Με το δύσκολο, καυτό κλίμα της ερήμου, και τις βροχοπτώσεις τους να φτάνουν μόλις τα 10 εκ. ανά έτος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διψούν για βρόχινο νερό.
Προκειμένου να βρουν μια λύση στο πρόβλημα, έχουν στραφεί στη χρηματοδότηση επιστημονικών ερευνών σε όλο τον κόσμο, με στόχο… να ελέγξουν τη βροχή.
Ένα από τα ερευνητικά προγράμματα εμπλέκει τη χρήση… καταπελτών, για την εκτόξευση μικρών μη επανδρωμένων αεροσκαφών που θα κάνουν… ηλεκτροπληξία στα σύννεφα.
Μια ομάδα επιστημόνων του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ στη Βρετανία, πρότεινε την ιδέα το 2017. Τώρα, τα ειδικά σχεδιασμένα drones ετοιμάζονται για πιλοτικές δοκιμές κοντά στο Ντουμπάι.
Η ιδέα πίσω από το πρόγραμμα είναι ότι αν τα σταγονίδια των νεφών φορτιστούν με ηλεκτρισμό, είναι πιο πιθανό να πέσουν ως βροχή.
«Υπάρχουν πολλές εικασίες για το τι θα μπορούσε να προκαλέσει ο ηλεκτρισμός στα σταγονίδια των νεφών, όμως υπάρχει πολύ περιορισμένη πρακτική και λεπτομερής έρευνα», σημειώνει στο CNN η Κέρι Νίκολ, μια από τους κυριότερους ερευνητές του προγράμματος. Στόχος είναι να κριθεί αν η τεχνολογία αυτή μπορεί πράγματι να αυξήσει τις βροχοπτώσεις σε περιοχές που πάσχουν από λειψυδρία.
Η ομάδα της Νίκολ ξεκίνησε με τη δημιουργία ενός μοντέλου για τη συμπεριφορά των νεφών. Διαπίστωσαν ότι όταν τα σταγονίδια των νεφών ήταν φορτισμένα, αρνητικά ή θετικά, τα μικρότερα ανάμεσά τους ήταν πιο πιθανό να ενωθούν και να μετατραπούν σε μεγάλες σταγόνες βροχής.
Το μέγεθος των σταγόνων έχει σημασία, όπως εξηγεί η Νίκολ, επειδή σε μέρη όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου τα νέφη βρίσκονται σε μεγάλο ύψος – και οι θερμοκρασίες είναι επίσης υψηλές – τα σταγονίδια συχνά εξατμίζονται πριν φτάσουν στο έδαφος.
«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να μεγαλώσουμε αρκετά τα σταγονίδια εντός των νεφών, ώστε όταν πέφτουν από το σύννεφο να επιβιώνουν μέχρι να φτάσουν στην επιφάνεια της γης», αναφέρει στο CNN.
Η πρόταση της ομάδας της πρόκειται να χρηματοδοτηθεί με $1,5 εκατ. σε διάστημα τριών ετών από το Ερευνητικό Πρόγραμμα για την Επιστήμη Αύξησης της Βροχής των Εμιράτων, μια πρωτοβουλία της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας της χώρας.
Για να δοκιμάσουν το μοντέλο, η Νίκολ και η ομάδα της κατασκεύασαν τέσσερα αεροσκάφη με άνοιγμα φτερών που φτάνει τα δύο μέτρα. Τα αεροσκάφη αυτά εκτοξεύονται με τη χρήση καταπέλτη, έχουν σύστημα πλήρως αυτόνομης πλοήγησης και μπορούν να πετάξουν περίπου για 40 λεπτά.
Κάθε αεροσκάφος έχει αισθητήρες που μετρούν τη θερμοκρασία, το ηλεκτρικό φορτίο και την υγρασία, ενώ διαθέτουν και «πομπούς» φορτίων – με τους οποίους κάνουν ηλεκτροσόκ στα σύννεφα – που αναπτύχθηκαν από το Πανεπιστήμιο του Μπαθ στη Βρετανία.
