Πώς η Κίνα μπορεί να εκτροχιάσει τον υπερκύκλο των εμπορευμάτων
Η Κίνα προκάλεσε τις δύο τελευταίες εκρήξεις των τιμών στα μέταλλα, το 2011 και το 2017. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα
Δύο – τρεις λέξεις από την κυβέρνηση της Κίνας μπορούν να αλλάξουν τη ροή των πραγμάτων. Σε μια ανακοίνωση που εξέδωσε στις 23 Μαΐου, το Πεκίνο υποσχέθηκε «μηδενική ανοχή» για «κακόβουλη κερδοσκοπία» στις αγορές εμπορευμάτων. Η εγχώρια τιμή του σιδηρομεταλλεύματος και του χάλυβα υποχώρησαν αμέσως κατά 7%. Η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Εαν η Κίνα δεν μπορεί να ελέγξει τις τιμές μετάλλων, μπορεί σίγουρα να πατήσει φρένο στον υπερκύκλο των εμπορευμάτων στον οποίο πολλοί επενδυτές στοιχηματίζουν.
Οι καθαρές θέσεις αγοράς στα εμπορεύματα όλων των τύπων βρίσκονται σε υψηλά 25ετίας παγκοσμίως, όπως τονίζει ο Αρθουρ Μπουνταγιαν, της BCA Research. Οι εξελίξεις στο Πεκίνο μπορεί να σημαίνει ότι πολλοί από αυτούς του παίρνουν αυτό το στοίχημα μπορεί να καούν. «Στο επόμενο εξάμηνο, τα μέταλλα θα κινηθούν σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα», εκτιμά ο Μπουνταγιάν. Μια τέτοια αλλαγή θα μπορούσε να παρασύρει τις μετοχές εταιρειών όπως Vale, Glencore, Anglo American που βρίσκονται στα ύψη σήμερα.
Η Κίνα προκάλεσε τις δύο τελευταίες εκρήξεις των τιμών στα μέταλλα, το 2011 και το 2017. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα. Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο κάλυψε το 70% της παγκόσμιας κατανάλωσης σιδηρομεταλλεύματος το 2020 και το 58% του χαλκού, σύμφωνα με την BCA. Το σιδηρομετάλλευμα τροφοδοτεί την τεράστια βιομηχανία χάλυβα της Κίνας, που με τη σειρά της βασίζεται στην κατασκευαστική ζήτηση. Η βασική χρήση του χαλκού είναι εργοστάσια ενέργειας και γραμμές, τα οποία η Κίνα εξακολουθεί να χτίζει την ώρα που ΗΠΑ και Ευρώπη συνεχίζουν με τα ήδη υπάρχοντα δίκτυα.
Το Πεκίνο έχει διοικητικά εργαλεία για τη φραστική πίεση στις τιμές μετάλλων, αρχίζοντας με το γεγονός ότι το 60% της βιομηχανίας χάλυβα είναι κρατική ιδιοκτησία, επισημαίνει ο Ρίτσαρντ Λου, αναλυτής της CRU. «Η κυβέρνηση οργάνωσε σειρά συναντήσεων για να επανακαθορίσει τις προσδοκίες στην αγορά», σημείωσε.
Η κερδοσκοπία δεν είναι αποκύημα της φαντασίας του καθεστώτος, προσθέτει η Αλεξάνδρα Γκρίνταλ, της Ned Davis Research. To Πεκίνο μπορεί να καταστείλει πρακτικές όπως η χρήση προθεσμιακών συμβολαίων εμπορευμάτων ως εγγύηση δανείου. Ομως, ο ισχυρότερος αντίκτυπος μπορεί να εμφανιστεί σε μακρο-οικονομικό επίπεδο, καθώς η Κίνα περικόπτει τα πακέτα τόνωσης την ώρα που παραγωγοί μετάλλων και έμποροι έχουν γεμάτες τις αποθήκες τους.
«Η συνολική κοινωνική χρηματοδότηση», ο χρυσός κανόνας για κινεζικές πιστώσεις, «βρίσκεται ξανά στο αρχικό μονοπάτι του», μετά τα επίπεδα-ρεκόρ του περασμένου έτους, λέει ο Λου. Η κυβέρνηση έχει επίσης προαναγγείλει μειώσεις στην παραγωγή χάλυβα προκειμένου να πετύχει τους μακροπρόθεσμους στόχους μείωσης του άνθρακα. Η βιομηχανία, εν τω μεταξύ, συνεχίζει το πάρτι σαν να ζει στο 2020. Τα εργοστάσια παράγουν χάλυβα όσο μπορούν και οι εισαγωγές χαλκού εκτινάχθηκαν φέτος. Αυτό μπορεί να σημάνει μια αλλαγή στην υπερπροσφορά στο δεύτερο εξάμηνο του 2021. «Αφαιρούν ρευστότητα από την οικονομία και θα δούμε τον αντίκτυπο στις πρώτες ύλες», υποστηρίζει ο Ρικ ντε λος Ρέγιες, του ταμείου T. Rowe Price Multi-Strategy Total Return.
Σταδιακά, η ζήτηση για βιομηχανικά μέταλλα πιθανότατα θα μεταφερθεί μακριά από την Κίνα. Το πακέτο επενδύσεων στις υποδομές των ΗΠΑ που συζητείται στην Ουάσιγκτον μπορεί να ξεκινήσει του χρόνου. Πιο σημαντικό είναι η παγκόσμια μεταστροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που απαιτούν τέσσερις φορές περισσότερο χαλκό απ’ ότι τα οχήματα εσωτερικής καύσης και πολλά άλλα μέταλλα μαζί. “Για να γίνεις πράσινος, πρέπει πρώτα να γίνεις μαύρος,” τονίζει ο Ολε Χάνσεν, της Saxo Bank.
Προς το παρόν, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν μόλις το 3,5% του παγκόσμιου χαλκού, ισοδύναμο με ένα πολύ μικρό ποσοστό της κινεζικής ζήτησης, επισημαίνει ο Μπουνταγιάν, ενώ ο ντε λος Ρέγιες επισημαίνει: «Υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός για την ιστορία του χαλκού και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όμως εγώ θα στοιχηματίσω αντίθετα».
Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο