
Η πρόταση για επανα-εισαγωγή του ορυκτού αερίου στον κανονισμό για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές φέρνει «φουρτούνες» στην Κομισιόν, η οποία βρίσκεται μεταξύ «πυρών», τόσο από το λόμπι του φυσικού αερίου, όσο και από περιβαλλοντικές οργανώσεις.
Ειδικότερα, 50 ευρωπαϊκές οργανώσεις και δεξαμενές σκέψης, εκ των οποίων δέκα ελληνικές, εκφράζουν την ανησυχία τους για την πρόταση των κυβερνήσεων εννέα κρατών μελών της ΕΕ των 27 -Πολωνία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Τσεχία, Κροατία, Σλοβακία, Βουλγαρία, Κύπρο και Ελλάδα- να συμπεριληφθούν ενεργειακές υποδομές αερίου στην αναθεώρηση του κανονισμού ΤΕΝ-Ε.
Με δεδομένο ότι η συνεδρίαση της ειδικής τεχνικής επιτροπής της προηγούμενης Τρίτης αναβλήθηκε για την ερχόμενη Τετάρτη προκειμένου να προετοιμάσει το έδαφος, ενόψει της συνεδρίασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 11 Ιουνίου, οι οργανώσεις με κοινή επιστολή τους, καλούν τις ευρωπαϊκές αρχές σε αναθεώρηση των κατευθυντήριων γραμμών για τα κριτήρια επιλεξιμότητας, ώστε η επόμενη ευρωπαϊκή λίστα για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές να ευθυγραμμίζεται με τους στόχους της κλιματικής πολιτικής.
Οι ανησυχίες εγείρονται από την πρόταση για επαναεισαγωγή του ορυκτού αερίου στον ΤΕΝ-Ε προκειμένου να διευκολυνθούν οι σχετικές επενδύσεις. «Η επέκταση των υποδομών ορυκτού αερίου, μέσω των λεγόμενων έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCIs), που έχουν προνομιακή πρόσβαση σε άδειες κατασκευής και δημόσια χρηματοδότηση, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την επείγουσα ανάγκη ριζικής μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου», επισημαίνουν στην επιστολή τους, αναφερόμενοι και στις επιπτώσεις στο κλίμα από τη χρήση ορυκτών καυσίμων (εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και μεθανίου).
Δεν είναι τυχαίο ότι οι εννέα χώρες που επιμένουν να συμπεριληφθούν ενεργειακές υποδομές αερίου στον αναθεωρημένο ΤΕΝ-Ε είναι οι ίδιες που πιέζουν ώστε να προστεθεί το φυσικό αέριο στον Κανονισμό Ταξινόμησης βιώσιμων επενδύσεων (Taxonomy Regulation) γεγονός που θα τους ανοίγει τις …πόρτες για χρηματοδοτήσεις.
Πάντως, τα τεχνικά κριτήρια του συστήματος ταξινόμησης που ψηφίστηκαν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον περασμένο Δεκέμβριο δεν περιλαμβάνουν το αέριο, με την Κομισιόν να αφήνει το ζήτημα ανοιχτό για συζήτηση τους επόμενους μήνες.
Σε κάθε περίπτωση, προσφάτως ο επικεφαλής του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτιέρες έκανε έκκληση στους ηγέτες των χωρών να απομακρυνθούν από τα ορυκτά καύσιμα, ώστε να μην οδηγηθεί ο πλανήτης σε μια κλιματική «άβυσσο». Αλλά και για τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), σύμφωνα με τελευταία έκθεσή του, δεν υπάρχει πλέον χώρος για επέκταση των υποδομών ορυκτού αερίου. «Η ανάλυση εξέτασε όλες τις τρέχουσες και υπό κατασκευή ενεργειακές υποδομές στον κόσμο και διαπίστωσε ότι θα αντιπροσωπεύουν το 95% των επιτρεπόμενων εκπομπών, βάσει των διεθνών κλιματικών στόχων, στις επόμενες δεκαετίες».
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η κατανάλωση ορυκτού αερίου πρέπει να μειωθεί την επόμενη δεκαετία, κατά 36% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2015, ώστε η Ευρωπαϊκή Ένωση να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της για το κλίμα. Και δεσμεύοντας κονδύλια των φορολογούμενων σε υποδομές ορυκτού αερίου, όπως καταγγέλλουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, υποδηλώνει απομάκρυνση των επενδύσεων από σημαντικά έργα ενεργειακής απόδοσης και γρήγορη ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
Πρόσφατη έκθεση του Global Energy Monitor επίσης, αποκάλυψε ότι οι προγραμματισμένες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, αξίας 87 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα αυξήσουν την ικανότητα εισαγωγής ορυκτού αερίου κατά 35%, οδηγώντας αναπόφευκτα σε λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία (stranded assets) που θα καταλήξουν να επιβαρύνουν τους καταναλωτές.
Στην Ελλάδα, πέρα από τον αγωγό φυσικού αερίου TAP που λειτούργησε φέτος και φέρνει αέριο από την Κασπία, στις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές φυσικού αερίου περιλαμβάνονται ο EastMed, ο οποίος σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Νοτιοανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας, ο αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, ενώ προετοιμάζονται και δύο FSRU (πλωτές μονάδες παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) σε Αλεξανδρούπολη και Κόρινθο.
Παράλληλα, βάσει του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (το οποίο βρίσκεται υπό αναθεώρηση) για το αέριο, ως μεταβατικό καύσιμο -προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία- προβλέπεται αύξηση εγκατεστημένης ισχύος από τα 5.2 GW μονάδων φυσικού αερίου το 2020 στα 6,9 GW έως το 2025, δηλαδή αύξηση κατά 1,7 GW, γεγονός που καταδεικνύει ότι δεν «χωρούν» στο σύστημα και οι επτά μονάδες που προετοιμάζουν τα εγχώρια ενεργειακά «τζάκια».