Η έρευνα πίσω από τη δοκιμή έχει δημοσιευθεί στο Journal of Atmospheric and Oceanic Technology.
Καθώς πανδημία δεν επέτρεψε στην ομάδα της Νίκολ να ταξιδέψει στα Εμιράτα, εκπαίδευσαν πιλότους μιας σχολής του Ντουμπάι για να χειριστούν τα αεροσκάφη τους. Τώρα, περιμένουν τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες για να πραγματοποιήσουν τις δοκιμές.
Καθώς η κλιματική αλλαγή μεταβάλλει τα μοτίβα του καιρού, προκαλώντας έντονη ξηρασία σε ορισμένες περιοχές και πλημμύρες σε κάποιες άλλες, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον έλεγχο του καιρού. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής, τα δύο τρίτα του πληθυσμού του πλανήτη ενδέχεται να αντιμετωπίζουν έλλειψη νερού μέχρι το 2025.
Αν και το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ θα ολοκληρωθεί εντός του έτους, η Νίκολ θα ήθελε τα μελλοντικά προγράμματα να συνδυάζουν την διοχέτευση ηλεκτρικού φορτίου με τον «βομβαρδισμό» των νεφών – μια υπάρχουσα τεχνική τροποποίησης του καιρού, στο πλαίσιο της οποίας drones «μπολιάζουν» τα σύννεφα με σωματίδια ιωδιούχου αργύρου ή αλατιού για να τα… ενθαρρύνουν να φέρουν βροχή ή χιόνι.
Η Νίκολ αναφέρει ότι η χρήση φορτισμένων σωματιδίων του αλατιού θα μπορούσε να καταστήσει πιο αποτελεσματικό τον «βομβαρδισμό των νεφών».
Η Άλια Αλ Μαζρουί, διευθύντρια του Ερευνητικού Προγράμματος των Εμιράτων για την Επιστήμη Αύξησης της Βροχής, δήλωσε στο CNN ότι η οργάνωση ήδη πειραματίζεται με τον βομβαρδισμό των νεφών.
«Ένας αυξανόμενος αριθμός κρατών έχουν επενδύσει σε έρευνες τροποποίησης καιρού και σε σχετικές εφαρμογές, ιδίως εκείνα που βρίσκονται σε ξηρές περιοχές όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα», εξηγεί.
Τα Εμιράτα πραγματοποίησαν 242 αποστολές βομβαρδισμού νεφών στη διάρκεια του 2017, σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία της Χώρας.
Το 2018, η Αλ Μαζρούι είχε δηλώσει στο CNN ότι η αύξηση της βροχής θα μπορούσε να προσφέρει μια πιο αποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον λύση στην επισφάλεια νερού, σε σχέση με εναλλακτικές όπως η αφαλάτωση. Τα Εμιράτα διαθέτουν ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα αφαλάτωσης στον κόσμο, το οποίο όμως παράγει τεράστιες ποσότητες υπεραλατούχων διαλυμάτων, ως παραπροϊόν. Η απόρριψη αυτών των διαλυμάτων στη θάλασσα μπορεί να βλάψει τη θαλάσσια ζωή.
Άλλα κράτη που έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά στον βομβαρδισμό των νεφών είναι οι ΗΠΑ και η Κίνα. Η τελευταία ανακοίνωσε μάλιστα τον Δεκέμβριο ότι σκοπεύει να επεκτείνει το πρόγραμμα τροποποίησης καιρού που διαθέτει, για να καλύψει μια περιοχή που υπερβαίνει τα 5,5 εκατ. τ.χλμ.
