Οι αναλυτές του κλάδου μιλάνε ήδη για μια επική μάχη από αυτές που γράφουν ιστορία στην παγκόσμια επιχειρηματική σκηνή. Άλλωστε, βασικός πρωταγωνιστής είναι ο πετρελαϊκός γίγαντας της ExxonMobil, που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν και η κορυφαία σε αξία εταιρεία του πλανήτη.
Το σκηνικό θα στηθεί στη γενική συνέλευση της εταιρείας σήμερα, κρίνοντας σε πρώτη φάση τη σύνθεση του νέου Δ.Σ., αλλά ουσιαστικά επηρεάζοντας τη στρατηγική του ομίλου για τα επόμενα χρόνια και τη στροφή του σε μια πρασινότερη εποχή, στο πρότυπο της αλλαγής που έχουν δρομολογήσει και άλλες κορυφαίες διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες, όπως για παράδειγμα η BP.
Απέναντι στη σημερινή διοίκηση σε ρόλο… «πράσινου» Δαυίδ βρίσκεται μια νέα αλλά ανερχόμενη επενδυτική εταιρεία, η Engine No.1, η οποία έχει τον πράσινο ακτιβισμό και την επένδυση σε project και επιχειρήσεις που θα βελτιώσουν το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα του πλανήτη στο επίκεντρο της στρατηγικής της. Και στην προκειμένη περίπτωση της ExxonMobil, έχει βάλει πλώρη για να επιβάλει στον Όμιλο μια καλύτερη πολιτική για τον περιορισμό των ρύπων, ιδανικά με μηδενισμό των εκπομπών CO2, μέχρι το 2050.
Ισχυροί σύμμαχοι
Το μετοχικό μερίδιο της Engine No1 είναι ελάχιστο, αγγίζει μόλις το 0,02%, γεγονός που θεωρητικά την καθιστά αδύναμη στο να επιβληθεί στη σημερινή διοίκηση, πόσο μάλλον να πετύχει την αντικατάσταση τεσσάρων μελών του Δ.Σ. με υποψηφίους της. Όμως, μέσα στους τελευταίους έξι μήνες έχει εργαστεί εντατικά σε επικοινωνιακό και πρακτικό επίπεδο για να χτίσει μια συμμαχία που τελικά μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Ανάμεσα στους συμμάχους της είναι μεγάλα συνταξιοδοτικά fund, όπως το Calpers, το CalSTRS και το συνταξιοδικό fund της Νέας Υόρκης, ο όμιλος Legal & General Investment Management αλλά και η Church Commissioners της Εκκλησίας της Αγγλίας (ήτοι δηλαδή η επιτροπή που διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία της Εκκλησίας της Αγγλίας).
Επίσης, με ένα δημοσίευμα που έκανε… πάταγο, το Reuters υποστήριξε πως ο επενδυτικός γίγαντας της BlackRock, που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος μέτοχος της Exxon, με μερίδιο της τάξεως του 6%, φαίνεται έτοιμος να στηρίξει την Engine No.1 στην αλλαγή τριών μελών του Δ.Σ. Αν και η πληροφορία δεν έχει επιβεβαιωθεί, είναι γνωστό πως ο ισχυρός άνδρας της εταιρείας, ο Λάρι Φινκ, έχει δημοσίως καλέσει τους αμερικανικούς ομίλους να στραφούν προς πρασινότερες στρατηγικές, με αυστηρά όρια περικοπής των ρύπων, καθώς «σε αντίθετη περίπτωση θα δουν τις δουλειές τους και το τζίρο τους να πλήττονται». Είναι χαρακτηριστικό πως, μόλις τον περασμένο μήνα, η ίδια η BlackRock ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 4,8 δισ. δολάρια μέσω ενός νέου fund αποκλειστικά σε project ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η ρελάνς της διοίκησης
Στην ουσία ο μόνος από τους μεγαλομετόχους της Exxon που έχουν βγει δημοσίως να στηρίξουν τη σημερινή διοίκηση είναι το μεγάλο κρατικό επενδυτικό fund της Νορβηγίας, αλλά και πάλι υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα, έχει απαιτήσει από τη διοίκηση να «σπάσει» τις θέσεις του CEO και προέδρου του Δ.Σ. και να προχωρήσει επίσης σε πρασινότερες πολιτικές (αλλά δίχως να απαιτεί συγκεκριμένες δεσμεύσεις ορίων).
Από εκεί και πέρα οι έτεροι μεγαλομέτοχοι της εταιρείας, τα fund Vanguard και State Street που μαζί με την BlackRock ελέγχουν συνολικά πάνω από το 20% των μετοχών δεν έχουν ανοίξει ακόμη τα χαρτιά τους, δημιουργώντας συνθήκες… θρίλερ λίγες ώρες πριν την κρίσιμη γενική συνέλευση.
Πάντως, βλέποντας τα… δύσκολα να έρχονται, η διοίκηση της Exxon, εμφανώς… στριμωγμένη, ανακοίνωσε πως είναι πρόθυμη να αποδεχτεί δύο νέους διευθυντές μέσα στην επόμενη χρονιά, με τον έναν να έχει μακρά εμπειρία σε θέματα περιβάλλοντος και κλιματικής αλλαγής. Όμως, η πρόταση της έπεσε στο κενό με το hedge fund να επικρίνει τη σημερινή διοίκηση πως εξακολουθεί να προσπαθεί να κάνει η ίδια τους σχεδιασμούς της εταιρείας, αντί να εμπιστευτεί την ψήφο των μετόχων της κατά την επικείμενη γενική συνέλευση.
Άλλωστε, σε αντίθεση με έτερους ομίλους, η Exxon επιμένει να αρνείται να δεσμευτεί ρητά σε δραστική μείωση των ρύπων, πόσο μάλλον στο στόχο για μηδενισμό τους, όπως είναι η… λαϊκή απαίτηση της εποχής.
Πράσινη στροφή
Για παράδειγμα, η Royal Dutch Shell έχει δεσμευτεί και μέσα από την πρόσφατη γενική συνέλευση στην επίτευξη του στόχου του μηδενισμού των ρύπων μέχρι το 2050, αν και δέχτηκε πιέσεις από αρκετούς μετόχους για ακόμη πιο δραστικές κινήσεις.
Το ίδιο ισχύει και με την BP, η οποία έχει ανακοινώσει πως γυρίζει την πλάτη στο πετρέλαιο θεωρώντας πως η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα σταδιακά θα… «πεθάνει» και για το σκοπό αυτό θα δεκαπλασιάσει τις επενδύσεις της σε ΑΠΕ για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 μέχρι το 2030 και πλήρη μηδενισμό μέχρι το 2050.
Latest News
Από το σβήσιμο του λιγνίτη στο «drill baby drill» - Γιατί ο Μητσοτάκης φρενάρει την πράσινη μετάβαση
Οι ρυθμοί για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας χαμηλώνουν - Η δημόσια μεταστροφή του πρωθυπουργού – Τα μηνύματα και σε Βρυξέλλες
Πώς ο κλάδος οικοδομών χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Ο κλάδος οικοδομών παράγει «με διαφορά» τη μεγαλύτερη εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου από οποιονδήποτε τομέα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
«Συναγερμός» από την πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη [γραφήματα]
Οι εταιρείες ζητούν παρέμβαση Βρυξελλών για τους νέους κανονισμούς ρύπων - Φοβίζει ο ανταγωνισμός από Κίνα και τυχόν εμπορικές εντάσεις με ΗΠΑ
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση
Φεύγει από το «κλαμπ των οικολόγων» η Fed - Τι σημαίνει για την ΕΚΤ
Πώς ερμηνεύουν την αποχώρηση της Fed