Latest News

Ένα στα είκοσι νοικοκυριά έχει υποβάλει αίτηση στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας
Οι αιτήσεις για το «Εξοικονομώ 2025» και το «Αλλάζω σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα» θα υποβάλλονται έως τις 20 Μαρτίου
![Χρηματιστήριο ενέργειας: Βουτιά πενταμήνου για τις τιμές στο ρεύμα – Οι ΑΠΕ φέρνουν μειώσεις στους λογαριασμούς [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/revmakwheuro-600x350-1-1-600x350-1-600x350-1-1.jpeg)
Βουτιά της τιμής ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας – Οι ΑΠΕ επιστρέφουν με μειώσεις στους λογαριασμούς [γράφημα]
Η μέση τιμή ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας έπεσε κατά 23% στα 83,7 ευρώ/MWh – Ακόμη και με 0,04 ευρώ/MWh οι συναλλαγές

Ο καταιγισμός έργων ΑΠΕ «φρακάρει» τα ηλεκτρικά δίκτυα έως το 2033
Έρχεται νέο θεσμικό πλαίσιο για τη χορήγηση όρων σύνδεσης σε νέα έργα ΑΠΕ

Γερμανικές μπαταρίες «made in Greece» για αποθήκευση ενέργειας από ΑΠΕ – Το εργοστάσιο της CMBLu Energy
Ποια είναι η CMBLu Energy, ο ρόλος του Γ. Πατεράκη και η πιθανή συνεργασία με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και VIOHALCO

O Mασκ πέτυχε την... καταβαράθρωση της Tesla στη Γερμανία - Βουτιά 76% στις πωλήσεις
Ο Ιλον Μασκ υποστήριξε την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία και αυτό είχε επιπτώσεις στις πωλήσεις της Tesla στη χώρα

Ποιοι πληγέντες προστίθενται στους δικαιούχους του «Εξοικονομώ 2025»
Με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας νέοι δικαιούχοι προστίθενται στους ωφελούμενους του «Εξοικονομώ 2025»

Από ΑΠΕ το 26% της θέρμανσης και ψύξης στην ΕΕ - Η θέση της Ελλάδας
Η Ελλάδα βρίσκεται στην 15η της συνολικής κατάταξης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, και πίσω από χώρες όπως Βουλγαρία και Ρουμανία

Πώς μπορούν να εξοικονομήσουν μέχρι 2.900 ευρώ τον χρόνο οι οδηγοί EV
Τι δείχνει μελέτη της Eurelectric-EY για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη

Βαριά πρόστιμα στους «απείθαρχους» παραγωγούς ΑΠΕ – Ο κίνδυνος για μπλακ αουτ στο ρεύμα
Έρχεται μεγάλο «ψαλίδι» στην παραγωγή ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας εν όψει Πάσχα.

Νέο χαστούκι σε Tesla - Πόσο μειώθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πιέσεις δέχεται η αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία από τους Κινέζους