Αν και ο βομβαρδισμός νεφών υφίσταται ως ιδέα εδώ και δεκαετίες, ελάχιστες έρευνες έχουν γίνει που να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά του. Μια μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ στις αρχές του 2020 έδειξε ότι ο βομβαρδισμός με ιωδιούχο άργυρο μπορεί να αυξήσει τη χιονόπτωση.
Όμως υπάρχουν ερωτήματα γύρω από το κατά πόσον ο βομβαρδισμός των νεφών σε μια περιοχή θα μπορούσε να μειώνει τις βροχές σε κάποια άλλη τοποθεσία, αλλά και για τις μακροπρόθεσμες περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ιωδιούχου αργύρου. Και η διαδικασία είναι εξαιρετικά ακριβή.
«Απέχουμε πολύ ακόμη από το να μάθουμε με βεβαιότητα πόσο αποτελεσματική είναι η τροποποίηση του καιρού μέσω βομβαρδισμού των νεφών ως προς την αύξηση της βροχόπτωσης», σημειώνει η Νίκολ.
Όμως ενδέχεται σύντομα να μάθουμε πόσο αποτελεσματικά είναι τα… ηλεκτροσόκ.
Latest News
Τι θα συμβεί εάν δεν ασφαλιστούμε έναντι φυσικών καταστροφών - Οι «ποινές»
Ποιοι απειλούνται με πρόστιμο 10.000-20.000 ευρώ - Οι νέες φορολογικές ρυθμίσεις που ενεργοποιούνται από την 1η Ιουνίου 2025 φέρνουν ανατροπές
Κλείνει εργοστάσιο της BYD στη Βραζιλία λόγω συνθηκών «σκλαβιάς»
Η BYD ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι διέκοψε τις σχέσεις της με την εμπλεκόμενη εταιρεία και παρέμεινε προσηλωμένη στην «πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία της Βραζιλίας»
Mega lifting της ΔΕΗ σε μονάδες ρεύματος στα νησιά - Οι πρώτες στη Σαντορίνη
Οι νέες μονάδες θα συμβάλουν στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας του νησιού ενόψει της θερινής περιόδου.
Δυναμικό το αποτύπωμα της ηλεκτρικίνησης στο 2024 - Πώς διαμορφώθηκαν οι πωλήσεις
Το 2024 χαρακτηρίζεται δημιουργικό έτος στον τομέα των πωλήσεων, καθώς φέτος κυκλοφόρησαν περίπου 17 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το «Trump Trade» του Μασκ αναδικνύει την Tesla νικητή με ράλι 570 δισ. δολαρίων
Oι επενδυτές θεωρούν ως ένα πολιτικό αριστούργημα του ηγέτη της Tesla, Ίλον Μασκ, την επιθετική στήριξη του Ντόναλντ Τραμπ
Σε επίπεδα ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα [γράφημα]
Στη χρονιά που φεύγει, σε όλο τον κόσμο κάηκαν 8,77 δισεκατομμύρια τόνοι άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).
Η ηλιακή βιομηχανία της Κίνας... αντιγράφει τον ΟΠΕΚ - Πώς θα διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγή
Περισσότερες από 30 από τις κορυφαίες εταιρείες της Κίνα που κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά υπέγραψαν ένα πρόγραμμα αυτοπειθαρχίας
Χρηματοδότηση-ρεκόρ για τη σλοβακική InoBat - Πώς η εταιρεία μπαταριών «κέρδισε» 100 εκατ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, η InoBat στοχεύει να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταριών ευρωπαϊκού σχεδιασμού
Νέες επιδοτήσεις 906 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»
Αύριο θα πιστωθεί στους λογαριασμούς 906 δικαιούχων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», το ποσό των 3.330.514,20 ευρώ.
Πώς απαντά η Toyota στις απειλές Τραμπ για τέλος σε επιχορηγήσεις EV
Ο Τραμπ θέλει να τερματίσει τις πιστώσεις για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα - Η Toyota είναι η πρώτη που ανταποκρίνεται