Οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid 19 στη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού (dirty tanker market) είναι ακόμη παρούσα καθώς οι ναύλοι εξακολουθούν να υποχωρούν και τον Μάϊο. Από την άλλη πλευρά καλύτερη είναι η εικόνα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς προϊόντων αργού (clean tanker) καθώς η κατανάλωση ντίζελ αυξάνεται όσο προχωρούν τα προγράμματα εμβολιασμού, σύμφωνα με όσα αναφέρει ανάλυση της VesselsValue.
Μετά από μια μικρή ανάκαμψη προς το τέλος του προηγούμενου Μαρτίου οι ναύλοι στα VLCC., έπεσαν και πάλι στις αρχές Μάϊου κάτω από τα όρια κάλυψης του λειτουργικού κόστους, των πλοίων καταγράφοντας μία μείωση 100% από έτος σε έτος. Ανάλογα με τους ναύλους και η ζήτηση για δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού δείχνει ελάχιστα σημάδια ανάκαμψης.
Νωρίτερα το 2020, αν και μειωμένη η ζήτηση πετρελαίου λόγω στην Covid19 η αγορά υποστηρίζονταν από την χρήση πολλών δεξαμενοπλοίων ως πλωτών αποθηκών καθώς η διύλιση περιορίστηκε και η αποθήκευση σε στεριανές εγκαταστάσεις έφτασε στα όρια της. Ωστόσο στη συνέχεια η ζήτηση πλοίων μεταφοράς σημείωσε ραγδαία πτώση μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου το 2020 καθώς τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου μειώθηκαν σε επίπεδα που είχαν να παρουσιασθούν από το 2016. Έξι μήνες μετά, τα πράγματα δεν βελτιώθηκαν.
Κατά το τρέχον έτος τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου (cargo miles) των δεξαμενοπλοίων παραμένουν σταθερά στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2021 για να καταγράψουν στη συνέχεια νέα πτώση στα μέσα Απριλίου στα 30,68 DWT bn-NM, ήτοι 9% χαμηλότερα από τον Απρίλιο του 2020 όταν όμως το 10% του στόλου dirty tankers αξιοποιούνταν ως πλωτές αποθήκες.
Επίσης συγκρινόμενη η ζήτηση για μίλια φορτίου με την αύξηση του στόλου φαίνεται ότι από τον Ιούνιο του 2020, η αύξηση των μιλίων φορτίου ήταν αρνητική, με τη σχετικά σταθερή αύξηση του στόλου να ξεπερνά τη ζήτηση τους τελευταίους 11 μήνες.
Το χαμηλότερο σημείο αναφορικά με τα μίλια μεταφερόμενου φορτίου καταγράφηκε τον Οκτώβριο του 2020 που ήταν 12,5% χαμηλότερα σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα του Οκτώβριου του 2019.
Αυξημένη προσφορά
Παρά τις αυξημένες διαλύσεις δεξαμενοπλοίων η ασθενής ζήτηση μιλίων φορτίου σε συνδυασμό με ένα πλούσιο βιβλίο παραγγελιών VLCC αναμένεται να παρατείνει την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης για όλο το 2021, καθώς η υπερπροσφορά διαθέσιμων πλοίων συνεχίζεται.
Αναφορικά με την ζήτηση πετρελαίου εξακολουθεί να εμφανίζεται ισχυρότερη από τις περιοχές της Ανατολικής Ασίας και κυρίως την Κίνα που είναι ο κύριος καταναλωτής. Η ζήτηση δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού στη Νοτιοανατολική Ασία αυξήθηκε τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος στη συνέχεια καταγράφηκε πτώση κατά 34% μέχρι τον Μάϊο.
Παραμένουν οι ελπίδες για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης αργού ωστόσο η αυτή υπονομεύεται από την επανεμφάνισή της πανδημίας, όπως συμβαίνει με την περίπτωση της Ινδίας που είναι η τρίτη εισαγωγέας αργού στον κόσμο.
Είναι ενδεικτικό ότι τα cargo miles στην Ινδία αυξήθηκαν κατά 81% από τα τέλη Νοεμβρίου έως τα μέσα Δεκεμβρίου 2020, λόγω υποχώρησης της πανδημίας. Στη συνέχεια όμως και μέχρι τον Μάιο του 2021 τα cargo miles μειώθηκαν και πάλι κατά 20%, καθώς η πανδημία επανεμφανίσθηκε.
