλλοντος. Η γαλλική νομοθεσία απαιτεί από τα αεροσκάφη να χρησιμοποιούν τουλάχιστον 1% SAFέως το 2022 για όλες τις πτήσεις που ξεκινούν από την Γαλλία, πριν από την ευρωπαϊκή φιλοδοξία που έχει προγραμματιστεί να αυξήσει σταδιακά την χρήση στο 2% έως το 2025 και 5% έως το 2030, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για να ανταποκριθεί σε αυτή την αλλαγή στη νομοθεσία, η Total θα παράγει επίσης SAF από το 2024 στην πλατφόρμα μηδενικών αργών Grandpuits που βρίσκεται κοντά στο Παρίσι.
Η συγκεκριμένη πτήση απεικονίζει επίσης τη συνέργεια για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στην αεροπορία, δηλαδή, βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, αεροσκάφη τελευταίας γενιάς και ηλεκτροδότηση των επίγειων λειτουργιών. Το Airbus A350 που χρησιμοποιήθηκε για την πτήση καταναλώνει 25% λιγότερα καύσιμα από το προηγούμενο μοντέλο. Επιπλέον, το αεροσκάφος συντηρήθηκε από το πρώτο 100% ηλεκτρικό φορτηγό ανεφοδιασμού, που αναπτύχθηκε στη Γαλλία με πλήρη τεχνογνωσία και όλος ο εξοπλισμός υποστήριξης εδάφους που χρησιμοποίησε η Air France ήταν ηλεκτρικός.
Ο όμιλος Air France-KLM είναι πρωτοπόρος στη δοκιμή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων. Η KLM έκανε την πρώτη της πτήση με βιοκαύσιμα το 2009. Έκτοτε, ο όμιλος έχει πολλαπλασιάσει τον αριθμό των καινοτόμων προγραμμάτων. Μεταξύ του 2014 και του 2016, για παράδειγμα, πραγματοποίησε 78 πτήσεις της AirFrance χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό καυσίμων που περιέχει 10% βιοκαύσιμου σε συνεργασία με μια θυγατρική της Total. Αυτές οι δοκιμές έδειξαν ότι η χρήση του SAFδεν επηρέασε την αξιοπιστία των αεροπορικών δραστηριοτήτων. Η AirFrance-KLM σκοπεύει να ενισχύσει την ηγετική της θέση σε ότι αφορά στα βιοκαύσιμα τα επόμενα χρόνια, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην έρευνα για τις μελλοντικές γενιές αεροσκαφών.
Εκτός από αυτήν την πτήση, η Airbus διεξάγει διάφορες σειρές δοκιμών για να πιστοποιήσει τους αερομεταφορείς που πρόκειται να πετάξουν με 100% SAF τις επόμενες δεκαετίες. Η Airbus έχει επίσης εγκαταστήσει σταθμούς ανεφοδιασμού SAF στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε επιχειρήσεις παραγωγής, καθώς και για τις παραδόσεις αεροσκαφών. Αυτές οι εγκαταστάσεις συμβάλλουν στη φιλοδοξία της Airbus να απελευθερώσει από άνθρακα όλες τις βιομηχανικές της δραστηριότητες.
Τι δήλωσαν οι επικεφαλής των εταιρειών
Για αυτήν την πρώτη πτήση, ο Benjamin Smith, διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM, δήλωσε: «Για πολλά χρόνια, ο Όμιλος Air France-KLM έχει δεσμευτεί να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Μαζί με την ανανέωση του στόλου μας, τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα αποτελούν το δικό μας κύριο μέσο μείωσης των εκπομπών CO2 μεσοπρόθεσμα ανά επιβάτη / χιλιόμετρο κατά το ήμισυ έως το 2030. Αυτές οι δύο δράσεις είναι επομένως σημαντικές στην στρατηγική μας, παράλληλα με τις οικολογικές πτήσεις και την επίτευξη ουδέτερων εκπομπών άνθρακα στις επίγειες επιχειρήσεις. Η Γαλλία έχει σήμερα την ευκαιρία να τοποθετηθεί ως ηγέτης στην παραγωγή και χρήση βιώσιμων καυσίμων και κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να συνεισφέρουμε σε αυτό με τους εταίρους μας. Η υποστήριξη της ανάδειξης ενός οικονομικά βιώσιμου κλάδου βιοκαυσίμων στη γαλλική αεροπορία για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τη χώρα και τον όμιλο».
Ο Patrick Pouyanné, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Total, δήλωσε: «Η ανάπτυξη των βιοκαυσίμων είναι μέρος της ευρείας ενεργειακής στρατηγικής της Totalγια την απελευθέρωση της βιομηχανίας μεταφορών από τον άνθρακα. Μετά την επιτυχή έναρξη της παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων στις εγκαταστάσεις μας στη Γαλλία τον περασμένο Μάρτιο, συνεχίζουμε να προσαρμόζουμε τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις μας για να προετοιμαζόμαστε για την αυξανόμενη ζήτηση από την αεροπορική βιομηχανία την επόμενη δεκαετία. Μειώνοντας άμεσα τα ποσοστά άνθρακα στα προϊόντα ενέργειας που χρησιμοποιούν οι πελάτες αυτής της βιομηχανίας, εργαζόμαστε ουσιαστικά μαζί τους για να επιτύχουμε τη φιλοδοξία μας να φτάσουμε στο μηδέν έως το 2050, μαζί με την κοινωνία».
Ο Augustinde Romanet, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Groupe ADP, τόνισε: «Αυτή η πρώτη πτήση από το αεροδρόμιο Παρίσι-Charles de Gaulle συμβολίζει της φιλοδοξία όλων μας να απελευθερώσουμε τις αεροπορικές μεταφορές από τις εκπομπές άνθρακα χρησιμοποιώντας νέα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα στα αεροσκάφη. Η Ευρώπη στοχεύει σε μηδενικές εκπομπές έως το 2050, και είμαστε πρόθυμοι, ως διαχειριστές του αεροδρομίου, να υποστηρίξουμε αυτήν την μετάβαση σε ότι αφορά στην ενέργεια, και να ξεκινήσουμε, χωρίς καθυστέρηση, στην πορεία του μετασχηματισμού της διαδικασίας λειτουργίας και των υποδομών μας».
Και ο Guillaume Faury, διευθύνων σύμβουλος της Airbus πρόσθεσε: «Τα βιώσιμα καύσιμα είναι ένας σημαντικός μοχλός για την επίτευξη των στόχων μας σε ότι αφορά στην απελευθέρωση από τον άνθρακα στον τομέα των αερομεταφορών, και η Airbus υποστηρίζει όλες τις πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και τη χρήση τους σε εμπορικές πτήσεις. Απαιτείται συντονισμένη δράση από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για την αύξηση του μεριδίου αυτών των βιώσιμων καυσίμων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σήμερα σε έως και το 50% των αεροσκαφών μας, χωρίς καμία τροποποίηση ή λειτουργικό αντίκτυπο, μειώνοντας έτσι το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα».
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων