
Όπως είπε ο Μάριο Ντράγκι, οι ηγέτες είναι για τα σοβαρά και τις μεγάλες πολιτικές αποφάσεις και ούτε μπορούν ούτε πρέπει να ασχολούνται με λεπτομέρειες και τεχνικές πλευρές. Με τον εύσχημο αυτό τρόπο, ο Ιταλός πρωθυπουργός επιχείρησε να δικαιολογήσει το ναυάγιο της συνόδου κορυφής στο ένα από τα τρία σοβαρά θέματα που περιλάμβανε η ατζέντα της: Την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Άλλοι, όπως ο πρόεδρος του Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, περιορίστηκαν σε μια τυπικά και διόλου πειστική δήλωση: «Επιβεβαιώσαμε τους κοινούς μας στόχους, οι οποίοι είναι φιλόδοξοι», είπε χαρακτηριστικά, στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε το πέρας της συνόδου. «Η γενική αρχιτεκτονική και οι συμφωνημένες αρχές δεν αλλάζουν», σημείωσε από την πλευρά της η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Ο διάβολος στις λεπτομέρειες
Μόνο που το ζητούμενο δεν ήταν να επιβεβαιωθούν οι στόχοι, οι οποίοι έχουν συμφωνηθεί ομόφωνα και έχουν το πράσινο φως και της Ευρωβουλής. Αυτό που καλούνταν να αποφασίσουν οι «27» σε αυτή τους τη συνάντηση ήταν οι λεπτομέρειες της μετάβασης στη νέα, «πράσινη» εποχή της Ευρώπης – και, πρωτίστως, πώς θα διαμοιράσουν το κόστος που αυτό συνεπάγεται.
Σε αυτό, λοιπόν, απέτυχαν παταγωδώς! Οι έντονες διαφωνίες και η απειλή βέτο από κάποια κράτη-μέλη οδήγησαν στο να αφαιρεθούν από τα συμπεράσματα όλες οι κρίσιμες λεπτομέρειες και τα συγκεκριμένα ποσά και ποσοστώσεις, με αποτέλεσμα αυτό που έχει μείνει να είναι περίπου μία «σούπα».
«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα επανέλθει στο ζήτημα σε κατάλληλο χρόνο, αφότου θα έχουν γίνει γνωστές οι προτάσεις της Κομισιόν», αναφέρεται στο κείμενο που υιοθετήθηκε. Πρακτικά, αυτό σημαίνει τουλάχιστον ένα δίμηνο καθυστέρησης, καθώς η δημοσιοποίηση των προτάσεων προβλέπεται να γίνει, στην καλύτερη περίπτωση, τον ερχόμενο Ιούλιο.
Το προαναγγελθέν αδιέξοδο
Η αλήθεια, βεβαίως, είναι ότι το αδιέξοδο είχε ουσιαστικά προαναγγελθεί. Πολωνία, Τσεχία και άλλες χώρες, προερχόμενες κυρίως από το πάλαι ποτέ επονομαζόμενο «ανατολικό μπλοκ», προέβαλαν σοβαρές ενστάσεις και απαιτούσαν επιπλέον κίνητρα και επιδοτήσεις – άμεσες ή έμμεσες, όπως για παράδειγμα μέσω του συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS) – καθώς και μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά στον ρυθμό μείωσης της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και άλλων «αερίων του θερμοκηπίου».
Οι χώρες της δυτικής Ευρώπης και του πλούσιου Βορρά δεν ήταν, όμως, έτοιμες να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους παραχωρήσεις – πολύ περισσότερο καθώς έχουν ανοιχτά μέτωπα και με διάφορους κλάδους στο εσωτερικό τους (όπως η Γερμανία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες). Έτσι, επέλεξαν να αναβάλουν την τελική απόφαση – έστω κι αν η κλιματική αλλαγή είναι γνωστό πώς ούτε περιμένει ούτε καταλαβαίνει από πολιτικές σκοπιμότητες και διπλωματία…


Latest News
![Χρηματιστήριο ενέργειας: Βουτιά πενταμήνου για τις τιμές στο ρεύμα – Οι ΑΠΕ φέρνουν μειώσεις στους λογαριασμούς [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/revmakwheuro-600x350-1-1-600x350-1-600x350-1-1.jpeg)
Βουτιά της τιμής ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας – Οι ΑΠΕ επιστρέφουν με μειώσεις στους λογαριασμούς [γράφημα]
Η μέση τιμή ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας έπεσε κατά 23% στα 83,7 ευρώ/MWh – Ακόμη και με 0,04 ευρώ/MWh οι συναλλαγές

Ο καταιγισμός έργων ΑΠΕ «φρακάρει» τα ηλεκτρικά δίκτυα έως το 2033
Έρχεται νέο θεσμικό πλαίσιο για τη χορήγηση όρων σύνδεσης σε νέα έργα ΑΠΕ

Γερμανικές μπαταρίες «made in Greece» για αποθήκευση ενέργειας από ΑΠΕ – Το εργοστάσιο της CMBLu Energy
Ποια είναι η CMBLu Energy, ο ρόλος του Γ. Πατεράκη και η πιθανή συνεργασία με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και VIOHALCO

O Mασκ πέτυχε την... καταβαράθρωση της Tesla στη Γερμανία - Βουτιά 76% στις πωλήσεις
Ο Ιλον Μασκ υποστήριξε την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία και αυτό είχε επιπτώσεις στις πωλήσεις της Tesla στη χώρα

Ποιοι πληγέντες προστίθενται στους δικαιούχους του «Εξοικονομώ 2025»
Με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας νέοι δικαιούχοι προστίθενται στους ωφελούμενους του «Εξοικονομώ 2025»

Από ΑΠΕ το 26% της θέρμανσης και ψύξης στην ΕΕ - Η θέση της Ελλάδας
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 15η της συνολικής κατάταξης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, και πίσω από χώρες όπως Βουλγαρία και Ρουμανία

Πώς μπορούν να εξοικονομήσουν μέχρι 2.900 ευρώ τον χρόνο οι οδηγοί EV
Τι δείχνει μελέτη της Eurelectric-EY για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη

Βαριά πρόστιμα στους «απείθαρχους» παραγωγούς ΑΠΕ – Ο κίνδυνος για μπλακ αουτ στο ρεύμα
Έρχεται μεγάλο «ψαλίδι» στην παραγωγή ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας εν όψει Πάσχα.

Νέο χαστούκι σε Tesla - Πόσο μειώθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πιέσεις δέχεται η αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία από τους Κινέζους

Κομισιόν: Περιθώριο 3 ετών στην αυτοκινητοβιομηχανία για τους στόχους εκπομπών CO2
Στις 5 Μαρτίου η Κομισιόν να παρουσιάσει το πλήρες σχέδιο δράσης για την ευρωπαϊκή αυτοκινητονβιομηχανία - Οι προτεραιότητες που ανακοίνωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν