
Μετά από δύο χρόνια διερευνητικών επισκέψεων και φιλικών διαπραγματεύσεων, η Ford Motor Company υπογράφει συμφωνία ορόσημο για την παραγωγή αυτοκινήτων στη Σοβιετική Ένωση στις 31 Μαΐου 1929.

Βαλερί Μέζλαουκ Αντιπρόεδρος της Ανώτατης Επιτροπής Εθνικής Οικονομίας της ΕΣΣΔ, Σαούλ Γ. Μπρον, Πρόεδρος της Amtorg, στο Dearborn, 31 Μαΐου 1929
Η ιστορία της εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ στη Ρωσία ξεκίνησε σε μια εποχή που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούσαν καν να ονειρευτούν να αγοράσουν ένα τέτοιο όχημα. Ωστόσο, μόλις τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας, η Ford άνοιξε ένα επίσημο υποκατάστημα στη Ρωσική Αυτοκρατορία το 1907. Η Οκτωβριανή Επανάσταση, όταν εξεράγη, διέλυσε την παλιά τάξη και δημιούργησε ένα εντελώς νέο κράτος: την Ενωση Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών (ΕΣΣΔ). Στη διαδικασία μετάβασης από το παλιό στο νέο καθεστώς η οικονομία και η παραγωγική βάση καταστράφηκαν, αλλά ο Χένρι Φορντ όχι μόνο δεν άφησε τη Ρωσία μετά την επανάσταση, αλλά είδε καλές προοπτικές για συνεργασία με τη νέα σοβιετική κυβέρνηση.
Το 1928, η αχανής Σοβιετική Ένωση είχε μόνο 20.000 αυτοκίνητα και ένα μόνο εργοστάσιο φορτηγών, ήθελε σφόδρα να αποκτήσει αυτοκινητοβιομηχανία, και η Ford, με έμφαση στις μεθόδους μηχανικής και κατασκευής, ήταν μια φυσική επιλογή σε αυτή τη προσπάθεια. Ο Χένρι Φορντ, που ήταν πάντα ένας ανεξάρτητα σκεπτόμενος άνθρωπος, υποστήριζε σθεναρά την συνεργασία της εταιρίας του με κομμουνιστικές χώρες παρόλο που ήταν θιασώτης της ελεύθερης αγοράς. Ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 1929 στους New York Times ανέφερε τον Ford να λέει «Όπου κι αν ευδοκιμεί η βιομηχανία, είτε στην Ινδία είτε στην Κίνα, είτε στη Ρωσία, όλος ο κόσμος είναι υποχρεωμένος να το εκμεταλλευτεί».
Η σύμβαση που υπογράφηκε στο Dearborn, Michigan, στις 31 Μαΐου 1929, όριζε ότι η Ford θα επιβλέπει την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής στο Nizhny Novgorod, που βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Βόλγα, για την κατασκευή αυτοκινήτων Model A. Ένα εργοστάσιο συναρμολόγησης θα άρχιζε επίσης να λειτουργεί αμέσως εντός των διοικητικών ορίων της Μόσχας. Σε αντάλλαγμα, η ΕΣΣΔ συμφώνησε να αγοράσει 72.000 μη συναρμολογημένα αυτοκίνητα και φορτηγά Ford και όλα τα ανταλλακτικά που θα απαιτηθούν τα επόμενα εννέα χρόνια, συνολικά περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια προϊόντων Ford. Ο Valery Meshlauk, αντιπρόεδρος του Ανώτατου Συμβουλίου Εθνικής Οικονομίας, υπέγραψε τη συμφωνία Dearborn εξ ονόματος των Σοβιετικών. Για να τηρήσει τους όρους της συμφωνίας, η Ford έστειλε μηχανικούς και στελέχη στη Σοβιετική Ένωση.

Εκείνη την εποχή η αμερικανική κυβέρνηση δεν αναγνώρισε επίσημα την ΕΣΣΔ σε διπλωματικές διαπραγματεύσεις, επομένως η συμφωνία της Ford ήταν πρωτοποριακή. (Μια εβδομάδα μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, η Σοβιετική Ένωση θα ανακοινώσει συμφωνίες με 15 άλλες ξένες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των EI du Pont de Nemours και RCA). Όπως γράφει ο Douglas Brinkley στο “Wheels for the World”, το βιβλίο του για τους Henry Ford και την Ford Motor Company, η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν σταθερή στην πεποίθησή της ότι η εισαγωγή του καπιταλισμού ήταν ο καλύτερος τρόπος για να υπονομεύσει τον κομμουνισμό. Σε κάθε περίπτωση, η βοήθεια της Ford στη δημιουργία εγκαταστάσεων παραγωγής οχημάτων στην ΕΣΣΔ θα επηρέαζε σημαντικά την πορεία των παγκόσμιων γεγονότων, καθώς η ικανότητα παραγωγής αυτών των οχημάτων βοήθησε τους Σοβιετικούς να νικήσουν τη Γερμανία στο Ανατολικό Μέτωπο κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1944, σύμφωνα με τον Brinkley, ο Στάλιν έγραψε στο Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ, αποκαλώντας τον Χένρι Φορντ «έναν από τους μεγαλύτερους βιομηχάνους του κόσμου» και εκφράζοντας την ελπίδα «ό Θεός να τον έχει καλά» !!!

Το 1930, το KIM Moscow Automobile Plant άνοιξε στην ΕΣΣΔ, όπου ξεκίνησε η συναρμολόγηση του επιβατικού αυτοκινήτου Ford A και του φορτηγού Ford AA. Το 1932, οι ειδικοί των ΗΠΑ συμμετείχαν στην κατασκευή ενός εντελώς νέου σοβιετικού εργοστασίου αυτοκινήτων, το οποίο σύντομα έγινε γνωστό ως εργοστάσιο αυτοκινήτων Gorky. Το εργοστάσιο παρήγαγε τα θρυλικά οχήματα GAZ, κατασκευασμένα με τεχνολογία Ford. Το 1936, αυτό το εργοστάσιο παρήγαγε το GAZ M-1, που κατασκευάστηκε με βάση το Ford B. Ακόμα και κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, όταν οι σχέσεις μεταξύ δύο νέων υπερδυνάμεων έπεσαν στο ναδίρ, οι σοβιετικοί σχεδιαστές αυτοκινήτων συνέχισαν να εργάζονται για πολλά χρόνια με βάση ένα εγχειρίδιο γραμμένο από υπάλληλο της Ford.


Latest News

Τους πότιζαν κρασί και τους παγίδευαν - Ρώσοι χάκερς σε Ευρωπαίους διπλωμάτες
Όπως αποκαλύπτει το Politico το κρασί έγινε ο Δούρειος Ίππος των χάκερ για να αποκτήσουν πρόσβαση σε mail Ευρωπαίων αξιωματούχων

Ρούμπιο: Αν δεν τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι ΗΠΑ θα πρέπει να εγκαταλείψουν την προσπάθεια
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο έκανε σχετικές δηλώσεις στο Παρίσι ύστερα από συνάντηση με Ευρωπαίους και Ουκρανούς αξιωματούχους

Ουάσινγκτον και Κίεβο υπέγραψαν μνημόνιο για τα ορυκτά – Τι περιλαμβάνει
Η Γιούλια Σβιρεντένκο, πρώτη αντιπρόεδρος της κυβέρνησης στην Ουκρανία και υπουργός Οικονομίας, επιβεβαίωσε ότι το μνημόνιο προθέσεων υπογράφηκε ανάμεσα σε Κίεβο και Ουάσινγκτον

Η Μελόνι σε ρόλο... γεφυροποιού μεταξύ ΕΕ - Τραμπ
Η Μελόνι έχει περιγράψει τους δασμούς του Τραμπ στα αγαθά της ΕΕ ως «λάθος», αλλά φαίνεται να ακολουθεί μια πιο προσεκτική προσέγγιση

Βρέθηκε η ισχυρότερη ένδειξη εξωγήινης ζωής από το τηλεσκόπιο James Webb
Οι επιστήμονες θεωρούν ότι ένας γιγαντιαίος πλανήτης σε απόσταση 124 ετών φωτός από τη Γη έδωσε την ισχυρότερη μέχρι σήμερα ένδειξη ότι μπορεί να υπάρχει εξωγήινη ζωή

Ουκρανία: Δύο νεκροί και 16 τραυματίες σε επίθεση της Ρωσίας
Χτυπήθηκαν σπίτια και δημόσια κτίρια στην ανατολική Ουκρανία, ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης της Ντνιπροπετρόφσκ, δημοσιοποιώντας προκαταρκτικό απολογισμό που έκανε λόγο για δύο νεκρούς και 16 τραυματίες

Μαλδίβες: «Μπλόκο» σε είσοδο Ισραηλινών στη χώρα ως ένδειξη αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη
«Οι Μαλδίβες δηλώνουν εκ νέου την αλληλεγγύη τους στον παλαιστινιακό αγώνα» ανέφερε σε ανακοίνωση του το Γραφείο Τύπου του προέδρου της νησιωτικής χώρας, Μοχάμεντ Μουίζου.

Το... χαρέμι του Μασκ και οι «λεγεώνες» παιδιών – Το συγκρότημα στο Όστιν
Ποιες τακτικές χρησιμοποιεί ο Μασκ για να διαχειριστεί τη «λεγεώνα» των μωρών του - και τις μητέρες τους. Έχει ήδη αποκτήσει 14 παιδιά, αλλά μπορεί να έχει πολλά περισσότερα

Τραμπ: Ο Ζελένσκι και ο «απατεώνας» Μπάιντεν, υπεύθυνοι για τον πόλεμο στην Ουκρανία
«Δεν είχα καμία σχέση με αυτόν τον πόλεμο, αλλά εργάζομαι επιμελώς για να σταματήσει ο θάνατος και η καταστροφή», είπε ο Ντόναλντ Τραμπ

Ζελένσκι προς Τραμπ: Έλα να δεις τι έκανε ο Πούτιν
«Θέλουμε να έρθετε να δείτε», λέει ο Ζελένσκι σε συνέντευξή του, απευθυνόμενος στον Τραμπ, προσθέτοντας ότι «Θα καταλάβετε τι έκανε ο Πούτιν».