Βασανιστικά αργή για την πλειονότητα των μεσαίων και μικρών εμπορικών επιχειρήσεων είναι η επιστροφή στην κανονικότητα, δύο περίπου μήνες μετά την επανεκκίνηση. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για τις μεγάλες αλυσίδες –πολυεθνικές και εγχώριες- και τα πολυκαταστήματα που «βλέπουν» τις πωλήσεις τους να βελτιώνονται σημαντικά μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων. Ταυτόχρονα, καθοριστικός είναι πλέον ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς παρά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων διατηρεί ένα υψηλό ποσοστό της καταναλωτικής δαπάνης.
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το λιανικό εμπόριο από επιχειρήσεις πωλήσεων με αλληλογραφία ή μέσω διαδικτύου σημείωσε αύξηση 43,2% το πρώτο τρίμηνο του 2021, διάστημα κατά το οποίο τα φυσικά καταστήματα λειτούργησαν χωρίς περιορισμούς μόλις 12 ημέρες.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων οι καταναλωτές εξακολουθούν να ψωνίζουν μέσω διαδικτύου, με τις online πωλήσεις να υποχωρούν σε ποσοστό μόλις 10% σε σχέση με την κορύφωση που είχαν σημειώσει εν μέσω lockdown.
Οι δύο ταχύτητες επανάκαμψης του λιανεμπορίου αποτυπώνονται στην πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) και στα οικονομικά μεγέθη για τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους που δημοσιοποίησαν οι μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες.
Ένας στους δέκα πέτυχε αύξηση τζίρου στο πρώτο 5μηνο
Οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο της πρωτεύουσας, τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019, δείχνουν ότι η πλειοψηφία 84,1% δηλώνει πτώση τζίρου με το 55,2% των ερωτηθέντων να δηλώνει πτώση τζίρου κάτω από 30% ενώ μόνο 8,8% δήλωσαν αύξηση τζίρου και αυτό οφείλεται στην ίδρυση νέων υποκαταστημάτων το 2021.
Επίσης, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, λιγότεροι από τους μισούς (45,3%) δήλωσαν πτώση του τζίρου τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2020, όμως χαρακτηρίζεται ενθαρρυντικό ότι ένας στους τέσσερεις (24,9%) πέτυχε αύξηση έως 15% τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με το Μάιο του 2020, αν και περισσότεροι από τους μισούς (50,2%) είχαν ίδια αποτελέσματα με τον περυσινό Μάιο ή δήλωσαν αυξημένο τζίρο. Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις του πεντάμηνου, το 68% των ερωτηθέντων κατέγραψαν πτώση τζίρου και μόνο, σχεδόν ένας στους 10 (11,6%) πέτυχε αύξηση τζίρου στο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.
Να σημειωθεί ότι το δείγμα της έρευνας του ΕΣΑ αποτελούνταν από 225 καταστήματα εκ των οποίων τα 161 (ποσοστό 71,6%) δραστηριοποιούνται στους κλάδο της ένδυσης, της υπόδησης και των αξεσουάρ, που έχει υποστεί και το μεγαλύτερο πλήγμα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο τρίμηνο του 2021 έγινε πολύ μεγάλη ζημιά στα ρούχα και στα παπούτσια, αφού με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων υποχώρησε κατά 30,6%, ενώ το λιανικό εμπόριο υποδημάτων μειώθηκε κατά 33,2%.
Επιστροφή στην κανονικότητα για τις μεγάλες αλυσίδες
Την ίδια ώρα που 9 στα 10 μικρομεσαία καταστήματα στην Αθήνα είδαν τον τζίρο τους να υποχωρεί στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του «κανονικού» 2019, οι μεγάλες αλυσίδες, όπως τα καταστήματα IKEA και Intersport του ομίλου Fourlis, η αλυσίδα Jumbo του Απόστολου Βακάκη, η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών Κωτσόβολος και η αλυσίδα βρεφικών και παιδικών Μothercare σημείωσαν αύξηση πωλήσεων και επιστροφή στην κανονικότητα με αιχμή το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου.
IKEA και Intersport
IKEA και Intersport κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων 20% συγκριτικά με το 2020 ενώ συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 σημειώνεται περιορισμένη μείωση 10%.
Οι επιδόσεις από την πλευρά του ομίλου Fourlis κρίνονται σε γενικές γραμμές ικανοποιητικές δεδομένου ότι η αγορά δεν έχει απελευθερωθεί πλήρως.
Υπενθυμίζεται πως τα εστιατόρια εντός των καταστημάτων ΙΚΕΑ, που συνεισφέρουν το 6% του τζίρου του δικτύου, παραμένουν κλειστά ενώ οι περιορισμοί στον αριθμό των ατόμων (ένα άτομο ανά 25 τ.μ.) «κρατάνε» πίσω τις πωλήσεις.
Μάλιστα, η διοίκηση εκτιμά ότι οι πωλήσεις Απριλίου – Μαΐου θα παρουσιάσουν αύξηση 80% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, δηλαδή στα επίπεδα του 2019.
Jumbo
Να «γυρίσει την παρτίδα» κατάφερε και η αλυσίδα Jumbo του Απόστολου Βακάκη, καθώς το πρώτο τετράμηνο του έτους σημείωσε αύξηση πωλήσεων 24% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και παρά το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις της ήταν μειωμένες κατά 11%.
Κωτσόβολος
Θετικό πρόσημο είχαν και οι πωλήσεις της Κωτσόβολος.
Όπως ανακοίνωσε ο μητρικός όμιλος της αλυσίδας, η Dixons Carphone, οι πωλήσεις στην Ελλάδα σημείωσαν αύξηση 9% το χρονικό διάστημα Μάρτιος 2020-24 Απριλίου 2021.
Μάλιστα την περίοδο του δεύτερου lockdown , από τον Νοέμβριο του 2020 έως και τον Απρίλιο η αλυσίδα πέτυχε αύξηση πωλήσεων κατά 7%.
Μothercare και ELC
Οι συνολικές πωλήσεις του πρώτου τετραμήνου της Ι.Κλουκίνας – Ι. Λάππας, που δραστηριοποιείται με τα σήματα Μothercare και ELC στα βρεφικά/παιδικά είδη και παιχνίδια στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, μετά και την επαναλειτουργία του μεγαλύτερου μέρους των φυσικών καταστημάτων της στις 5 Απριλίου, με τη μέθοδο του click in store και click away, πέρασαν σε θετικό πρόσημο καταγράφοντας αύξηση 31% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2020, όπως ανακοίνωσε η εισηγμένη.
Αισιοδοξία απορρέει από το γεγονός ότι σε θετικό πρόσημο 2,32% κυμαίνονται οι πωλήσεις α’ τετράμηνου της Εταιρείας σε σύγκριση και με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2019, πριν την έλευση της πανδημίας του COVID 19, ανέφερε η εταιρεία σε σχετική ανακοίνωση.
Οι καθαρές λιανικές πωλήσεις στην Ελλάδα σημείωσαν αύξηση 27% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, όπως σημειώνεται, είναι το γεγονός ότι οι λιανικές πωλήσεις σημείωσαν αύξηση 5% σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2019 (καθεστώς αγοράς σε πλήρη λειτουργία).
Latest News
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς