
Η έκθεση «Private jets: can the super-rich supercharge zero emission aviation?» που εκπόνησε η καμπάνια Transport & Environment με έδρα τις Βρυξέλλες, αποκαλύπτει τις κλιματικές επιπτώσεις της αλόγιστης χρήσης των ιδιωτικών αεροσκαφών σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς διαπιστώνει ότι τα ιδιωτικά αεροπλάνα προκαλούν δεκαπλάσιες εκπομπές άνθρακα σε σχέση με τα αεροσκάφη των αερογραμμών, ενώ είναι 50 φορές πιο ρυπογόνα από τα τρένα.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, μια ιδιωτική πτήση τεσσάρων ωρών εκπέμπει τόσο πολύ διοξείδιο του άνθρακα όσο ο μέσος άνθρωπος σε ένα χρόνο. Η T&E επισημαίνει, ωστόσο, ότι οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών αεριωθούμενων αεροσκαφών, που έχουν μέσο πλούτο 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, μπορούν να αποτελέσουν μέρος της λύσης. Πώς; Πληρώνοντας για την ανάπτυξη πράσινης τεχνολογίας που μπορεί να συμβάλει στην επιτάχυνση της καινοτομίας και σε πιο «καθαρές» πτήσεις για όλους.
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών συνεχίστηκε απρόσκοπτα πέρυσι παρά την πανδημία. Μέχρι τον Αύγουστο του 2020, ενώ για τους περισσότερους Ευρωπαίους πολίτες ήταν αδύνατο να ταξιδέψουν αεροπορικώς καθώς όλες οι εταιρείες είχαν καθηλώσει στ έδαφος τα αεροσκάφη τους και οι εμπορικές πτήσεις μειώθηκαν κατά 60% μέσα σε ένα έτος, οι ιδιωτικές πτήσεις τζετ είχαν επιστρέψει στα επίπεδα πριν από την εμφάνιση της COVID. Ένας αερομεταφορέας ανέφερε αύξηση 11,3% στη ναύλωση ιδιωτικών πτήσεων μόνο τον Ιούλιο του 2020.
Ο Andrew Murphy, Διευθυντής Αεροπορίας της T&E, δήλωσε: «Η πτήση με ιδιωτικό τζετ είναι ίσως το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για το περιβάλλον. Και όμως, οι υπερ-πλούσιοι σούπερ ρυπαντές πετούν παντού σαν να μην υπάρχει κλιματική κρίση. Το αρνητικό είναι ότι η ιδιωτική αγορά αεριωθούμενων αεροσκαφών είναι ιδανική για να συμβάλλει στην υλοποίηση της ιδέας της Tesla, ώστε να καταστεί το υδρογόνο και τα ηλεκτρικά αεροπλάνα πραγματικότητα».
Οι πιο ρυπογόνες διαδρομές
Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης:
-Επτά από τις 10 πιο ρυπογόνες διαδρομές που πραγματοποιούνται με ιδιωτικά αεροσκάφη στην Ευρώπη βρίσκονται στον άξονα Ηνωμένου Βασιλείου-Γαλλίας-Ελβετίας-Ιταλίας.
-Τα ιδιωτικά αεροσκάφη που αναχωρούν από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία είναι η μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης, που αντιπροσωπεύει πάνω από το ένα τρίτο (36%) των ιδιωτικών εκπομπών πτήσεων στην Ευρώπη μεταξύ τους.
-Μία στις 10 πτήσεις που αναχωρούν από τη Γαλλία είναι ιδιωτικά αεροσκάφη, τα μισά από τα οποία ταξίδεψαν λιγότερο από 500 χιλιόμετρα.
Παρά τις δυσανάλογες επιπτώσεις στο κλίμα, τα ιδιωτικά τζετ δεν φορολογούνται στα περισσότερα ευρωπαϊκά έθνη λόγω εξαιρέσεων από το σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα της ΕΕ (EU ETS) και της αφορολόγητης κηροζίνης.
Η T&E υπολογίζει ότι ένας φόρος καυσίμων τα τζετ που θα εφαρμοζόταν αναλογικά με βάση τις αποστάσεις πτήσης, θα μπορούσε να προφέρει 325 εκατομμύρια ευρώ εάν εφαρμοστεί σε όλες τις πτήσεις που αναχωρούν από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η έκθεση προτείνει ότι τα έσοδα που θα συγκεντρώνονταν με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επιτάχυνση της απαλλαγής από τον άνθρακα στον τομέα των αερομεταφορών.
Ο Andrew Murphy εξήγησε: «Οι ευρωπαίοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να αρχίσουν επειγόντως να φορολογούν τα ιδιωτικά τζετ με ορυκτά καύσιμα και να απαγορεύσουν τη χρήση τους έως το 2030. Τα έσοδα που προέρχονται από τους υπερ-πλούσιους θα μπορούσαν να επενδυθούν σε πιο πράσινη τεχνολογία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο καθαρές πτήσεις για όλους.
Ενώ ο τομέας των αερομεταφορών ετοιμάζεται να ανοίξει και πάλι τα φτερά του μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων σε πολλές χώρες στην Ευρώπη, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του βρίσκονται υπό αυξανόμενο έλεγχο. Η Γαλλία απαγόρευσε πρόσφατα ορισμένες εσωτερικές πτήσεις μικρών αποστάσεων και το Ηνωμένο Βασίλειο αναπτύσσει το δικό της πλαίσιο για τις εκπομπές αεροπορικών μεταφορών, ενώ επιταχύνει τον στόχο της για μείωση των εκπομπών πριν από τη διοργάνωση της συνόδου κορυφής της G7 τον Ιούνιο του 2021.
Τρεις συστάσεις
Η έκθεση διατυπώνει τρεις συστάσεις για την προώθηση της απαλλαγής από τον άνθρακα του τομέα και τον μετριασμό των δυσανάλογων κλιματικών επιπτώσεων που έχει η ιδιωτική χρήση jet:
Υδρογόνο και ηλεκτρικό: Μέχρι το 2030, οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να επιτρέψουν τη χρήση πράσινου υδρογόνου ή ηλεκτρικών αεροσκαφών για ιδιωτικές πτήσεις με τζετ κάτω από 1.000 χιλιόμετρα εντός της Ευρώπης.
Ο ρυπαίνων πληρώνει: Μέχρι την απαγόρευση το 2030, θα πρέπει να επιβληθεί ένας συνδυασμός αποτελεσματικής τιμής για τον άνθρακα, τα καύσιμα των τζετ και τους φόρους πτήσης σε ιδιωτικά αεροσκάφη που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα, κλιμακωτά με βάση την απόσταση πτήσης και το βάρος αεροσκάφους, για να ληφθούν υπόψη οι δυσανάλογες επιπτώσεις τους στο κλίμα.
Εναλλακτικές μεταφορές: Οι εταιρείες και οι ιδιώτες πρέπει να δεσμευτούν για ουσιαστική μείωση της ιδιωτικής χρήσης jet. Καθώς εμφανίζονται νέες τεχνολογίες, οι πτήσεις θα πρέπει να απαγορεύονται όταν υπάρχουν εναλλακτικές που δεν αυξάνουν το χρόνο ταξιδιού για περισσότερο από 2 ώρες.


Latest News
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια

Τσακίρης στον ΟΤ: «Η ΕΤΕπ θα στηρίξει τα offshore αιολικά στην Ελλάδα»
Ο Γιάννης Τσακίρης, αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, μετά τη χρηματοδότηση με 400 εκατ. ευρώ του offshore αιολικού στην Πολωνία μιλά στον ΟΤ