Άνοδος ναύλων στα clean tanker
Από την άλλη πλευρά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού (clean tankers) τα δεδομένα παγκόσμιας ζήτησης, σε συνδυασμό με τα δεδομένα κερδών, δείχνουν μια ελαφρώς πιο θετική εικόνα για τους τελευταίους μήνες. Οι ναύλοι στα MR αυξήθηκαν ραγδαία στις αρχές Μαΐου του τρέχοντος έτους, φτάνοντας τα 20.000 δολ την ημέρα, 30% χαμηλότεροι από τους ναύλους του Μαΐου 2020, αλλά 400% υψηλότεροι από τα κέρδη στα τέλη Απριλίου του τρέχοντος έτους.
Τα στοιχεία δείχνουν πως η ζήτηση cargo miles ανέκαμψε ικανοποιητικά τον τον Μάρτιο μετά την ετήσια χαλάρωση τον Φεβρουάριο, φθάνοντας τα 376 bn MT NM . Φαίνεται ότι η ζήτηση clean tanker δείχνει μια μέτρια ανάκαμψη, ενώ τον Απρίλιο, τα cargo miles μειώθηκαν μόλις 0,5% σε σύγκριση με τον Μάρτιο. Επιπλέον οι εξαγωγές από την Κίνα αυξάνονται σταθερά από τον Ιανουάριο του 2021, καθώς τα διυλιστήρια αυξάνουν την παραγωγή.
Ταυτόχρονα με τη βελτίωση της ζήτησης, βελτιώνεται σταθερά και η μέση ταχύτητα φόρτωσης των clean tanker από τον Δεκέμβριο του 2020 κατά 3% μέχρι και τον Μάϊο του 2021.
Παρά το γεγονός ότι τα αεροπορικά ταξίδια εξακολουθούν να είναι ελάχιστα η άρση των lockdown , σημαίνει άνοδο της κατανάλωσης σε πετρέλαιο και ντίζελ.
Η ζήτηση cargo miles στη Βορειοδυτική Ευρώπη είναι ένα καλό παράδειγμα, καθώς παραμένει σχετικά σταθερή από το τέλος του περασμένου έτους όταν ξεκίνησαν τα προγράμματα εμβολιασμού. Καθώς η ζήτηση πλοίων δείχνει να ανακάμπτει, τα πλοία αρχίζουν να κινούνται γρηγορότερα, ξεπερνώντας τώρα τις ταχύτητες που παρατηρήθηκαν στα τέλη του 2019, γεγονός που αποτελεί άλλο ένα στοιχείο ότι οι ναυλώσεις πλοίων αυξάνονται.
Latest News
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Έρχονται αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 - Οι κοινοτικοί κανονισμοί για περιβαλλοντικούς ρύπους
Οι κανονισμοί στοχεύουν στη μείωση της έντασης άνθρακα των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία
Πρώτες η Ελλάδα και η Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η σύγκριση του 2023 με το 2022 και ο αριθμός των επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές
Απογοητεύουν τα κέρδη των πλοίων ξηρού χύδην φορτίου
Κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index BDI
Με δυναμικές επιδόσεις κλείνει το 2024 η Μαρίνα Πόρτο Χέλι - Οι προοπτικές για το μέλλον
Με μέσο ποσοστό πληρότητας 75,42% κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η πληρότητα στη Μαρίνα Πόρτο Χέλι έφτασε 89% τον Ιούλιο και 100% τον Αύγουστο
Έρχεται γρήγορο wifi στα πλοία της Attica
Στόχος της Attica Group είναι η διαρκής εξέλιξη της εμπειρίας ταξιδιού, μέσα από την παροχή σύγχρονων και αξιόπιστων υπηρεσιών
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το υδατοδρόμιο Ναυπλίου
Το ΚΑΣ έδωσε πράσινο φως - Η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου για το υδατοδρόμιο στο Ναύπλιο
Μπαίνει στα σκαριά το νέο λιμάνι της Σαντορίνης
Κατατέθηκε η σχετική τροπολογία - Τι προβλέπεται για το λιμάνι στη Σαντορίνη - Τι αποφασίσθηκε για το καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στο λιμάνι
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη φορτοεκφόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά
Eνα σκληρό bras de fer βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα στον Πειραιά μεταξύ χρηστών του λιμανιού και των κινέζων της ΟΛΠ-Cosco,
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα στήριξης 107 πλημμυροπαθών
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού και της Προέδρου του Μαζί για το Παιδί, κυρίας Αλεξάνδρας Μαρτίνου